آشنایی با تغيير رشته تحصيلی در دوره یازدهم

بدون دیدگاه

تغيير رشته تحصيلی در دوره یازدهم به یکی از چالش‌های دانش‌آموزان تبدیل شده است. برخی از دانش‌آموزان در گروه تحصیلی خود نمی‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند و راهی جز تغییر رشته ندارند. دانش‌آموزان در سال نهم تحصیلی هنگام ورود به پایه دهم باید رشته تحصیلی خود را از میان گروه‌های تحصیلی ریاضی، تجربی، انسانی، فنی حرفه‌ای و کاردانش انتخاب کنند. انتخاب گروه تحصیلی باید با دقت زیادی انجام شود و دانش‌آموزان با توجه به علاقه خود به سراغ انتخاب گروه آموزشی بروند.

برخی از دانش‌آموزان بنا به هر دلیلی از انتخاب گروه تحصیلی خود پشیمان می‌‎شوند و نمی‌خواهند در همان گروه تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند. این دانش‌آموزان باید چه کاری انجام دهند؟ تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ معرفی تغيير رشته تحصيلی در دوره یازدهم می‌رود و اطلاعات کاملی درباره این موضوع در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد.

تغيير رشته تحصيلي در پايه دوم متوسطه

تغيير رشته تحصيلي در دوره یازدهم چه شرایطی دارد؟

دانش‌‌‌آموزان در پایه یازدهم دوره متوسطه دوم می‌توانند با معرفی مدیر واحد آموزشی و موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان، رشته تحصیلی خود را تغییر دهند. دانش‌آموزانی که به دنبال تغییر رشته تحصیلی در پایه دوم متوسطه هستند باید مراحل زیر را برای تغییر رشته انجام دهند:

1) تکمیل فرم درخواست تغییر رشته یازدهم

دانش‌آموزانی که به دنبال تغییر رشته تحصیلی در پایه دوم متوسطه هستند باید حداکثر دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور فرم درخواست تغییر رشته یازدهم را به مدیر واحد آموزشی تحویل دهند. این فرم باید با تایید ولی دانش‌آموز در اختیار مدرسه قرار بگیرد. این فرم در دو نسخه تهیه می‌شود و یک نسخه آن در اختیار دانش‌آموز و نسخه دیگر در پرونده دانش‌آموز نگهداری می‌شود.

2) معرفی دانش‌آموز برای شرکت در امتحان رشته جدید

دانش‌آموز پس از تکمیل فرم باید منتظر تایید فرم توسط مدیر واحد آموزشی باشد. مدیر واحد آموزشی تقاضای دانش‌آموز را در صورت تایید به اداره آموزش و پرورش شهر مربوطه ارسال می‌کند. اگر فرم توسط کمیسیون شهر یا شهرستان تایید شود، دانش‌آموز می‌تواند در امتحان تغییر رشته شرکت کند.

3) شرکت در امتحان تغییر رشته

دانش‌آموزانی که می‌خواهند به یکی از رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، ریاضی، تجربی و انسانی تغییر رشته دهند باید در آزمون تغییر رشته تحصیلی در دوره یازدهم شرکت کنند. اگر دانش‌آموزان بتوانند نمره مد نظر را کسب کنند مجاز به تغییر رشته خواهند بود.

4) تطبیق درس‌های رشته قبلی با رشته جدید

اگر دانش‌آموز بتواند نمره لازم در آزمون تغییر رشته را کسب کند باید برای تطبیق درس‌های رشته قبلی با رشته جدید اقدام نماید. دانش‌آموز باید باقیمانده درس‌های پایه دهم و یازدهم را در دوره تابستان یا دی ماه پایه دوازدهم سپری کند. هنگام تطبیق درس‌های رشته قبلی با رشته جدید نکات زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • دروسی که در رشته قبلی با دروس رشته جدید دارای کد یکسان هستند به عنوان درس‌های گذرانده شده در رشته جدید قبول خواهند شد.
  • دروسی که کد آن‌ها مشابه با دروس رشته جدید نیست اما از نظر محتوا شباهت‌هایی با یکدیگر دارند قابل تطبیق هستند. نمرات این درس‌ها جایگزین درس‌های مشابه در رشته جدید می‌شوند.
  • اگر تعداد واحدهای گذرانده با تعداد واحدهای دروس تطبيقي یکسان نباشد، تعداد واحدهای درسی رشته جدید محاسبه خواهد شد.

حرف آخر

دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته باید توجه زیادی داشته باشند. معیارهای زیادی برای انتخاب گروه تحصیلی وجود دارد که علاقه یکی از مهم‌ترین معیارها محسوب می‌شود. اگر هنوز برای انتخاب رشته دو دل هستید و نمی‌دانید با چه معیاری انتخاب رشته را انجام دهید بهتر است با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید. این موضوع را فراموش نکنید که شما می‌توانید تغییر رشته تحصیلی در دوره یازدهم داشته باشید و برای هیچ اقدامی هنوز دیر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.