معرفی رشته مهندسی مکانیک به صورت کامل و جامع

بدون دیدگاه

داوطلبان با توجه به گروه‌های آموزشی خود به دنبال انتخاب بهترین رشته‌ هستند. اگر داوطلبی در گروه تجربی تحصیل می‌کند به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. داوطلبان گروه ریاضی ترجیح می‌دهند یکی از رشته‌های معماری، عمران یا رشته مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همان طور که مشاهده می‌کنید داوطلبان در تمامی گروه‌های آموزشی به دنبال قبولی در بهترین رشته هستند. اما به نظر شما بهترین رشته هر گروه تحصیلی کدام رشته است؟

اکثر داوطلبان رشته‌ای را به عنوان بهترین رشته معرفی می‌کنند که از بازار کار و درآمد بالایی برخوردار باشد. اما این معیارها تنها معیارهای مهم برای انتخاب رشته دانشگاهی نیستند. داوطلبان باید قبل از انتخاب هر رشته تحصیلی اطلاعات کاملی در مورد رشته داشته باشند. این موضوع را فراموش نکنید که شما باید به مدت 4 سال یک رشته تحصیلی را مطالعه کنید، بنابراین باید اطلاعات کاملی در مورد رشته داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین رشته‌های گروه ریاضی که محبوبیت زیادی مابین داوطلبان گروه ریاضی دارد، رشته مهندسی مکانیک است. رشته مهندسی مکانیک را در کنار رشته مهندسی برق می‌توان به عنوان سخت‌ترین رشته‌ گروه ریاضی معرفی کرد. این رشته در کنار چالش‌های زیاد از درآمد و بازار کار مناسبی نیز برخوردار است. همین موضوع نیز موجب می‌شود که این رشته به عنوان محبوب‌ترین رشته دانشگاهی مابین داوطلبان گروه ریاضی در نظر گرفته شود.

رشته مهندسی مکانیک چیست؟ این رشته تحصیلی چه مفاهیمی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ سوالات زیادی در مورد رشته مهندسی مکانیک وجود دارد و داوطلبان باید پاسخ تمامی این سوالات را قبل از انتخاب رشته بدانند. کسب اطلاعات کافی در مورد رشته مهندسی مکانیک نقش بسیار مهمی در موفقیت داوطلبان دارد. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ معرفی رشته مهندسی مکانیک می‌رود و تمامی اطلاعات این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

معرفی رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در کدام زیرگروه قرار دارد؟

کنکور سراسری با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده است. این بدین معنی است که داوطلبان همانند سال‌های اخیر برای کنکور آماده نمی‌شوند. مهم‌ترین تغییرات کنکور را می‌توان در سه بخش مختلف تقسیم‌بندی کرد. این تغییرات تاثیر بسیار مهمی بر روی نحوه مطالعه داوطلبان دارند. قبل از اینکه به سراغ معرفی رشته مهندسی مکانیک برویم بهتر است با مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری آشنا شویم. اولین تغییر کنکور به حذف دروس عمومی از این آزمون مربوط می‌شود. داوطلبان در کنکور به سوالات عمومی و دفترچه شماره یک پاسخ نمی‌دهند. اما دروس عمومی از برنامه درسی داوطلبان برای همیشه حذف نمی‌شوند. داوطلبان باید دروس عمومی را برای بهبود سوابق تحصیلی مطالعه کنند.

اگر دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شوند داوطلبان باید به سوالات کدام دروس در کنکور سراسری پاسخ دهند؟ داوطلبان تمامی گروه‌های آموزشی باید در کنکور سراسری به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند. این بدین معنی است که داوطلبان گروه ریاضی برای قبولی در رشته مهندسی مکانیک باید سه درس تخصصی ریاضی، فیزیک و شیمی را مطالعه کنند و به سوالات این دروس در کنکور سراسری پاسخ دهند.

ما هنوز پاسخ یک سوال مهم را نمی‌دانیم. رشته مهندسی مکانیک در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟ یکی دیگر از تغییرات مهم کنکور سراسری حذف زیرگروه‌هاست. این بدین معنی است که رشته مهندسی مکانیک در هیچ زیرگروهی قرار ندارد. با توجه به این شرایط ضرایب دروس تخصصی برای رشته مهندسی مکانیک چگونه محاسبه می‌شود؟ هر سه درس تخصصی گروه ریاضی دارای ضرایب تخصصی خاص هستند. ضرایب دروس تخصصی کنکور ریاضی برای تمامی رشته‌های گروه ریاضی یکسان هستند. این بدین معنی است که رشته مهندسی مکانیک و رشته مهندسی معماری ضرایب تخصصی یکسانی در کنکور دارند. به عبارت دیگر ضرایب دروس تخصصی با توجه به رشته‌های گروه ریاضی تغییر نمی‌کنند. شما می‌توانید در قسمت زیر با جدیدترین ضرایب دروس تخصصی بیشتر آشنا شوید:

ضرایب جدید دروس تخصصی در کنکور

نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

منابع کنکور ریاضی برای قبولی در رشته مهندسی مکانیک

تغییرات کنکور سراسری را می‌توان از جوانب مختلفی بررسی کرد. برخی از این تغییرات به صورت مثبت بر روی عملکرد داوطلبان تاثیر خواهند داشت و برخی از آن‌ها تاثیر منفی دارند. البته تغیرات کنکور سراسری بر روی هر داوطلبی تاثیر مختلفی دارد. اما یک تغییر در کنکور سراسری وجود دارد که برای تمامی داوطلبان مناسب است. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری، زمان برگزاری کنکور سراسری است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری این آزمون به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود.

برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف از جنبه‌های زیادی برای داوطلبان مناسب است. داوطلبان با برگزاری کنکور در دو نوبت استرس کمتری در کنکور خواهند داشت. شاید برای برخی از داوطلبان این سوال پیش آید که کدام رتبه در کنکور برای آن‌ها محاسبه می‌شود؟ داوطلبان بهترین رتبه خود را می‌توانند به عنوان رتبه نهایی خود در کنکور سراسری انتخاب کنند. از طرفی دیگر داوطلبان امکان شرکت در یک نوبت و دو نوبت کنکور را با توجه به شرایط خود دارند.

با توجه به این تغییر یک سوال مهم به ذهن داوطلبان می‌آید. آیا منابع کنکور برای نوبت اول و نوبت دوم کنکور یکسان هستند؟ اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که منابع کنکور برای نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند. این بدین معنی است که داوطلبان باید تمامی کتاب‌های درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را از سطر اول تا سطر آخر برای کنکور سراسری مطالعه کنند. منابع کنکور 1402 برای کنکور ریاضی کتاب‌های ریاضی پایه دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، آمار و احتمال پایه یازدهم، حسابان پایه یازدهم، حسابان پایه دوازدهم، هندسه پایه دوازدهم، ریاضی گسسته پایه دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم هستند.

منابع کنکور ریاضی

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی 1: پایه دهم 1399
هندسه 1: پایه دهم 1399
هندسه 2: پایه یازدهم 1400
آمار و احتمال: پایه یازدهم 1400
حسابان 1: پایه یازدهم 1400
حسابان 2: پایه دوازدهم 1401
هندسه 3: پایه دوازدهم 1401
ریاضیات گسسته: پایه دوازدهم 1401

فیزیک

نام کتاب سال چاپ
فیزیک 1: پایه دهم 1399
فیزیک 2: پایه یازدهم 1400
فیزیک 3: پایه دوازدهم 1401

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی 1: پایه دهم 1399
شیمی 2: پایه یازدهم 1400
شیمی 3: پایه دوازدهم 1401

معرفی رشته مهندسی مکانیک

داوطلبان به صورت جامع و کامل با مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری در سال 1402 و سال‌های آینده آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان با رشته مهندسی مکانیک آشنا شوند. رشته مهندسی مکانیک چیست؟ این رشته چه مفاهیمی را به داوطلبان آموزش می‌دهد؟ رشته مهندسی مکانیک را با یک تعریف ساده می‌توان علم بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن معرفی کرد. این رشته تحصیلی مفاهیمی مانند استاتیک، دینامیک، ترمودینامیک، الکتریسیته و … را به داوطلبان ارائه می‌کند. مهندسان مکانیک علاوه بر مفاهیم مربوط به این رشته باید برای طراحی تجهیزات و محصولات با علم کامپیوتر نیز آشنا باشند.

رشته مهندسی مکانیک در حالت کلی به بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر آن می‌پردازد. به عبارت دیگر این رشته علم تولید، تبدیل و استفاده انرژی و تبدیل انرژی به حرکت است. مهندسان مکانیک در این رشته تحصیلی نحوه طراحی و ساخت تجهیزات مختلف را یاد می‌گیرند. داوطلبانی که در این رشته تحصیلی به دنبال موفقیت هستند باید مفاهیم درس ریاضی و فیزیک را به خوبی یاد بگیرند. درس ریاضی در رشته مهندسی مکانیک حرف اول و آخر را می‌زند.

برخی از داوطلبان اطلاعات کافی در مورد رشته مهندسی مکانیک ندارند و همین موضوع نیز موجب ایجاد ابهاماتی در ذهن آن‌ها می‌شود. داوطلبان تصور می‌کنند که فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک وظیفه تعمیر و رسیدگی به ماشین را دارند. این طرز فکر بسیار اشتباه است و ارتباطی با رشته مهندسی مکانیک ندارد. رشته مهندسی مکانیک حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن را بررسی می‌کند و این کامل‌ترین تعریف این رشته مهندسی است. داوطلبان رشته مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی امکان طراحی و ساخت تجهیزات محرک را دارند. رشته مهندسی مکانیک یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی است که دشواری‌های خاص خود را برای داوطلبان دارد. این رشته در کنار دشواری‌ها و چالش‌ها بازار کار و درآمد بسیار مناسبی دارد.

معرفی رشته مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک به انگلیسی

داوطلبان گروه ریاضی قبل از انتخاب رشته مهندسی مکانیک به دنبال پاسخ تمامی سوالات خود در مورد این رشته هستند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که داوطلبان در مورد این رشته تحصیلی دارند به کلمات انگلیسی این رشته مربوط می‌شود. مهندسی مکانیک به انگلیسی چیست؟ این رشته چه اصطلاحاتی به انگلیسی دارد؟ پاسخ تمامی این سوالات برای داوطلبان بسیار پر اهمیت است. داوطلبان باید این موضوع را بدانند که این رشته جزو رشته‌های محبوب در سراسر جهان است. بنابراین آن‌ها امکان مهاجرت کاری و تحصیلی برای این رشته را دارند. اما قبل از هر چیزی داوطلبان باید با کلمات انگلیسی این رشته در طول دوران تحصیل آشنا شوند. مهندسی مکانیک یه انگلیسی mechanical engineer است. داوطلبانی که به دنبال موفقیت در این رشته هستند باید با مهم‌ترین اصطلاحات این رشته تحصیلی آشنا شوند. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین اصطلاحات انگلیسی این رشته بیشتر آشنا شوید:

انرژی پتانسیل Potential energy مدل‌سازی یک بعدی 1D modeling
انفجار ساینده abrasive blasting ذرات ساینده abrasive particles
سیستم ترمز ضد قفل abs (anti lock brake system) فشار مطلق absolute pressure
درجه حرارت مطلق absolute temperature یاتاقان برنزی absorbent bronze
صفحه جاذب absorber plate شتاب acceleration
شتاب سنج accelerometer نمونه‌گیری پذیرش acceptance sampling
دامنه amplitude دقت accuracy
زاویه‌ angular همانندسازی analogy

کارشناسی رشته مهندسی مکانیک چند سال است؟

رشته مهندسی مکانیک یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود که داوطلبان زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند. تمامی داوطلبان گروه ریاضی امکان انتخاب این رشته تحصیلی را دارند. یکی از سوالاتی که داوطلبان در مورد رشته مهندسی مکانیک دارند در مورد تعداد واحدهای درسی این رشته است. کارشناسی رشته مهندسی مکانیک چند ترم تحصیلی دارد؟ داوطلبان پس از چند سال می‌توانند مدرک کارشناسی خود را کسب کنند؟ ما در این بخش به تمامی سوالات داوطلبان در مورد رشته مهندسی مکانیک پاسخ می‌دهیم. اکثر رشته‌های مهندسی در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند. رشته مهندسی مکانیک نیز مانند سایر رشته‌های گروه ریاضی در یک مدت زمان 4 ساله به داوطلبان ارائه می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که حداقل زمان مطالعه این رشته 4 سال است و داوطلبان باید حداکثر تا 6 سال از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شوند.

داوطلبان در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک باید در مدت زمان 4 سال 8 ترم تحصیلی را سپری کنند. مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک شامل 140 واحد درسی است. داوطلبان در این دوره دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی، دروس اختیاری و کارآموزی را سپری می‌کنند. رشته مهندسی مکانیک گرایش‌های مختلفی دارد. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان در هر گرایش دروس تخصصی خاصی را مطالعه کنند. مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک شامل 20 واحد دروس عمومی، 25 واحد دروس پایه، 61 واحد دروس اصلی، 28 واحد دروس تخصصی و 6 واحد کارآموزی  پروژه است. داوطلبان در این دوره واحدهای درسی زیر را سپری می‌کنند:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 25 واحد
  • دروس اصلی: 61 واحد
  • دروس تخصصی: 28 واحد
  • کارآموزی، کارگاه و پروژه: 6 واحد

دروس رشته مهندسی مکانیک

دروس مهندسی مکانیک به صورت زیر هستند:

دروس عمومی: 20 واحد

مبانی نظری اسلام انقلاب اسلامی تاریخ و تمدن اسلامی
آشنایی با منابع اسلامی اخلاق اسلامی ادبیات فارسی
زبان انگلیسی تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2

دروس پایه: 25 واحد

ریاضی عمومی 1 ریاضی عمومی 2 معادلات دیفرانسیل
برنامه‌نویسی کامپیوتر محاسبات عددی فیزیک 1
فیزیک 2 آزمایشگاه فیزیک 1 آزمایشگاه فیزیک 2
شیمی عمومی

دروس اصلی: 61 واحد

ریاضی مهندسی مبانی مهندسی برق 1 نقشه کشی صنعتی 1
استاتیک مبانی مهندسی برق 2 دینامیک
ترمودینامیک 1 علم مواد ترمودینامیک 2
آزمایشگاه ترمودینامیک مقاومت مصالح 1 مکانیک سیالات 1
مقاومت مصالح 2 آزمایشگاه مکانیک سیالات مکانیک سیالات 2
آزمایشگاه مقاومت مصالح طراحی اجزاء 1 طراحی اجزاء 2
انتقال حرارت 1 دینامیک ماشین ارتعاشات مکانیکی
آزمایشگاه دینامیک ماشین کنترل اتوماتیک

دروس تخصصی: 12 واحد (گرایش طراحی جامدات)

مکانیک شکست مقدماتی مواد مرکب شناخت فلزات صنعتی
روش‌های تولید و کارگاه مقاومت مصالح 3 پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات
طراحی مخازن تحت فشار درس تخصصی اختیاری 1 آزمایشگاه علم مواد
درس تخصصی اختیاری 2 تکنولوژی روش‌های جوشکاری درس تخصصی اختیاری 3

 دروس تخصصی: 12 واحد (گرایش ساخت و تولید)

تکنولوژی روش‌های جوشکاری آزمایش‌های غیر مخرب NDT روش‌های تولید و کارگاه
طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر ماشین‌های کنترل عددی پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات
طراحی و ساخت قید و بست ها و فرامین شناخت فلزات صنعتی طراحی و ساخت قالب‌های پرس
آزمایشگاه علم مواد رباتیک و آزمایشگاه کارگاه ریخته‌گری
سیستم‌های اندازه‌گیری و آزمایشگاه سیستم‌های هیدرولیک و نیوماتیک و آزمایشگاه دروس تخصصی اختیاری 1
دروس تخصصی اختیاری 2 دروس تخصصی اختیاری 3

دروس تخصصی: 12 واحد (گرایش حرارت و سیالات)

انتقال حرارت 2 سوخت و احتراق طراحی مبدل‌های حرارتی
سیستم‌های انتقال آب طراحی سیستم‌های تهویه مطبوع 1 نیروگاه‌ها
توربو ماشین ها دینامیک گازها موتورهای احتراق داخلی
کنترل آلودگی محیط زیست طراحی سیستم‌های تبرید و سردخانه مقدمه‌ای بر سیالات محاسباتی
ماشین‌های آبی کاربرد‌های انرژی خورشیدی آزمایشگاه انتقال حرارت
آزمایشگاه ماشین‌های حرارتی مکانیک سیالات زیستی مهندسی اقیانوس
دروس تخصصی اختیاری 1 دروس تخصصی اختیاری 2 دروس تخصصی اختیاری 3

کارآموزی، کارگاه و پروژه: 7 واحد

 گرایش های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم داوطلبان در مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک باید 140 واحد درسی را مطالعه کنند. شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که آیا رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای پنج گرایش مختلف است. داوطلبان با توجه به علاقه و مهارت خود می‌توانند یکی از گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. هر گرایش رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی دارای دروس تخصصی خاصی است. بنابراین دروس تخصصی هر گرایشی برای داوطلبان متفاوت است. گرایش‌های مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

  • مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات
  • مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات
  • مهندسی مکانیک با گرایش ساخت و تولید
  • مهندسی مکانیک با گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی
  • مهندسی مکانیک با گرایش مکانیک خودرو

 گرایش های ارشد مکانیک

داوطلبان گروه ریاضی پس از فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی مکانیک دو راه مختلف پیش روی خود دارند. راه اول ورود به بازار کار و راه دوم ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است. آیا داوطلبان در مقطع ارشد رشته مهندسی مکانیک امکان ادامه تحصیل دارند؟ آیا این رشته در مقطع ارشد دارای گرایش‌هایی است؟ اول از همه به این نکته اشاره کنیم که رشته مهندسی مکانیک در مقطع ارشد نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان می‌توانند در مقطع ارشد این رشته گرایش‌های مختلفی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک در 4 ترم تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان حداکثر تا 6 ترم امکان ادامه تحصیل دارند. تعداد کل واحدهای درسی رشته مهندسی مکانیک 32 واحد درسی است. داوطلبان باید در مدت زمان 2 الی 3 سال واحدهای درسی رشته مهندسی مکانیک را مطالعه کنند.

داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با دروس مختلفی مانند دروس اختیاری، دروس تخصصی، دروس الزامی و دروس جبرانی روبه‌رو هستند. به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان با توجه به گرایش‌های مهندسی مکانیک دروس تخصصی مختلفی را مطالعه می‌کنند. در حالت کلی تعداد دروس جبرانی 6 واحد، دروس اصلی 3 واحد، دروس تخصصی 9 واحد، دروس اختیاری 12 واحد، سمینار 2 واحد و پایان‌نامه 6 واحد است. گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد به پنچ گرایشی اصلی و چندین زیر گرایش به صورت زیر تقسیم می‌شوند:

  • مهندسی مکانیک با گرایش ساخت و تولید
  • مهندسی مکانیک با گرایش طراحی کاربردی
  • مهندسی مکانیک با گرایش تبدیل انرژی
  • مهندسی مکانیک با گرایش سیستم محرکه خودرو
  • مهندسی مکانیک با گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو
  • مهندسی مکانیک با گرایش سازه بدنه خودرو
  • مکاترونیک
  • مهندسی پزشکی- گرایش بیومکانیک
  • مهندسی تسلیحات- گرایش سلاح
  • مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش طراحی دینامیک خودرو
  • مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش سازه و بدنه خودرو
  • مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش نیروی محرکه خودرو

دروس رشته مهندسی مکانیک در مقطع ارشد

گرایش طراحی کاربردی

دروس تخصصی اجباری

  • ریاضیات پیشرفته 1
  • مکانیک محیط‌های پیوسته 1

دروس تخصصی اختیاری

  • دینامیک پیشرفته
  • ارتعاشات پیشرفته
  • کنترل خودکار پیشرفته
  • الاستیسیته
  • واقعیت مجازی
  • مکاترونیک
  • الاستودینامیک
  • مقاومت مصالح پیشرفته
  • محاسبات عددي پیشرفته
  • تئوري ورق‌ها و پوسته‌ها
  • پلاستیسیته
  • ترموالاستیسیته
  • خزش خستگی شکست
  • رفتار مکانیکی مواد
  • کنترل پیشرفته 2
  • سیستم‌های کنترل پیشرفته 2
  • ارتعاشات پیشرفته غیرخطی
  • شبکه‌های عصبی
  • ارتعاشات پیشرفته-ارتعاشات اتفاقی
  • سیستم‌های کنترل پیشرفته 1
  • منطق فازي و کنترل فازي عصبی
  • عملیات حرارتی پیشرفته
  • سیستم‌های دینامیکی
  • مواد مرکب
  • روش‌های انرژي
  • رباتیک 1
  • مکانیک ضربه‌ای 1
  • روش اجزاء محدود 2
  • کنترل دیجیتال
  • کنترل غیرخطی
  • مکانیک شکست
  • الاستیسیته 2
  • ارتعاشات صفحات و پوسته‌ها
  • بررسی ضربه بر روی سازه‌های کامپوزیتی و ساندویچی
  • مکانیک سازه‌های پیشرفته و هوشمند
  • تئوري ورق و پوسته 2
  • سیستم‌های فازي و کنترل فازي عصبی
  • کنترل در رباتیک
  • تغییر شکل فلزات
  • طراحی بهینه قطعات مکانیکی
  • آلیاژهاي حافظه‌دار
  • مکانیک ضربه‌ای 2
  • آنالیز مودال در سیستم‌های مکانیکی
  • دینامیک فضاپیماها
  • مدل‌سازی و کنترل فضا پیما
  • شناسایی ذرات و ساختارهای نانو و آزمایشگاه
  • نانو کامپوزیت
  • روش تجربی تنش 2
  • برش فلزات
  • طراحی ماشین ‌ابزار پیشرفته
  • مکانیک شکست
  • الاستیسیته 2

گرایش ساخت و تولید

دروس جبرانی

  • روش‌های تولید و کارگاه
  • مقاومت مصالح 1
  • علم مواد

دروس اصلی

  • ریاضیات پیشرفته 1

دروس تخصصی

  • ماشین‌های کنترل عددی کامپیوتری پیشرفته
  • فرآیندهای مونتاژ
  • سیستم‌های تولید صنعتی
  • فرآیندهای الکتروفیزیکی
  • متالورژی پیشرفته
  • روش اجزا محدود 1
  • شکل دهی فلزات
  • پلاستیسیته و شکل دهی ورق
  • مکانیک مواد مرکب پیشرفته
  • مواد و روش‌هاي تولید آلیاژهاي سبک

دروس اختیاری

  • الاستیسیته
  • جوشکاري پیشرفته – مبانی نظري جوشکاري
  • روش‌هاي آزمون غیر مخرب پیشرفته
  • روش‌هاي پرداخت سطوح
  • پوشش دهی فلزات
  • روش‌هاي محاسبات عددي پیشرفته
  • برنامه‌ریزي تولید و کنترل کیفیت
  • طراحی به کمک کامپیوتر
  • هوش مصنوعی
  • سیستم‌های آزمایش و کنترل ماشین‌هاي ابزار
  • ماشینکاری کامپوزیت‌ها
  • ابزار شناسی و ماشینکاری
  • اصول طراحی و اتصالات جوشی
  • فرآیندهاي ساخت در مقیاس کوچک برای ادوات
  • مهندسی سطح در فرآیندهای ساخت و تولید
  • آنالیز شکل دهی فلزات
  • طراحی اجزا و سازه ماشین‌های ابزار
  • میکرومکانیک کاربردي و همگن سازي
  • طراحی و تحلیل فیکسچرها به کمک کامپیوتر

گرایش های دکتری مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری نیز گرایش‌های مختلفی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. با توجه به این شرایط رشته مهندسی مکانیک از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری در اختیار داوطلبان گروه ریاضی قرار می‌گیرد. مقطع دکتری با توجه به علاقه و استعداد داوطلبان گرایش‌های مختلفی دارد. دانشجویان باید در این دوره 36 واحد درسی را با توجه به دروس مختلف مطالعه کنند. دروسی مانند دروس جبرانی، دروس اصلی، دروس تخصصی، دروس اختیاری و رساله جزو دروس دکتری رشته مهندسی مکانیک هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که دروس تخصصی برای هر گرایش مهندسی مکانیک متفاوت است. دانشجویان با توجه به گرایش مورد نظر دروس تخصصی مختلفی را مطالعه می‌کنند. طول دوره دکتری مهندسی مکانیک 3 الی 5 سال است و دانشجویان باید در این مدت زمان دروس مختلف را پاس کنند. گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری به صورت زیر هستند:

  • مهندسی مکانیک با گرایش ساخت و تولید
  • مهندسی مکانیک با گرایش مکانیک جامدات
  • مهندسی مکانیک با گرایش دینامیک، کنترل و ارتعاشات
  • مهندسی مکانیک با گرایش تبدیل انرژی
  • مهندسی مکانیک با گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو
  • مهندسی مکانیک با گرایش قوای محرکه
  • مهندسی مکانیک با گرایش سازه و بدنه

دروس رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری

  • دروس اصلی: 3 واحد
  • دروس اختیاری: 15 واحد
  • رساله: 18 واحد

دوره دکتری مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

دروس اصلی

  • ریاضیات پیشرفته 2

دروس تخصصی

  • انتقال حرارت پیشرفته
  • دینامیک سیالات محاسباتی 1
  • ترمودینامیک پیشرفته
  • مکانیک سیالات پیشرفته
  • مکانیک محیط‌های پیوسته

دروس اختیاری

  • انتقال حرارت پیشرفته (هدایت)
  • انتقال حرارت پیشرفته (تابش)
  • جریان‌هاي دو فاز
  • احتراق پیشرفته
  • انتقال حرارت افزایشی
  • دینامیک سیالات محاسباتی 2
  • توربولانس
  • موتورهاي احتراق داخلی پیشرفته
  • انتقال حرارت جابجایی در محیط‌های متخلخل
  • مکانیک سیالات غیر نیوتنی
  • تئوری لایه‌های مرزی
  • انتقال انرژی در اندازه‌هاي نانو
  • انتقال جرم در سیستم‌هاي زیستی
  • انتقال حرارت جابجایی در میکروکانال‌ها
  • آیرودینامیک توربین‌هاي بادي
  • ترمودینامیک آماری
  • ترمودینامیک سطح
  • تولید شبکه عددی
  • دینامیک گازها
  • روش‌هاي محاسبات عددي پیشرفته
  • سیستم‌های اندازه‌گیری پیشرفته
  • کمی سازی عدم قطعیت در مهندسی
  • مکانیک ذرات معلق
  • میکرو نانو سیالات
  • انتقال حرارت در جریان دو فاز

لیست دانشگاه های رشته مهندسی مکانیک در مقطع دکتری

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه علم و صنعت ایران
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه باهنر کرمان
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه گیلان
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه رازی

مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید: بهترین گرایش مکانیک

بسیاری از داوطلبان به دنبال بهترین گرایش رشته مهندسی مکانیک برای ادامه تحصیل هستند. بهترین گرایش مهندسی مکانیک چیست؟ داوطلبان بهترین گرایش مهندسی مکانیک را با توجه به چه معیاری انتخاب می‌کنند؟ مهم‌ترین معیار برای داوطلبان به عنوان بهترین گرایش مهندسی مکانیک، بازار کار و درآمد است. داوطلبان به دنبال گرایشی هستند که بهترین بازار کار و بالاترین درآمد را داشته باشد. مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید یکی از بهترین گرایش‌های مهندسی مکانیک است. این گرایش اهمیت زیادی در مهندسی مکانیک دارد. به همین دلیل بازار کار این رشته بسیار مناسب است و موقعیت‌های شغلی مناسبی برای این گرایش وجود دارد. داوطلبانی که به دنبال بهترین گرایش مهندسی مکانیک هستند با خیال راحتی می‌توانند این گرایش را انتخاب کنند.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها

آیا رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها مناسب است؟ آیا داوطلبان خانم امکان مطالعه رشته مهندسی مکانیک را در دانشگاه دارند؟ داوطلبان خانم نیز مانند داوطلبان آقا به راحتی می‌توانند رشته مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند. بنابراین هیچ محدودیتی برای داوطلبان خانم در دانشگاه برای انتخاب این رشته وجود ندارد. اما داوطلبان خانم یک سوال مهم و اساسی در مورد رشته مهندسی مکانیک دارند. آیا بازار کار رشته مهندسی مکانیک برای خانم ها مناسب است؟ آیا داوطلبان خانم می‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب پیدا کنند؟

برخی از موقعیت‌های شغلی رشته مهندسی مکانیک در محیط‌های صنعتی هستند. بنابراین گاهی اوقات داوطلبان خانم با مشکلاتی در این محیط‌ها روبه‌رو می‌شوند. اما این بدین معنی نیست که داوطلبان خانم نمی‌توانند موقعیت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنند. موقعیت‌های شغلی و بازار کار مناسبی برای داوطلبان خانم در این رشته وجود دارد. داوطلبان خانم کافیست قبل از انتخاب گرایش تحصیلی به محتوای گرایش توجه داشته باشند.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک

یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود داوطلبان به سراغ انتخاب رشته مهندسی مکانیک بروند، بازار کار این رشته است. بازار کار رشته مهندسی مکانیک بسیار مناسب است و موقعیت‌های شغلی زیادی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. بنابراین داوطلبان به هیچ عنوان نباید نگران بازار کار رشته مهندسی مکانیک باشند. اما در این میان یک موضوع مهم وجود دارد که داوطلبان باید توجه زیادی به آن داشته باشند. هر داوطلبی پس از فارغ‌التحصیلی باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تخصص‌ها را داشته باشد. این بدین معنی است که فارغ‌التحصیلانی به سرعت وارد بازار کار می‌شوند که مهارت و هوش بالایی دارند. رشته مهندسی مکانیک به دنبال افرادی است که با استعداد باشند. بنابراین اگر داوطلبان این شرایط را داشته باشند به سرعت وارد بازار کار می‌شوند. با توجه به تمامی این موارد داوطلبان رشته مهندسی مکانیک برای ورود به بازار کار مشکل خاصی ندارند.

آیا درآمد رشته مهندسی مکانیک مناسب است؟

به نظر شما مهم‌ترین معیار برای انتخاب یک رشته تحصیلی چیست؟ داوطلبان هنگام انتخاب رشته دانشگاهی به کدام معیارها بیشتر توجه می‌کنند؟ پاسخ این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. هر داوطلبی پاسخ‌های متفاوتی برای این سوال دارد. برخی از داوطلبان به بازار کار، شرایط تحصیل، درآمد و دشواری هنگام انتخاب رشته توجه می‌کنند. اکثر داوطلبان دو معیار مهم برای انتخاب رشته دارند. معیار اول بازار کار و معیار دوم درآمد آن رشته است. همان طور که در بخش بالا مطالعه کردید رشته مهندسی مکانیک از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است. موقعیت‌های شغلی این رشته بسیار زیاد هستند و فارغ‌التحصیلان با توجه به مهارت خود می‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب داشته باشند. یک سوال مهم در مورد رشته مهندسی مکانیک به ذهن داوطلبان می‌آید. آیا درآمد رشته مهندسی مکانیک مانند بازار کار آن مناسب است؟

درآمد رشته مهندسی مکانیک مانند بازار کار این رشته بسیار مناسب است. این بدین معنی است که مهندسان مکانیک به هیچ عنوان نباید نگرانی در مورد حقوق و درآمد خود داشته باشند. مهندسان مکانیک با توجه به گرایش و موقعیت شغلی خود درآمدهای متفاوتی دریافت می‌کنند. افرادی که تخصص و مهارت بالایی دارند در مقایسه با سایر مهندسان مبالغ بیشتری را به عنوان حقوق دریافت می‌کنند. بنابراین رشته مهندسی مکانیک در کنار بازار کار مناسب درآمد خوبی را نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. رشته مهندسی مکانیک دشواری‌های خاص خود را دارد، اما بازار کار و درآمد آن موجب می‌شود که داوطلبان با خیال راحت به سراغ این رشته تحصیلی بروند.

شغل های مهندسی مکانیک

یک مهندس مکانیک امکان فعالیت در صنایع مختلف را دارد. داوطلبان باید از این موضوع مطلع باشند که مهندسی مکانیک بازار کار مناسبی دارد و مهندسان مکانیک امکان فعالیت در موقعیت‌های شغلی مختلفی را دارند. اکثر مهندسان مکانیک به عنوان کارشناس مهندسی مکانیک یا به عنوان طراح در صنایع مختلف فعالیت دارند. البته این بدین معنی نیست که داوطلبان تنها در این مشاغل مشغول به کار می‌شوند. شما می‌توانید در قسمت زیر با شغل های مهندسی مکانیک بیشتر آشنا شوید:

  • کارشناس مهندسی مکانیک
  • طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
  • کارشناس تعمیر و نگهداری
  • کنترل کیفیت
  • فعالیت در صنایع خودروسازی
  • فعالیت در صنایع نفت
  • مهندسی آکوستیک
  • طراحی
  • مهندسی ساخت
  • فعالیت در واحدهای شیمیایی
  • فعالیت در صنایع پتروشیمی
  • تحلیل
  • مشاور و کارشناس فنی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری
  • ساخت و تولید
  • مهندسی حرارت
  • ساخت روبات‌ها، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید
  • مهندس مکانیک سیالات
  • طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آن‌ها
  • کارشناس تحقیق و توسعه
  • ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی، سیمان، نساجی و …
  • مهندس مکانیک خودرو
  • فعالیت در صنایع هوافضا
  • مهندسی خودرو
  • طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و …
  • مهندسی بیومکانیک
  • ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت و پل‌های متحرک
  • کارشناس ارشد مهندسی مکانیک
  • کارشناس تکنولوژی ساخت و تکنسین ساخت
  • نقشه‌ کش صنعتی
  • مشاوره مهندسی
  • مهندسی سیالات و مهندسی محاسباتی
  • طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه‌های اتمی، فسیلی، بادی و …
  • طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی
  • فعالیت در رایانه و الکترونیک
  • شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی
  • فعالیت در تولید لوازم خانگی
  • فعالیت در فناوری نانو

مهارت ها و توانایی های لازم برای رشته مهندسی مکانیک

مهندسان مکانیک که وارد بازار کار می‌شوند باید تحصیلات مرتبط با این رشته داشته باشند. اما تنها داشتن مدرک تحصیلی مهندسی مکانیک برای موفقیت در این رشته کافی نیست. مهندسان مکانیک برای استخدام باید مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی داشته باشند. هر شغل و گرایش مهندسی مکانیک نیازمند مهارت‌های خاصی است. مهندسان مکانیک که به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب هستند باید مهارت‌ها و توانایی‌های لازم زیر را داشته باشند:

  • مهارت ارتباطی خوب
  • سازگاری بالا
  • خلاقیت
  • آشنایی با نگهداری و تعمیرات خودروهای سنگین
  • توانایی انجام کار تیمی
  • توانایی حل مسئله و تفکر تحلیلی
  • توانایی انجام کار در شرایط پر فشار
  • داشتن اعتماد به نفس و انگیزه بالا
  • آشنایی با نگهداری و تعمیرات تجهیزات انبارداری
  • آگاهی از فرآیندهای مربوط به مهندسی مکانیک
  • مسلط به زبان انگلیسی
  • مسلط به ریاضی و فیزیک
  • طراحی و شبیه‌سازی
  • توانایی اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی موثر
  • توانایی انطباق با جمع و فعالیت گروهی
  • آشنایی با فرآیندهای شرکت‌های پخش و اصول GDP و GSP
  • منظم، دقیق، متعهد، پیگیر و مسئولیت‌پذیر
  • توانایی کار با کامپیوتر و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط
  • دانش فنی و علمی بالا

وظایف مهندس مکانیک

افرادی که به عنوان مهندسی مکانیک وارد بازار کار می‌شوند وظایف خاصی به عهده دارند. مهندسان مکانیک با توجه به موقعیت شغلی خود باید کارهای مختلفی را انجام دهند. البته به این نکته توجه داشته باشید که وظایف مهندسان مکانیک با توجه به گرایش آن‌ها با سایر گرایش‌ها متفاوت است. شما می‌توانید در قسمت زیر با انواع وظایف مهندس مکانیک بیشتر آشنا شوید:

  • تحقیق و توسعه‌ محصولات (R&D)
  • کنترل کیفی محصولات
  • طراحی ماشین‌آلات مکانیکی
  • توسعه و استفاده از مواد و فناوری‌های جدید
  • توسعه و آزمایش طراحی‌های نظری
  • همکاری با تیم طراحی برای ایجاد طرح‌ها، طرح‌بندی‌ها و پلان‌ها
  • مشارکت در پروژه‌های مهندسی مکانیک
  • کنترل نحوه نصب و بهره‌برداری ایمن آسانسورها و پله‌ برقی از لحاظ مکانیکی
  • مدیریت پروژه‌ها براساس اصول و تکنیک‌های مهندسی مکانیک
  • مدیریت منابع انسانی و مادی
  • بهبود فرآیندهای تولید
  • ساخت و تولید
  • طراحی
  • شناسایی مشکلات پروژه‌ها
  • نظارت بر کار هر دستگاه مکانیکی
  • طراحی محصولاتی مانند موتورها، ماشین‌ها، ابزار، کنترل‌ها و …
  • تجزیه و تحلیل مشکلات
  • کنترل کفایت اطلاعات موجود در نقشه‌های تاسیسات مکانیکی
  • توسعه سیستم‌های کنترل و نظارت بر تولید
  • کنترل اجرای سیستم های قطع کننده لرزه‌ای در تاسیسات مکانیکی
  • استفاده از طرح‌های موجود برای ساخت نمونه‌های اولیه
  • ایجاد و نظارت بر جدول زمانی پروژه
  • کنترل نحوه اجرای عناصر سیستم جمع‌آوری، تصفیه یا دفع فاضلاب و تعبیه هواکش از نظر مکانیکی
  • و …

مزایا و معایب رشته مهندسی مکانیک

داوطلبان تمامی گروه‌های آموزشی باید قبل از انتخاب رشته تحصیلی به تمامی نکات توجه داشته باشند. کسب اطلاعات کافی در مورد رشته تحصیلی از جنبه‌های زیادی برای داوطلبان مفید است. داوطلبانی که با معایب و مزایای رشته تحصیلی آشنا می‌شوند شانس بیشتری برای موفقیت در آن رشته دارند. به عنوان مثال داوطلبانی که به دنبال تحصیل در رشته مهندسی مکانیک هستند باید اطلاعات زیادی در مورد این رشته داشته باشند. ما در این بخش تعدادی از مهم‌ترین معایب و مزایای رشته مهندسی مکانیک را به داوطلبان معرفی می‌کنیم تا داوطلبان با شناخت بیشتری به سراغ این رشته تحصیلی بروند. اولین و مهم‌ترین مزایای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک آینده مطمئن این رشته است. رشته مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که بازار کار بسیار مناسبی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان با خیال راحت پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب برای خود پیدا کنند.

یکی دیگر از مزایای مهم رشته مهندسی مکانیک درآمد بالای این رشته است. مهندسان مکانیک از حقوق و درآمد بالایی برخوردار هستند. همین دلیل نیز موجب می‌شود که داوطلبان گروه ریاضی این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. مهندسی مکانیک طیف وسیعی از موضوعات جدید را شامل می‌شود. این بدین معنی است که مهندسان مکانیک روزانه اطلاعات زیادی را یاد می‌گیرند و با توجه به دانش روز دنیا فعالیت می‌کنند. امکاناتی مانند شرایط مناسب برای ادامه تحصیل، وجهه اجتماعی بالا، نوآوری و محیط‌های کاری هیجان انگیز از سایر مزایای رشته مهندسی مکانیک هستند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته مهندسی مکانیک مزایای زیادی دارد و همین موضوع نیز موجب انتخاب این رشته می‌شود. آیا این رشته معایبی نیز دارد؟ بله رشته مهندسی مکانیک با دو چالش دشوار روبه‌رو است. چالش اول به رقابت سخت برای قبولی در این رشته مربوط می‌شود و چالش دوم حجم زیاد کار است.

نرم‌افزارهای کاربردی مهندسی مکانیک

مهندسان مکانیک علاوه بر مهارت‌ها و توانایی‌های مهم باید با نرم‌افزاری مختلط نیز آشنا باشند. نرم‌افزاری مهندسی زیادی وجود دارند که مهندسان مکانیک باید نحوه کار با آن‌ها را بدانند. نرم‌افزارهای کاربردی مهندسی مکانیک به صورت زیر هستند:

  • نرم‌افزار Solidworks
  • نرم‌افزار Abaqus
  • نرم‌افزار Ansys
  • نرم‌افزار fluent
  • نرم‌افزار Catia
  • نرم‌افزار pro-engineer
  • نرم‌افزار Working Model
  • نرم‌افزار Marc
  • نرم‌افزار Gambit
  • نرم‌افزار C-Mold
  • نرم‌افزار EdgeCAM
  • نرم‌افزار Power shape
  • نرم‌افزار Cosmos
  • نرم‌افزار EES
  • نرم‌افزار FeatureCAM
  • نرم‌افزار NISA
  • نرم‌افزار FEHT
  • نرم‌افزار OpenFoam
  • نرم‌افزار MSC Dytran

مهندسی مکانیک بدون کنکور

داوطلبان برای قبولی در کنکور سراسری دو راه پیش روی خود دارند. راه اول شرکت در آزمون سراسری و قبولی در کنکور است. داوطلبانی که رتبه مناسبی در کنکور به دست می‌آورند به راحتی امکان قبولی در کنکور و رشته مورد نظر خود را دارند. اما برخی از داوطلبان با وجه به رتبه خود در کنکور سراسری قبول نمی‌شوند. آیا این داوطلبان راه دیگری برای قبولی در کنکور سراسری دارند؟ بله سازمان سنجش یک روش دوم نیز برای ادامه تحصیل در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. داوطلبان با توجه به سوابق تحصیلی خود می‌توانند در برخی از رشته‌ها به ادامه تحصیل بپردازند. سوابق تحصیلی بالا و درخشان به داوطلبان امکان ادامه تحصیل در دانشگاه را می‌دهد. داوطلبان با توجه به این شرایط با یک سوال مهم مواجه می‌شوند. آیا رشته مهندسی مکانیک بدون کنکور دانشجو قبول می‌کند؟ بله رشته مهندسی مکانیک با توجه به شرایط خاص بدون کنکور دانشجو قبول می‌کند.

داوطلبان گروه ریاضی که رتبه مناسبی در کنکور سراسری ندارند با استفاده از سوابق تحصیلی درخشان امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که در مقطع کارشناسی تنها دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بدون کنکور برای رشته مهندسی مکانیک دانشجو قبول می‌کنند. دانشگاه‌های دولتی در دوره روزانه و نوبت دوم این رشته را بدون کنکور ارائه نمی‌کنند. رشته مهندسی مکانیک در رشته کاردانی نیز بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبانی که نمرات عالی و سوابق تحصیلی مناسبی دارند با توجه به شرایط دانشگاه امکان ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بدون کنکور را دارند.

لیست دانشگاه های سراسری برای ثبت نام بدون کنکور مهندسی مکانیک

  • دانشگاه بزرگمهر قاينات
  • دانشگاه تربت حيدريه
  • مجتمع آموزش عالي گناباد استان خراسان شمالي
  • دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه جيرفت استان كرمان
  • مجتمع آموزش عالی بم استان كهگيلويه و بويراحمد
  • دانشگاه یاسوج
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • و …

لیست دانشگاه های آزاد برای ثبت نام بدون کنکور مهندسی مکانیک

  • دانشگاه آزاد واحد مرودشت استان فارس
  • دانشگاه آزاد واحد نی ریز استان قزوین
  • دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا استان فارس
  • دانشگاه آزاد واحد لامرد استان فارس
  • دانشگاه آزاد واحد نور آباد ممسنی استان فارس
  • دانشگاه آزاد واحد نی ریز استان قزوین
  • دانشگاه آزاد واحد قزوین
  • دانشگاه آزاد واحد قم
  • دانشگاه آزاد استان کردستان
  • دانشگاه آزاد واحد مریوان
  • دانشگاه آزاد واحد انار
  • دانشگاه آزاد واحد رفسنجان
  • دانشگاه آزاد واحد شهر
  • دانشگاه آزاد استان کرمانشاه
  • و …

مهاجرت کاری و تحصیلی مهندس مکانیک

برخی از داوطلبان مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت کاری و تحصیلی هستند. آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی امکان مهاجرت کاری یا تحصیلی را دارند؟ اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که رشته مهندسی مکانیک نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای جهان یک رشته محبوب است. بنابراین داوطلبان به راحتی پس از فارغ‌التحصیلی امکان دریافت بورسیه تحصیلی را دارند. البته به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان با سوابق تحصیلی درخشان شانس بیشتری برای کسب بورسیه تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های جهان را دارند. هر کشور و دانشگاهی شرایط خاص خود را برای بورسیه تحصیلی دارد. بنابراین داوطلبان باید برای ادامه تحصیل به سایت دانشگاه‌ مورد نظر خود مراجعه کنند و شرایط دریافت بورسیه تحصیلی را مطالعه نمایند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک در کنار نمرات عالی باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند. داشتن مدرک زبان انگلیسی برای دریافت بورسیه الزامی است.

شرایط مهاجرت کاری برای رشته مهندسی مکانیک با شرایط دریافت بورسیه تحصیلی متفاوت است. بهترین کشورها که درآمد بالایی برای رشته مهندسی مکانیک پرداخت می‌کنند کشورهای کانادا، نیوزلند، سوئیس، آلمان، انگلستان، هند، ژاپن و چین هستند. شغل رشته مهندسی مکانیک یکی از مشاغل مورد نیاز در کشور کاناداست. بنابراین داوطلبان با شرایط بسیار مناسب امکان مهاجرت کاری به این کشور را دارند. افرادی که برای شغل مهندسی مکانیک در کشورهای خارجی به دنبال مهاجرت هستند باید مدرک تحصیلی مرتبط با این رشته را داشته باشند. مهندسان مکانیک در کنار مدرک تحصیلی و زبان انگلیسی باید دانش بالای فنی، توانایی انجام کار تیمی، خلاقیت و ابتکار نیز داشته باشند.

دوره های آموزشی موسسه حرف آخر

رشته مهندسی مکانیک یکی از بهترین رشته‌های مهندسی در گروه ریاضی است. این رشته از جوانب بسیار زیادی برای ادامه تحصیل یک رشته مناسب است. بازار کار مناسب، درآمد بالا، موقعیت‌های شغلی مختلف، امکان ادامه تحصیل و … از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این رشته است. داوطلبان برای اینکه در رشته مهندسی مکانیک قبول شوند باید رتبه مناسبی در کنکور سراسری به دست آورند. این بدین معنی است که داوطلبان باید دروس تخصصی ریاضی، فیزیک و شیمی را به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند. دوره‌های آموزشی زیادی در کشور وجود دارند که داوطلبان برای مطالعه دروس تخصصی به سراغ آن‌ها می‌روند. متاسفانه تعداد زیاد دوره‌های آموزشی داوطلبان را دچار سردرگمی و اشتباه می‌کند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان بهترین عملکرد را در کنکور ریاضی داشته باشند، دوره‌های آموزشی خاصی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر توسط بهترین اساتید کشور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند. اساتیدی مانند عبدالرضا منتظری، مهران قاسمی، علی سلوکی و پیمان کامیار دوره‌های آموزشی حرف آخر را تدریس می‌کنند. تمامی این اساتید برای آموزش مفاهیم و مباحث از روش‌های خاص و الگوهای ابتکاری استفاده می‌کنند. داوطلبان با مشاهده دوره‌های آموزشی حرف آخر دیگر مشکلی برای یادگیری مفاهیم ندارند. موسسه حرف آخر برای راحتی داوطلبان نحوه ارائه دوره‌های آموزشی خود را تغییر داده است. دوره‌های آموزشی این موسسه در بستر vod حرف آخر ارائه می‌شود. این امکان به داوطلبان اجازه می‌دهد تا آن‌ها در هر زمان و مکانی دوره‌های آموزشی حرف آخر را به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند.

لیست دانشگاه های دولتی برای رشته مهندسی مکانیک

بخش اول

  • دانشگاه اردکان
  • مرکز آموزش عالی شهرضا
  • دانشگاه مازندران – بابلسر
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه جیرفت
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد
  • دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
  • دانشگاه بجنورد
  • مرکز آموزش عالی فیروز آباد
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
  • دانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل اهواز)
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه صنعتی سیرجان
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه ملایر
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا
  • دانشگاه تربت حیدریه
  • دانشگاه صنعتی اراک
  • مرکز آموزش عالی لار
  • دانشگاه ارومیه (محل تحصیل دانشکده فنی خوی)
  • مرکز آموزش عالی محلات (ویژه برادران)

بخش دوم

  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه گلستان – گرگان
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین – قوچان
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • مجتمع آموزش عالی گناباد
  • دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار
  • دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان
  • دانشگاه بیرجند
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه ولایت – ایرانشهر
  • دانشگاه جهرم
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه

بخش سوم

  • دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد
  • مجتمع آموزش عالی بم
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه یاسوج
  • دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء(ص) – بهبهان
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران (محل تحصیل پردیس بین‌الملل کیش)
  • دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) – قزوین
  • دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
  • دانشگاه قم
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
  • دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
  • دانشگاه هرمزگان – بندرعباس
  • دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)

بخش چهارم

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه فسا
  • دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام
  • دانشگاه یاسوج
  • دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول
  • دانشگاه بزرگمهر قاینات
  • دانشگاه صنعتی هویزه – سوسنگرد (ویژه برادران)
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه تفرش
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • دانشگاه شهرکرد
  • دانشگاه دامغان
  • دانشگاه اصفهان

بخش پنجم

  • دانشگاه ارومیه (محل تحصیل دانشکده فنی خوی)
  • دانشگاه بناب
  • دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
  • دانشگاه صنعتی بابل
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه شهید چمران – اهواز
  • دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی – تهران
  • دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشگاه تبریز (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی میانه)
  • دانشگاه صنعتی قم

لیست دانشگاه های غیرانتفاعی برای رشته مهندسی مکانیک

بخش اول

  • موسسه غیرانتفاعی ایوانکی
  • موسسه غیرانتفاعی راهبرد شمال – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – همدان
  • موسسه غیرانتفاعی پیروزان – فردوس
  • موسسه غیرانتفاعی انرژی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی مازندران – بابل
  • موسسه غیرانتفاعی دانشستان – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی ادیبان – گرمسار
  • موسسه غیرانتفاعی تابناک – لامرد
  • موسسه غیرانتفاعی کوثر – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی معراج – سلماس
  • موسسه غیرانتفاعی رشد دانش – سمنان
  • موسسه غیرانتفاعی دانش پژوهان پیشرو – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی دارالفنون – قزوین

بخش دوم

  • دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی نبی اکرم(ص) – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی قائم – قائمشهر
  • موسسه غیرانتفاعی اوج – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی توحید – گلوگاه مازندران
  • موسسه غیرانتفاعی اروندان – خرمشهر
  • موسسه غیرانتفاعی روزبه – زنجان
  • موسسه غیرانتفاعی کرمان
  • موسسه غیرانتفاعی ادیب مازندران – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی علامه نایینی – نایین
  • موسسه غیرانتفاعی ایرانمهر – قروه
  • موسسه غیرانتفاعی میثاق – رفسنجان
  • موسسه غیرانتفاعی علامه دهخدا – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی میرداماد – گرگان

بخش سوم

  • دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی فولاد – فولادشهر اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی احرار- رشت
  • موسسه غیرانتفاعی آبا – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی توران – دامغان
  • موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد رفسنجان)
  • موسسه غیرانتفاعی پارسیان – بیدستان قزوین

بخش چهارم

  • دانشگاه غیرانتفاعی صنعتی سجاد – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی آیندگان – تنکابن
  • موسسه غیرانتفاعی صائب – ابهر
  • موسسه غیرانتفاعی علم و فن – ارومیه
  • موسسه غیرانتفاعی جامی – نجف آباد
  • موسسه غیرانتفاعی رهجویان دانش – برازجان
  • موسسه غیرانتفاعی پاسارگاد – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آریان – امیرکلا بابل
  • دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فنون مازندران – بابل
  • موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری سپاهان – اصفهان

بخش پنجم

  • دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری – نور
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد خرمدره)
  • موسسه غیرانتفاعی پردیسان – فریدون کنار
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین)
  • موسسه غیرانتفاعی شهاب دانش – قم
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی فخرالدین اسعد گرگانی – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی زاگرس – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی فرزانگان – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی اشراق – بجنورد
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد)

بخش ششم

  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران
  • موسسه غیرانتفاعی فخر رازی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی شمس – گنبد کاووس
  • موسسه غیرانتفاعی سراج – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی پویا – یاسوج
  • موسسه غیرانتفاعی علوم و فنون خوارزمی قشم
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی شاهرود
  • موسسه غیرانتفاعی کادوس – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی غیاث الدین جمشید کاشانی – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی وحدت – تربت جام

لیست دانشگاه های پیام نور برای رشته مهندسی مکانیک

بخش اول

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رشت
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بوشهر
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز گرگان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز بیرجند
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز خرم آباد
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز زرین شهر

بخش دوم

  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز اردبیل
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز تیران
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز گرمسار
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز ساری
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بین‌المللی عسلویه

بخش سوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ارومیه
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز قزوین
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز یزد
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز زاهدان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد شوشتر
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – مرکز بجنورد
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شمال
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز یاسوج

بخش چهارم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز همدان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز جهرم
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – مرکز ایلام
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بندر عباس
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز شهرکرد
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز اراک

تراز های لازم برای قبولی رشته مهندسی مکانیک

بسیاری از داوطلبان با این سوال روبه‌رو هستند که برای قبولی در رشته مهندسی مکانیک باید چه ترازهایی کسب کنیم. همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم درس ریاضی مهم‌ترین نقش را در قبولی داوطلبان دارد. اما درس‌های عمومی و تخصصی دیگر نیز نقش مهمی در قبولی این رشته دارند. ما در قسمت زیر ترازهای داوطلبان را در سهمیه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

سهمیه منطقه 1:

مثال 1:

در ادامه معرفی رشته مهندسی مکانیک به سراغ تراز داوطلبان در دانشگاه‌های مختلف می‌رویم. در اولین مثال ترازهای داوطلبی را بررسی می‌کنیم که توانسته در دانشگاه تبریز قبول شود. این داوطلب ساکن شهر تبریز و سهمیه قبولی او منطقه 1 است. رتبه کشوری این داوطلب 48265 و رتبه در سهمیه او 16154 است. تراز این داوطلب 6315 و ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی او به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 13 درصد
عربی 26 درصد
دین و زندگی 21 درصد
زبان انگلیسی 19 درصد
ریاضی 20 درصد
فیزیک 17 درصد
شیمی 13 درصد

مثال 2:

در مثالی دیگر به سراغ بررسی ترازهای داوطلبی می‌رویم که در دانشگاه اصفهان قبول شده است. رتبه کشوری این داوطلب 45415 و رتبه در سهمیه او 15948 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 9 درصد
عربی 12 درصد
دین و زندگی 22 درصد
زبان انگلیسی 17 درصد
ریاضی 29 درصد
فیزیک 32 درصد
شیمی 15 درصد

سهمیه منطقه 2:

مثال 1:

در مثالی دیگر به سراغ دانشگاه گیلان می‌رویم. داوطلبی که رتبه کشوری 32655 دارد موفق به قبولی در سهمیه منطقه 2 شده است. رتبه در سهمیه این داوطلب 16485 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 20 درصد
عربی 25 درصد
دین و زندگی 31 درصد
زبان انگلیسی 15 درصد
ریاضی 5 درصد
فیزیک 19 درصد
شیمی 21 درصد

مثال 2:

داوطلبی که ساکن قم است توانسته در دانشگاه سمنان و با رتبه کشوری 24156 قبول شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 12653 و تراز این داوطلب 6674 است. در ادامه این قسمت به سراغ ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب می‌رویم:

درس تراز
ادبیات فارسی 15 درصد
عربی 31 درصد
دین و زندگی 29 درصد
زبان انگلیسی 16 درصد
ریاضی 32 درصد
فیزیک 22 درصد
شیمی 41 درصد

سهمیه منطقه 3

مثال 1:

داوطلبی که ساکن شهر تبریز است توانسته در دانشگاه صنعتی تبریز برای رشته مهندسی مکانیک قبول شود. رتبه کشوری این داوطلب 68452 و رتبه در سهمیه او 17485 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 5 درصد
عربی 15 درصد
دین و زندگی 19 درصد
زبان انگلیسی 21 درصد
ریاضی 10 درصد
فیزیک 22 درصد
شیمی 5 درصد

مثال 2:

داوطلبی که ساکن اهواز است توانسته با رتبه کشوری 76245 در دانشگاه اهواز قبول شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 19584 و تراز او 5948 است. او موفق به قبولی در دوره روزانه شده است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 12 درصد
عربی 25 درصد
دین و زندگی 23 درصد
زبان انگلیسی 5 درصد
ریاضی 10 درصد
فیزیک 22 درصد
شیمی 14 درصد

سهمیه قبولی: ایثارگر (25 درصد ظرفیت) 

داوطلبی که ساکن شهر بناب است توانسته در دانشگاه بناب برای رشته مهندسی مکانیک قبول شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 19456 و رتبه کشوری او 189323 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 10 درصد
عربی 0 درصد
دین و زندگی 21 درصد
زبان انگلیسی 9 درصد
ریاضی 19 درصد
فیزیک 5 درصد
شیمی 18 درصد

آخرین رتبه قبولی رشته مهندسی مکانیک

رتبه در سهمیه سهمیه قبولی جنسیت دانشگاه قبولی دوره
18265 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) زن دانشگاه بجنورد روزانه
18436 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) زن دانشگاه تفرش روزانه
19456 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) زن دانشگاه بناب روزانه
15122 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) زن دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء – بهبهان روزانه
17265 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) مرد دانشگاه بناب روزانه
15948 منطقه 1 مرد دانشگاه اصفهان روزانه
16154 منطقه 1 زن دانشگاه تبریز روزانه
12653 منطقه 2 مرد دانشگاه سمنان روزانه
15136 منطقه 2 زن دانشگاه بوعلی سینا – همدان روزانه
16485 منطقه 2 زن دانشگاه گیلان – رشت روزانه
19164 منطقه 2 مرد دانشگاه شهید باهنر – کرمان روزانه
21365 منطقه 2 زن دانشگاه شهید باهنر – کرمان روزانه
17485 منطقه 3 زن دانشگاه صنعتی سهند – تبریز روزانه
19584 منطقه 3 مرد دانشگاه شهید چمران اهواز روزانه

بهترین دانشگاه‌ ها برای رشته مهندسی مکانیک در جهان

  • مؤسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه فناوری دلفت
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • امپریال کالج لندن
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه پلی‌تکنیک میلان
  • دانشگاه میشیگان

سوالات متداول در مورد معرفی رشته مهندسی مکانیک

1) رشته مهندسی مکانیک در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟

با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری تمامی رشته‌های گروه مهندسی در یک گروه قرار دارند. به عبارت دیگر زیرگروه‌ها از کنکور سراسری حذف شده‌اند.

2) آیا تحصیل در رشته مهندسی مکانیک بدون شرکت در آزمون سراسری امکان‌پذیر است؟

بله این رشته جزو رشته‌هایی است که داوطلبان می‌توانند بدون کنکور در آن پذیرش شوند. پذیرش رشته مهندسی مکانیک بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی و نمرات داوطلبان صورت می‌گیرد.

3) این رشته در مقطع کارشناسی چه گرایش‌هایی دارد؟

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های طراحی جامدات، حرارت و سیالات، ساخت و تولید، تاسیسات حرارتی و برودتی و مکانیک خودرو است.

4) آیا دانشجویان می‌توانند در مقاطع ارشد و دکتری نیز به ادامه تحصیل بپردازند؟

بله این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در گرایش‌های متنوع دانشجو قبول می‌کند.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های دانشگاهی به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین اخبار کنکور به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.