نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر

بدون دیدگاه

داوطلبان برای مطالعه درس‌های عمومی و تخصصی باید از روش‌های خاصی استفاده کنند. هر درس نحوه مطالعه جداگانه‌ای دارد و ماهیت هر درس متفاوت است. یکی از درس‌های عمومی که می‌تواند نقش مهمی در رتبه داوطلب داشته باشد، درس زبان انگلیسی است. درس‌های عمومی معمولا دارای ترازهای پایینی هستند. همین موضوع موجب می‌شود داوطلبانی که تراز بالایی در این درس‌ها کسب می‌کنند، رتبه نهایی خوبی داشته باشند. به نظر شما نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور چگونه است؟

یک داوطلب چگونه روش مطالعه زبان انگلیسی خود را باید تغییر دهد تا تراز مناسبی کسب کند؟ ما در این مطلب، روش مطالعه درس زبان انگلیسی کنکور را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید مانند رتبه‌های برتر زبان انگلیسی کنکور را مطالعه کنید.

نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور

بودجه بندی زبان انگلیسی در کنکور

شما قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه زبان انگلیسی را مطالعه کنید باید با بودجه بندی سوالات آن آشنا شوید. با توجه به آخرین کنکوری که برگزار شده است، بودجه بندی سوالات زبان انگلیسی به صورت زیر است:

  • بخش واژگان: ۸ سوال
  • بخش گرامر: ۴ سوال
  • بخش کلوز تست: ۵ سوال
  • بخش درک مطلب: ۸ سوال

سوالات زبان انگلیسی در کنکور از 4 بخش مهم، واژگان، گرامر، کلوز تست و درک مطلب تشکیل شده است. داوطلب اگر می‌خواهد تراز قابل قبولی در این درس کسب کند باید با نحوه مطالعه هر بخش آشنا باشد. هر کدام از این بخش‌ها شامل درصد‌های زیر در کنکور زبان انگلیسی هستند:

  • بخش واژگان: 32 درصد از سوالات زبان کنکور
  • بخش گرامر: ۱۶ درصد از سوالات زبان کنکور
  • بخش کلوز تست: ۲۰ درصد از سوالات کنکور
  • بخش درک مطلب: ۳۲ درصد از سوالات زبان کنکور

نحوه سوالات زبان انگلیسی کنکور

زبان انگلیسی در کنکور سراسری دارای 25 سوال است. داوطلب باید به سوالات زبان انگلیسی از شماره 76 الی شماره 100 پاسخ دهد. ضریب این درس عمومی برای داوطلبان تمامی گروه‌ها برابر با 2 است. داوطلبان باید در مدت زمان 20 دقیقه به تمامی سوالات زبان انگلیسی پاسخ دهند. این بدین معنی است که داوطلب برای هر سوال تنها 48 ثانیه فرصت دارد. اما نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور چگونه است؟ داوطلب در یک مدت زمان کوتاه چگونه می‌تواند یک تراز بالا کسب کند؟

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ (معرفی بهترین روش‌ها)

داوطلبان و دانش‌آموزان برای کنکور سراسری یک هدف بسیار مهم دارند! قبولی در کنکور و کسب یک رتبه مناسب یکی از آرزوهای مهم داوطلبان است. معمولا مابین رتبه‌های برتر در کنکور و سایر داوطلبان تفاوت زیادی وجود ندارد. این بدین معنی است که داوطلبی ممکن است فقط با چند تست، رتبه برتر کنکور را از دست بدهد. یکی از سوال‌هایی که هر داوطلبی با آن مواجه می‌شود ” چگونه رتبه برتر کنکور شویم” است. خب به نظر شما چگونه می‌توان به یکی از رتبه‌های برتر در کنکور تبدیل شد؟

نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور چگونه است؟

1) روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور: بخش واژگان

نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور و برای هر بخش متفاوت است. اولین قسمتی که به شما توضیح می‌دهیم بخش واژگان است. به نظر شما روش اصولی یادگیری زبان برای این بخش چیست؟ بخش واژگان یا لغات بسیار فرار هستند. این بدین معنی است که داوطلب پس از خواندن لغات آن‌ها را فراموش می‌کند. ما برای شما روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که رتبه‌های برتر کنکور نیز از آن‌ها استفاده کرده‌اند:

  • تمامی لغات مربوط به زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به خوبی مطالعه کنید.
  • لغاتی که در ذهن شما باقی نمی‌مانند را در یک دفترچه، یادداشت کنید.
  • یکی از بهترین روش‌های مطالعه بخش لغات، استفاده از جعبه لایتنر است.
  • لغات را نه تنها باید متوجه شوید بلکه باید آن‌ها را حفظ کنید.
  • تست‌های کنکور و تالیفی بخش لغات می‌تواند بهترین راه‌حل برای این بخش باشد.
  • زمانی‌که تست‌های زبان را حل می‌کنید، تمامی لغات سوالات را نیز یاد بگیرید.
  • تمرین و تکرار نقش بسیار مهمی در یادگیری لغات زبان انگلیسی دارند.
  • اگر نمی‌توانید یک کلمه را یاد بگیرید از کدگذاری‌های مخصوص استفاده کنید.

2) روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور: بخش گرامر

نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور در بخش گرامر چگونه است؟ این بخش در کنکور سراسری 4 سوال دارد. روش مطالعه درس زبان انگلیسی کنکور برای این بخش شامل موارد زیر است:

  • تمامی گرامرهای کتاب درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را در یک دفتر، یادداشت کنید.
  • خلاصه‌ای از گرامر‌ها را همراه با یک مثال در این دفتر یادداشت کنید.
  • برای این‌که تسلط کافی بر گرامر داشته باشید باید تست‌های زیادی را حل کنید.
  • بخش گرامر یکی از آسان‌ترین قسمت‌ها در کنکور است. چرا؟ زیرا زمانی‌که شما همه گرامرها را به صورت جداگانه یادداشت کنید و مثالی از آن‌ها داشته باشید یادگیری آن بسیار آسان می‌شود.

3) روش مطالعه درس زبان انگلیسی کنکور: بخش کلوز تست

اگر می‌خواهید تراز مناسبی برای درس زبان کسب کنید باید هفته‌ای دو بار این درس را مطالعه کنید. بخش کلوز تست ترکیب بخش‌های لغات، گرامر و درک مطلب است. داوطلبان باید با دقت بسیار زیادی به سوالات این بخش پاسخ دهند. این بخش معمولا نحوه استفاده از دو کلمه را بررسی می‌کند. اگر به دنبال نحوه مطالعه زبان انگلیسی برای بخش کلوز تست هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • شما باید تست‌های کلوز تست را با دقت چند برابر بیشتر مطالعه کنید.
  • کلوز تست‌ها درک مطلب‌هایی هستند که هر کدام بر روی موضوع خاصی اشاره می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید در کنکور عملکرد خوبی در این بخش داشته باشید باید متن را با دقت بخوانید.
  • تست‌های کنکور در سال‌های اخیر و تست‌های تالیفی نقش مهمی در عملکرد شما دارند. آن‌ها را با دقت مطالعه کنید.
  • یکی از مواردی که در این تست‌ها باید به آن دقت کنید، حرف اضافه است.
  • حرف‌ اضافه فعل‌ها را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

4) روش مطالعه درس زبان انگلیسی کنکور: بخش درک مطلب

همان طور که مشاهده می‌کنید زبان انگلیسی در کنکور بخش‌های مختلفی دارد و هر بخش نحوه مطالعه جداگانه‌ای دارد. آخرین بخشی که در این مطلب به شما نحوه مطالعه آن را معرفی می‌کنیم، بخش درک مطلب است. زمانی‌که این بخش را مطالعه می‌کنید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای این‌که درک مطلب را به خوبی در کنکور پاسخ دهید باید در خانه درک مطلب را با دقت بخوانید.
  • تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی بهترین راه‌حل برای شما هستند.
  • سوالات درک مطلب را بخوانید و به سرعت به دنبال آن کلمه در متن باشید.
  • تمرین و تکرار در این مسیر به بهترین شکل به شما کمک می‌کند.

ما در این مطلب از سایت حرف آخر قصد داریم در خصوص نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور برای شما نکات و مطالبی را ذکر کنیم. اگر تمایل دارید از این پس زبان انگلیسی را بهتر بخوانید و یاد بگیرید با حرف آخر تا انتهای مطلب همراه باشید. برای این‌که بدانید نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به چه صورت است می‌توانید از روش‌های مطالعه زبان داوطلبان و رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های گذشته مطلع شوید و آن‌ها را نیز خودتان بکار بگیرید تا شما هم بتوانید زبان انگلیسی کنکور را با درصد بالایی پاسخ دهید.

درک مطلب زبان کنکور

داوطلبان با توجه به بودجه‌بندی زبان باید به سوالات درک مطلب زبان کنکور توجه زیادی داشته باشند. بودجه‌بندی زبان انگلیسی در کنکور نشان می‌دهد که بخش واژگان و درک مطلب زبان انگلیسی کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اکثر داوطلبان با بخش درک مطلب انگلیسی کنکور مشکلات زیادی دارند. ما در این مطلب راه‌هایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها به سوالات درک مطلب انگلیسی کنکور بهترین پاسخ‌ها را بدهید.

نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر

تا اینجا یاد گرفتیم که برای موفقیت در درس زبان انگلیسی در کنکور می‌توانیم از نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر استفاده کنیم تا درصد بالایی را در درس زبان انگلیسی در کنکور بدست بیاوریم. اما باید بدانیم روش مطالعه زبان انگلیسی رتبه‌های برتر در کنکور به چه صورت است تا از آن استفاده کنیم؟ برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید چند دقیقه حوصله کنید ما به شما خواهیم گفت که روش‌های کلی رتبه‌های برتر در کنکور برای مطالعه زبان انگلیسی به چه صورت است.

برای آشنایی با نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور باید بدانید به چه تعداد سوال در چه مدت زمانی پاسخ دهید

همه شما داوطلبان می‌دانید که سوالات درس زبان انگلیسی در آخرین بخش دفترچه عمومی سوالات قرار دارند. شما باید در دفترچه سوالات عمومی ابتدا به سوالات ادبیات فارسی سپس عربی و بعد دین و زندگی و در نهایت در ۴ بخش به سوالات زبان انگلیسی کنکور پاسخ دهید. سوالات زبان انگلیسی در کنکور ۲۵ سوال است که باید بتوانید در مدت کمتر از ۲۰ دقیقه پاسخ دهید. سوالات زبان انگلیسی در کنکور از شماره ۷۵ تا شماره ۱۰۰ شماره‌بندی شده است.

چک لیست نکات مهم درخصوص نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر

۱) بر روی لغات تسلط کامل پیدا کنید

نکته اول که از تقسیم بندی نحوه سوالات کنکور نیز می‌توان به آن پی برد، اهمیت بخش لغات است. بنابراین اولین نکته در نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور تمرکز بیشتر روی لغات است. اگر بتوانید بر روی لغات تسلط کامل پیدا کنید تا حد زیادی حتی می‌توانید سوالات دیگر بخش‌ها از جمله گرامر را پاسخ دهید. برای حفظ لغات باید به صورت اصولی و کارآمد عمل کنید. حفظ طوطی وار لغات سخت است. سعی کنید لغات را دسته‌بندی کنید و با توجه به کاربرد آن‌ها خصوصا در جملات آن‌ها را یاد بگیرید. یادتان باشد در یادگیری لغات تمرین و تمرین و تکرار خیلی مهم است. شما می‌توانید دفترچه لغات ایجاد کنید یا از کتابچه لغات موجود استفاده کنید.

  • برای هر لغت معنی فارسی، انگلیسی یا مترادف و یک جمله کوتاه مثال بزنید.
  • از حساسیت زیاد و نوشتن لغاتی که قبلا آن‌ها را یاد دارید پرهیز کنید.
  • لغات جدید را در قالب جمله یاد بگیرید و از تکنیک جمله‌سازی استفاده کنید.

۲) بخش گرامر را فراموش نکنید

دومین نکته در خصوص نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر مربوط به مبحث گرامر است. درمبحث گرامر مهم‌ترین نکته خلاصه‌نویسی اصولی و صحیح است. گرامر را بخوانید و خلاصه‌نویسی کنید و بارها مرور کنید تا مسلط شوید. روش مطالعه گرامر هم به صورت درس به درس است. این بدین معنی است که هر درس را بخوانید و خلاصه‌نویسی کنید تا زمانی که خلاصه‌نویسی کامل نشده است سراغ درس بعدی نروید. بر روی گرامر درس اول مسلط شوید سپس به درس دوم بروید.

  • در مطالعه گرامر درس به درس جلو بروید.
  • حتما از خلاصه‌نویسی استفاده کنید.

۳) بخش درک مطلب را با دقت بخوانید

نکته سوم در مورد نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر مطالعه ریدینگ هر درس بعد از گرامر آن درس است. بعد از تسلط روی لغات هر درس و سپس مطالعه کامل گرامر همان درس و خلاصه نویسی کامل گرامر به مطالعه و بررسی ریدینگ آن درس بپردازید. شما باید تلاش کنید تا ریدینگ هر درس را به صورت موشکافانه بررسی و مطالعه کنید و نکات گرامری جدید و لغات جدید و مهم ریدینگ را یادداشت کنید و یک خلاصه نویسی هم از لغات و نکات گرامری ریدینگ داشته باشید. بنابراین تا اینجا شما ۲ خلاصه از هر درس دارید. خلاصه اول مربوط به گرامر و خلاصه دوم مربوط به ریدینگ است.

  • ریدینگ را بخوانید و موشکافانه بررسی کنید.
  • لغات جدید و مهم را خلاصه نویسی کنید.
  • نکات گرامری جدید را در خلاصه نویسی ریدینگ یادداشت کنید.

۴) بخش کلوز تست را زیاد تمرین کنید

مرحله چهارم در نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور به سبک رتبه‌های برتر تکرار زیاد کلوز تست‌هاست. بعد از تسلط روی لغات و گرامر و ریدینگ هر درس نوبت به تمرین و تمرین و تکرار و تکرار کلوز تست‌ها می‌رسد.

تکنیک های تست زنی زبان انگلیسی کنکور

  • بهترین منبع تمرین کنکور زبان انگلیسی سوالات کنکور سال‌های گذشته است.
  • بهترین روش حل سوالات در تمام دروس ازجمله زبان انگلیسی شبیه سازی کنکور است.
  • فرض کنید ۲۰ دقیقه زمان دارید و باید در این تایم به همه سوالات پاسخ دهید.
  • به تدریج این زمان را تا زیر ۱۵ دقیقه کاهش دهید.
  • بعد از آزمون به بررسی و تحلیل پاسخ‌هایتان بپردازدید.
  • با این روش نقطه ضعف‌هایتان آشکار می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را رفع کنید.

سوالات متداول در مورد نحوه مطالعه زبان انگلیسی در کنکور

1) آیا دانش‌آموزانی که پایه قوی در این درس دارند باید برای مطالعه درس زبان، زمانی اختصاص دهند؟

بله، حتی اگر در درس زبان پایه قوی دارید باید زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنید تا یک تراز 100 درصدی کسب کنید.

2) زبان انگلیسی در کنکور سراسری شامل چند سوال است؟

زبان انگلیسی در کنکور سراسری از 25 سوال تشکیل شده است، این درس برای داوطلبان تمامی گروه‌ها ضریب 2 را دارد.

3) آیا منابع درسی زبان انگلیسی برای این درس مفید هستند؟

بله، بدون شک منابع درسی بسیار مهم هستند. اما مهم‌ترین منبع برای کنکور، کتاب درسی است.

برنامه های آموزش زبان انگلیسی, بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی, چگونه زبان کنکور را 100 بزنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.