مسیر جاری: صفحه اصلی/مقالات/مهدی باوری/رویکرد روایی/توقیعات حضرت/توثیق محمد بن عثمان و تکذیب شلمغانی
• چرا بحث امامت حضرت مهدی (عج) به‌طور صریح در قرآن نیامده است؟
• وظیفه یک شیعه منتظر ظهور امام زمان (عج) در شب یلدا چیست؟
• شبهه: تنها نامى از مهدى بر جاى مانده و هیچ کس، بهره‌اى از او نبرده است!
• قضاوت و داورى امام مهدى علیه السلام در دوران ظهور چگونه خواهد بود؟
• امام مهدى علیه السلام در کجا زندگى مى‌کند؟
• عوامل تأثیرگذار در تشدید جوّ شبهات مهدویت کدامند و شرایط پاسخ‌گویی به آنها چیست؟
• دیدگاه دکتر عدّاب محمود الحمش درباره‌ احادیث مهدویت را بیان و در صورت لزوم نقد نمایید.
• آیا ابن خلدون، احادیث مهدویت را انکار کرده است؟
• آیا علمای اهل سنت، طول عمر امام زمان (عج) را بعید می‌دانند؟!
• طرح مباحث مهدویت چه ضرورتی دارد؟ چرا بایستی به این امر اهتمام بورزیم؟
• نهم ربیع الاول، جشن آغاز امامت امام زمان است یا جشن عیدالزهرا ؟
• این‌که در حدیث آمده: اگر امام نباشد زمین اهلش را فرو می‌برد، با غیبت امام سازگاری ندارد!
• آیه 55 سوره نور چگونه بر ظهور موعود جهانی دلالت دارد؟
• نمونه‌ای از روایات اهل‌بیت (ع) درباره غیبت حضرت مهدی (عج) را بیان کنید.
• آیا امام صادق علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام باقر علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام سجاد علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام کاظم علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام جواد علیه السلام از غیبت حضرت مهدى علیه السلام خبر داده‌اند؟
• آیا امام هادى علیه‌ السلام از غیبت حضرت مهدى علیه‌ السلام خبر داده‌اند؟
توثیق محمد بن عثمان و تکذیب شلمغانی
دو توقیع مبارک از امام زمان علیه‌السلام
توثیق محمد بن عثمان و تکذیب شلمغانی نویسنده: آیةالله محمد خادمی شیرازی

تنظیم و ویرایش: سایت حرف آخر

1- توثیق محمد بن عثمان عمری ( توقیع مبارک حضرت ولی عصر (ع) در تأیید محمّد بن عثمان )

 

عن اسحق بن یعقوب، قال سألت محمد بن عثمان العمری رحمه الله ان یوصل لی کتاباً قد سألت فیه عن مسائل اشکلت علی فوقع التوقیع بخط مولانا صاحب الدار:

اسحق بن یعقوب می‌گوید: در مورد برخی از مسائل که برای من به صورت مشکل باقی مانده بود از جناب محمد بن عثمان عمری، رحمةالله‌علیه، خواهش کردم که نامه و عریضه‌ام را تقدیم پیشگاه مقدسه حضرت بقیةالله امام زمان (ع) بنماید. سپس فرمانی به خط مولای عزیزمان حضرت صاحب الزمان (ع) به دست من رسید و طی آن فرموده بودند:

 

و اما محمد بن عثمان العمری رضی الله عنه و عن ابیه من قبل، فانه ثقتی و کتابه کتابی. (کلمة الامام المهدی (ع)، ص536)
محمد بن عثمان -که خداوند از او و پدرش راضی باد- مورد اعتماد من و نامه او نامه من است. (یعنی هرچه او جواب دهد،‌ جواب من است.)

 

2- تکذیب مدعی امامت ( توقیع مبارک امام زمان (ع) در ارتباط با شلمغانی )

 

عن ابی الحسن محمد بن احمد بن داود القمی، قال وجدت بخط احمد بن ابراهیم النوبختی  املاء ابی القاسم الحسین بن روح، رضی الله عنه، علی ظهر کتاب فیه جوابات و مسائل انفذت من قم یسأل عنها، هل هی جوابات الفقیه علیه السلام او جوابات محمد بن علی الشلمغانی لانه حکی عنه انه قال هذه المسائل انا اجبت عنها فکتب الیهم علی ظهر کتابهم:
محمد بن داوود قمی می‌گوید: نامه ای به خط احمد بن ابراهیم و املای حسین بن روح، رضوان‌الله‌علیه، دیدم که در آن پاره‌ای از مسایل واصله از قم و جواب آنها نوشته شده بود. به طوری که گفته می‌شد شخصی به نام محمد بن شلمغانی ادعا می‌نمود که مسایل مزبور را وی پاسخ گفته است. در مورد این‌که جواب مسائل یاد شده از ناحیه مقدسه‌ی امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌باشد و یا از طرف شلمغانی، استعلام نمودند و در نتیجه این توقیع در تکذیب و ردّ گفتار شلمغانی، لعنةالله‌علیه، صادر شد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
قد وقفنا علی هذه الرقعة و ما تضمنته فجمیعه جوابنا و لا مدخل للمخذول الضال المضل المعروف بالعزاقری لعنه الله فی حرف منه و قد کانت اشیاء خرجت الیکم علی یدی احمد بن هلال و غیره من نظرائه و کان من ارتدادهم عن الاسلام مثل ما کان من هذا علیهم لعنة‌الله و غضبه، فاستثبت قدیماً فی ذلک.
فخرج الجواب الا من استثبت فانه لاضرر فی خروج ما خرج علی ایدیهم و ان ذلک صحیح.
و روی قدیماً عن بعض العلماء علیهم السلام و الصلوة انه سئل عن مثل هذا بعینه فی بعض من غضب الله علیه و قال علیه السلام:
العلم علمنا و لا شیء علیکم من کفر من کفر فما صح لکم مما خرج علی یده بروایة غیر من الثقات رحمهم الله، فاحمدوا الله و اقبلوه و ما شککتم فیه اولم یخرج الیکم فی ذلک الا علی یده فردوه الینا لنصححه او نبطله، و الله تقدست اسماؤه و جل ثناؤه ولی توفیقکم و حسیبنا فی امورنا کلها و نعم الوکیل.
(بحارالانوار، ج53، ص150)
به نام خداوند بخشاینده مهربان
این نامه و آنچه در آن بیان شده است به نظر ما رسید. تمام پاسخ‌هایی که طی نامه مزبور داده شده از ماست و آن گمراه مخذول ( محمد بن علی شلمغانی ) معروف به عزاقری لعنةالله‌علیه، کوچکترین دخالتی در آن نداشته است. در گذشته نیز مشابه و مانند ادّعای این شخص، ادّعایی توسّط احمد بن هلال و امثال او شده که خود نمودار ارتداد این افراد از اسلام است. لعنت و غضب خداوند بر همه آنها باد. می‌خواستم این حقیقت قبلاً بر من روشن شود. حقیقت علم نزد ماست و اگر کسی کافر شود، کفر او به شما ضرری نخواهد داشت. در مورد مطالبی که به وسیله افراد موثّق غیر از او (شلمغانی و امثال او) به شما می‌رسد خدای را سپاس‌گزار باشید و از آن شخص امین قبول نمایید و اگر در مواردی نسبت به اعتبار آنچه نقل می‌شود و یا این‌که به وسیله افراد غیر موثّق به دست شما می‌رسد شکّ دارید، برای ما بفرستید تا مطالب آن را برای شما تصحیح یا باطل کنیم. خداوند بزرگ ولی شما و کفایت کننده همه امور ما و بهترین وکیل است.

 

-در خصوص عبارت «فاستثبتت قدیماً فی ذلک» (می‌خواستم این حقیقت قبلاً بر من روشن شود) علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند که ممکن است باقیمانده‌ی سؤال قبلی باشد و یا این‌که سؤال دیگری باشد که اول آن افتاده است. پاسخ واصل از پیشگاه مقدّس امام عصر ارواحنا له الفداء بدین صورت شرف صدور یافت.
«هرکس تحقیق کند (واقع ما را درک کند) دیگر این قبیل مطالب ضرری به او نخواهد داشت.»
و از برخی ائمه معصومین، سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین، نیز نظیر این ماجرا در مورد افرادی که مورد غضب الهی واقع شده اند،‌ عیناً نقل شده است.

 

منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

کلمات کلیدی
بقیةالله ، توقیع ، توقیعات ، شلمغانی ، عزاقری ، صاحب الزمان ، امام عصر ، محمد بن عثمان عمری
ارسال نظر شما