داوطلبان کنکور در هر زمان و شرایطی دغدغه برگزاری آزمون سراسری را دارند. یکی از زمان‌هایی که داوطلبان می‌توانند برای کنکور با تمرکز بیشتری آماده شوند، ایام عید است. کم کم به ایام عید و شروع سال جدید نزدیک می‌شویم. آزمون سراسری تیر ماه نیز بسیار نزدیک‌تر از قبل است و داوطلبان باید برنامه ریزی کنکور در عید را به خوبی انجام دهند. قبل از شروع مطلب پیشاپیش نوروز را به تمامی داوطلبان کنکور و حرف آخری‌ها تبریک می‌گوییم. ما در این مطلب به سوالات داوطلبان کنکور که در مورد مطالعه کنکور در عید، جمع بندی دروس در عید، برنامه ریزی کنکور در عید و چگونه در عید برای کنکور درس بخوانیم پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

برنامه ریزی کنکور در عید
برنامه ریزی کنکور در عید

مطالعه کنکور در عید

یکی از مواردی که حتما باید در این ایام به آن دقت داشته باشید، مطالعه و مرور درس‌هاست. داوطلبان قرار نیست در این ایام شروع به خواندن مباحث جدید کنند یا به صورت عمیق مطالب را بخوانند. جمع بندی دروس در ایام عید باید به صورت دقیق و همراه با یک برنامه منظم باشد. ایام عید فرصتی مناسب برای جمع بندی دروس است و داوطلبان باید از این فرصت به عنوان یک فرصت مطالعاتی استفاده کنند.

مطالعه کنکور در عید بیشتر برای داوطلبان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مناسب است. این داوطلبان هنوز در سال تحصیلی خود قرار دارند و 1 ماه بعد از ایام کنکور به سراغ امتحانات نهایی می‌روند. بنابراین با توجه به شرایط داوطلبان بهتر است آن‌ها در ایام عید درس‌های پایه دوازدهم را برای کنکور و امتحانات نهایی مرور کنند. مشاوران موسسه حرف آخر پیشنهاد می‌کنند تا داوطلبان همراه با پایه دوازدهم یکی دیگر از پایه‌ها را انتخاب کرده و درس‌های آن را نیز مرور کنند.

برنامه ریزی دقیق و اصولی برای عید داشته باشید

برنامه ریزی کنکور در عید اهمیت بسیار زیادی برای تمامی داوطلبان دارد، زیرا آن‌ها از این فرصت برای مطالعه، تست زنی، تقویت نقاط قوت و ضعف خود استفاده می‌کنند. برنامه ریزی دقیق و اصولی برای عید می‌تواند به داوطلبان کمک زیادی کند. اما قبل از هر برنامه ریزی داوطلبان باید شرایط تحصیلی خود را در نظر داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است داوطلبان در ایام عید یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

  • داوطلبانی که از ماه بهمن و اسفند برای کنکور آماده شده‌اند.
  • داوطلبانی که از اول سال تحصیلی برای کنکور می‌خوانند.

داوطلبانی که دیر برای مطالعه کنکور شروع کرده‌اند

برنامه ریزی کنکور در عید برای داوطلبانی که از ماه بهمن یا اسفند برای مطالعه آماده شده‌اند کمی متفاوت است. پیشنهاد ما به این داوطلبان درس خواندن برای کنکور در ایام نوروز است. این داوطلبان باید مانند روزهای قبل از عید برای کنکور آماده شوند و مباحث و مفاهیم را یاد بگیرند. این داوطلبان در حالت عادی کمی دیرتر از بقیه داوطلبان برای کنکور شروع کرده‌اند، بنابراین بهتر است در ایام عید با سرعت بیشتری به مطالعه مفاهیم درسی بپردازند.

داوطلبانی که از اول سال تحصیلی برای مطالعه کنکور شروع کرده‌اند

برنامه ریزی کنکور در عید برای این دسته از داوطلبان کمی متفاوت‌تر است. این داوطلبان مطالعه کنکور در عید را باید تنها با مرور سپری کنند. آن‌ها در تمامی طول سال درس خواندند و فقط نیاز به مرور و تست زنی دارند. اما این داوطلبان باید برنامه ریزی کنکور در عید را چگونه انجام دهند؟

مطالعه کنکور در عید
مطالعه کنکور در عید

چگونه در عید برای کنکور درس بخوانیم

1) مرور و مطالعه خلاصه‌نویسی

داوطلبان و دانش‌آموزان کنکور معمولا به خاطر ایام عید از 25 اسفند تعطیل هستند. بنابراین داوطلبان تا 13 فروردین زمان زیادی برای مطالعه کنکور دارند. برنامه ریزی کنکور در عید برای مرحله اول شامل مرور و مطالعه خلاصه‌نویسی است. داوطلبان از اول سال تحصیلی برای هر درسی که خواندند بدون شک خلاصه‌نویسی انجام دادند. بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان در ایام عید مطالعه 8 الی 10 ساعته است. داوطلبان می‌توانند حداقل 8 ساعت و حداکثر 10 ساعت برای کنکور در ایام عید مطالعه کنند.

اولین قسمت برنامه ریزی کنکور در عید مربوط به مرور مطالب و خلاصه‌نویسی است. شما می‌توانید به عنوان مثال 15 روز را برای این ایام در نظر داشته باشید و برای هر درس تخصصی و عمومی روزهای مشخصی را تعیین کند. چند ساعت اول مطالعه را به مرور خلاصه‌نویسی بپردازید و مطالب را بخوانید. اگر می‌توانید درس‌های پایه دوازدهم را مطالعه و مرور کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید. در کنار آن با توجه به نوع نیازی که دارید درس‌های پایه دهم یا یازدهم را مرور کنید.

درس‌های عمومی و تخصصی دو پایه را انتخاب کنید و خلاصه‌نویسی‌ها و نکات مهم درس‌ها را مطالعه کنید

2) تمرکز بر درس‌های تخصصی

برنامه ریزی کنکور در عید باید طوری باشد که داوطلبان بیشتر بر روی درس‌های تخصصی تمرکز داشته باشند. البته منظور ما فراموش کردن درس‌های عمومی نیست. به عنوان مثال داوطلبان برای جمع بندی دروس در عید باید 80 درصد زمان برای درس‌های تخصصی و 20 درصد زمان برای درس‌های عمومی در نظر داشته باشند. بنابراین جمع بندی دروس در عید باید به صورتی باشد که داوطلب تمامی درس‌ها را مرور کند. این نکته را فراموش نکنید که شما در ایام عید فقط به مرور می‌پردازید نه مطالعه کامل مباحث (به جز داوطلبانی که برای کنکور دیر شروع کرده‌اند).

تنها درس‌های عمومی و تخصصی دو پایه را برای ایام عید در نظر داشته باشید

3) تست زنی

داوطلبان باید با توجه به برنامه ریزی که انجام می‌دهند روزانه چند درس را مطالعه کنند. به عنوان مثال در یک روز درس‌های دینی دو پایه و زیست شناسی دو پایه را مرور کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که داوطلبان برای جمع بندی دروس در عید باید انجام دهند، تست زنی است. تست زنی در ایام عید برای داوطلبان بسیار مهم و ضروری است.

داوطلبان باید بعد از مطالعه هر درس به سراغ تست‌های تالیفی یا تست‌های کنکور آن درس در سال‌های اخیر بروند. تست‌ها را حل کنند و برای هر تست یک نکته نیز برای خود یادداشت کنند. این نکته‌ها می‌تواند قبل از کنکور به کمک داوطلبان بیاید. این نکته را نیز فراموش نکنید که زمان ایده‌آل برای مطالعه و استراحت 45 دقیقه و 15 دقیقه است. این بدین معنی است که داوطلبان باید 45 دقیقه درس بخوانند و 15 دقیقه استراحت کنند.

حالا که تست‌ها را حل کردید با نقاط قوت و ضعف خود آشنا هستید

4) نقاط قوت و نقاط ضعف

جمع بندی دروس در عید باید به نحوی باشد که داوطلبان دچار خستگی بیش از حد نشوند. داوطلبان بعد از مرور و تست زنی به طور کامل با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می‌شوند. زمانی که داوطلبان با این نقاط آشنا می‌شوند باید بر روی این نقاط تمرکز بیشتری داشته باشند.

تست‌هایی که جواب آن‌ها را نمی‌دانید یک نقطه ضعف برای شما هستند. شما باید در ایام عید چندین بار این مباحث را مطالعه کنید تا درک درستی از آن‌ها داشته باشید. مسائل و تست‌هایی که جواب آن‌ها را می‌دانید به عنوان نقطه قوت شما محسوب می‌شوند. شما می‌توانید در پایان روز فقط یک بار مفاهیم این مباحث را مطالعه کنید.

مطالعه کنکور در عید

سخن آخر در مورد برنامه ریزی کنکور در عید

مطالعه کنکور در عید باید کاملا هدفمند باشد. این بدین معنی است که داوطلبان باید از قبل برای این موضوع یک برنامه ریزی دقیق داشته باشند. برنامه ریزی کنکور در عید باید در مراحل کامل زیر صورت گیرد:

  • درس‌های تخصصی و عمومی را مطالعه، مرور، بررسی و خلاصه‌نویسی کنید.
  • 45 دقیقه درس بخوانید و 15 دقیقه آن را استراحت کنید.
  • روزانه با توجه به برنامه‌ای که دارید 8 الی 10 ساعت درس بخوانید.
  • تست‌های تالیفی یا تست‌های کنکوری حل کنید.
  • با توجه به جواب‌ تست‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید.
  • نقاط ضعف خود را با مرور و مطالعه بیشتر به نقاط قوت تبدیل کنید.
  • مباحثی که نقطه قوت هستند را فقط در آخر آن روز مطالعه و مرور کنید.

شما می‌توانید در ایام عید نوروز به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و برنامه‌های مطالعه کنکور را همراه با مشاوران بررسی نمایید.

سوالات متداول در مورد برنامه ریزی کنکور در عید

1) برنامه ریزی کنکور در عید برای کدام درس‌ها مناسب است؟

داوطلبان بهتر است همزمان درس‌های تخصصی و عمومی را برای ایام عید مطالعه کنند. اگر به دنبال موفقیت بیشتر هستید باید 80 درصد از زمان خود را برای درس‌های تخصصی و 20 درصد از زمان خود را برای درس‌های عمومی امتحان نهایی بگذارید.

2) چقدر زمان برای مطالعه کنکور در عید لازم است؟

داوطلبان به صورت روزانه باید حداقل 8 ساعت و حداکثر 10 ساعت در ایام عید برای کنکور مطالعه کنند.

3) آیا در ایام عید باید مباحث جدید را مطالعه کنم یا باید به سراغ تست زنی بروم؟

همان طور که در مطلب نیز به آن اشاره شد اگر مطالعه برای کنکور را از اول سال تحصیلی شروع کرده‌اید باید به سراغ مرور و تست بروید. اگر مطالعه کنکور را از بهمن یا اسفند شروع کرده‌اید باید تنها مباحث جدید را مطالعه کنید.

4) آیا داوطلبان باید در ایام عید فقط به فکر تست زنی باشند؟

داوطلبان و دانش‌آموزان باید در ابتدا مفاهیم را مطالعه کنند سپس به فکر تست زنی باشند.

5) برای برنامه ریزی کنکور در عید باید درس‌های چند پایه را مطالعه کنیم؟

داوطلبان بهتر است درس‌های تخصصی و عمومی پایه دوازدهم را در ایام عید مطالعه کنند. در کنار درس‌های پایه دوازدهم داوطلبان می‌توانند یکی از پایه‌های دهم و یازدهم را با توجه به نیازی که دارند انتخاب کنند. بنابراین داوطلبان باید درس‌های پایه دوازدهم را به همراه درس‌های پایه دهم یا یازدهم برای ایام عید مطالعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.