داوطلبان گروه تجربی در دفترچه شماره 2 یا همان دفترچه تخصصی باید به سوالات 5 درس پاسخگو باشند. دومین درس در دفترچه تخصصی کنکور تجربی، درس ریاضی است. داوطلبانی که به دنبال قبولی در بهترین رشته‌های تجربی هستند باید به سوالات درس ریاضی با توجه به ضرایب زیر گروه‌ها توجه کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که داوطلبان قبل از کنکور سراسری باید انجام دهند، مطالعه بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی است. اما چرا مطالعه بودجه بندی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی مشخص می‌کند که هر بخش از ریاضی چند سوال در کنکور سراسری دارد. بخش‌هایی که تعداد سوالات زیادی دارند نیاز به توجه بیشتری توسط داوطلبان دارند. سایر بخش‌ها نیز با توجه به اهمیت توسط داوطلبان کنکور اولویت‌بندی می‌شوند. ما در این مطلب به طور کامل بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید را بررسی و تحلیل می‌کنیم سپس مهم‌ترین و آسان‌ترین بخش‌های درس ریاضی تجربی را ارائه می‌دهیم.

بودجه بندی ریاضی تجربی
بودجه بندی ریاضی تجربی

تعداد سوالات ریاضی در کنکور تجربی

داوطلبان در کنکور سراسری به درس ریاضی به عنوان دومین درس دفترچه تخصصی پاسخ می‌دهند. داوطلبان باید به سوالات از شماره 126 الی سوال 166 در دفترچه تخصصی پاسخگو باشند. تعداد سوالات ریاضی برای داوطلبان گروه تجربی 30 سوال است. داوطلبان باید در مدت زمان 47 دقیقه به سوالات پاسخ دهند و برای هر سوال تنها 96 ثانیه زمان دارند. بنابراین مطالعه بودجه بندی و تسلط کامل بر سوالات بسیار مهم است.

  • تعداد سوالات ریاضی تجربی در کنکور: ۳۰ سوال
  • سوالات از شماره ۱۲۶ الی ۱۵۵ در دفترچه تخصصی
  • مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی تجربی: ۴۷ دقیقه
  • مدت زمان پاسخگویی به هر سوال: ۹۶ ثانیه

تعداد سوالات ریاضی در کنکور تجربی

تعداد سوالات ریاضی تجربی در کنکور: ۳۰ سوال
سوالات از شماره ۱۲۶ الی ۱۵۵ در دفترچه تخصصی
مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی تجربی: ۴۷ دقیقه
مدت زمان پاسخگویی به هر سوال: ۹۶ ثانیه

دوره آنلاین رایگان صفر تا رتبه ویژه کنکور ۱۴۰۲

۲۰ درصد بودجه بندی کنکور رو تو ۱ هفته رایگان و آنلاین یاد بگیر

ضرایب ریاضی در زیرگروه‌های تجربی

همان طور که می‌دانید داوطلبان گروه تجربی می‌توانند یکی از رشته‌های 5 زیرگروه تجربی را انتخاب کنند. هر کدام از زیرگروه‌ها دارای ضرایب مختلفی برای درس ریاضی هستند. ضرایب درس ریاضی برای زیرگروه‌های مختلف تجربی به صورت زیر است و داوطلبان باید با توجه به این ضرایب درس ریاضی را مطالعه کنند:

ضریب درس ریاضی در گروه تجربی

زیرگروه 1

زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4

زیرگروه 5

2 3 3 4

3

 

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید درس ریاضی در زیرگروه 4 اهمیت زیادی دارد و ضریب آن 4 است. داوطلبانی که می‌خواهند در زیرگروه 4 رشته‌ای را انتخاب کنند باید به سوالات درس ریاضی به درستی پاسخ دهند.

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی 1400

داوطلبانی که به دنبال کسب یک تراز مناسب در درس ریاضی هستند باید با دقت زیادی بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید را مطالعه کنند. بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید به صورت زیر است:

  • بخش مثلثات: 4 سوال
  • بخش هندسه: 3 سوال
  • بخش احتمالات: 2 سوال
  • بخش مشتق: 4 سوال
  • بخش الگو: 1 سوال
  • بخش معادلات و نامعادلات: 3 سوال
  • بخش لگاریتم: 2 سوال
  • بخش آمار: 1 سوال
  • بخش کاربرد مشتق: 2 سوال
  • بخش مقاطع مخروطی: 1 سوال
  • بخش شمارش بدون شمردن: 1 سوال
  • بخش حد و پیوستگی: 4 سوال
  • بخش تابع: 2 سوال
بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی
بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید

1) بخش مثلثات: 4 سوال + تراز 13 درصدی

بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید به شما کمک می‌کند تا با سوالات مهم و تست خیز ریاضی آشنا شوید و با توجه به آن، سوالات مهم را مطالعه کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ریاضی تجربی که هر سال تعدادی سوال از آن در کنکور سراسری مطرح می‌شود، بخش مثلثات است. این بخش نقش مهمی در سوالات ریاضی تجربی دارد و هر سال تعدادی سوال از این بخش مطرح می‌شود.

بخش مثلثات در بودجه بندی ریاضی تجربی دارای 4 سوال است. داوطلبانی که به این 4 سوال با دقت زیادی پاسخ دهند یک تراز 13 درصدی به ترازهای ریاضی خود در کنکور اضافه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت بخش مثلثات یکی از مهم‌ترین بخش‌های ریاضی در کنکور تجربی است.

بخش مثلثات13%
13%

2) بخش هندسه: 3 سوال + تراز 10 درصدی

یکی دیگر از بخش‌های ریاضی در کنکور تجربی، بخش هندسه است. بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی 1400 برای این بخش شامل 3 سوال است. این بدین معنی است که داوطلبانی که به این سوالات پاسخ درست دهند یک تراز 10 درصدی را به جمع ترازهای درس ریاضی اضافه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت بخش هندسه نیز نقش مهمی در تراز داوطلبان در کنکور تجربی دارد.

بخش هندسه10%
10%

3) بخش احتمالات: 2 سوال + تراز 7 درصدی

شاید به راحتی می‌توان گفت یکی از آسان‌ترین بخش‌های ریاضی در کنکور تجربی، بخش احتمالات است. بخش احتمالات در بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید دارای 2 سوال است. در واقع می‌توان گفت، داوطلبانی که به این 2 سوال به درستی پاسخ دهند یک تراز 7 درصدی کسب می‌کنند.

بخش احتمالات7%
7%

4) بخش مشتق: 4 سوال + تراز 13 درصدی

بخش مشتق یکی از بخش‌هایی است که هر سال در کنکور سراسری از آن سوالات زیادی مطرح می‌شود. این بخش بسیار مورد توجه طراحان سوال قرار می‌گیرد و داوطلبان حتما باید این بخش را با دقت مطالعه کنند. بخش مشتق برای داوطلبان گروه تجربی از 4 سوال تشکیل شده است. داوطلبانی که به این 4 سوال پاسخ می‌دهند یک تراز 13 درصدی را به راحتی کسب می‌کنند.

بخش مشتق13%
13%

5) بخش الگو: 1 سوال + تراز 3 درصدی

یکی از راحت‌ترین بخش‌های ریاضی تجربی مربوط به بخش الگو است. اگر فرصت کافی برای مطالعه ریاضی را در کنکور تجربی ندارید می‌توانید از این بخش صرف نظر کنید. داوطلبان باید در کنکور سراسری تجربی به 1 سوال این بخش پاسخ دهند. این بدین معنی است که این 1 سوال برای داوطلبان یک تراز 3 درصدی دارد.

بخش الگو3%
3%

6) بخش معادلات و نامعادلات: 3 سوال + تراز 10 درصدی

یکی دیگر از بخش‌هایی که داوطلبان تجربی باید در بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی 1400 به آن توجه داشته باشند، بخش معادلات و نامعادلات است. با توجه به کنکور 1399 این بخش دارای 3 سوال در کنکور سراسری بود. بنابراین داوطلبان باید این بخش را با دقت زیادی مطالعه کنند. داوطلبانی که به این 3 سوال به درستی پاسخ دهند یک تراز 10 درصدی برای کنکور کسب می‌کنند.

بخش معادلات و نامعادلات10%
10%

7) بخش لگاریتم: 2 سوال + تراز 7 درصدی

یکی دیگر از مباحثی که داوطلبان گروه تجربی برای درس ریاضی باید مطالعه کنند، بخش لگاریتم است. این بخش تا حدودی مفاهیم آسانی دارد و داوطلبان به راحتی این بخش را یاد می‌گیرند. بخش لگاریتم برای داوطلبان گروه تجربی دارای 2 سوال است. داوطلبانی که به این 2 سوال پاسخ می‌دهند یک تراز 7 درصدی به جمع ترازهای خود اضافه می‌کنند.

بخش لگاریتم7%
7%

8) بخش آمار: 1 سوال + تراز 3 درصدی

بدون شک یکی از آسان‌ترین بخش‌های ریاضی تجربی مربوط به بخش آمار است. این بخش در کنکور سراسری تنها 1 سوال دارد. داوطلبانی که به این 1 سوال در کنکور سراسری پاسخ‌ می‌دهند یک تراز 3 درصدی به جمع ترازهای خود اضافه می‌کنند.

بخش آمار3%
3%

9) بخش کاربرد مشتق: 2 سوال + تراز 7 درصدی

بخش کاربرد مشتق نیز یکی دیگر از بخش‌های بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید است. داوطلبان باید به 2 سوال این بخش در کنکور سراسری پاسخ دهند. این 2 سوال یک تراز 7 درصدی را در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌دهد.

بخش کاربرد مشتق7%
7%

10) بخش مقاطع مخروطی: 1 سوال + تراز 3 درصدی

همان طور که بودجه بندی درس ریاضی را مطالعه می‌کنید متوجه بخش‌هایی می‌شوید که سوالات کمتری در کنکور دارند. شما می‌توانید برای این مباحث وقت کمتری را صرف کنید. یکی از بخش‌های آسان ریاضی تجربی، بخش مقاطع مخروطی است. این بخش در کنکور سراسری تنها 1 سوال دارد. داوطلبانی که به این بخش پاسخ می‌دهند یک تراز 3 درصدی در کنکور سراسری کسب می‌کنند.

بخش مقاطع مخروطی3%
3%

11) بخش شمارش بدون شمردن: 1 سوال + تراز 3 درصدی

بخش شمارش بدون شمردن در کنکور سراسری 1 سوال دارد و داوطلبان با پاسخگویی به سوالات این بخش یک تراز 3 درصدی در کنکور کسب می‌کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این بودجه بندی ریاضی تجربی برای کنکور 1400 مناسب است و با توجه به سوالات ریاضی 1399 تهیه شده است.

بخش شمارش بدون شمردن3%
3%

12) حد و پیوستگی: 4 سوال + تراز 13 درصدی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ریاضی تجربی، بخش حد و پیوستگی است. بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی 1400 برای این درس شامل 4 سوال است. داوطلبانی که به هر 4 سوال این بخش به درستی پاسخ می‌دهند یک تراز 13 درصدی برای درس ریاضی کسب می‌کنند.

حد و پیوستگی13%
13%

13) بخش تابع: 2 سوال + تراز 7 درصدی

آخرین بخش ریاضی تجربی مربوط به بخش تابع است. این بخش در کنکور سراسری دارای 2 سوال است و داوطلبانی که به 2 سوال این بخش پاسخ می‌دهند یک تراز 7 درصدی برای این بخش کسب می‌کنند.

بخش تابع7%
7%

3 مبحث تست خیز ریاضی در کنکور تجربی

مطالعه بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی نظام جدید به داوطلبان کمک می‌کند تا با مباحث مهم و آسان درس ریاضی آشنا شوند. داوطلبان می‌توانند با توجه به این شرایط، مباحث را اولویت‌بندی کنند و برای کنکور بهتر آماده شوند. با توجه به بودجه بندی این مطلب داوطلبانی که برای کنکور سراسری 1400 آماده می‌شوند باید 3 مبحث ریاضی را در اولویت اول قرار دهند.

ریاضی تجربی دارای 3 مبحث تست خیز با نام‌های بخش مثلثات، بخش مشتق، بخش حد و پیوستگی است. هر کدام از این بخش‌ها در کنکور سراسری دارای 4 سوال هستند. این بدین معنی است که اگر داوطلبان به 12 سوال این مباحث پاسخ دهند یک تراز 39 درصدی در کنکور سراسری کسب خواهند کرد.

4 مبحث آسان ریاضی در کنکور تجربی

برخی از داوطلبان مباحث آسان را به طور کلی از برنامه مطالعاتی خود حذف می‌کنند. این موضوع در رتبه نهایی داوطلبان تاثیر دارد. بنابراین بهتر است داوطلبان این مباحث را حذف نکنند. داوطلبان می‌توانند برای مباحث آسان وقت کمتری اختصاص دهند و این مطالب را کمتر تمرین کنند. ریاضی تجربی دارای 4 مبحث آسان است.

مباحث آسان ریاضی تجربی شامل بخش‌های الگو، آمار، مقاطع مخروطی و شمارش بدون شمردن است. داوطلبانی که به این 4 سوال در کنکور سراسری پاسخ می‌دهند یک تراز 12 درصدی برای ریاضی تجربی کسب می‌کنند.

سوالات متداول در مورد بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی

1) درس ریاضی در کدام زیرگروه تجربی ضریب بیشتری دارد؟

درس ریاضی در زیرگروه 4 ضریب بالایی دارد و داوطلبان باید با ضریب 4 به سوالات این درس در کنکور پاسخ دهند.

2) آیا می‌توان با توجه به بودجه بندی ریاضی کنکور تجربی برخی از بخش‌های آسان را مطالعه نکرد؟

بودجه بندی این درس با توجه به کنکور سراسری سال قبل است و تخمین نسبی بر اساس سوالات کنکورهای سال قبل محسوب می‌شود. اگر وقت زیادی برای مطالعه درس ریاضی ندارید می‌توانید مباحث آسان را مطالعه نکنید.

3) بودجه بندی درس ریاضی در کنکور 1400 بر اساس چه منابعی است؟

تمامی داوطلبان باید بر اساس منابع نظام جدید به سوالات ریاضی در کنکور تجربی پاسخ دهند.

4) ریاضی در کنکور تجربی شامل چند سوال است؟

داوطلبان گروه تجربی باید به 30 سوال ریاضی در مدت زمان 47 دقیقه پاسخ دهند. به صورت میانگین داوطلبان برای هر سوال 96 ثانیه زمان دارند.

 

شما می‌توانید برای داشتن هرگونه اطلاعات بیشتر در مورد کنکور سراسری 1400 با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید یا به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید.

بودجه بندی, ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.