معرفی رشته مدیریت بازرگانی به صورت کامل و جامع

بدون دیدگاه

گروه‌های آموزشی مختلفی در دوره متوسطه دوم برای دانش‌آموزان وجود دارند. دانش‌آموزان با توجه به مهارت‌ها و استعدادهای خود یکی از گروه‌های آموزشی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. اما داوطلبان قبل از ورود به دانشگاه نیز با یک چالش دیگر در مورد انتخاب رشته مواجه هستند. رشته‌های دانشگاهی به قدری زیاد هستند که گاهی اوقات داوطلبان دچار استرس و سردرگمی می‌شوند. داوطلبان باید با توجه به علاقه خود به سراغ انتخاب یکی از رشته‌های دانشگاهی بروند. البته داوطلبان باید هنگام انتخاب رشته به مهارت‌های خود نیز توجه داشته باشند. داوطلبان گروه انسانی هنگام انتخاب رشته با گزینه‌های زیادی روبه‌رو هستند. یکی از رشته‌های محبوب گروه انسانی، رشته مدیریت بازرگانی است. رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های مدیریتی است که به مدیریت کسب و کارها در حوزه‌های مختلف مربوط می‌شود. این رشته برای اولین بار در کشور فرانسه و از دانشگاه ESCP Europe کار خود را آغاز کرده است.

شاید بسیاری از داوطلبان تصور می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی بلافاصله به عنوان مدیر بازرگانی در شرکتی مشغول به کار می‌شوند. این طرز فکر بسیار اشتباه است و داوطلبان نباید با این طرز فکر این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته در شرکت‌های بازرگانی یا کسب و کارهای دیگر فعالیت خود را شروع می‌کنند و پس از چند سال و با کسب تجربه به عنوان مدیر در بخش‌های خاص فعالیت می‌کنند. رشته مدیریت بازرگانی به داوطلبان مهارت‌های اداره یک سازمان را آموزش می‌دهد. داوطلبان در این رشته یاد می‌گیرند که چگونه در شرایط بحرانی یک کسب و کار را مدیریت کنند. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ معرفی رشته مدیریت بازرگانی می‌رود. داوطلبان در این مطلب با گرایش‌های این رشته، درآمد و بازار کار، امکان مهاجرت، دانشگاه‌های برتر کشور و … آشنا می‌شوند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازارگانی در کدام زیرگروه قرار دارد؟

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم، رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های دانشگاهی گروه انسانی است. بنابراین ما قبل از اینکه به سراغ معرفی رشته بازرگانی برویم بهتر است با شرایط کنکور انسانی بیشتر آشنا شویم. بدون شک تمامی داوطلبان با تغییرات کنکور سراسری آشنا هستند. کنکور 1402 و کنکور سال‌های آینده با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان قبل از هر کاری با شرایط کنکور آشنا باشند. یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری، حذف دروس عمومی از دفترچه شماره یک است. اما این تغییر چه معنایی دارد؟ این بدین معنی است که دروس عمومی ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، دین و زندگی و عربی از کنکور سراسری حذف می‌شوند. اما این دروس بر روی سوابق تحصیلی داوطلبان تاثیر خواهند داشت. داوطلبان با توجه به این شرایط در کنکور سراسری تنها به سوالات دروس تخصصی پاسخ می‌دهند.

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که رشته مدیریت بازرگانی در کدام زیرگروه قرار دارد؟ رشته مدیریت بازرگانی در هیچ زیرگروهی در کنکور انسانی قرار ندارد. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری به حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری مربوط می‌شود. این بدین معنی است که رشته‌های گروه انسانی در هیچ زیرگروهی قرار ندارند. با توجه به این شرایط تمامی رشته‌ها در یک گروه قرار دارند. اگر تمامی رشته‌ها در یک گروه قرار داشته باشند، شرایط ضرایب دروس تخصصی چگونه است؟ تمامی رشته‌های گروه انسانی دارای یک ضریب خاص هستند. ضرایب دروس تخصصی کنکور انسانی برای تمامی رشته‌های گروه انسانی یکسان است. به عنوان مثال ضریب درس ادبیات تخصصی برای تمامی رشته‌های گروه انسانی دارای ضریب 8 است و این ضریب به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند. شما می‌توانید در قسمت زیر با ضرایب جدید دروس تخصصی در کنکور انسانی بیشتر آشنا شوید.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور انسانی

نام درس ضریب
ریاضی 6
اقتصاد 2
ادبیات تخصصی 8
عربی تخصصی 5
تاریخ و جغرافیا 5
علوم اجتماعی 5
فلسفه و منطق 5
روانشناسی 2

منابع جدید کنکور انسانی

کنکور 1402 با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده است. تغییرات کنکور را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد. هر تغییر تاثیر مهمی بر روی نحوه مطالعه دروس تخصصی دارد. بنابراین داوطلبان باید با هر تغییر کنکور سراسری آشنا شوند تا بهترین برنامه‌ریزی را در کنکور سراسری داشته باشند. شما در قسمت بالا با دو تغییر مهم کنکور سراسری آشنا شدید. اما تغییرات دیگری نیز هستند که داوطلبان باید با آن‌ها آشنا شوند. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری، تغییر نحوه برگزاری کنکور است. این بدین معنی است که کنکور سراسری دیگر در یک نوبت برگزار نمی‌شود. کنکور سراسری از  سال 1402 در دو نوبت مختلف برگزار می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان دو بار در یک سال شانس دارند تا در کنکور شرکت کنند و یک رتبه عالی به دست آورند. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف داوطلبان را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کرده است.

برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف چه تاثیری بر منابع کنکور دارد؟ آیا منابع کنکور برای هر دو نوبت یکسان هستند؟ سوالاتی که برای داوطلبان پیش می‌آیند بسیار طبیعی هستند و ما در این بخش به این سوالات پاسخ می‌دهیم. منابع کنکور برای نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند. این بدین معنی است که داوطلبان باید کل مفاهیم کتاب‌های درسی را در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مطالعه کنند. منابع کنکور انسانی کتاب‌های ریاضی و آمار 1، ریاضی و آمار 2، ریاضی و آمار 3، اقتصاد پایه دهم، علوم و فنون ادبی 1، علوم و فنون ادبی 2، علوم و فنون ادبی 3، عربی و زبان قرآن 1، عربی و زبان قرآن 2، عربی و زبان قرآن 3، تاریخ 1، تاریخ 2، تاریخ 3، جغرافیای دهم، جغرافیای یازدهم، جغرافیای دوازدهم، جامعه شناسی 1، جامعه شناسی 2، جامعه شناسی 3، فلسفه یازدهم، فلسفه دوازدهم، منطق دهم و روانشناسی یازدهم هستند.

منابع کنکور انسانی 1402

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی و آمار 1: پایه دهم 1399
ریاضی و آمار 2: پایه یازدهم 1400
ریاضی و آمار 3: پایه دوازدهم 1401

اقتصاد

نام کتاب سال چاپ
اقتصاد پایه دهم 1399

زبان و ادبیات فارسی

نام کتاب سال چاپ
علوم و فنون ادبی 1: پایه دهم 1399
علوم و فنون ادبی 2: پایه یازدهم 1400
علوم و فنون ادبی 3: پایه دوازدهم 1401

زبان عربی

نام کتاب سال چاپ
عربی زبان قرآن 1: پایه دهم 1399
عربی زبان قرآن 2: پایه یازدهم 1400
عربی زبان قرآن 3: پایه دوازدهم 1401

تاریخ

نام کتاب سال چاپ
تاریخ 1: پایه دهم 1399
تاریخ 2: پایه یازدهم 1400
تاریخ 3: پایه دوازدهم 1401

جغرافیا

نام کتاب سال چاپ
جغرافیای ایران: پایه دهم 1399
جغرافیای 2: پایه یازدهم 1400
جغرافیای کاربردی 3: پایه دوازدهم 1401

علوم اجتماعی

نام کتاب سال چاپ
جامعه شناسی 1: پایه دهم 1399
جامعه شناسی 2: پایه یازدهم 1400
جامعه شناسی 3: پایه دوازدهم 1401

فلسفه

نام کتاب سال چاپ
فلسفه یازدهم 1400
فلسفه دوازدهم 1401

منطق

نام کتاب سال چاپ
منطق پایه دهم 1399

روانشناسی

نام کتاب سال چاپ
روانشناسی یازدهم 1400

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

داوطلبان در بخش بالا با مهم‌ترین تغییرات کنکور آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان رشته مدیریت بازرگانی را به خوبی بشناسند. ما در این بخش به معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی می‌پردازیم تا داوطلبان دید بهتری نسبت به این رشته داشته باشند. داوطلبان در رشته مدیریت بازرگانی مهارت‎هایی را یاد می‌گیرند که با استفاده از آن یک سازمان بازرگانی را مدیریت کنند.

رشته بازرگانی داوطلبان را با مفاهیمی مانند سرمایه، هزینه، سود و استفاده بهینه از امکانات آشنا می‌کند. مدیریت بازرگانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب و کار است. افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید اطلاعات زیادی در مورد نحوه اداره یک کسب و کار داشته باشند. وجود متخصصان مدیریتی در هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد و رشته مدیریت بازرگانی این متخصصان را برای کسب و کارها تربیت می‌کند. داوطلبان در این رشته مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شناخت مسائل مختلف در سازمان را یاد می‌گیرند.

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های مهم و حیاتی در حوزه دانش مدیریتی است. داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید آمادگی پذیرش چالش‌های مختلف را در سازمان‌های مختلف داشته باشند. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با توجه مهارت‌ها و استعدادهای خود می‌توانند در بخش‌های بازرگانی، بازاریابی یا فروش مشغول به کار شوند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فارغ‌التحصیلان این رشته امکان فعالیت در شرکت‌های بین‌المللی را نیز دارند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که داوطلبان باید در این رشته داشته باشند به تجزیه و تحلیل دقیق مربوط می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی باید با تمام اصول مذاکره برای قراردادهای کاری آشنا باشند. بنابراین در حالت کلی می‌توان رشته مدیریت بازرگانی را اینگونه تعریف کرد که این رشته چگونگی تجارت و رسیدن به یک سود مشخص را به داوطلبان این رشته آموزش می‌دهد.

رشته مدیریت بازرگانی به انگلیسی

رشته‌های دانشگاهی باید داوطلبان را به نحوی تربیت کنند تا آن‌ها در حوزه‌های کاری خود به بهترین شکل ممکن فعالیت داشته باشند. داوطلبان در رشته‌هایی مانند مدیریت بازرگانی یاد می‌گیرند که چگونه به عنوان یک کارآفرین فعالیت کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان در مورد رشته مدیریت بازرگانی باید بدانند در مورد آموزش و کسب تجربه در این رشته است. این بدین معنی است که فارغ‌التحصیلان این رشته به صورت روزانه باید با اطلاعات جدید جهانی در مورد مدیریت آشنا شوند. بله رشته مدیریت بازرگانی یک رشته جهانی محسوب می‌شود و در اکثر کشورهای جهان این رشته با حساسیت‌های خاصی تدریس می‌شود. شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که رشته مدیریت بازرگانی به انگلیسی چیست؟ آیا مفاهیم این رشته در سایر کشورها نیز مانند کشور ایران تدریس می‌شود؟

اول به این سوال پاسخ دهیم که رشته مدیریت بازرگانی در هر کشوری با توجه به شرایط مدیریتی آن کشور تدریس می‌شود. رشته‌های مدیریتی در کشورهای اروپایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. بر خلاف کشور ما که داوطلبان با استعداد به سراغ رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌روند در سایر کشورهای جهان افراد با استعداد رشته‌های مدیریتی را انتخاب می‌کنند. رشته مدیریت بازرگانی به انگلیسی business administration است. داوطلبانی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنند به مرور زمان و در طول دوران تحصیل خود با اصطلاحات مختلفی آشنا می‌شوند. رشته مدیریت بازرگانی دارای اصطلاحاتی مانند مدیریت پروژه (project management)، مدیریت اجرایی (administrative management)، مدیریت برند (Brand management)، بودجه تجاری (business budget)، رابطه تجاری (business relationship)، تجارت الکترونیکی (business to consumer)، مدیریت داده (data management)، مدیریت مالی (financial management)، مدیریت منابع انسانی (human management)، مدیریت دانش (knowledge management) و … است.

کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی

یکی از سوالاتی که داوطلبان گروه انسانی با آن مواجه می‌شوند، مدت زمان تحصیل در این رشته است. رشته‌های گروه انسانی بر خلاف رشته‌های گروه تجربی از مدت زمان تحصیل مناسبی برخوردار هستند. رشته مدیریت بازرگانی نیز یکی از رشته‌های گروه انسانی با طول دوره تحصیلی مناسب است. دوره کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی به صورت 4 ساله در اختیار داوطلبان گروه انسانی قرار می‌گیرد. البته برخی از داوطلبان نمی‌توانند در این مدت دروس امتحانی را پاس کنند و در یک مدت طولانی‌تر از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند. داوطلبان در این دوره باید دروس مختلفی را در 8 ترم تحصیلی مطالعه کنند. دروس رشته مدیریت بازرگانی شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس اختیاری هستند. داوطلبان گروه انسانی در این مدت زمان باید 133 واحد درسی را با نمرات مناسب سپری کنند تا امکان فارغ‌التحصیلی از این رشته را داشته باشند.

داوطلبان باید در مدت زمان 4 سال و در 8 ترم تحصیلی 133 واحد درسی را سپری کنند. شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که آن‌ها در مقطع کارشناسی با چه گرایش‌هایی روبه‌رو هستند؟ رشته مدیریت بازرگانی جزو رشته‌‌هایی محسوب می‌شود که در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. البته داوطلبان در مقاطع بالاتر می‌توانند گرایش‌های مختلفی را برای ادامه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی انتخاب کنند. داوطلبان در این دوره باید 20 واحد دروس عمومی، 41 واحد دروس پایه، 30 واحد دروس اصلی، 36 واحد دروس تخصصی و 6 واحد دروس اختیاری را مطالعه کنند. رشته مدیریت بازرگانی در ترم‌های اول بیشتر به مفاهیم تئوری و پایه توجه می‌کند و در ترم‌های بعدی مفاهیم تخصصی را آموزش می‌دهد. شما می‌توانید در قسمت زیر با اسامی دروس مختلف رشته مدیریت بازرگانی بیشتر آشنا شوید:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 41 واحد
  • دروس اصلی: 30 واحد
  • دروس تخصصی: 36 واحد
  • دروس اختیاری: 6 واحد

دروس رشته مدیریت بازرگانی

دروس عمومی: 20 واحد

مبانی نظری اسلام اخلاق اسلامی انقلاب اسلامی
تاریخ و تمدن اسلامی آشنایی با منابع اسلامی ادبیات فارسی
زبان عمومی تربیت بدنی ۱ تربیت بدنی ۲

دروس پایه: 41 واحد

اصول حسابداری 1 اصول حسابداری 2 اقتصاد خرد
ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 2 ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 1 اقتصاد کلان
روانشناسی کار آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 آمار و کاربرد آن در مدیریت 2
توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت روش تحقیق در مدیریت
حقوق اساسی مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن

دروس اصلی: 30 واحد

مبانی سازمان و مدیریت تحقیق در عملیات 1 مدیریت مالی 1
تحقیق در عملیات 2 مدیریت رفتار سازمانی مدیریت منابع انسانی
مدیریت تولید حسابداری صنعتی 1 بازاریابی و مدیریت بازار
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم

دروس تخصصی: 36 واحد

مدیریت استراتژیک حقوق بازرگانی حسابرسی 1
سازمان‌های پولی و مالی بین‌المللی سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت زبان تخصصی 1
مدیریت مالی 2 بازرگانی بین‌المللی زبان تخصصی 2
پول و ارز و بانکداری سیاست پولی و مالی بازاریابی بین‌المللی
سیستم‌های خرید، انبارداری و توزیع

دروس اختیاری: 6 واحد

حقوق بازرگانی بین‌المللی تحقیقات بازاریابی روابط صنعتی
سمینار در مسایل مالی بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان سمینار در مسایل بازاریابی

ارشد مدیریت بازرگانی

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی هیچ گرایشی ندارد. آیا داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد امکان انتخاب گرایش‌های مختلف را دارند؟ بله داوطلبان رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند گرایش‌های مختلفی را مطالعه کنند. دست داوطلبان در مقطع ارشد باز است و آن‌ها با توجه به علاقه خود می‌توانند در گرایش‌های مختلف به ادامه تحصیل بپردازند. رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد از 32 واحد درسی تشکیل شده است. داوطلبان باید در این مقطع 4 ترم تحصیلی را در مدت زمان 2 سال سپری کنند. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی به صورت زیر هستند:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول

گرایش های مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند به فکر تحصیل در دکترای این رشته نیز باشند. آیا مقطع دکترای رشته مدیریت بازرگانی گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای 8 گرایش مختلف است. هر گرایش مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای تعداد واحدهای مختلفی است. اما در حالت کلی دانشجویان باید 36 واحد درسی را در مقطع دکتری مطالعه کنند. 36 واحد درسی در مقطع دکتری شامل 18 واحد دروس پایه و 18 واحد رساله است. رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری دارای گرایش‌های زیر است:

  • مدیریت سیاست گذاری بخش عمومی
  • مدیریت رفتاری
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت سیستم‌ها
  • مدیریت بازاریابی بین‌الملل
  • مدیریت مالی
  • مدیریت تولید و عملیات
  • تحقيق در عملیات

معرفی برخی از گرایش های مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی  

یکی از گرایش‌های مدیریت بازرگانی در ارشد گرایش بازاریابی است. دانشجویانی که در این گرایش تحصیل می‌کنند با مسائل نظری مدیریت بازرگانی و اطلاعات مربوط به بازاریابی بیشتر آشنا می‌شوند. هدف این رشته افزایش مهارت‌های بازرگانی و بازاریابی دانشجویان است و به تحلیل بازار و توسعه بازار تاکید دارد.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک   

گرایش تجارت الکترونیک با توجه به رشد فناوری به یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های مدیریت بازرگانی تبدیل شده است. دانشجویان در این گرایش با نظریه‌های نوین مدیریت بازرگانی، تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل مسائل مدیریتی و … آشنا می‌شوند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی       

یکی از جدیدترین گرایش‌های مدیریت بازرگانی، گرایش کارآفرینی است. کارآفرینی عبارت است از نظریه‌ها و روش‌های موثر برای فعالیت‌های کارآفرینی. دانشجویان در این گرایش بهتر است تجربه کار عملی در یکی از بخش‌های خصوصی یا دولتی را داشته باشند تا با یک دید بهتر مفاهیم را مطالعه کنند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

رشته مدیریت بیمه یکی از جدیدترین گرایش‌های مدیریت بازرگانی است که بازار کار نسبتا خوبی دارد. هدف این گرایش تربیت کادر متخصص و متعهد در زمینه بیمه است. دانشجویان در این گرایش اطلاعات لازم در مورد بیمه بازرگانی در سه بخش اموال، اشخاص و مسئولیت را یاد می‌گیرند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک      

دانشجویان در این گرایش به بررسی محیط داخلی و خارجی یک کسب و کار می‌پردازند. گرایش استراتژیک به دانشجویان تدوین و اجرای مدیریت استراتژیک را آموزش می‌دهد.

رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور دانشجو قبول می‌کند؟

داوطلبان گروه انسانی برای قبولی در کنکور سراسری باید دروس تخصصی را با توجه به شرایط جدید کنکور مطالعه کنند. این بدین معنی است که داوطلبان باید به سوالات هشت درس تخصصی با دقت زیادی در کنکور سراسری پاسخ دهند. برخی از داوطلبان بهترین درصدها و رتبه‌ها را در کنکور سراسری به دست می‌آورند و در رشته مدیریت بازرگانی قبول می‌شوند. اما گاهی اوقات برخی از داوطلبان به دلیل عدم مطالعه صحیح یا دلایل دیگر امکان قبولی در کنکور سراسری و رشته مدیریت بازرگانی را ندارند. داوطلبان در این شرایط چگونه می‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند؟ کنکور سراسری برای پذیرش داوطلبان از دو روش استفاده می‌کند. روش اول قبولی در کنکور سراسری و رشته مورد نظر با کسب یک رتبه ایده‌آل است. روش دوم نیز قبولی در کنکور سراسری بدون شرکت و قبولی در کنکور سراسری است.

آیا رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد؟ رشته مدیریت بازرگانی جزو رشته‌هایی است که بدون کنکور نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. اما پذیرش در کنکور سراسری بدون قبولی در کنکور سراسری شرایط خاص خود را دارد. رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور تنها در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. این بدین معنی است که پذیرش این رشته در دانشگاه‌های دولتی و در دوره‌های روزانه و شبانه تنها با قبولی در کنکور سراسری امکان‌پذیر است. دانشگاه‌های آزاد و پیام نور که این رشته را بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند، شرایط خاصی برای پذیرش این رشته دارند. داوطلبان باید سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشند تا دانشگاه آن‌ها را برای رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور پذیرش کند.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

بازار کار مدیریت بازرگانی در ایران چگونه است؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند؟ اولین نکته‌ای که باید در این قسمت به آن اشاره کرد در مورد بازار کار مناسب رشته مدیریت بازرگانی است. بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایران خوب است و فارغ‌التحصیلان درآمد خوبی از این کار به دست می‌آورند. البته این بدین معنی نیست که داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی صاحب درآمدهای نجومی می‌شوند. خیر این شرایط غیر ممکن است. فارغ‌التحصیلان با توجه به استعداد و مهارت‌های خود به راحتی صاحب کار می‌شوند و پس از گذشت چند سال به عنوان مدیر بخش می‌توانند فعالیت کنند. مدیریت بازرگانی گرایش‌های مختلفی دارد و هر کدام از این گرایش‌ها بازار کار مناسب خود را دارند. از میان تمام گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بازار کار مناسب‌تری دارد.

داوطلبان در مورد بازار کار این رشته سوالات زیادی دارند. البته این موضوع بسیار طبیعی است، زیرا داوطلبان با توجه به درآمد و بازار کار به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند. حقوق و درآمد رشته مدیریت بازرگانی با توجه به تجربه کاری و مهارت‌هاd افراد بسیار متفاوت است. بنابراین نمی‌توان یک عدد ثابت را برای حقوق این رشته عنوان کرد. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در یک از مشاغل زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • فعالیت به عنوان کارآفرین
  • فعالیت به عنوان مدیر ارشد اجرایی
  • فعالیت در حوزه‌های مختلف بازاریابی
  • مشاوره مالی
  • مدیریت مالی
  • فعالیت به عنوان مدیر منابع انسانی
  • تحلیل گر مدیریت
  • فعالیت در بخش مدیریت بازاریابی
  • مدیر بخش بیمه
  • مدیر فروش
  • مسئول فروش
  • مدیر بخش تبلیغات
  • مدیر بخش دیجیتال مارکتینگ
  • فعالیت در زمینه صادرات و واردات
  • فعالیت در موسسه‌های بازرگانی
  • فعالیت در بانک‌ها
  • فعالیت به عنوان مدیر بخش خارجی
  • و …

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها

بهترین شغل‌های رشته انسانی برای خانم‌ها کدام رشته‌ها هستند؟ آیا بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم‌ها مناسب است؟ بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم‌ها چگونه است؟ داوطلبان خانم سوالات زیادی در مورد بازار کار رشته مدیریت بازرگانی دارند. اول از همه باید بگوییم که بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای آقایان و خانم‌ها یکسان است. این بدین معنی است که داوطلبان خانم به راحتی می‌توانند در رشته مدیریت بازرگانی صاحب کار شوند و مانند آقایان در بخش‌های مدیریتی فعالیت کنند. بنابراین رشته مدیریت بازرگانی هیچ محدودیتی برای مطالعه خانم‌ها ندارد. داوطلبان خانم پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به علاقه خود می‌توانند در گرایش‌های مختلف این رشته به دنبال کار باشند.

معایب رشته مدیریت بازرگانی

داوطلبان گروه انسانی برای اینکه شانس موفقیت خود را در طول دوران تحصیل افزایش دهند باید با تمامی جوانب مثبت و منفی رشته مدیریت بازرگانی آشنا شوند. هر رشته تحصیلی برای داوطلبان مزایا و معایب مختلفی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان نمی‌توانند یک رشته تحصیلی را بدون دشواری مطالعه کنند. داوطلبان باید دشواری‌ها و مزایای یک رشته تحصیلی را سبک و سنگین کنند و با توجه به شرایط یک رشته تحصیلی مناسب را انتخاب کنند. رشته مدیریت بازرگانی نیز معایب و مزایای زیادی دارد. داوطلبان گروه انسانی قبل از هر انتخابی باید این جوانب را بررسی کنند. یکی از مهم‌ترین معایب رشته مدیریت بازرگانی، بازار کار این رشته است. متاسفانه برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند و به عنوان مدیر یک بخش فعالیت می‌کنند. این موضوع بسیار طبیعی است که داوطلبان نمی‌توانند بلافاصله به عنوان یک مدیر فعالیت کنند.

داوطلبان گروه انسانی باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته مدیریت بازرگانی جزو رشته‎‌های تحصیلی با معایب کم است. این بدین معنی است که معایب این رشته به قدری نیست که داوطلبان را با مشکلاتی روبه‌رو کند. یکی دیگر از معایب این رشته تحصیلی، شانس کم دریافت بورسیه تحصیلی است. داوطلبان به سختی می‌توانند برای رشته مدیریت بازرگانی بورسیه دریافت کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که رشته مدیریت بازرگانی شرایط مناسبی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ندارد. کشورهای اروپایی شرایط مختلفی برای رشته مدیریتی دارند و ترجیح می‌دهند از افرادی کمک بگیرند که در دانشگاه‌های همان کشور درس مدیریت را مطالعه کرده‌اند.

  • بازار کار نسبتا مناسب
  • شانس کم دریافت بورسیه تحصیلی

مزایای رشته مدیریت بازرگانی

آیا رشته مدیریت بازرگانی مزایایی دارد؟ همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید رشته مدیریت بازرگانی در کنار معایب خود مزایایی نیز دارد. البته به این موضوع به راحتی می‌توان اشاره کرد که مزایای این رشته تحصیلی به مراتب بیشتر از معایب آن است. ما در این قسمت به بررسی مزایای رشته مدیریت بازرگانی می‌پردازیم و مهم‌ترین مزایای این رشته را به شما معرفی می‌کنیم. اولین و مهم‌ترین مزیت این رشته تحصیلی آرامش و امنیت بسیار بالای این رشته است. این بدین معنی است که داوطلبان با چالش‌های زیادی در این رشته مواجه نخواهند شد. یکی دیگر از مزایای این رشته تحصیلی مدت زمان کوتاه تا فارغ‌التحصیلی است. داوطلبان تنها در مدت زمان 4 ساله می‌توانند از این رشته فارغ‌التحصیل شوند و سپس به سراغ یک کار مناسب بروند.

سختی کار رشته مدیریت بازرگانی بسیار کم است. افرادی که به عنوان مدیر در یک بخش در حال فعالیت هستند با چالش‌های دشواری روبه‌رو نیستند. البته این نکته را در نظر بگیرید که سختی کار این رشته در مقایسه با درآمد آن بسیار پایین است. افرادی که بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار این رشته می‌شود از درآمد مناسبی برخوردار خواهند بود. یکی دیگر از مزایای مهم این رشته تحصیلی امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری این رشته است. داوطلبان می‌توانند در گرایش‌های مختلف این رشته تحصیلی تا مقطع دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

  • آرامش و امنیت بسیار بالا
  • مدت زمان کوتاه تا کسب مدرک کارشناسی
  • سختی کار کم
  • درآمد مناسب
  • امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکتری
  • خطرپذیری بسیار پایین
  • شانس قبولی بسیار بالا

کدام دانشگاه مدیریت بازرگانی دارد؟

یکی از سوالات متداول داوطلبان در مورد رشته مدیریت بازرگانی در مورد دانشگاه‌های این رشته است. رشته مدیریت بازرگانی در اکثر دانشگاه‌های کشور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در قسمت زیر با اسامی دانشگاه‌های رشته مدیریت بازرگانی بیشتر آشنا شوید:

لیست دانشگاه های دولتی مدیریت بازرگانی

بخش اول

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد
  • دانشگاه قم
  • دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان

بخش دوم

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد (محل تحصیل مرکز آموزش عالی الشتر)
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان (محل تحصیل مرکز آموزش عالی بافت)
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه مازندران – بابلسر
  • دانشگاه علامه طباطبایی – تهران
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه ولایت – ایرانشهر
  • دانشگاه هرمزگان – بندرعباس
  • دانشگاه یزد

بخش سوم

  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه شاهد – تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه شهید چمران – اهواز
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
  • دانشگاه حضرت معصومه(ع) – قم (ویژه خواهران)
  • مجتمع آموزش عالی گناباد

دانشگاه های غیر انتفاعی برای مدیریت بازرگانی

بخش اول

  • دانشگاه غیرانتفاعی چابهار
  • دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی آریو برزن – نور آباد ممسنی
  • موسسه غیرانتفاعی آفاق – ارومیه
  • موسسه غیرانتفاعی آیندگان – تنکابن
  • موسسه غیرانتفاعی ابن یمین – سبزوار
  • موسسه غیرانتفاعی ارشاد – دماوند (محل تحصیل واحد دماوند)
  • موسسه غیرانتفاعی پارس – مهر فارس
  • موسسه غیرانتفاعی پارسا – بابلسر
  • موسسه غیرانتفاعی پردیسان – فریدون کنار
  • موسسه غیرانتفاعی پرندک – پرند
  • موسسه غیرانتفاعی پویش – قم
  • موسسه غیرانتفاعی پویندگان دانش – چالوس
  • موسسه غیرانتفاعی پیروزان – فردوس
  • موسسه غیرانتفاعی پیام – گلپایگان
  • موسسه غیرانتفاعی تاکستان – تاکستان استان قزوین

بخش دوم

  • دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا(ع) – مشهد
  • دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران
  • موسسه غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی تابناک – لامرد
  • موسسه غیرانتفاعی تجن – قائمشهر
  • موسسه غیرانتفاعی سارویه – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی شهاب دانش – قم
  • موسسه غیرانتفاعی شهر آفتاب – خمین

بخش سوم

  • موسسه غیرانتفاعی ایوانکی
  • موسسه غیرانتفاعی شمال – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی آذرآبادگان – ارومیه
  • موسسه غیرانتفاعی آمل
  • موسسه غیرانتفاعی ارشاد – دماوند (محل تحصیل واحد تهران)
  • موسسه غیرانتفاعی اشراق – بجنورد
  • موسسه غیرانتفاعی سمنگان – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی تمیشان – بهشهر
  • موسسه غیرانتفاعی راهبرد شمال – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی شهید رضایی – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی عبدالرحمن صوفی رازی – زنجان
  • موسسه غیرانتفاعی عطار – مشهد

بخش چهارم

  • موسسه غیرانتفاعی اسوه – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی المهدی مهر – اصفهان (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی ایمان و اندیشه – ملایر
  • موسسه غیرانتفاعی ثامن – نیشابور
  • موسسه غیرانتفاعی راه دانش – بابل
  • موسسه غیرانتفاعی زرینه – خوی
  • موسسه غیرانتفاعی زند دانش گستر – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی سنا – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی علامه حلی – چالوس
  • موسسه غیرانتفاعی علامه رفیعی – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی علم و فناوری شمس – تبریز

بخش پنجم

  • موسسه غیرانتفاعی الغدیر – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی امین – فولاد شهر اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی برایند – شاهرود
  • موسسه غیرانتفاعی بصیر – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی بینالود – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد خرمدره)
  • موسسه غیرانتفاعی کاسپین – البرز قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – خوزستان
  • موسسه غیرانتفاعی دانا – یاسوج
  • موسسه غیرانتفاعی سناباد – گلبهار
  • موسسه غیرانتفاعی صبح صادق – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری سپاهان – اصفهان

بخش ششم

  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – کاشمر
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – همدان
  • موسسه غیرانتفاعی چرخ نیلوفری آذربایجان – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی دامون – فومن
  • موسسه غیرانتفاعی سیمای دانش – کوچصفهان رشت
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی فولاد – فولادشهر اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی فاطمیه – شیراز (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی فراز – گچساران

بخش هفتم

  • موسسه غیرانتفاعی حافظ – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی دارالعلم – یزد
  • موسسه غیرانتفاعی راهیان نوین دانش – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی روزبه – زنجان
  • موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی شاندیز – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی طبرستان – چالوس
  • موسسه غیرانتفاعی فردوس – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی قدر – کوچصفهان رشت
  • موسسه غیرانتفاعی قدیر – لنگرود
  • موسسه غیرانتفاعی قشم
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین)

بخش هشتم

  • موسسه غیرانتفاعی حکمت رضوی – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی فن و دانش – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی حکیم طوس – مشهد (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی حکیمان – بجنورد
  • موسسه غیرانتفاعی خردگرایان مطهر – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی رجا – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی رسالت – کرمان (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی فیضالاسلام – خمینی شهر اصفهان (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی شرق گلستان – گنبدکاووس
  • موسسه غیرانتفاعی فروردین – قائمشهر

بخش نهم

  • موسسه غیرانتفاعی حکیم جرجانی – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی خرد – بوشهر
  • موسسه غیرانتفاعی خزر – محمودآباد
  • موسسه غیرانتفاعی رحمان – رامسر
  • موسسه غیرانتفاعی رضویه – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی شمس – گنبد کاووس
  • موسسه غیرانتفاعی شمس تبریزی – خوی
  • موسسه غیرانتفاعی طلوع مهر – قم
  • موسسه غیرانتفاعی طلوع مهر – قم
  • موسسه غیرانتفاعی فروغ دانش – یاسوج
  • موسسه غیرانتفاعی فرهیختگان – کرمان
  • موسسه غیرانتفاعی فضیلت – سمنان

بخش دهم

  • موسسه غیرانتفاعی کاویان – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی کبیر غرب – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی کوشیار – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی کومش – سمنان
  • موسسه غیرانتفاعی گلستان – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگانی – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی مارلیک – نوشهر
  • موسسه غیرانتفاعی مجازی فاران مهر دانش – تهران
  • موسسه غیرانتفاعی مولانا – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی مولوی – ایوانکی
  • موسسه غیرانتفاعی مهد علم – کاشان
  • موسسه غیرانتفاعی مهر – کرمان
  • موسسه غیرانتفاعی نوآوران – کوهدشت لرستان
  • موسسه غیرانتفاعی نور هدایت – شهرکرد
  • موسسه غیرانتفاعی نوین – اردبیل

بخش یازدهم

  • موسسه غیرانتفاعی مهر آیین ـ بندرانزلی
  • موسسه غیرانتفاعی میزان – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی نبی اکرم (ص) – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی نیکان – تاکستان
  • موسسه غیرانتفاعی نیما – محمودآباد
  • موسسه غیرانتفاعی هشت بهشت – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی یاسین – بروجرد

دانشگاه های پیام نور برای رشته مدیریت بازرگانی

بخش اول

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز بناب
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز شبستر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مراغه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مرند
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز میانه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز هشترود
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد آذر شهر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد اسکو
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد اهر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ایلخچی
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد بستان آباد
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز بناب مرند
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ترکمنچای

بخش دوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد جلفا
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد خسرو شاه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد سراب
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد شربیان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد عجب شیر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد قره اغاج
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد کلیبر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد گوگان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ملکان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ممقان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ورزقان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد هریس
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ارومیه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز بوکان

بخش سوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز خوی
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز شاهین دژ
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ماکو
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز مهاباد
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز میاندواب
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز نقده
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد پیرانشهر
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد تکاب
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد سردشت
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد سیه چشمه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد قره ضیاالدین
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز اردبیل
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز خلخال
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز گرمی

بخش چهارم

  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز مشکین شهر
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد ارشق (رضی)
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد بیله سوار
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد پارس آباد
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد تازه کندانگوت
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد گیوی
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد نمین
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد نیر
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – واحد هیر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز آران و بیدگل
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اردستان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز تیران
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز خوانسار

بخش پنجم

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز دولت آباد
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز شاهین شهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز شهرضا
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز فریدون شهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز کوهپایه
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز نایین
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز نطنز
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز وزوان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد باغ بهادران
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد برزک
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد بوئین و میاندشت
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد بهارستان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد جرقویه علیا
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد چادگان

بخش ششم

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد خوراسگان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد قهدریجان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد خمینی شهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد داران
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد خور
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد زاینده رود
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد دهاقان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد دهق
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد زواره
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد فلاورجان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد فولاد شهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد قمصر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد مبارکه
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد ورزنه

بخش هفتم

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد هرند
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد اشتهارد
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد طالقان
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد گرمدره
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد ماهدشت
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – واحد سرابله
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز برازجان
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد نظر آباد
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد هشتگرد
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – مرکز ایلام
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – مرکز دهلران
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – واحد آبدانان
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – واحد ایوان
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – واحد دره شهر

بخش هشتم

  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بوشهر
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بین‌المللی عسلویه
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد اهرم
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر دیلم
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر کنگان
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر گناوه
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد جم
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد خورموج
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر دیر
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز پاکدشت
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد شبانکاره
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران غرب
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز پرند
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز حسن آباد

بخش نهم

  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز دماوند
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز ورامین
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد بهارستان رباط کریم
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد پیشوا
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد اسلامشهر
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد ری
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد شهر جدید پردیس
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد شهریار
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد فیروزکوه
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز بروجن
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز شهرکرد
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز فارسان
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد بلداجی
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد جونقان

بخش دهم

  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد لواسانات
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد ملارد
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد گندمان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز طبس
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز بیرجند
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز فردوس
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز قائن
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد اسدیه
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد شلمزار
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد خوسف
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد زهان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد سرایان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد سربیشه
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد نهبندان

بخش یازدهم

  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز نیشابور
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد بجستان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد تایباد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد چناران
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد خواف
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد داورزن
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد تربت جام
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد جوین نقاب
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد درگز
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد دوغارون
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد کلات
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – مرکز بجنورد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – واحد اشخانه

بخش دوازدهم

  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز تربت حیدریه
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز سبزوار
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز فریمان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز قوچان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز کاشمر
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز گناباد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – واحد شیروان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – واحد گرمه
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز آبادان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز بندر امام خمینی(ره)
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز بهبهان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز دزفول
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز رامهرمز

بخش سیزدهم

  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز سوسنگرد
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد آغاجاری
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد الوان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد اندیکا
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد باغملک
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد شوش
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد هفتگل
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد هندیجان
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز ابهر
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز زنجان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز دامغان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز شاهرود
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز گرمسار
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – واحد ایوانکی

بخش چهاردهم

  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد گتوند
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد مسجد سلیمان
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز قیدار
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – واحد ایجرود
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – واحد خرمدره
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – واحد صائین قلعه
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – واحد ماه نشان
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز ایرانشهر
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز زاهدان
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز سراوان
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – واحد راسک
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – واحد نیک شهر
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد بوانات
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز خرامه
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز

بخش پانزدهم

  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز چابهار
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز خاش
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز زابل
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز استهبان
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز اوز
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز جهرم
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز صفاشهر
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز فسا
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز فیروزآباد
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز لامرد
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد ارسنجان
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد بیرم
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد خنج
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد سپیدان

بخش شانزدهم

  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز کازرون
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز نور آباد ممسنی
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد اقلید
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد خاوران
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد رستم
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد کوار
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – واحد آوج
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – واحد شال
  • دانشگاه پیام نور استان قم – مرکز قم
  • دانشگاه پیام نور استان قم – واحد دستجرد خلجستان
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – مرکز بیجار
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – واحد قروه
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز بافت
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز بم
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز جیرفت

بخش هفدهم

  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد لار
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – مرکز سنندج
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – مرکز مریوان
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – واحد بانه
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – واحد دیواندره
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – واحد سقز
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز رفسنجان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز سیرجان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز کرمان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد راین
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد زرند
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد شهداد
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد شهر بابک
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد عنبرآباد

بخش هجدهم

  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد نودان
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز بویین زهرا
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز تاکستان
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز قزوین
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد انار
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد بردسیر
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد راور
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد قلعه گنج
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد کشکوییه
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد کوهبنان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد کهنوج
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد منوجان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز جوانرود
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز سنقر
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز کرمانشاه

بخش نوزدهم

  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – واحد پاوه
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – واحد سرپل ذهاب
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – واحد قصر شیرین
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – واحد دهدشت
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – واحد لنده
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز بندر ترکمن
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز گنبد کاووس
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد آق قلا
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد رامیان
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد کردکوی
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد گالیکش
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رودسر (محل تحصیل چابکسر)
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد آستارا

بخش بیستم

  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – واحد هرسین
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز دوگنبدان
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز یاسوج
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز گرگان
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد آزاد شهر
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد بندر گز
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد علی آباد کتول
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز تالش
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رشت
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز صومعه سرا
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد بندرانزلی
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد لاهیجان
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد ماسال
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد منجیل

بخش بیست و یکم

  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز الشتر
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز الیگودرز
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز بروجرد
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز پل دختر
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز خرم آباد
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – واحد ازنا
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – واحد کوهدشت
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز رامسر
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز ساری
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز محمود آباد
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد پل سفید
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد رینه
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد زیرآب

بخش بیست و دوم

  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – واحد دورود
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز آمل
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بهشهر
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز تنکابن
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد چمستان
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز اراک
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز ساوه
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد فرمهین
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد کمیجان
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد میلاجرد
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بندر عباس
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بندر لنگه
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بین‌المللی کیش
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز میناب
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد ابوموسی

بخش بیست و سوم

  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد قائم شهر
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد کله بست
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد نکا
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز خمین
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز دلیجان
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز شازند
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد بندر جاسک
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد تفرش
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز محلات
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد اشتیان
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد بندر خمیر
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد بستک
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد پارسیان
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد حاجی آباد

بخش بیست و چهارم

  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد سیریک
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز اسد آباد
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز اسد آباد
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – واحد قشم
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز رزن
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز کبودر آهنگ
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – واحد فامنین
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز بهار
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز تویسرکان
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز ملایر
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – واحد صالح آباد
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – واحد لالجین
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز اردکان

بخش بیست و پنجم

  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز نهاوند
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز همدان
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – واحد دمق
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – واحد قهاوند
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز بافق
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز میبد
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز یزد
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – واحد ابرکوه

بخش بیست و ششم

  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز تفت
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز رضوانشهر صدوق
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز مهریز
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – واحد زارچ
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – واحد مروست

 آخرین رتبه قبولی در رشته مدیریت بازرگانی

رتبه در سهمیه سهمیه قبولی جنسیت دانشگاه نوع دوره
131 منطقه 1 زن دانشگاه تهران روزانه
1401 منطقه 1 مرد دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ غیرانتفاعی
11232 منطقه 1 مرد دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل روزانه
14015 منطقه 1 زن دانشگاه پیام نور البرز – واحد هشتگرد پیام نور
14015 منطقه 1 زن دانشگاه پیام نور البرز – واحد هشتگرد پیام نور
20283 منطقه 1 زن دانشگاه پیام نور تهران – واحد ری پیام نور
1991 منطقه 2 مرد دانشگاه علامه طباطبایی روزانه
2612 منطقه 2 مرد دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه
4217 منطقه 2 مرد دانشگاه شهید چمران اهواز روزانه
5007 منطقه 2 مرد دانشگاه یزد روزانه
5208 منطقه 2 مرد دانشگاه قم روزانه
5543 منطقه 2 مرد دانشگاه هرمزگان – بندرعباس روزانه
6668 منطقه 2 مرد دانشگاه شهید چمران اهواز روزانه
9267 منطقه 2 مرد دانشگاه شهید باهنر – کرمان نوبت دوم
11122 منطقه 2 مرد دانشگاه زنجان نوبت دوم
12141 منطقه 2 دانشگاه خلیج فارس – بوشهر روزانه
16215 منطقه 2 مرد دانشگاه سمنان نوبت دوم
19031 منطقه 2 مرد دانشگاه ولایت – ایرانشهر روزانه
25228 منطقه 2 زن دانشگاه پیام نور البرز – مرکز کرج روزانه
9502 منطقه 3 زن دانشگاه پیام نور تهران – واحد ری پیام نور
11221 منطقه 3 مرد دانشگاه فردوسی – مشهد نوبت دوم
11532 منطقه 3 مرد دانشگاه ایلام روزانه
12034 منطقه 3 مرد دانشگاه بجنورد روزانه
18290 منطقه 3 مرد دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان نوبت دوم
20025 منطقه 3 مرد دانشگاه غیرانتفاعی رجا – قزوین غیرانتفاعی

 

ترازهای داوطلبان برای قبولی در رشته

سهمیه در منطقه 1

مثال 1:

داوطلبی که در دانشگاه شیراز توانسته مدیریت بازارگانی قبول شود دارای رتبه کشوری 5220 است. این داوطلب توانسته است رتبه در سهمیه 1725 را کسب کند. ترازهای این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 40 درصد
عربی 92 درصد
دین و زندگی 88 درصد
زبان انگلیسی 84 درصد
ریاضی 21 درصد
اقتصاد 24 درصد
ادبیات تخصصی 44 درصد
عربی تخصصی 50 درصد
تاریخ و جغرافیا 47 درصد
علوم اجتماعی 45 درصد
فلسفه و منطق 25 درصد
روانشناسی 66 درصد

مثال 2:

در مثالی دیگر به سراغ داوطلبی می‌رویم که توانسته در دانشگاه کاشان و در رشته مدیریت بازرگانی قبول شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 5473 و رتبه کشوری او 14213 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 18 درصد
عربی 26 درصد
دین و زندگی  22 درصد
زبان انگلیسی 14 درصد
ریاضی 2 درصد
اقتصاد 35 درصد
ادبیات تخصصی 40 درصد
عربی تخصصی 27 درصد
تاریخ و جغرافیا 23 درصد
علوم اجتماعی 31 درصد
فلسفه و منطق 28 درصد
روانشناسی 50 درصد

سهمیه در منطقه 2:

مثال 1:

داوطلبی که رتبه کشوری 29419 دارد در دانشگاه زنجان برای رشته مدیریت بازرگانی قبول شده است. این داوطلب دارای رتبه در سهمیه 10277 و تراز 7360 است. تراز این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 28 درصد
عربی 13 درصد
دین و زندگی 36 درصد
زبان انگلیسی 22 درصد
ریاضی 5 درصد
اقتصاد 60 درصد
ادبیات تخصصی 35 درصد
عربی تخصصی 11 درصد
تاریخ و جغرافیا 15 درصد
علوم اجتماعی 29 درصد
فلسفه و منطق 17 درصد
روانشناسی 54 درصد

مثال 2:

داوطلبی که ساکن سمنان است توانسته در دانشگاه سمنان برای رشته مدیریت بازرگانی قبول شود. این داوطلب در نوبت دوم این دانشگاه قبول شده و رتبه کشوری 44322 را دارد. رتبه در سهمیه این داوطلب 15901 و تراز او 6571 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 9 درصد
عربی 21 درصد
دین و زندگی 6 درصد
زبان انگلیسی 13 درصد
ریاضی 30 درصد
اقتصاد 28 درصد
ادبیات تخصصی 22 درصد
عربی تخصصی 15 درصد
تاریخ و جغرافیا 15 درصد
علوم اجتماعی 22 درصد
فلسفه و منطق 0 درصد
روانشناسی 16 درصد

سهمیه در منطقه 3:

مثال 1:

داوطلبی با رتبه در سهمیه 12245 توانسته است در دانشگاه بجنورد پذیرفته شود. این داوطلب دارای رتبه کشوری 37124 و تراز 6863 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 25 درصد
عربی 26 درصد
دین و زندگی 11 درصد
زبان انگلیسی 46 درصد
ریاضی 9 درصد
اقتصاد 11 درصد
ادبیات تخصصی 20 درصد
عربی تخصصی 15 درصد
تاریخ و جغرافیا 18 درصد
علوم اجتماعی 24 درصد
فلسفه و منطق 0 درصد
روانشناسی 45 درصد

بهترین دانشگاه‌های مدیریت بازرگانی در جهان

بر اساس رتبه‌بندی QS بهترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مدیریت بازرگانی عبارتند از:

  • دانشگاه هاروارد
  • اینسید
  • دانشگاه لندن
  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه بوکونی
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه آکسفورد

دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر برای گروه انسانی

داوطلبان گروه انسانی در این مطلب به طور جامع و کامل با رشته مدیریت بازرگانی آشنا شدند. این نکته را در نظر داشته باشید که کسب اطلاعات کافی در مورد رشته مدیریت بازرگانی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها با تمامی جوانب مثبت و منفی یک رشته تحصیلی آشنا شوند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان بهترین عملکرد را در کنکور انسانی داشته باشند، بهترین دوره‌های آموزشی خود را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. این موسسه برای تمامی دروس تخصصی گروه انسانی دوره‌های آموزشی خاصی دارد. داوطلبان با مشاهده این دوره‌ها دیگر نیازی به تهیه ده‌ها منبع دیگر ندارند. آن‌ها کافیست دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر را مشاهده کنند تا بهترین نتایج را در کنکور سراسری به دست آورند. این موسسه مفاهیم دروس اقتصاد، روانشناسی، ریاضی، ادبیات تخصصی، عربی، فلسفه، منطق، تاریخ و جغرافیا و جامعه شناسی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

موسسه حرف آخر برای تدریس دروس تخصصی گروه انسانی با بهترین اساتید کشور همکاری می‌کند. اساتید موسسه حرف آخر برای تدریس مفاهیم از روش‌های خاص و الگوهای ابتکاری استفاده می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود که داوطلبان مفاهیم هر درسی را به صورت جامع و کامل یاد بگیرند. موسسه حرف آخر برای راحتی داوطلبان نحوه ارائه دوره‌های آموزشی خود را تغییر داده است. دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر در قالب دی وی دی به داوطلبان ارسال نمی‌شوند. این موسسه دوره‌های آموزشی خود را در بستر  vod حرف آخر ارائه می‌دهد. این ویژگی موجب می‌شود که داوطلبان به راحتی به صورت آنلاین و آفلاین بتوانند دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر را مشاهده کنند.

سوالات متداول در مورد معرفی رشته مدیریت بازرگانی

1) آیا تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟

تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی بدون کنکور در دانشگاه سراسری و دوره روزانه امکان‌پذیر نیست. داوطلبان می‌توانند در دانشگاه آزاد، پیام نور، موسسات غیرانتفاعی بدون برگزاری کنکور در این رشته ثبت نام کنند.

2) رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی دارای چه گرایش‌هایی است؟

این رشته در مقطع کارشناسی دارای هیچ گرایشی نیست.

3) آیا ادامه تحصیل در این رشته امکان‌پذیر است؟

بله دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای ادامه تحصیل در این رشته در آزمون سراسری شرکت کنند.

4) کدام دانشگاه مدیریت بازرگانی دارد؟

اکثر دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد دارای رشته مدیریت بازرگانی هستند.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد این رشته با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید یا به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور نیز مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.