معرفی رشته مهندسی هوافضا به صورت کامل و جامع

بدون دیدگاه

رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد و غیر انتفاعی به قدری زیاد و متنوع هستند که داوطلبان با توجه به شرایط خود می‌توانند یک رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. کنکور سراسری یک چالش بسیار مهم و دشوار برای تمامی داوطلبان است. بنابراین داوطلبان باید به بهترین شکل ممکن برای کنکور آماده شوند. اما یک کار مهم دیگر نیز بعد از قبولی در کنکور سراسری وجود دارد. داوطلبان باید بهترین رشته دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بهترین رشته دانشگاهی کدام رشته است؟ به نظر شما چه معیارهایی یک رشته دانشگاهی را به بهترین رشته تبدیل می‌کند؟ بدون شک تمامی داوطلبان نظرات مختلفی در مورد این سوال دارند. برخی از داوطلبان به بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی توجه می‌کنند و سایر آن‌ها معیارهای دیگری را در نظر می‌گیرند. یکی از رشته‌های دانشگاهی که در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده، رشته مهندسی هوافضا است.

رشته هوافضا یکی از جدیدترین رشته‌های دانشگاهی است که محبوبیت زیادی مابین داوطلبان دارد. این رشته از رشته‌های گروه ریاضی است و داوطلبان گروه ریاضی حق انتخاب این رشته تحصیلی را دارند. رشته هوافضا چیست؟ این رشته چه امکاناتی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ داوطلبان با انتخاب این رشته با چه دردسرها و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند؟ شاید بسیاری از داوطلبان پاسخ این سوالات را نمی‌دانند و تنها با توجه به اسم این رشته به سراغ مهندسی هوافضا می‌روند. این کار بسیار اشتباه است و داوطلبان را با مشکلات زیادی پس از انتخاب رشته مواجه می‌کند. داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته مهندسی هوافضا تمامی جوانب مثبت و منفی این رشته را در نظر داشته باشند. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به بررسی شرایط قبولی در این رشته می‌پردازد و اطلاعات مهمی را در مورد این رشته در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

معرفی رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا در کدام زیرگروه قرار دارد؟

رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های محبوب گروه ریاضی است که متاسفانه داوطلبان اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند. بنابراین داوطلبان قبل از انتخاب این رشته دانشگاهی باید به سراغ بازار کار و درآمد این رشته بروند. اما قبل از بررسی اطلاعات این رشته تحصیلی داوطلبان باید اطلاعات کاملی در مورد نحوه برگزاری کنکور داشته باشند. کنکور سال 1402 در مقایسه با کنکور سال‌های اخیر با تفاوت‌های زیادی روبه‌رو شده است. این بدین معنی است که داوطلبان باید با این تغییرات آشنا شوند و با توجه به تغییرات دروس مختلف را مطالعه کنند. اولین سوالی که به ذهن داوطلبان در مورد رشته مهندسی هوافضا می‌آید این است که رشته هوافضا در کدام زیرگروه قرار دارد؟ داوطلبان قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدانند باید با چند تغییر کنکور آشنا شوند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری، حذف سوالات دروس عمومی از دفترچه شماره یک است. این بدین معنی است که داوطلبان به سوالات عمومی در کنکور سراسری پاسخ نمی‌دهند. با توجه به این شرایط داوطلبان برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا باید تنها دروس تخصصی کنکور ریاضی را مطالعه کنند. دروس تخصصی گروه ریاضی دروس ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که دروس عمومی بر روی سوابق تحصیلی داوطلبان تاثیر خواهند داشت و به صورت کلی از برنامه درسی داوطلبان حذف نمی‌شوند.

یکی دیگر از تغییرات مهم کنکور سراسری، حذف زیرگروه‌ها از کنکور است. اما این موضوع چه مفهومی دارد؟ حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری موجب می‌شود که تمامی رشته‌ها در یک گروه قرار داشته باشند. بنابراین رشته مهندسی هوافضا در هیچ زیرگروهی قرار ندارد. تمامی رشته‌های گروه ریاضی در یک گروه قرار دارند. ضرایب تخصصی هر رشته در این شرایط چگونه محاسبه می‌شوند؟ تمامی رشته‌ها دارای ضرایب تخصصی یکسان و ثابتی هستند و این ضرایب با توجه به رشته تغییر نمی‌کنند.

ضرایب جدید دروس تخصصی در کنکور ریاضی

نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف

همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید کنکور سراسری با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. داوطلبان با بررسی تغییرات می‌توانند عملکرد بهتری در کنکور داشته باشند. ضرایب جدید دروس تخصصی به خوبی نشان می‌دهند که داوطلبان باید برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا به درس ریاضی توجه زیادی داشته باشند. تغییرات کنکور سراسری در سال 1402 در دو یا سه تغییر خلاصه نمی‌شوند. ما در این مطلب مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری را به شما معرفی می‌کنیم. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری به زمان برگزاری کنکور مربوط می‌شود. کنکور سال 1402 و کنکور سال‌های آینده به صورت دو بار در سال برگزار می‌شوند. این بدین معنی است که داوطلبان دو بار در یک سال شانس قبولی در کنکور را دارند.

برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال موجب می‌شود که داوطلبان استرس کمتری در کنکور داشته باشند. داوطلبان می‌توانند بهترین رتبه را از میان دو رتبه خود در کنکور سراسری انتخاب کنند و با توجه به بهترین رتبه به سراغ انتخاب رشته بروند. برگزاری کنکور در دو نوبت موجب ایجاد ابهامات و سوالاتی در ذهن داوطلبان می‌شود. آیا منابع کنکور ریاضی برای نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند؟ آیا داوطلبان برای هر دو نوبت کنکور باید کتاب‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنند؟

منابع کنکور برای هر دو نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند. این بدین معنی است که داوطلبان برای هر دو نوبت دی و تیر باید کل کتاب درسی را مطالعه کنند. داوطلبان باید کتاب‌های ریاضی پایه دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، آمار و احتمال پایه یازدهم، حسابان پایه یازدهم، حسابان پایه دوازدهم، هندسه پایه دوازدهم، ریاضی گسسته پایه دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم را برای پاسخگویی به سوالات کنکور مطالعه کنند. شما می‌توانید در قسمت زیر با منابع کنکور 1402 آشنا شوید.

منابع کنکور ریاضی

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی 1: پایه دهم 1399
هندسه 1: پایه دهم 1399
هندسه 2: پایه یازدهم 1400
آمار و احتمال: پایه یازدهم 1400
حسابان 1: پایه یازدهم 1400
حسابان 2: پایه دوازدهم 1401
هندسه 3: پایه دوازدهم 1401
ریاضیات گسسته: پایه دوازدهم 1401

فیزیک

نام کتاب سال چاپ
فیزیک 1: پایه دهم 1399
فیزیک 2: پایه یازدهم 1400
فیزیک 3: پایه دوازدهم 1401

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی 1: پایه دهم 1399
شیمی 2: پایه یازدهم 1400
شیمی 3: پایه دوازدهم 1401

معرفی رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان با مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان اطلاعات جامع و کاملی در مورد رشته مهندسی هوافضا داشته باشند. رشته مهندسی هوافضا چیست؟ این رشته چه مفاهیم و مباحثی را به داوطلبان آموزش می‌دهد؟ رشته مهندسی هوافضا یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی برای تحصیل در خارج از کشور است. این بدین معنی است که رشته مهندسی هوافضا یک رشته مناسب برای مهاجرت محسوب می‌شود. رشته هوافضا همانگونه که از نامش پیداست با هواپیماها و فضاپیماها سروکار دارند. این رشته بیشتر بر روی طراحی هواپیماها و هر نوع وسیله پرنده دیگر تمرکز دارد. داوطلبانی که به هواپیماها یا پرواز علاقه دارند این رشته دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. رشته هوافضا به داوطلبان نحوه ساخت تجهیزات هواپیما، ماهواره، موشک و … را آموزش می‌دهد. به این نکته توجه داشته باشید که رشته هوافضا یکی از شاخه‌های مهندسی مکانیک نیز محسوب می‌شود.

متاسفانه گاهی اوقات داوطلبان تصورات اشتباهی در مورد این رشته دارند. داوطلبان به اشتباه تصور می‌کنند که رشته هوافضا به خلبانی یا ستاره‌شناسی مربوط می‌شود. به همین دلیل داوطلبان باید اطلاعات زیادی در مورد این رشته داشته باشند و با آگاهی زیاد به سراغ این رشته بروند. رشته مهندسی هوافضا در زمینه طراحی و ساخت هواپیماها یا فضاپیماها فعالیت دارد و داوطلبان را در این زمینه آموزش می‌دهد. داوطلبانی که در این رشته به ادامه تحصیل می‌پردازند در کنار ساخت و تعمیر هواپیماها فعالیت‌های تحقیقاتی زیادی نیز انجام می‌دهند. این رشته داوطلبان را به نحوی آموزش می‌دهد که آن‌ها کارهای طراحی، مدل‌سازی و آزمایشات را بر روی هواپیماها به خوبی انجام دهند. داوطلبان در این رشته با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی یاد می‌گیرند که چگونه طراحی یک سیستم هواپیما را انجام دهند. البته داوطلبان علاوه بر طراحی و ساخت وسایل هواپیما با جنگنده‌ها و هلیکوپترها هم سروکار دارند.

کدام دروس در رشته مهندسی هوافضا اهمیت زیادی دارند؟

داوطلبان باید برای قبولی و موفقیت در رشته مهندسی هوافضا به دو درس توجه زیادی داشته باشند. دروس ریاضی و فیزیک مهم‌ترین دروس تخصصی در این رشته تحصیلی هستند. اگر توانایی حل مسائل دشوار ریاضی و فیزیک را ندارید به هیچ عنوان نباید به سراغ این رشته تحصیلی بروید. یکی دیگر از نکات مهم در مورد رشته مهندسی هوافضا به تسلط داوطلبان به زبان انگلیسی مربوط می‌شود. داوطلبان باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند، زیرا اکثر مفاهیم و اصطلاحات این درس به زبان انگلیسی است.

معرفی رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا مناسب چه کسانی است؟

یکی از مهم‌ترین اهداف رشته مهندسی هوافضا بررسی اجسام در حال حرکت است. داوطلبان در این رشته یاد می‌گیرند که اجسام در حال حرکت چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارند. شاید برای داوطلبان این سوال پیش آید که رشته مهندسی هوافضا مناسب چه کسانی است؟ اولین و مهم‌ترین معیار برای انتخاب رشته مهندسی هوافضا، علاقه است. داوطلبان باید به ساخت و طراحی وسایل مختلف مانند هواپیما یا هر وسیله متحرک دیگری علاقمند باشند. رشته هوافضا مناسب داوطلبانی است که به درس ریاضی علاقه دارند. افرادی که به ساخت وسایل فنی علاقه دارند به راحتی می‌توانند در این رشته موفق شوند. اگر شما جزو افرادی هستید که در تحلیل و حل مسائل توانمند هستید به راحتی در این رشته موفق می‌شوید.

رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی

داوطلبان گروه ریاضی برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا باید به ضرایب سه درس تخصصی توجه زیادی داشته باشند. درس ریاضی با ضریب 12 به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها به راحتی در این رشته قبول شوند. بنابراین مطالعه درس ریاضی را برای قبولی در این رشته در اولویت اول خود قرار دهید. رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی چند سال است؟ این رشته در مقطع کارشناسی چند واحد درس در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ رشته مهندسی هوافضا مانند سایر رشته‌های مهندسی در مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌‌گیرد. داوطلبان در مقطع کارشناسی با 8 ترم تحصیلی روبه‌رو هستند و باید دروس مختلفی را در این مقطع سپری کنند. تعداد واحدهای درسی مقطع کارشناسی هوافضا 160 واحد است. البته به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات تعداد واحدهای درسی با توجه به پیش نیازها ممکن است متفاوت باشد.

داوطلبان با توجه به این شرایط باید در مدت زمان 4 سال و هشت ترم تحصیلی 160 واحد درسی را سپری کنند. گاهی اوقات داوطلبان در مدت زمان 4 سال نمی‌توانند دروس را با نمرات مناسبی پاس کنند و همین موضوع نیز موجب افزایش تعداد سال‌های فارغ‌التحصیلی می‌شود. داوطلبان در مقطع کارشناسی مهندسی هوافضا با دروس مختلفی مانند دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری و دروس نظامی روبه‌رو هستند. دروس نظامی 20 واحد، دروس اختیاری 18 واحد، دروس تخصصی 71 واحد، دروس پایه 29 واحد و دروس عمومی 22 واحد از دروس مقطع کارشناسی را تشکیل می‌دهند.

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: 29 واحد
  • دروس تخصصی: 71 واحد
  • دروس اختیاری: 18 واحد
  • دروس نظامی: 20 واحد (این دروس به صورت فوق برنامه برای داوطلبان برگزار می‌شوند)

معرفی رشته مهندسی هوافضا

 دروس رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان در دوره کارشناسی باید 140 واحد درسی را سپری کنند. رشته مهندسی هوافضا نیز مانند سایر رشته‌ها در یک دوره 4 ساله و 8 ترم تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان باید دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری و دروس نظامی را به صورت زیر سپری کنند:

دروس عمومی: 22 واحد

اندیشه اسلامی 1 اندیشه اسلامی 2 ادبیات فارسی
اخلاق و تربیت اسلامی زبان عمومی انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن
تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2 تاریخ تحلیلی صدر اسلام
تفسیر موضوعی قرآن فرهنگ و تمدن اسلامی

دروس پایه: 29 واحد

ریاضی عمومی 1 ریاضی عمومی 2 معادلات دیفرانسیل
برنامه نویسی کامپیوتر محاسبات عددی فیزیک 1
فیزیک 2 آزمایشگاه فیزیک 1 استاتیک
علم مواد ریاضیات مهندسی

دروس تخصصی: 71 واحد

نقشه کشی صنعتی مقاومت مصالح و آزمایشگاه دینامیک عمومی
مکانیک سیالات ترمودینامیک 2 ترمودینامیک 1
ارتعاشات مکانیکی دینامیک پرواز کنترل اتوماتیک
تحلیل سازه‌های هوایی آزمایشگاه مکانیک سیالات انتقال حرارت 1
آیرودینامیک 1 و آزمایشگاه آیرودینامیک 2 طراحی به کمک رایانه
طراحی اجزا ماشین 1 کارگاه ورق کاری مکانیک پرواز
مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه مقدمه‌ای بر مهندسی هوافضا کارگاه موتورهای هواپیما
زبان تخصصی طراحی هواپیما 1 طراحی هواپیما 2
اصول جلو برنده‌ها طراحی سازه‌های هوایی مکانیک مدارهای فضایی

دروس اختیاری: 18 واحد

آمار و احتمالات مهندسی روش‌های تجربی در آیرودینامیک سوخت و احتراق
آیرودینامیک هلی کوپتر تئوری آیرودینامیک ملخ مقدمه‌ای بر مکانیک سیالات عددی
آشنایی با هواپیماها و سلاح‌های هوایی آشنایی با سامانه‌های ارتباط هوایی و جنگال دستورالعمل‌های فنی
سامانه مدیریت ایمنی موتورهای احتراق داخلی اصول راکت‌ها
توربو ماشین‌ها طراحی، کنترل و کاربرد سیستم‌های ماهواره‌ای پروژه

دروس نظامی: 20 واحد

گرایش های کارشناسی رشته مهندسی هوافضا

یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد رشته مهندسی هوافضا به گرایش‌های مقطع کارشناسی این رشته مربوط می‌شود. آیا رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی گرایش‌هایی دارد؟ رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی دارای هیچ گرایشی نیست. تمامی داوطلبان در مقطع کارشناسی دروس تخصصی یکسانی را مطالعه می‌کنند.

گرایش های ارشد رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. تمامی داوطلبان باید دروس مشخصی را برای فارغ‌التحصیلی مطالعه کنند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به شرایط خود می‌توانند وارد بازار کار شوند یا به ادامه تحصیل بپردازند. آیا رشته هوافضا امکان ادامه تحصیل به داوطلبان می‌دهد؟ بله داوطلبان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در گرایش‌های مختلف شرکت کنند. رشته مهندسی هوافضا در مقطع ارشد بر خلاف مقطع کارشناسی گرایش‌های مختلفی دارد. داوطلبان باید در این مقطع دروس اجباری، دروس اختیاری، دروس تخصصی، سمینار و پایان نامه را سپری کنند. طول دوران تحصیل کارشناسی ارشد هوافضا حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال است. داوطلبان باید در این دوره دروس 4 ترم تحصیلی را مطالعه کنند. دروس رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد شامل دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری، دروس جبرانی، سمینار و پایان نامه هستند.

داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا امکان مطالعه گرایش‌های مختلفی را دارند. هر گرایش دارای دروس تخصصی مختلفی است. بنابراین داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید توجه زیادی به علاقه و استعدادهای خود داشته باشند تا بهترین گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. گرایش‌های ارشد مهندسی هوافضا به صورت زیر هستند:

  • مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
  • مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش
  • مهندسی هوافضا گرایش مکانیک پرواز
  • مهندسی هوافضا گرایش سازه‌های هوایی
  • مهندسی هوافضا گرایش بررسی سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی
  • مهندسی هوافضا گرایش مهندسی فضایی

دروس مهندسی هوافضا در مقطع ارشد

دروس پایه ارشد

  • آمار، احتمالات مهندسی پیشرفته و قابلیت اطمینان

دروس تخصصی

  • مدیریت ایمنی و استانداردهای بررسی سوانح هوایی
  • طراحی بر اساس ایمنی
  • تجزیه و تحلیل عوامل بروز سوانح هوایی
  • تحلیل واماندگی سامانه‌های هوایی
  • قوانین و صلاحیت‌های پروازی
  • دینامیک پرواز پیشرفته
  • آنالیز شکست ساز‌ه‌های هوایی

دروس اختیاری

  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه جامع و بهره ور
  • نگهداری و قابلیت پیش بینی و پایش وضعیت
  • مدیریت تکنولوژی هوافضا
  • مبانی کنترل خوردگی
  • اصول جلوبرنده‌های پیشرفته
  • شبیه‌سازی پروازی
  • مواد و روش‌های ساخت پیشرفته
  • مباحث حقوق هوایی
  • تست‌های غیر مخرب NCT
  • خزش، خستگی و شکست
  • هدایت و ناوبری
  • اندازه‌گیری و تخمین پارامترهای پرواز
  • تئوری ابزار و آلات دقیق هواپیما و فضاپیماها
  • مباحث ویژه

دروس جبرانی

  • دینامیک پرواز
  • ریاضی مهندسی
  • طراحی هواپیما
  • ساختمان و سامانه‌های هواپیما
  • آمار و احتمالات مهندسی

گرایش های رشته مهندسی هوافضا در مقطع دکتری

رشته مهندسی هوافضا جزو رشته‌هایی محسوب می‌شود که دانشگاه‌های اندکی برای این رشته پذیرش دارند. این رشته تنها در بهترین دانشگاه‌های کشور دانشجو قبول می‌کند و پذیرش در این رشته کمی دشوار است. رشته مهندسی هوافضا در مقطع دکتری نیز گرایش‌های مختلفی دارد. این بدین معنی است که متقاضیان می‌توانند با توجه به علایق خود گرایش‌های مختلفی را در این مقطع انتخاب کنند. تعداد واحدهای مقطع دکتری این رشته 36 واحد است. داوطلبان باید در این رشته 12 الی 18 واحد را به صورت تئوری بگذرانند. گرایش‌های مقطع دکتری این رشته به صورت زیر هستند:

  • مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
  • مهندسی هوافضا گرایش جلو برندگی
  • مهندسی هوافضا گرایش سازه‌های هوایی
  • مهندسی هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل

 

معرفی رشته مهندسی هوافضا

نرم افزارهای رشته مهندسی هوافضا

داوطلبانی که در رشته مهندسی هوافضا به ادامه تحصیل می‌پردازند باید برخی از شبیه‌سازی‌ها را در نرم‌افزارهای خاصی انجام دهند. این بدین معنی است که داوطلبان و فارغ‌التحصیلان این رشته باید توانایی کار با نرم افزارهای مختلف را داشته باشند. مهم‌ترین نرم افزارهای رشته مهندسی هوافضا به شرح زیر هستند:

  • نرم‌افزار Catia: مدل‌سازی و شبیه‌سازی
  • نرم‌افزار NX: طراحی طرح‌های مختلف
  • نرم‌افزار Solid Edge: طراحی طرح‌های مکانیکی و الکتریکی و شبیه‌سازی
  • نرم‌افزار SolidWorks: طراحی طرح‌های مختلف
  • نرم‌افزار Creo: شبیه‌سازی و آنالیز
  • نرم‌افزار Inventor: طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی
  • نرم‌افزار Flowmaster: شبیه‌سازی سیستم‌های حرارتی و سیالی
  • نرم‌افزار nTopology
  • نرم‌افزار OpenVSP

وظایف مهندس هوافضا

داوطلبانی که به سراغ این رشته می‌روند باید مهارت‌های بالایی داشته باشند. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های تحلیلی در این رشته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های ریاضی، مهارت‌های تفکری، مهارت‌های انتقادی و … اهمیت بسیار زیادی در این رشته دارند. یک مهندس هوافضا وظایف زیر را در شغل خود به عهده دارد:

  • طراحی
  • تولید و نگهداری وسایل هوایی
  • شبیه‌سازی پروازها
  • تحقیق و توسعه
  • توسعه سیستم‌های هواپیمایی
  • نظارت بر فرودگاه‌ها
  • فعالیت در مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما
  • ساخت و نصب قطعات هواپیما
  • انجام تست‌های مختلف زمینی و هوایی
  • استفاده از نرم‌افزارها برای طراحی
  • ارائه مشاوره فنی
  • ارزیابی محصولات
  • و …

بازار کار رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان یک سوال مهم در مورد رشته مهندسی هوافضا دارند و این سوال نیز مربوط به بازار کار رشته است. آیا رشته مهندسی هوافضا بازار کار مناسبی دارد؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب برای خود انتخاب کنند؟ مهندسان هوافضا بازار کار مخصوص به خود را دارند. این بدین معنی است که فارغ‌التحصیلان در موقعیت‌های شغلی خاصی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. مهندسان هوافضا می‌توانند در صنایع مختلفی مانند صنایع هوایی یا حتی خودروسازی مشغول به کار شوند. بازار کار این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی کمتر است، اما همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم موقعیت‌های شغلی مناسبی برای این رشته وجود دارد. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در یکی از صنایع زیر مشغول به کار شوند:

  • فعالیت در صنعت هوایی
  • فعالیت در صنعت‌های مرتبط با تکنولوژی‌های هوا و فضا
  • صنایع مربوط به حوزه‌های هوایی و فضایی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع هوایی قدس
  • صنایع دفاعی
  • پژوهشگاه فضایی ایران
  • نیروی هوایی ارتش
  • سازمان هواپیمایی کشور
  • شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان
  • شرکت‌های بیمه جهت ارزیابی وسایل پرنده
  • شرکت‌های بازرسی فنی و مهندسی
  • شرکت پنها
  • و …

حقوق مهندسی هوافضا

حقوق مهندسی هوافضا چقدر است؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک درآمد بالا داشته باشند؟ رشته مهندسی هوافضا یک رشته خاص در بازار کار است. این بدین معنی است که صنایع خاصی مهندسان هوافضا را به عنوان مهندس قبول می‌کنند. حقوق و درآمد مهندسان هوافضا با توجه به تجربه و مهارت مهندسان متفاوت است. اما این نکته را در نظر داشته باشید که فارغ‌التحصیلان یک درآمد بالا و مناسب در این رشته خواهند داشت. مهندسان هوافضا می‌توانند در سمت‌های مختلفی مانند کارشناس فنی، کارشناس طراحی، سرپرست تولید و … فعالیت کنند و با توجه به سمت خود حقوق‌های مختلفی دریافت کنند. حقوق و درآمد رشته مهندسی هوافضا در کشورهای خارجی بسیار بیشتر از ایران است. این رشته در کشورهای خارجی یک رشته پردرآمد محسوب می‌شود و بسیاری از کشورها به دنبال جذب مهندسان هوافضا هستند.

توانایی‌های مورد نیاز یک مهندس هوافضا

داوطلبانی که به سراغ رشته مهندسی هوافضا می‌روند باید توانایی‌های خاص خود را داشته باشند. مهارت‌های تحلیل مسائل دشوار و توانایی کار تیمی از مهم‌ترین توانایی‌های مورد نیاز برای یک مهندس هوافضا است. البته این دو توانایی تنها توانایی‌های مهم مهندسی هوافضا نیست. داوطلبان باید با توانایی‌های مورد نیاز مهندسی هوافضا آشنا باشند و با توجه به این توانایی‌ها به سراغ انتخاب رشته مهندسی هوافضا بروند. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین توانایی‌های مهندس هوافضا بیشتر آشنا شوید:

  • مهارت‌های تحلیلی
  • مهارت‌های تفکر انتقادی
  • مهارت‌های ریاضی مناسب
  • مهارت حل مساله
  • تخصص‌های فنی
  • ذهنی خلاق و ایده‌ پرداز
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • آگاهی از مسائل ایمنی
  • مهارت مدیریت پروژه
  • آشنایی با نرم‌افزارهای طراحی و شبیه‌سازی
  • توانایی کار تیمی
  • آگاهی کامل نسبت به قوانین نظارتی مهندسی
  • و …

معایب و مزایای رشته مهندسی هوافضا

هر رشته تحصیلی دارای معایب و مزایایی است. این بدین معنی است که تمامی رشته‌ها می‌توانند چالش‌ها و دشواری‌هایی برای داوطلبان ایجاد کنند. بنابراین داوطلبان باید قبل از انتخاب هر رشته تحصیلی با مزایا و معایب آن رشته آشنا شوند تا دید کاملی نسبت به آن رشته داشته باشند. رشته مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که مابین داوطلبان خاصی طرفدار دارد. این بدین معنی است که این رشته انتخاب اول داوطلبان گروه ریاضی نیست. داوطلبانی که به فضاپیماها و طراحی هواپیماها علاقه دارند این رشته را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند. رشته مهندسی هوافضا مانند سایر رشته‌ها معایب و مزایایی دارد که ما در این قسمت مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین معایب این رشته، شناخته نبودن این رشته است. این رشته مانند سایر رشته‌های مهندسی رشته معروف نیست. همین دلیل نیز موجب می‌شود که داوطلبان بدون شناخت به سراغ این رشته بروند.

رشته مهندسی هوافضا مانند سایر رشته‌های گروه ریاضی پذیرش زیادی ندارد. این بدین معنی است که تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند بسیار اندک است. بنابراین داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها باید رتبه‌های مناسبی به دست آورند تا در این دانشگاه‌ها قبول شوند. حالا نوبت این است که به سراغ مهم‌ترین مزایای رشته مهندسی هوافضا برویم. رشته مهندسی هوافضا بازار کار بسیار مناسبی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلف مشغول به کار شوند. از طرفی دیگر در کنار بازار کار مناسب، این رشته از درآمد بسیار بالایی نیز برخوردار است. بنابراین داوطلبان نه تنها می‌توانند در بهترین موقعیت‌ها کار کنند بلکه از یک درآمد بالا نیز برخوردار خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این رشته امکان دریافت بورسیه تحصیلی و ویزای کار است. بنابراین داوطلبان نباید هیچ نگرانی در مورد آینده کاری خود داشته باشند.

رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

مهندسی هوافضا یکی از رشته‌های دانشگاهی برای گروه ریاضی است. داوطلبان باید برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا بهترین درصدها و رتبه‌ها را در کنکور سراسری به دست آورند تا در کنکور قبول شوند. البته به یک نکته مهم توجه داشته باشید که این رشته اشتراکات زیادی با رشته مکانیک دارد. گاهی اوقات داوطلبان بنابه دلایل مختلف نمی‌توانند رتبه مناسبی در کنکور سراسری به دست آورند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان شانس خود را برای قبولی در این رشته در دانشگاه از دست دهند. اما این پایان کار نیست، داوطلبان می‌توانند از یک راه دیگر شانس خود را برای قبولی در این رشته امتحان کنند. داوطلبان برای قبولی در این رشته دو روش مختلف پیش روی خود دارند. روش اول کسب یک رتبه مناسب در کنکور و قبولی در رشته هوافضاست. اما اگر داوطلبان از این روش امکان پذیرش نداشته باشند، سازمان سنجش یک روش دیگر را نیز به داوطلبان معرفی می‌کند.

داوطلبان می‌توانند برای رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور نیز پذیرش شوند. اما پذیرش در این رشته بدون کنکور شرایط خاص خود را دارد. داوطلبان باید سوابق تحصیلی درخشان و نمرات خوبی داشته باشند تا در این رشته بدون کنکور ثبت‌نام کنند. البته این رشته در تمامی دانشگاه‌ها بدون کنکور ارائه نمی‌شود. دانشگاه‌های دولتی در دوره روزانه و نوبت دوم برای رشته مهندسی هوافضا دانشجو قبول نمی‌کنند. داوطلبان تنها در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی امکان پذیرش دارند. البته این نکته را فراموش نکنید که داوطلبان باید سوابق تحصیلی درخشانی برای پذیرش در این رشته داشته باشند.

مهندسی هوافضا در ایران

زمانی‌که تمامی این مطالب را مطالعه می‌کنیم به خوبی متوجه موقعیت رشته مهندسی هوافضا در ایران می‌شویم. رشته مهندسی هوافضا از گرایش‌های مهندسی مکانیک نیز در کشور محسوب می‌شود و تا مقطع دکتری گرایش‌های مختلفی دارد. این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی از محبوبیت و شناخت کمتری برخوردار است، زیرا داوطلبان هیچ ایده‌ای در مورد این رشته ندارند. اما به این نکته توجه داشته باشید که این رشته در ایران بازار کار بسیار مناسبی دارد و از طرفی دیگر از رشته‌های محبوب در کشورهای خارجی محسوب می‌شود.

بورسیه رشته هوافضا

بسیاری از داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی هوافضا وارد بازار کار می‌شوند. برخی از داوطلبان نیز به فکر ادامه تحصیل هستند و تا مقطع دکتری به مطالعه گرایش‌های مختلف این رشته می‌پردازند. اما تعدادی از داوطلبان برنامه‌های دیگری برای آینده خود دارند. این داوطلبان ترجیح می‌دهند برای ادامه تحصیل یا کار به خارج از کشور مهاجرت کنند. با توجه به اینکه رشته مهندسی هوافضا در سایر کشورها محبوبیت زیادی دارد، مهاجرت کاری یا ویزای تحصیلی بهترین فکر در این شرایط به نظر می‌آید. اکثر کشورهای جهان به دنبال مهندسان هوافضا هستند و درآمد بسیار مناسبی برای این شغل در نظر گرفته‌اند. بنابراین داوطلبان با خیال راحت می‌توانند برای ادامه تحصیل با ویزای کار برای سایر کشورها اقدام کنند.

داوطلبانی که به دنبال دریافت بورسیه یا مهاجرت کاری هستند باید شرایط خاصی را در نظر داشته باشند. اولین و مهم‌ترین شرط برای دریافت بورسیه داشتن نمرات عالی است. داوطلبان باید نمرات خوبی داشته باشند تا به راحتی بتوانند در یک دانشگاه ثبت‌نام کنند. دومین نکته تسلط کافی به زبان انگلیسی است. داوطلبانی که می‌خواهند در یک دانشگاه خارجی مدرک فوق لیسانس یا دکترای خود را کسب کنند باید زبان انگلیسی خوبی داشته باشند. برخی از فارغ‌التحصیلان نیز به دنبال مهاجرت کاری هستند. این افراد باید با کسب و کارهای مرتبط با این شغل ارتباط برقرار کنند و به دنبال یک موقعیت شغلی برای خود باشند.

رشته مهندسی هوافضا برای خانم ها

آیا داوطلبان خانم نیز می‌توانند رشته مهندسی هوافضا را در دانشگاه برای ادامه تحصیل انتخاب کنند؟ بله رشته مهندسی هوافضا برای تمامی داوطلبان ارائه می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان خانم نیز به راحتی می‌توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. در واقع می‌توان گفت تمامی داوطلبانی که به درس ریاضی و فیزیک علاقمند هستند امکان انتخاب این رشته را در دانشگاه دارند.

لیست دانشگاه های دولتی برای مهندسی هوافضا

  • دانشگاه شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران
  • دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل اصفهان – شاهین شهر)
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران

لیست دانشگاه های غیرانتفاعی برای مهندسی هوافضا

  • موسسه غیرانتفاعی احرار- رشت
  • موسسه غیرانتفاعی اوج – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان

لیست دانشگاه های پیام نور برای مهندسی هوافضا

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز

لیست دانشگاه های آزاد برای مهندسی هوافضا

  • دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
  • دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
  • دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
  • دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
  • دانشگاه آزاد واحد کرمان
  • دانشگاه آزاد واحد کرج
  • دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
  • دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی آزاد تهران
  • دانشگاه آزاد واحد اصفهان – خوراسگان
  • دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
  • دانشگاه آزاد واحد مشهد
  • دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
  • دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
  • دانشگاه آزاد واحد تبریز
  • دانشگاه آزاد واحد شیراز
  • دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
  • دانشگاه آزاد واحد اهواز
  • دانشگاه آزاد واحد پردیس

آخرین رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا

سال تحصیلی رتبه سهمیه سهمیه قبولی جنسیت دانشگاه دوره
1399 2134 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) مرد مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا روزانه
1399 1988 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) مرد دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار نوبت دوم
1399 2006 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) زن دانشگاه صنعتی ارومیه روزانه
1399 472 منطقه 1 زن دانشگاه شهید بهشتی روزانه
1399 670 منطقه 1 مرد دانشگاه فردوسی – مشهد نوبت دوم
1399 692 منطقه 1 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر روزانه
1399 930 منطقه 1 مرد دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه
1399 445 منطقه 2 مرد دانشگاه صنعتی شریف روزانه
1399 708 منطقه 2 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر پردیس خودگردان
1399 891 منطقه 2 مرد دانشگاه صنعتی شریف پردیس خودگردان
1399 2298 منطقه 2 زن دانشگاه اصفهان روزانه
1399 1088 منطقه 3 مرد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی روزانه
1399 1225 منطقه 3 مرد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نوبت دوم
1399 1239 منطقه 3 زن دانشگاه اصفهان نوبت دوم
1399 1976 منطقه 3 زن دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار روزانه

ترازهای لازم برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا

یکی از سوالاتی که اکثر داوطلبان با آن روبه‌رو هستند تراز لازم برای قبولی در این رشته است. ما در ادامه معرفی رشته مهندسی هوافضا به سراغ ترازهای لازم برای قبولی در این رشته می‌رویم و ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی داوطلبان را توضیح می‌دهیم.

سهمیه قبولی: ایثارگر 25 درصد ظرفیت

در ادامه معرفی رشته مهندسی هوافضا به سراغ ترازهای داوطلبان می‌رویم و این ترازها را بررسی می‌کنیم. اولین مورد به سهمیه قبولی ایثارگر با 25 درصد ظرفیت مربوط می‌شود. داوطلبی که توانسته در مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا قبول شود دارای تراز 5814 و رتبه کشوری 26140 است. رتبه در سهمیه این داوطلب 2134 است و برای درس‌های عمومی و تخصصی ترازهای زیر را به دست آورده است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 11 درصد
عربی 24 درصد
دین و زندگی 20 درصد
زبان انگلیسی 8 درصد
ریاضی 7 درصد
فیزیک  13 درصد
شیمی 7 درصد

سهمیه قبولی: ایثارگر 5 درصد

داوطلب خانمی که ساکن ارومیه است توانسته در دانشگاه صنعتی ارومیه برای رشته مهندسی هوافضا پذیرش شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 2006، تراز این داوطلب 6791 و رتبه کشوری او 10410 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 14 درصد
عربی 28 درصد
دین و زندگی 31 درصد
زبان انگلیسی 12 درصد
ریاضی 9 درصد
فیزیک 17 درصد
شیمی 8 درصد

سهمیه قبولی: منطقه 1

داوطلبی که ساکن کرج است توانسته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای این رشته قبول شود. رتبه کشوری این داوطلب 1091، رتبه در سهمیه او 692 و تراز این داوطلب 10048 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 62 درصد
عربی 74 درصد
دین و زندگی 72 درصد
زبان انگلیسی 75 درصد
ریاضی 51 درصد
فیزیک  60 درصد
شیمی 32 درصد

سهمیه قبولی: منطقه 1

در مثالی دیگر به سراغ دانشگاه فردوسی مشهد می‌رویم. داوطلبی که ساکن مشهد است توانسته برای رشته مهندسی هوافضا در این دانشگاه قبول شود. رتبه کشوری این داوطلب 2468، تراز این داوطلب 9792 و رتبه در سهمیه او 930 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 61 درصد
عربی 74 درصد
دین و زندگی 85 درصد
زبان انگلیسی 30 درصد
ریاضی 43 درصد
فیزیک  57 درصد
شیمی 28 درصد

سهمیه قبولی: منطقه 2

داوطلبی که توانسته در دانشگاه اصفهان قبول شود دارای رتبه کشوری 7054، تراز 8305 و رتبه در سهمیه 2298 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 42 درصد
عربی 29 درصد
دین و زندگی 46 درصد
زبان انگلیسی 25 درصد
ریاضی 31 درصد
فیزیک 29 درصد
شیمی 16 درصد

سهمیه قبولی: منطقه 2

داوطلبی که ساکن بابل است توانسته در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته مهندسی هوافضا قبول شود. رتبه کشوری این داوطلب 1417، رتبه در سهمیه داوطلب 445 و تراز او 9829 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 54 درصد
عربی 73 درصد
دین و زندگی 72 درصد
زبان انگلیسی 66 درصد
ریاضی 49 درصد
فیزیک  48 درصد
شیمی 34 درصد

سهمیه قبولی: منطقه 3

در ادامه معرفی رشته مهندسی هوافضا به سراغ داوطلبی می‌رویم که توانسته در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی قبول شود. این داوطلب دارای رتبه کشوری 10654، رتبه در سهمیه 1088 و تراز 7832 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

نام درس تراز
ادبیات فارسی 32 درصد
عربی 43 درصد
دین و زندگی 48 درصد
زبان انگلیسی 17 درصد
ریاضی 41 درصد
فیزیک  24 درصد
شیمی 3 درصد

بهترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مهندسی هوافضا

دانشگاه‌های زیادی در جهان وجود دارند که برای رشته مهندسی هوافضا دانشجو قبول می‌کنند. ما در قسمت زیر مهم‌ترین و محبوب‌ترین دانشگاه‌های مهندسی هوافضا را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دانشگاه استنفورد
  • موسسه فناوری جورجیا
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه پردو
  • دانشگاه ایلینوی در اربانا
  • دانشگاه تگزاس در آستین

دانشجویان و داوطلبانی که به دنبال پذیرش در بهترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مهندسی هوافضا هستند باید به سایت رسمی این دانشگاه‌ها مراجعه کنند. هر دانشگاهی شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد. سوابق تحصیلی و مدرک زبان از مهم‌ترین معیارهای پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.

دوره های آموزشی موسسه حرف آخر برای مهندسی هوافضا

رشته‌های دانشگاهی به قدری زیاد هستند که گاهی اوقات انتخاب یک رشته کار بسیار دشواری به نظر می‌آید. مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب رشته دانشگاهی، علاقه به آن رشته است. این بدین معنی است که داوطلبان باید با توجه به علاقه و استعداد خود به سراغ یک رشته تحصیلی بروند. رشته مهندسی هوافضا یک رشته تحصیلی محبوب در ایران است، اما داوطلبان و متقاضیان خاص خود را دارد. ما در این مطلب به صورت جامع و کامل تمامی اطلاعات رشته مهندسی هوافضا را در اختیار داوطلبان قرار دادیم. داوطلبان باید با آگاهی از این اطلاعات به سراغ انتخاب رشته بروند. آیا داوطلبان با کسب اطلاعات لازم در مورد این رشته می‌توانند در مهندسی هوافضا قبول شوند؟ داوطلبان باید دروس تخصصی کنکور ریاضی را به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند. موسسه حرف آخر داوطلبان را در این شرایط نیز تنها نمی‌گذارد. این موسسه دوره‌های آموزشی خاصی برای داوطلبان آماده کرده است.

موسسه حرف آخر برای تک تک دروس تخصصی در کنکور ریاضی دوره‌های آموزشی خاصی دارد. تمامی این دوره‌های آموزشی توسط بهترین اساتید ایران تدریس می‌شوند. اساتیدی مانند استاد عبدالرضا منتظری، استاد مهران قاسمی، استاد پیمان کامیار، استاد علی سلوکی و … از بهترین اساتید کشور هستند که در موسسه حرف آخر فعالیت می‌کنند. موسسه حرف آخر از جدیدترین روش‌های آموزشی برای تدریس دروس تخصصی استفاده می‌کند. این موسسه از سال 1401 امکانات و ویژگی‌های زیادی را به دوره‌های آموزشی خود اضافه کرده است. داوطلبان می‌توانند از مشاوره هوشمند و برنامه‌ریزی حرف آخر نیز در این دوره‌های آموزشی بهرمند شوند. موسسه حرف آخر دوره‌های آموزشی خود را در بستر vod حرف آخر در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. این بدین معنی است که داوطلبان می‌توانند به صورت آنلاین و آفلاین ویدیوهای آموزشی موسسه حرف آخر را مشاهده کنند.

سوالات متداول در مورد رشته مهندسی هوافضا

1) آیا رشته مهندسی هوافضا با رشته هوانوردی یکسان است؟

خیر این دو رشته با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام مباحث و مفاهیم جداگانه‌ای دارند.

2) آیا امکان ادامه تحصیل رشته هوافضا از تجربی وجود دارد؟

خیر تنها داوطلبان گروه ریاضی می‌توانند برای این رشته در کنکور شرکت کنند و در دانشگاه قبول شوند.

3) آیا رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور دانشجو قبول می‌کند؟

پذیرش رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه دولتی و دوره روزانه و نوبت دوم بدون کنکور انجام نمی‌شود. اما داوطلبان در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی با توجه به سوابق تحصیلی امکان پذیرش بدون کنکور را دارند.

4) آیا درآمد مهندسی هوافضا مناسب است؟

درآمد این رشته به مهارت و تجربه کاری مهندسان بستگی دارد. اما در حالت کلی این رشته از درآمد و حقوق مناسبی برخوردار است.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های دانشگاهی به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین اخبار کنکور به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.