کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های علمی در کشور است که تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش به صورت منظم برگزار می‌شود. بدون شک کنکور برای تمامی داوطلبان و دانش‌آموزان یک چالش بزرگ و دردسرساز است. داوطلبانی که از سد بزرگ کنکور عبور می‌کنند وارد دانشگاه می‌شوند و در رشته تحصیلی مورد نظر خود به ادامه تحصیل می‌پردازند. داوطلبان باید تحت هر شرایطی برای سنجش و پذیرش به دانشگاه‌ها تحت نظارت سازمان سنجش و آموزش در کنکور سراسری شرکت کنند. کنکور سراسری از سال 1348 در ایران با توجه به قوانین خاصی برگزار می‌شود. سازمان سنجش و آموزش به صورت سالانه اطلاعیه‌های خود را در مورد برگزاری کنکور سراسری در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. با توجه به اطلاعیه‌هایی سازمان سنجش، کنکور 1401 یا پنجاه و چهارمین آزمون کنکور در ایران همانند دوره‌های پیش و با همان قوانین در حدود یک ماه پیش برگزار شد. اما شرایط و قوانین برای کنکور 1402 با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است!

بدون شک تمامی داوطلبان و دانش‌آموزان در این چند ماه اخیر خبرهای زیادی را در مورد نحوه برگزاری کنکور سراسری 1402 شنیده‌اند. شایعات زیادی در مورد نحوه برگزاری کنکور سراسری 1402 وجود داشت و هر روز یک خبر جدید در مورد این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های معتبر درج می‌شد. بسیاری از خبرها به این موضوع اشاره داشتند که تغییراتی در کنکور 1402 رخ نمی‌دهد و این کنکور نیز مانند کنکور سالیان پیش در کشور برگزار می‌شود. اما سازمان سنجش و آموزش آخرین خبر در مورد برگزاری کنکور سراسری 1402 را در تاریخ بیست و شش تیر ماه سال 1401 منتشر کرد. با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش کنکور سال 1402 با چهار تغییر بزرگ و اساسی در کشور برگزار خواهد شد. تیم محتوای حرف آخر به صورت دقیق این چهار تغییر بزرگ را بررسی می‌کند و این تغییرات را با دقیق‌ترین اطلاعات در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تیم محتوای حرف آخر برای اینکه داوطلبان اطلاعات دقیق‌تری در مورد کنکور سراسری 1402 داشته باشند تمامی اطلاعات را به صورت جزئی و دقیق در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. اولین سوالی که با توجه به شرایط این ماه‌ها به ذهن داوطلبان می‌آید این است که آیا کنکور سراسری 1402 با تغییراتی روبه‌رو می‌شود؟ جواب این سوال نیز در حال حاضر قطعی است، بله کنکور سراسری 1402 با تغییرات بزرگ و قابل توجهی روبه‌رو شده است. رئیس سازمان سنجش و آموزش اعلام کرده که کنکور سراسری 1402 با چهار تغییر بزرگ روبه‌رو شده است. بنابراین با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش کنکور سراسری 1402 همانند کنکور سالیان پیش برگزار نخواهد شد. کنکور سراسری 1402 چهار تغییر بزرگ و منحصربه‌فرد نسبت به کنکور سالیان پیش دارد. این چهار تغییر بزرگ در کنکور سراسری به صورت زیر هستند:

  1. حذف دروس عمومی از کنکور سراسری
  2. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری
  3. حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری
  4. برگزاری دو کنکور در سال

1) حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲

مهم‌ترین سوال داوطلبان در مورد کنکور سراسری 1402 در مورد حذف دروس عمومی است. آیا دروس عمومی از کنکور سراسری 1402 حذف خواهند شد؟ بله، دروس عمومی از کنکور سراسری 1402 حذف خواهند شد و ما دیگر چهار درس عمومی در دفترچه شماره یک با نام دروس عمومی در کنکور نخواهیم داشت. داوطلبان با توجه به این تغییر بزرگ تنها باید بر روی دروس اختصاصی تمرکز داشته باشند. بنابراین داوطلبان گروه ریاضی باید بر روی سه درس اختصاصی خود با نام‌های شیمی، فیزیک و ریاضی توجه داشته باشند. داوطلبان گروه تجربی نیز باید پنج درس تخصصی خود یعنی درس زمین شناسی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی را برای کنکور مطالعه کنند. تمامی این تغییرات نشان می‌دهند که دیگر داوطلبان به سوالات هیچ درس عمومی در کنکور پاسخ نخواهند داد.

داوطلبان در کنکور سال 1402 به سوالات هیچ درس عمومی پاسخ نخواهد داد. این بدین معنی است که دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شدند

حذف دروس عمومی از کنکور

2) تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم کنکور در سال 1402 با چهار تغییر بزرگ روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور در سال 1402 مربوط به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری است. چندین سال است که تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر نتایج کنکور دغدغه‌های زیادی را برای داوطلبان ایجاد کرده است. سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال 1402 در مقایسه با کنکور سالیان گذشته تغییر پیدا کرده است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری نمره و سوابق تحصیلی نقش بسیار مهمی در قبولی داوطلبان ایفا می‌کنند. تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 به صورت تاثیر قطعی محاسبه می‌شود. این تاثیر قطعی به میزان 40 درصدی محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر و با یک زبان ساده اینگونه می‌توان عنوان کرد که در کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد به صورت قطعی از پایه دوازدهم خواهد بود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است. این موضوع نشان می‌دهد که داوطلبان باید بر روی معدل و سوابق تحصیلی خود تمرکز زیادی داشته باشند. با توجه به این شرایط افزایش تاثیر معدل در کنکور به صورت 40 درصد قطعی محاسبه می‌شود و نتایج آزمون سراسری بر پذیرش داوطلبان تنها 60 درصد است. داوطلبان تمامی گروه‌های آزمایشی باید به معدل نهایی پایه دوازدهم توجه زیادی داشته باشند، زیرا معدل نهایی به صورت قطعی و مستقیم بر روی نتیجه کنکور داوطلبان تاثیر خواهد داشت. بر اساس تغییرات کنکور سراسری، سهم نمره و سوابق تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های کنکور به صورت زیر است:

  • سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

با توجه آخرین تغییرات کنکور، سهم نمره و سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1402 به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی محاسبه خواهد شد. این بدین معنی است که معدل نهایی پایه دوازدهم به صورت قطعی و مستقیم بر روی نتیجه نهایی داوطلبان تاثیر خواهد داشت

3) حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری

بدون شک تمامی داوطلبان کنکور با نام زیرگروه در کنکور سراسری آشنا هستند. به عنوان مثال کنکور تجربی از 5 زیرگروه تشکیل شده است و هر زیرگروه تعداد مشخصی رشته دارد. هر رشته در زیرگروه دارای ضرایب خاصی است و داوطلبان باید با توجه به این زیرگروه‌ها به دروس تخصصی توجه کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تفاوت درصدها در کنکور سراسری با زیرگروه‌ها مشخص می‌شد. اما این شرایط نیز در کنکور ۱۴۰۲ دچار تغییراتی شده است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور در سال 1402، زیرگروه‌ها از کنکور سراسری 1402 حذف خواهند شد. این بدین معنی است که در کنکور سراسری دیگر هیچ نامی به عنوان زیرگروه وجود ندارد. با توجه به اطلاعات موجود در مورد کنکور سراسری 1402 با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.

در کنکور سراسری 1402 دیگر هیچ زیرگروهی وجود ندارد. این بدین معنی است که با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلبان در کنکور سراسری در نظر گرفته می‌شود

4) برگزاری دو کنکور در یک سال + افزایش اعتبار نتایج کنکور تا 2 سال

همان طور که می‌دانید کنکور هر سال در یک تاریخ مشخص در کشور برگزار می‌شد. کنکور سال 1401 نیز طبق زمان مشخص شده در تیر ماه سال 1401 برگزار شد. این بدین معنی است که تا کنکور 1401 داوطلبان تنها یک بار در یک سال آزمون کنکور را برگزار می‌کردند. اما این شرایط برای کنکور 1402 متفاوت خواهد بود! داوطلبان معمولا هنگام برگزاری کنکور سراسری استرس زیادی داشتند. همین موضوع موجب می‌شد که داوطلبان عملکرد ضعیفی از خود در کنکور نشان دهند.

با توجه به این شرایط یک راهکار برای این شرایط ارائه شد و آن نیز برگزاری کنکور به صورت دو بار در یک سال است.  یکی دیگر از تغییرات کنکور 1402 در مورد نحوه برگزاری کنکور است. کنکور در سال 1402 به صورت دو کنکور در یک سال برگزار می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان به صورت سالانه می‌توانند در دو کنکور شرکت کنند. با توجه به این شرایط داوطلبان در دو کنکور شرکت می‌کنند و پس از اعلام نتایج بهترین نتیجه به عنوان نمره آزمون داوطلبان در نظر گرفته می‌شود.

این شرایط به داوطلبان کمک می‌کند تا آن‌ها دو بار شانس حضور در کنکور را داشته باشند. داوطلبان در صورت نارضایتی از عملکرد خود در کنکور اول برای کسب یک نتیجه بهتر به سراغ آزمون دوم می‌روند. یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییرات کنکور در سال 1402 مربوط به اعتبار نتایج کنکور است. افزایش اعتبار در کنکور ۱۴۰۲ به صورت دو ساله است. این تغییر بدین معنی است که داوطلبان می‌توانند بدون شرکت هر ساله در کنکور از نتیجه یک آزمون تا دو سال استفاده کنند. بدون شک این تغییر یکی از بهترین و موثرترین تغییرات کنکور برای داوطلبان محسوب می‌شود.

داوطلبان از کنکور سال 1402 به صورت دو بار در یک سال کنکور برگزار می‌کنند و نتایج کنکور آن‌ها تا 2 سال اعتبار خواهد داشت

کنکور 1402

شرایط کنکور ۱۴۰۲

در قسمت بالا به این موضوع اشاره کردیم که کنکور سراسری با 4 تغییر بزرگ مواجه شده است. شما می‌توانید در قسمت بالا با مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ آشنا شوید. البته با توجه به اطلاعیه‌های کنکور چند تغییر دیگر نیز در مورد کنکور سراسری 1402 وجود دارد. همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید نتایج کنکور برای داوطلبان تا 2 سال معتبر خواهد بود. این تغییر بزرگ از هر دیدی که به آن نگاه کنید برای داوطلبان و دانش‌آموزان مفید است. یکی دیگر از تغییرات کنکور در سال 1402 به شرایط ترمیم معدل مربوط می‌شود. با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری امکان 1 بار ترمیم معدل برای داوطلبان وجود خواهد داشت. شما می‌توانید در قسمت زیر مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲ را به صورت خلاصه مطالعه کنید:

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در یک نگاه کوتاه
دروس عمومی از کنکور سراسری حذف می‌شوند
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد قطعی محاسبه می‌شود
کنکور 2 بار در سال برگزار می‌شود
اعتبار نتایج کنکور تا 2 سال افزایش پیدا می‌کند
زیرگروه‌ها از کنکور سراسری حذف می‌شوند
امکان 1 بار ترمیم معدل وجود خواهد داشت

آیا تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ قطعی است؟

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که آیا تغییرات کنکور 1402 قطعی است یا خیر؟ با توجه به اطلاعیه رسمی سازمان سنجش و آموزش تغییرات کنکور 1402 به صورت قطعی است. این بدین معنی است که شرایط برگزاری کنکور در سال 1402 کاملا با شرایط کنکور در سال 1401 تفاوت خواهد داشت. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان از آخرین تغییرات کنکور به صورت روزانه اطلاع داشته باشند این مطلب را بروزرسانی می‌کند. اگر خبری جدید در مورد کنکور ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و آموزش منتشر شود، موسسه حرف آخر در سریع‌ترین زمان ممکن این اطلاعات را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد اخبار کنکور در سال 1402 به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری را به صورت روزانه به دست آورید.

اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش در مورد کنکور سال 1402

اطلاعیه شماره 2 آزمون سراسری سال 1402 در تاریخ 26 تیر

 با توجه به ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسه 1401/03/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 25 تیرماه سال جاری ابلاغ شده است و نظر به اینکه در ماده 10 مصوبه مذکور اعلام شده است که از تاریخ تصویب لازم الاجراست. ضمن عرض پوزش از کلیه داوطلبان عزیز و والدین محترم آنان، به استحضار می رساند آزمون سراسری سال 1402 براساس مصوبه فوق الذکر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود. جزئیات فنی و اجرایی این آزمون پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو اطلاع رسانی خواهد شد.

آخرین اخبار در مورد کنکور 1402

بروزرسانی در تاریخ 25 مرداد 1401

تاریخ کنکور 1402

همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید کنکور 1402 با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. یکی از این تغییرات در مورد نحوه برگزاری کنکور سراسری است. با توجه به اعلام سازمان سنجش، کنکور 1402 در دو مرحله برگزار می‌شود. نوبت اول کنکور در روزهای 29 و 30 دی ماه سال 1401 برگزار می‌شود. داوطلبان برای ثبت‌نام در نوبت اول کنکور باید در روزهای 8 الی 14 آبان 1401 ثبت‌نام خود را انجام دهند.

نوبت دوم کنکور سراسری 1402 در تاریخ 14 و 15 تیر ماه 1402 برگزار می‌شود. داوطلبان برای ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور باید در روزهای 15 الی 21 فروردین ماه 1402 به سایت سنجش مراجعه کنند و اقدامات لازم برای ثبت‌نام در نوبت دوم کنکور را انجام دهند. با توجه به اعلام معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش، کنکور سراسری اواخر دی ماه 1401 و اواسط تیر 1402 برگزار می‌شود و هر کنکور برای داوطلبان 2 سال اعتبار خواهد داشت.

 

برنامه زماني ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌ سراسری سال 1402

عنوان کنکور سراسری
 

زمان ثبت‌نام

نوبت اول:

8 الی 14/8/1401

نوبت دوم:

15 الی 21/1/1402

 

اجرای آزمون

نوبت اول:

پنجشنبه و جمعه

29 و 30/10/1401

نوبت دوم:

چهارشنبه و پنجشنبه

14 و 15/4/1402

ترمیم معدل برای کنکور 1402

با توجه به آخرین اطلاعاتی که در مورد شرایط ترمیم معدل در کنکور 1402 وجود دارد ترمیم معدل تنها برای داوطلبان کنکور به منظور استفاده از تاثیر معدل در نظر گرفته شده است. شرایط ترمیم معدل شامل سه گروه از داوطلبان است و تنها این داوطلبان می‌توانند از شرایط ترمیم معدل استفاده کنند. داوطلبان زیر می‌توانند از شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری استفاده کنند:

  • داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی بعد از سال 1384 دریافت کرده‌اند.
  • فارغ‌التحصیلان مقطع پیش دانشگاهی که مدرک خود را بعد از سال 1391 اخذ کرده‌اند.
  • فارغ‌التحصیلان نظام جدید 6-3-3 که دیپلم خود را پس از سال 98 دریافت کرده‌اند.

سهمیه های کنکور در سال ۱۴۰۲

با توجه به اخبار و اطلاعاتی که در مورد کنکور 1402 وجود دارد به نظر می‌رسد سهمیه‌های کنکور در سال 1402 تغییر خواهند کرد. بر این اساس از 22 سهمیه‌ای که در کنکورهای سال‌های اخیر اعمال می‌شد تنها 5 سهمیه باقی خواهد ماند. این حذف سهمیه‌ها بر اساس رای دیوان عدالت اداری و کمیسیون آموزش صورت گرفته است. همین موضوع موجب می‌شود تا داوطلبان کنکورهای سال ۱۴۰۲ به بعد از ناعدالتی تاثیر سهمیه‌های مختلف بر امتیازات ورود به دانشگاه رنج نبرند. البته به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات دقیق با جزئیات زیاد در مورد سهمیه‌های کنکور هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. 5 سهمیه زیر به احتمال زیاد در کنکور 1402 اعمال خواهند شد:

  • سهمیه رزمندگان ایثارگران و خانواده شهدا
  • سهمیه مناطق
  • سهمیه مناطق محروم
  • سهمیه مناطق محروم برای رشته‌های گروه پزشکی
  • سهمیه بهیاران

نحوه تاثیر معدل بر اولین مرحله کنکور ۱۴۰۲

  • اعتبار نمره کنکور سال 1402 تا ۲ سال برای داوطلبان است.
  • پور عباس، رئیس سازمان سنجش: آزمون سراسری برگزار می‌شود و نمره آن تا دو سال ذخیره می‌شود و برای داوطلبان معتبر است.
  • دومین مرحله کنکور ۱۴۰۲ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و نمره آن هم تا دو سال معتبر خواهد بود.
  • داوطلبی که امسال قصد پذیرش در دانشگاه را دارد باید نمره سابقه تحصیلی او آماده باشد.
  • پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر ماه داوطلب می‌تواند انتخاب رشته کند. سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و آزمون ۶۰ درصد موثر هستند و نتایج کنکور شهریور ماه اعلام می‌شود.

آخرین تغییرات کنکور سراسری 1402 (بروزرسانی)

  • کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه 1401 و در نیمه اول تیر ماه سال 1402 برگزار خواهد شد.
  • ثبت نام دوبار انجام می‌شود اما پذیرش یکبار انجام خواهد شد.
  • یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود.
  • هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت. اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود.
  • نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می‌سازد و داوطلب بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می‌کند.
  • زیر گروه‌ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف خواهند شد.
  • دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف خواهند شد. به عبارت دیگر این دروس از آزمون سراسری حذف خواهند شد و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل می‌شوند.

سوالات متداول در مورد برگزاری کنکور 1402

1) آیا دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲ حذف می‌شوند؟

بله با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش، دروس عمومی در کنکور 1402 حذف خواهند شد.

2) کنکور سراسری در سال 1402 از میان کدوم دروس برگزار می‌شود؟

کنکور سراسری 1402 تنها از بین دروس تخصصی برگزار خواهد شد و دروس عمومی در کنکور وجود نخواهند داشت.

3) نتیجه کنکور سراسری تا چه مدت اعتبار دارد؟

با توجه به آخرین تغییرات در مورد برگزاری کنکور در سال 1402، نتیجه این آزمون سراسری تا 2 سال معتبر خواهد بود.

4) تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 به چه صورت است؟

در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی به صورت 40 درصد قطعی از پایه دوازدهم خواهد بود.

نظر شما در مورد تغییرات و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ چیست؟ به نظر شما این تغییرات تا چه حدی مفید هستند؟ آیا این تغییرات به نفع داوطلبان است یا به ضرر آن‌ها؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.