تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت ۵۰ درصد و قطعی می باشد به این صورت که سوابق تحصیلی پایه دوازدهم مبنای سنجش داوطلبان خواهد بود. اما مجلس شهریور ۱۴۰۲ مصوبه ای در جهت لغو تاثیر قطعی سوابق تحصیلی تصویب کرد که در نهایت این مصوبه ۴ مهرماه ۱۴۰۲ توسط شورای نگهبان رد شد و کنکور ۱۴۰۳ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهد شد.

آپدیت ۴ مهر ۱۴۰۲: با توجه به رد مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت قطعی و به میزان ۵۰ درصد می باشد.

چگونگی تاثیر معدل در کنکور 1403

بدون شک تمامی داوطلبان با تغییرات کنکور در سال‌های اخیر آشنا هستند. این تغییرات تا حد زیادی بر روی نحوه مطالعه داوطلبان تاثیر گذاشته است. یکی از مواردی که موجب ایجاد ابهام در ذهن داوطلبان شده است به موضوع تاثیر معدل در کنکور 1403 مربوط می‌شود. با توجه به آخرین تغییرات کنکور در سال 1403، معدل داوطلبان به راحتی رتبه نهایی آن‌ها را تغییر می‌دهد. این بدین معنی است که داوطلبانی که به دنبال کسب یک رتبه مناسب در کنکور سراسری هستند باید معدل نهایی خوبی داشته باشند. نحوه تاثیر معدل در کنکور سال‌های اخیر به صورت تاثیر مثبت بود. اما این شرایط در کنکور 1402 متفاوت بود و تاثیر کنکور به صورت تاثیر قطعی محاسبه شد. اما تاثیر قطعی چیست و چه تاثیری بر روی رتبه نهایی داوطلبان دارد؟ آیا این شرایط در سال 1403 نیز صدق می‌کند؟

برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش می‌آید که تاثیر قطعی و تاثیر مثبت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ جواب این سوال بسیار ساده و روشن است. نحوه تاثیر معدل در کنکور سال‌های اخیر به صورت تاثیر مثبت بود. این بدین معنی است که اگر داوطلبان معدل مناسبی داشتند، نمره آن‌ها بر روی سوابق تحصیلی لحاظ می‌شد. داوطلبانی که معدل مناسبی در امتحانات نهایی نداشتند، معدل آن‌ها بر روی رتبه نهایی لحاظ نمی‌شد. اما زمانی‌که تاثیر معدل به صورت قطعی محاسبه می‌شود تمامی نمرات داوطلبان بر روی رتبه نهایی آن‌ها در کنکور محاسبه خواهد شد. بنابراین داوطلبان باید بر روی تک تک نمرات خود توجه خاصی داشته باشند، زیرا تمامی این نمرات شانس آن‌ها را برای قبولی در کنکور افزایش می‌دهد.

نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

 

آخرین به روز رسانی( ۴ مهر ۱۴۰۲ ) : شورای نگهبان مصوبه مجلس را برای تاثیر مثبت معدل در کنکور ( و لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور ) را رد کرد و طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان کنکور ۱۴۰۳ مانند ۱۴۰۲ و بر اساس تاثیر قطعی ۵۰ درصدی معدل برگزار خواهد شد. 

سوالات متداول در مور تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

1) تاثیر معدل در کنکور 1403 چگونه است؟

با توجه به لغو طرح مجلس توسط شورای نگهبان , کنکور ۱۴۰۳ با تاثیر قطعی معدل در کنکور برگزار خواهد شد.

2) تاثیر معدل در سال 1403 بر اساس نمرات کدام پایه تحصیلی است؟

تاثیر معدل در کنکور 1403 بر اساس نمرات دروس عمومی و تخصصی در امتحانات نهایی دوازدهم محاسبه می‌شود.

3) آیا تاثیر معدل در کنکور 1403 برای داوطلبان نظام قدیم نیز اعمال می‌شود؟

خیر تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ تنها برای داوطلبان نظام جدید است. داوطلبان نظام قدیم تاثیر معدل مخصوص خود را خواهند داشت.

4) آیا معدل پایین در رتبه کنکور 1403 تاثیری دارد؟

بله تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت قطعی محاسبه می‌شود.

5) نتیجه کنکور سراسری تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

با توجه به آخرین تغییرات در مورد نحوه برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۳، نتیجه این آزمون سراسری تا 2 سال معتبر خواهد بود.

شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کنکور ۱۴۰۳ به  تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید. داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که این مطلب بر اساس آخرین تغییرات کنکور سراسری به روز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.