یکی از مهم‌ترین کارهایی که داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری انجام دهند، مطالعه بودجه بندی هر درس تخصصی است. این موضوع برای تمامی داوطلبان گروه‌های آموزشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر صدق می‌کند. ما در این مطلب به سراغ بررسی بودجه بندی یکی از دروس تخصصی کنکور انسانی می‌رویم. زبان فارسی یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی در کنکور انسانی است یا به عبارت دیگر درس زبان و ادبیات فارسی مهم‌ترین درس کنکور انسانی است. بدون شک اکثر داوطلبان گروه انسانی از این موضوع مطلع هستند که ادبیات فارسی در کنکور انسانی بالاترین ضریب ممکن را دارند. بنابراین بررسی بودجه بندی زبان فارسی کنکور برای داوطلبان بسیار ضروری است.

دروس تخصصی رشته انسانی به هشت درس تخصصی تقسیم می‌شوند. داوطلبانی که به دنبال بهترین رتبه‌ها در کنکور سراسری هستند باید هر درس تخصصی را با برنامه‌ریزی صحیح مطالعه کنند. همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور انسانی درس ادبیات فارسی است. بنابراین داوطلبان باید توجه زیادی به مطالعه بودجه بندی این درس داشته باشند. اگر داوطلبان قبل از کنکور سراسری با سوالات تست خیز و آسان زبان فارسی آشنا شوند، شانس بیشتری برای کسب یک نمره مناسب در این درس دارند.

تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی و آنالیز بودجه بندی زبان فارسی کنکور می‌رود و بودجه بندی این درس را به صورت کامل بررسی می‌کند. داوطلبان در این مطلب می‌توانند با اطلاعاتی از قبیل تعداد سوالات زبان فارسی در کنکور انسانی، ضریب این درس، مباحث تست خیز و آسان زبان فارسی و منبع مناسب برای مطالعه درس زبان و ادبیات فارسی آشنا شوند.

داوطلبان گروه انسانی به این نکته توجه داشته باشند که بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی در این مطلب بر اساس آخرین تغییرات کنکور و کتاب درسی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

 

بودجه بندی زبان فارسی کنکور

 

سوالات زبان فارسی و ادبیات در کنکور انسانی

بدون شک داوطلبان و دانش‌آموزان از این موضوع مطلع هستند که دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده‌اند. این بدین معنی است که داوطلبان باید تنها به سوالات دروس تخصصی در کنکور سراسری پاسخ دهند. همین موضوع نیز اهمیت دروس تخصصی را بیشتر کرده است. تمامی این موارد به خوبی نشان می‌دهند که داوطلبان قبل از هر کاری باید به سراغ بررسی بودجه بندی و تعداد سوالات دروس تخصصی بروند.

قبل از اینکه به سراغ بررسی بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی برویم بهتر است با تعداد سوالات زبان فارسی در کنکور بیشتر آشنا شویم. اول از همه به این موضوع اشاره کنیم که داوطلبان گروه انسانی در کنکور سراسری با دو دفترچه تخصصی روبه‌رو هستند. درس زبان و ادبیات فارسی در دفترچه شماره یک قرار دارد و به عنوان دومین درس این دفترچه در اختیار داوطلبان گروه انسانی قرار می‌گیرد.

داوطلبان گروه انسانی در کنکور انسانی باید به 30 سوال درس زبان و ادبیات فارسی پاسخ دهند. مدت زمان پاسخگویی به سوالات زبان فارسی و ادبیات 30 دقیقه است. این بدین معنی است که داوطلبان تنها 1 دقیقه زمان دارند تا به هر سوال زبان فارسی و ادبیات در کنکور پاسخ دهند. داوطلبان باید از سوال شماره 21 الی 50 به سوالات درس زبان فارسی در دفترچه شماره یک پاسخ دهند.

داوطلبان برای مطالعه درس بودجه بندی زبان فارسی کنکور باید به سراغ مطالعه کتاب‌های علوم و فنون ادبی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بروند. بنابراین منابع اصلی مطالعه درس زبان فارسی، کتاب‌های درسی داوطلبان هستند.

 

تعداد سوالات زبان فارسی در کنکور انسانی 1403

تعداد سوالات زبان فارسی در کنکور: 30 سوال
سوالات ادبیات و زبان فارسی از شماره 21 الی 50 در دفترچه تخصصی
مدت زمانی پاسخگویی به سوالات: 30 دقیقه
مدت زمان پاسخگویی به هر سوال: 60 ثانیه
منابع: علوم و فنون ادبی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم

 

ضریب درس زبان فارسی در کنکور انسانی

داوطلبانی که به دنبال یک رتبه مناسب در کنکور سراسری هستند باید تمامی اطلاعات دروس تخصصی را با دقت زیادی تجزیه و تحلیل کنند. این بدین معنی است که داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری با تعداد سوالات و ضریب هر درس تخصصی آشنا باشند. بدون شک تمامی داوطلبان از این موضوع مطلع هستند که تعداد سوالات و ضرایب دروس تخصصی در کنکور انسانی دچار تغییرات زیادی شده‌اند. ما در بخش بالا تعداد سوالات درس زبان فارسی را بررسی کردیم و در این بخش به سراغ بررسی ضریب این درس تخصصی می‌رویم.

اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که هر درس تخصصی در کنکور انسانی دارای یک ضریب خاص است. این بدین معنی است که ضرایب دروس تخصصی در کنکور انسانی با توجه به تغییر رشته‌ها دچار تغییر نمی‌شود. تمامی رشته‌های کنکور انسانی در یک گروه قرار دارند. همین موضوع نی موجب می‌شود که تمامی رشته‌ها ضرایب یکسانی داشته باشند.

درس زبان فارسی مهم‌ترین درس تخصصی در کنکور است. دلیل این موضوع نیز بسیار ساده است، زیرا این درس بیشترین ضریب را در کنکور انسانی دارد. درس زبان فارسی در کنکور انسانی دارای ضریب 8 است و نقش مهمی در رتبه نهایی داوطلبان ایفا می‌کند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در کنکور انسانی هستند باید دقت زیادی به مفاهیم و مباحث درس زبان فارسی داشته باشند.

داوطلبان در بخش زیر می‌توانند با ضرایب دروس تخصصی در کنکور انسانی آشنا شوند:

 

بودجه بندی درس زبان فارسی در کنکور انسانی

داوطلبان در بخش بالا با تعداد سوالات زبان فارسی و ضریب این درس کنکور انسانی آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان به سراغ مطالعه بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی بروند. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که مهم‌ترین منبع مطالعه درس زبان فارسی، علوم و فنون ادبی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. این بدین معنی است که بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی بر اساس علوم و فنون ادبی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که بودجه بندی زیر بر اساس کنکور سال اخیر تهیه شده است:

  • بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی: 10 سوال
  • بخش عروض: 6 سوال
  • بخش قافیه: 1 سوال
  • ترکیبی عروض و قافیه: 1 سوال
  • بخش آرایه ادبی: 7 سوال
  • بخش قرابت معنایی: 5 سوال

آخرین بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی

1) بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی: 10 سوال

اولین بخشی که در بررسی بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی به سراغ آن می‌رویم، بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی است. بدون شک تمامی داوطلبان گروه انسانی از این موضوع مطلع هستند که بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی مهم‌ترین بخش ادبیات در کنکور انسانی است. بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی در کنکور سراسری از 10 سوال تشکیل شده است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از سوالات زبان فارسی به بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی مربوط می‌شود. سوالات بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی حدودا 33 درصد از سوالات زبان فارسی در کنکور انسانی را شامل می‌شود.

دوره تاریخ ادبیات و سبک شناسی حرف آخر

بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی مهم‌ترین بخش زبان فارسی در کنکور انسانی است. داوطلبان باید برای کسب یک رتبه عالی این بخش را با دقت زیادی مطالعه کنند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان بتوانند به سوالات این بخش در کنکور انسانی به بهترین شکل پاسخ دهند یک دوره منحصربه‌فرد را در اختیار داوطلبان گروه انسانی قرار می‌دهد.

دوره تاریخ ادبیات و سبک شناسی حرف آخر تنها بر روی مفاهیم بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی تمرکز دارد. این بدین معنی است که داوطلبان گروه انسانی در این دوره به صورت جامع و کامل تمامی تاریخ ادبیات و سبک شناسی را یاد می‌گیرند. مدرسین این دوره استاد محسن منتظری و مهرداد مشایخی هستند. این دو استاد برتر موسسه حرف آخر با استفاده از روش‌های خاص و الگوهای ابتکاری مفاهیم تاریخ ادبیات و سبک شناسی را به داوطلبان گروه انسانی آموزش می‌دهند. مفاهیم این دوره در بستر vod حرف آخر ارائه می‌شوند و داوطلبان امکان مشاهده دوره‌ها را به صورت آنلاین و آفلاین دارند.

 

بخش تاریخ ادبیات و سبک شناسی33%
33%

2) بخش عروض: 6 سوال

دومین بخشی که داوطلبان در کنکور انسانی برای درس زبان فارسی به سراغ آن می‌روند، بخش عروض است. بخش عروض در بودجه بندی زبان فارسی کنکور از 6 سوال تشکیل شده است. این بدین معنی است که 20 درصد از سوالات زبان فارسی در کنکور انسانی به بخش عروض تعلق دارند. متاسفانه داوطلبان عملکرد مناسبی در پاسخگویی به این بخش ندارند و اکثر اوقات این بخش را نادیده می‌گیرند. این کار بسیار اشتباه است و داوطلبان باید این بخش را نیز مانند سایر بخش‌ها با دقت زیادی مطالعه کنند.

 

بخش عروض20%
20%

3) بخش قافیه: 1 سوال

یکی دیگر از بخش‌های زبان فارسی در کنکور انسانی، بخش قافیه است. این بخش در سال‌های اخیر 1 یا 2 سوال در کنکور سراسری داشته است. داوطلبان باید با توجه به تعداد سوالات این بخش به سراغ مطالعه بخش قافیه بروند.  این بخش در کنکور انسانی 4 الی 7 درصد از سوالات زبان فارسی را شامل می‌شود.

دوره قافیه و عروض حرف آخر

موسسه حرف آخر برای هر بخش ادبیات فارسی کنکور انسانی دوره‌های آموزشی مختلفی دارد. هر کدام از این دوره‌ها توسط استاد محسن منتظری و مهرداد مشایخی در اختیار داوطلبان و دانش‌آموزان گروه انسانی قرار می‌گیرد. یکی دیگر از دوره‌های ادبیات فارسی کنکور انسانی، دوره قافیه و عروض حرف آخر است. این دوره تمامی مفاهیم بخش قافیه و عروض را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. داوطلبانی که این دوره را مشاهده کنند به راحتی امکان پاسخگویی به سوالات این بخش را در کنکور سراسری دارند.

این دوره در بستر vod حرف آخر ارائه می‌شود. داوطلبان گروه انسانی می‌توانند ویدیوهای آموزشی این دوره را به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند. داوطلبان در این دوره با استفاده از تصاویر و انیمیشن تمامی مفاهیم قافیه و عروض را به صورت جامع و کامل یاد می‌گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر تمامی اطلاعات مربوط به این دوره را بررسی کنید:

 

بخش قافیه7%
7%

4) ترکیبی از بخش عروض و قافیه: 1 سوال

بخش عروض و قافیه به صورت ترکیبی دارای 1 سوال نیز هستند. داوطلبان باید این دو بخش را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند به سوال این بخش پاسخ دهند. این بخش 3 درصد از سوالات زبان فارسی در کنکور را شامل می‌شود.

 

ترکیبی از بخش عروض و قافیه3%
3%

5) آرایه ادبی: 7 سوال

در ادامه بررسی بودجه بندی زبان فارسی کنکور به سراغ بخش آرایه‌های ادبی می‌رویم. بخش آرایه ادبی یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های زبان فارسی در کنکور انسانی است. این بخش در کنکور سراسری دارای 7 سوال است. داوطلبانی که بتوانند به این سوالات پاسخ دهند یک درصد 23 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند.

آرایه ادبی23%
23%

6) قرابت معنایی: 5 سوال

آخرین بخش در بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی، بخش قرابت معنایی است. این بخش در کنکور سراسری دارای 5 سوال است. داوطلبانی که به این 5 سوال به درستی پاسخ می‌دهند یک تراز 17 درصدی به نمرات خود اضافه می‌کنند.

قرابت معنایی17%
17%

مباحث تست خیز بودجه بندی زبان فارسی کنکور 1401

اگر شما هم جزو داوطلبانی هستید که در ابتدا به سراغ مباحث مهم برای مطالعه می‌روید، مباحث تست خیز کنکور را از دست ندهید. زبان فارسی در کنکور انسانی دارای دو بخش بسیار مهم است. بخش اول مربوط به آرایه‌های ادبی و بخش دوم مربوط به تاریخ ادبیات و سبک شناسی است. بخش آرایه‌های ادبی 7 سوال و بخش تاریخ ادبیات 9 سوال در کنکور سراسری دارد. این بدین معنی است که داوطلبان با مطالعه دو بخش می‌توانند به 16 سوال زبان فارسی پاسخ دهند. داوطلبان با پاسخگویی به این دو بخش می‌تواند یک درصد 53 درصدی به جمع نمرات خود اضافه کنند.

مباحث آسان زبان فارسی در کنکور 1401

آسان‌ترین بخش زبان فارسی در کنکور سراسری بخش قافیه است. این بخش در کنکور سراسری تنها 2 سوال دارد. داوطلبانی که به دنبال مطالعه بخش‌های آسان هستند بهتر است از این بخش برای مطالعه کنکور شروع کنند.

سوالات متداول در مورد بودجه بندی زبان فارسی کنکور انسانی

1) درس زبان فارسی کنکور سراسری از چند سوال تشکیل شده است؟

این درس در کنکور سراسری دارای 30 سوال است و داوطلبان باید در مدت زمان 30 دقیقه به سوالات این درس پاسخ دهند.

2) آیا با توجه به بودجه بندی می‌توان بخش‌هایی از زبان فارسی را حذف کرد؟

نه خیر- این بودجه بندی تنها یک تخمین برای سوالات کنکور 1401 است. اگر وقت زیادی تا کنکور ندارید بهتر است به سراغ مباحث تست خیز درس زبان فارسی بروید.

3) سوالات زبان فارسی در کنکور 1401 بر اساس چه منابعی طراحی می‌شود؟

تمامی سوالات زبان فارسی از علوم و فنون ادبی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌شود.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد محصولات حرف آخر به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید.

 

منبع: حرف آخر

کنکور 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.