تغییرات کنکور سراسری به قدری زیاد هستند که داوطلبان دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوند. کنکور سراسری سال 1403 چگونه برگزار می‌شود؟ تغییرات کنکور 1403 چگونه هستند؟ تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت مثبت محاسبه می‌شود یا به صورت قطعی؟ داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی پاسخ می‌دهند؟ آیا کنکور 1403 به صورت دو مرحله برگزار می‌شود؟ بدون شک این سوالات ذهن داوطلبان را به بدترین شکل ممکن دچار سردرگمی می‌کند. داوطلبان باید قبل از هر کاری با تغییرات کنکور 1403 آشنا باشند تا بتوانند به سراغ مطالعه دروس بروند. بنابراین دانستن تغییرات کنکور 1403 نقش بسیار مهمی در روند مطالعه دروس دارد.

دانلود فایل برنامه موفقیت ۵ ماهه در کنکور

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.

سال 1402 در کنکور سراسری اولین سالی بود که تغییرات زیادی در کنکور اعمال شد. این شرایط تا حد زیادی بر روی کنکور 1403 نیز تاثیرگذار است. این بدین معنی است که کنکور سراسری 1403 نیز مانند کنکور سال‌های اخیر برگزار نمی‌شود و با تغییراتی همراه است. متاسفانه حجم اطلاعات در مورد کنکور 1403 بسیار زیاد است و هر روز خبری جدید از تغییرات کنکور منتشر می‌شود. مطلبی که در حال حاضر آن را مطالعه می‌کنید بر اساس آخرین تغییرات کنکور درج شده است. این مطلب با توجه به آخرین تغییرات کنکور 1403 بروزرسانی می‌شود و در صورت اعمال تغییرات جدید این مطلب بروزرسانی می‌شود.

شاید بسیاری از داوطلبان با این سوال مواجه ‌شوند که کدام تغییرات کنکور قطعی و کدام تغییرات موقتی هستند؟ متاسفانه پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما با توجه به اخبار اخیر برخی از تغییرات قطعی شده‌اند. داوطلبان در این مطلب با آخرین تغییرات قطعی کنکور آشنا می‌شوند و با توجه به این تغییرات خود را برای کنکور آماده می‌کنند.

 

تغییرات کنکور 1403

 

تغییرات کنکور 1403 شامل چه مواردی می شود؟

اکثر داوطلبان از این موضوع مطلع هستند که مجلس شورای اسلامی در تاریخ 28 شهریور 1402 قوانینی را در مورد تغییرات کنکور مصوب کردند. بر اساس این تغییرات وزارت آموزش و پرورش باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را از کنکور سال 1406 به بعد اجرا کند. با توجه به این مصوبه کنکور سال 1403 تا 1405 باید بر اساس کنکور 1401 برگزار شود. اما هیچ کدام از این تغییرات مجلس قابل اجرا نیست.

مصوبه مجلس برای کنکور سال 1403 قابل اجرا نیست و همین موضوع تا حد زیادی شرایط کنکور 1403 را مشخص می‌کند. این بدین معنی است که داوطلبان با خیال راحت می‌توانند خود را برای کنکور سراسری با توجه به تغییرات جدید و قطعی کنکور آماده کنند. داوطلبان در بخش زیر می‌توانند با تمامی تغییرات کنکور 1403 آشنا شوند و با توجه به این تغییرات خود را برای کنکور سراسری آماده کنند:

1) تاثیر معدل در کنکور 1403

تاثیر معدل در کنکور 1403 چگونه است؟ بدون شک این سوال یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالات کنکور در چند ماه گذشته است. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور در سال اخیر تغییر نحوه اعمال تاثیر معدل است. تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت قطعی محاسبه شد. تاثیر قطعی معدل برای اولین بار در سال 1402 به صورت 40 درصدی اعمال شد. اکثر سوالات داوطلبان در مورد کنکور 1403 در مورد تاثیر معدل در کنکور است.

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم مصوبه مجلس خواستار اعمال تاثیر معدل به صورت مثبت بود. اما این مصوبه تصویب نشد. بر اساس آخرین مصوبه مهر ماه، مصوبه مجلس در مورد ثابت ماندن 3 ساله تاثیر معدل به صورت مثبت توسط شورای نگهبان رد شد.

بر اساس این تغییرات، تاثیر معدل در کنکور 1403 چگونه محاسبه می‌شود؟ تاثیر معدل در کنکور 1403 به صورت قطعی برای داوطلبان گروه تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان محاسبه می‌شود. داوطلبان از این موضوع مطمئن باشند که این اخبار بر اساس آخرین تغییرات کنکور است. بر اساس این تغییرات، تاثیر معدل کنکور با توجه به سوابق تحصیلی پایه دوازدهم و به میزان 50 درصد قطعی برای داوطلبان گروه‌های آموزشی تجربی، کنکور و انسانی است. داوطلبان گروه هنر و زبان شرایط متفاوتی دارند. تاثیر معدل برای داوطلبان هنر و زبان نیز به صورت قطعی محاسبه می‌شود، اما تاثیر قطعی آن به صورت 28 درصدی است.

شاید برای برخی از داوطلبان این سوال پیش آید که تاثیر معدل به صورت قطعی چه تفاوتی با تاثیر معدل به صورت مثبت دارد؟ در تاثیر معدل به صورت مثبت، اگر داوطلبان معدل مناسبی داشته باشند، نمره آن‌ها بر روی سوابق تحصیلی لحاظ می‌شد. داوطلبانی که معدل مناسبی در امتحانات نهایی نداشته باشند، معدل آن‌ها بر روی رتبه نهایی لحاظ نمی‌شود.

زمانی‌که تاثیر معدل به صورت قطعی محاسبه می‌شود تمامی نمرات داوطلبان بر روی رتبه نهایی آن‌ها در کنکور محاسبه خواهد شد. بنابراین در کنکور 1403 تاثیر معدل 50 درصد از نمره کل و رتبه نهایی داوطلب 50 درصد کل نمره را شامل می‌شود.

 

آخرین اخبار کنکور

بروزرسانی در ۴ مهر ۱۴۰۲: با توجه به رد مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت قطعی و به میزان ۵۰ درصد برای داوطلبان تجربی، ریاضی و انسانی محاسبه می‌شود.

تاثیر معدل برای داوطلبان گروه هنر و زبان به صورت قطعی و 28 درصدی محاسبه می‌شود.

 

تاثیر معدل در کنکور 1403

 

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام قدیم

آیا شرایط تاثیر معدل در کنکور 1403 برای داوطلبان نظام جدید و داوطلبان نظام قدیم یکسان است؟ نه خیر این شرایط برای داوطلبان نظام قدیم و جدید یکسان نیست. داوطلبان نظام قدیم شرایط تاثیر معدل متفاوتی دارند. البته در نظر داشته باشید که این شرایط برای داوطلبانی صدق می‌کند که 3 سال دبیرستان و 1 سال دوره پیش دانشگاهی را سپری کرده‌اند. با توجه به آخرین تغییرات کنکور 1403، تاثیر معدل در کنکور برای این داوطلبان به صورت 37/5 درصد با تاثیر قطعی بر اساس نمره پایه سوم دبیرستان و 12/5 درصد نمره قطعی بر اساس سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی است. بنابراین تاثیر معدل کنکور 1403 برای این داوطلبان نیز به صورت 50 درصدی و بر اساس نمره پیش دانشگاهی و سوم دبیرستان محاسبه می‌شود.

 

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام قدیم

 

2) زمان کنکور 1403

همانطور که می‌دانید کنکور سراسری در سال 1402 در دو نوبت مختلف برگزار شد. این موضوع به داوطلبان کمک کرد تا آن‌ها بدون استرس کمتری در کنکور حضور داشته باشند. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف شانس داوطلبان را برای قبولی در کنکور افزایش داد. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا کنکور سال 1403 نیز در دو نوبت برگزار می‌شود؟ بله بر اساس آخرین تغییرات کنکور 1403 زمان برگزاری کنکور با یک تغییر کوچک نسبت به سال گذشته همراه است.

کنکور سال 1403 در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه برگزار می‌شود. کنکور نوبت اول در 6 و 7 اردیبهشت و کنکور نوبت دوم در 7و 8 تیر ماه برگزار می‌شود. بنابراین داوطلبان مانند سال اخیر دو بار شانس حضور در کنکور را دارند. این موضوع موجب می‌شود که داوطلبان استرس کمتری در کنکور و شانس بیشتری برای قبولی در کنکور داشته باشند.

تاریخ و زمان برگزاری کنکور 1403- نوبت اول

 

لیست گروه‌های آموزشی تاریخ و زمان برگزاری
کنکور تجربی نوبت اول 6 و 7 اردیبهشت 1403
کنکور زبان نوبت اول 6 و 7 اردیبهشت 1403
کنکور ریاضی نوبت اول 6 و 7 اردیبهشت 1403
کنکور انسانی نوبت اول 6 و 7 اردیبهشت 1403
کنکور هنر نوبت اول 6 و 7 اردیبهشت 1403

 

تاریخ و زمان برگزاری کنکور 1403- نوبت دوم

 

لیست گروه‌های آموزشی تاریخ و زمان برگزاری
کنکور تجربی نوبت دوم 7 و 8 تیر ماه 1403
کنکور زبان نوبت دوم 7 و 8 تیر ماه 1403
کنکور ریاضی نوبت دوم 7 و 8 تیر ماه 1403
کنکور انسانی نوبت دوم 7 و 8 تیر ماه 1403
کنکور هنر نوبت دوم 7 و 8 تیر ماه 1403

 

اطلاعات دقیق در مورد زمان و روز برگزاری کنکور برای هر گروه آموزشی در این مطلب درج می‌شود.

 

آخرین اخبار کنکور

کنکور سال 1403 در دو نوبت 6 و 7 اردیبهشت و 7 و 8 تیر ماه برگزار می‌شود.

 

 

زمان کنکور 1403

 

3) حذف دروسی عمومی از کنکور

یکی دیگر از سوالاتی که این روزها در مورد کنکور سراسری 1403 زیاد است به حذف دروس عمومی از کنکور سراسری مربوط می‌شود. آیا دروس عمومی مانند کنکور سال 1402 از کنکور سراسری حذف می‌شوند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده و مشخص است. دروس عمومی مانند کنکور سال اخیر هیچ نقشی در کنکور سراسری ندارند. داوطلبان به این موضوع توجه داشته باشند که دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند و سازمان سنجش اطلاعیه حذف دروس عمومی از کنکور 1403 را منتشر کرده است.

آخرین اخبار کنکور

دروس عمومی در کنکور سراسری 1403 هیچ نقشی ندارند. به عبارت دیگر داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی پاسخ نمی‌دهند.

 

حذف دروسی عمومی از کنکور

 

4) سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403

همانطور که مطالعه می‌کنید کنکور سراسری 1403 با تغییرات اندکی در مقایسه با کنکور 1402 همراه شده است. داوطلبان تحت هر شرایطی باید از این تغییرات مطلع باشند و با توجه به این تغییرات خود را برای کنکور سراسری آماده کنند. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری که ذهن داوطلبان را درگیر کرده است به سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403 مربوط می‌شود. با توجه به آخرین اطلاعیه سازمان سنجش سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403 در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود و در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

 

سوابق تحصیلی

 

5) حذف زیرگروه‌ها

آخرین تغییر کنکور سراسری در سال 1403 که در کنکور سال اخیر نیز اعمال شده بود، حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری است. داوطلبان در سال 1403 با مفهومی به نام زیرگروه روبه‌رو نمی‌شوند. این بدین معنی است که تمامی رشته‌های کنکور تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان دارای یک گروه هستند. شاید برای داوطلبان این سوال پیش آید که با توجه به این شرایط، نحوه محاسبه ضرایب دروس تخصصی چگونه خواهد بود؟ تمامی دروس تخصصی برای تمامی رشته‌های گروه تجربی، ریاضی، انسانی و … دارای ضرایب یکسان هستند. این بدین معنی است که داوطلبان دیگر امکان حذف یک درس تخصصی را در کنکور سراسری ندارند و تمام دروس برای کنکور سراسری باید خوانده شود.

 

حذف زیرگروه‌ها

 

آخرین اخبار کنکور 1403

تمامی تغییرات بالا که داوطلبان آن را مطالعه کردند بر اساس آخرین تغییرات کنکور 1403 در سایت سازمان سنجش جمع‌آوری شده است. این بدین معنی است که تمامی این تغییرات قطعی هستند و داوطلبان باید با توجه به این تغییرات خود را برای کنکور سراسری آماده کنند. تیم محتوای حرف آخر این مطلب را با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری بروزرسانی می‌کند و داوطلبان با خیال راحت می‌توانند از آخرین اخبار کنکور مطلع شوند.

آیا کنکور 1403 به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟

تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به تمامی سوالات و ابهامات داوطلبان در مورد کنکور سراسری پاسخ داده است. اما هنوز یک سوال اساسی بی پاسخ مانده است. آیا کنکور سراسری در سال 1403 به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود؟ قبل از اینکه به سراغ جزئیات این طرح برویم باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به جدید بودن این طرح هنوز جزئیات دقیقی در مورد این نوع کنکور وجود ندارد. سازمان سنجش هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این طرح ارائه نکرده است. اما این احتمال وجود دارد که در کنکور سال‌های آینده داوطلبان به صورت الکترونیکی در آزمون شرکت کنند. این طرح تصویب شده است، اما هنوز از طرف سازمان سنجش اجرایی نشده است.

سوالات متداول در مورد آخرین تغییرات کنکور 1403

1) تاثیر معدل در کنکور 1403 چگونه است؟

با توجه به لغو طرح مجلس توسط شورای نگهبان، کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر قطعی معدل و به صورت 50 درصدی در کنکور برگزار خواهد شد.

2) نتیجه کنکور سراسری 1403 تا چه مدت زمانی اعتبار دارد؟

با توجه به آخرین تغییرات در مورد نحوه برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۳، نتیجه این آزمون سراسری تا 2 سال معتبر خواهد بود.

3) تغییرات کنکور ۱۴۰۳ تجربی چگونه است؟

تمامی تغییرات کنکور سراسری تجربی در این مطلب برای داوطلبان درج شده است.

4) آیا داوطلبان در کنکور 1403 به سوالات دروس عمومی پاسخ می‌دهند؟

خیر داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی پاسخ نمی‌دهند. به عبارت دیگر دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند و تنها در سوابق تحصیلی تاثیرگذار هستند.

5) تاثیر معدل در کنکور 1403 به صوت قطعی محاسبه می‌شود یا مثبت؟

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1403 به صورت تاثیر قطعی 50 درصدی محاسبه می‌شود.

شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کنکور ۱۴۰۳ به  تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید. داوطلبان به این نکته توجه داشته باشند که این مطلب بر اساس آخرین تغییرات کنکور سراسری به روز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.