مسیر جاری: صفحه اصلی/مقالات/مهدی یاوری
• چرا بحث امامت حضرت مهدی (عج) به‌طور صریح در قرآن نیامده است؟
• وظیفه یک شیعه منتظر ظهور امام زمان (عج) در شب یلدا چیست؟
• شبهه: تنها نامى از مهدى بر جاى مانده و هیچ کس، بهره‌اى از او نبرده است!
• قضاوت و داورى امام مهدى علیه السلام در دوران ظهور چگونه خواهد بود؟
• امام مهدى علیه السلام در کجا زندگى مى‌کند؟
• عوامل تأثیرگذار در تشدید جوّ شبهات مهدویت کدامند و شرایط پاسخ‌گویی به آنها چیست؟
• دیدگاه دکتر عدّاب محمود الحمش درباره‌ احادیث مهدویت را بیان و در صورت لزوم نقد نمایید.
• آیا ابن خلدون، احادیث مهدویت را انکار کرده است؟
• آیا علمای اهل سنت، طول عمر امام زمان (عج) را بعید می‌دانند؟!
• طرح مباحث مهدویت چه ضرورتی دارد؟ چرا بایستی به این امر اهتمام بورزیم؟
• نهم ربیع الاول، جشن آغاز امامت امام زمان است یا جشن عیدالزهرا ؟
• این‌که در حدیث آمده: اگر امام نباشد زمین اهلش را فرو می‌برد، با غیبت امام سازگاری ندارد!
• آیه 55 سوره نور چگونه بر ظهور موعود جهانی دلالت دارد؟
• نمونه‌ای از روایات اهل‌بیت (ع) درباره غیبت حضرت مهدی (عج) را بیان کنید.
• آیا امام صادق علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام باقر علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام سجاد علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام کاظم علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام جواد علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام هادى علیه‌ السلام از غیبت حضرت مهدى علیه‌ السلام خبر داده‌اند؟
مهدی یاوری
مفهوم ولایت در فقه (1)
سلسله مقالات «حکمت حکومت فقیه»
مفهوم ولایت در فقه (1) در تهاجم فرهنگی و تضعیف باورهای دینی، ولایت فقیه هدفی بود که هیچ گاه از چشم دشمن پوشیده نماند. همان ولایتی که تأمین کننده‌ی عزّت مسلمانان و ضامن استقلال و آزادی آنان است. دشمن بر آن است که هر طور می‌تواند مسئله‌ی مهم «ولایت فقیه» را مخدوش سازد.
مفهوم ولایت در فقه (2)
سلسله مقالات «حکمت حکومت فقیه»
مفهوم ولایت در فقه (2) با مراجعه به سرگذشت کلمه‌ی فقه، به خوبی روشن می‌شود که از اواخر قرن اوّل هجری، کلمه‌ی فقه در معنای مصطلح خود آمده است؛ مثلاً روزی امام کاظم (ع) به شخصی فرمودند: برو و فقه بیاموز و احادیث را جویا باش. پرسید: از چه کسی؟ فرمودند: از فقهای شهر.
یمانی درفش هدایت (1)
حتمیت قیام و نام رهبر آن
یمانی درفش هدایت (1) نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین بخش‌های معارف مهدوی است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسأله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه‌ی ورود خرافات، طمع شیادان را در جعل و تحریف روایات افزون می‌کند.
یمانی درفش هدایت (2)
زمان، مکان و سیر حرکت قیام
یمانی درفش هدایت (2) درس قیام یمانی این است‌که نه تنها اصلاح فردی در عصر غیبت مطلوب است بلکه جنبش‌های اجتماعی سالم نیز در خور تکریم و حمایتند. بی‌گمان جانبداری ائمه از این حرکت را نمی‌توان بدلیل وجود خصوصیتی ناشناخته در یمانی و در نتیجه انحصار این حمایت در وی دانست.
درباره‌ی سید یمانی و قیام او برخی روایات ائمه علیهم السلام، به وقوع نهضتی اسلامی در آخرالزمان در یمن و قبل از ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه اشاره کرده‌اند که هدف آن، یاری آن حضرت و زمینه سازی ظهور مبارک ایشان است. بر طبق برخی روایت‌ها «پرچم یمانی، هدایت‌بخش‌ترین پرچم‌ها» است.
تأملی در حدیث شروسی شماسی به تازگی ویدئویی از حسن اللهیاری منتشر شده است که در آن با استناد به حدیثی به نام شروسی شماسی که ادعا می‌کند از امیرمؤمنان علیه السلام صادر شده، سعی کرده مشروعیت انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرد. بررسی این حدیث بر عهده‌ی پژوهشگران حوزوی است.
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (3)
مبنای سوم: رهبری امام خمینی (ره)
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (3) گفتمان اسلام گرایانه‌ی امام خمینی (ره) در دوره‌ی ظهور انقلاب اسلامی تجلی تام و تمام یافت. امام (ره) در معماری اندیشه و نظریه‌ی خویش اسلام را دینی تعریف کرده بود که «سیاستش در عبادت و عبادتش در سیاست مدغم است» و «احکام اخلاقی‌اش هم سیاسی است».
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (4)
مبنای چهارم: بهره‌گیری از مؤلفه‌های مدرن نظام سیاسی
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (4) یکی از مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بهره‌گیری از برخی مؤلفه‌های مدرن نظام‌های سیاسی است. این مقوله اگرچه مستقلاً بعنوان مبنای مشروعیت نظام تلقی نمی‌گردد لکن به عنوان مؤلفه‌ی مکمل، نقش مهمی در مشروعیت بخشی به این نظام ایفا نموده است.
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (2)
مبنای دوم: انقلاب اسلامی
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (2) هریک از انقلاب‌ها پیام‌آور یک ایدئولوژی بوده و بر اساس آن ایدئولوژی به پیروزی رسیده‌اند. ایدئولوژی انقلاب اسلامی به دلیل برخورداری از دو بُعد مادی و معنوی نسبت به ایدئولوژی سایر انقلاب‌ها، که صرفاً دارای جنبه‌ مادی هستند از برتری و قدرت بیشتری برخوردار است.
مبانی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی (1) حکومت بدون برخورداری از مشروعیت پایدار نمی‌ماند. مشروعیت، توجیه حکومت حکومت‌کنندگان و تبعیت حکومت‌شوندگان است که در صورت فقدان یا تضعیف آن، حکومت در انظار مردمانِ تحت حاکمیت، نامشروع و ناحق جلوه می‌کند و چنین حکومتی دیر نخواهد پایید.
جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی
مشروعیت و نظام جمهوری اسلامی (2)
جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی «جمهوری اسلامی» از دو کلمه تشکیل شده است که جمهوری شکل حکومت را مشخص می‌کند و اسلامی محتوای این حکومت را بیان می‌کند، بنابراین، جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب حاکم از طرف مردم، و محتوای آن بر اساس «موازین اسلامی» است.