روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور سراسری چگونه است؟

بدون دیدگاه

هر درسی در کنکور سراسری دارای روش خاصی برای مطالعه است. داوطلبان باید با توجه به هر درس، برنامه متفاوتی برای مطالعه داشته باشند. دروس عمومی از اهمیت زیادی برای داوطلبان برخوردار هستند، زیرا این دروس مانند یک شتاب دهنده برای رتبه نهایی داوطلبان عمل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دروس عمومی برای داوطلبان تمامی گروه‌های تحصیلی درس ادبیات فارسی است. این درس در کنکور سراسری دارای ضریب 4 است و داوطلبان باید به این درس به عنوان اولین درس دفترچه عمومی پاسخ دهند. بنابراین روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور بسیار اهمیت دارد. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور 1401 می‌رود و راه‌هایی مفیدی را برای مطالعه این درس ارائه می‌دهد.

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

سوالات ادبیات فارسی در کنکور 1401

همان طور که می‌دانید داوطلبان باید به 25 سوال درس ادبیات فارسی در کنکور سراسری پاسخ دهند. این درس به عنوان اولین درس در دفترچه عمومی یا همان دفترچه شماره 1 قرار دارد. بنابراین داوطلبان برای اینکه بتوانند به سایر درس‌ها با تمرکز بیشتری پاسخ دهند باید به سوالات ادبیات به بهترین شکل پاسخگو باشند.

مدت زمان پاسخگویی به سوالات ادبیات فارسی 18 دقیقه است. این بدین معنی است که داوطلبان در کنکور سراسری 1401 تنها 42 ثانیه برای هر سوال ادبیات فارسی زمان دارند. داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید باید در کنکور سراسری 1401 به سوالات ادبیات فارسی بر اساس منابع نظام جدید پاسخ دهند. بنابراین داوطلبان باید ادبیات فارسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را برای درس ادبیات فارسی مطالعه کنند. این نکته را فراموش نکنید که داوطلبان تنها یک سری سوال بر اساس سوالات نظام جدید دریافت خواهند کرد.

وضعیت پاسخگویی داوطلبان تجربی به سوالات ادبیات فارسی

قبل از اینکه به سراغ روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور 1401 برویم ابتدا بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان گروه تجربی به سوالات ادبیات فارسی در کنکور 1400 آشنا شویم. ادبیات فارسی در کنکور سراسری ضریب 4 دارد، بنابراین داوطلبان باید توجه بسیار زیادی به این درس داشته باشند. در کنکور سراسری 1400 تنها 47 داوطلب یک نمره 100 درصدی برای درس ادبیات کسب کردند. این آمار با توجه به ضریب بالای درس ادبیات فارسی مناسب نیست.

زمانی‌که به سراغ سایر آمارها می‌رویم با ارقام جالبی روبه‌رو می‌شویم. 309 داوطلب برای درس ادبیات فارسی یک نمره مابین 90 الی 100 درصدی کسب کردند که در نوع خود آمار مناسبی است. اگر داوطلبان می‌خواهند رتبه مناسبی در کنکور سراسری داشته باشند باید نمرات درس‌های عمومی و درس ادبیات را افزایش دهند. شما می‌توانید در قسمت زیر آمار داوطلبان گروه تجربی را برای درس ادبیات فارسی مطالعه کنید:

وضعیت پاسخگویی داوطلبان ریاضی به سوالات ادبیات فارسی

داوطلبان گروه ریاضی در کنکور 1400 عملکرد خوبی برای درس ادبیات فارسی نداشتند. زمانی‌که با آمار روبه‌رو می‌شویم ارقام قابل توجهی را مشاهده نمی‌کنیم. تنها 2 داوطلب در کنکور ریاضی توانستند یک نمره 100 درصدی برای ادبیات فارسی کسب کنند. این آمار به هیچ عنوان مناسب نیست. زمانی‌که به سراغ سایر نمره‌ها می‌رویم وضعیت تغییری پیدا نمی‌کند. عملکرد داوطلبان برای درس ادبیات فارسی به هیچ عنوان مناسب نیست. شما می‌توانید در جدول زیر نمرات داوطلبان گروه ریاضی را بررسی کنید:

بودجه بندی ادبیات فارسی کنکور 1401

1) بخش لغات: 3 سوال: 12 درصد سوالات

2) بخش املا: 3 سوال: 12 درصد سوالات

3) بخش قرابت معنایی: 9 سوال: 36 درصد سوالات

4) بخش آرایه‌های ادبی: 4 سوال: 16 درصد سوالات

5) بخش زبان فارسی: 5 سوال: 20 درصد سوالات

6) بخش تاریخ ادبیات: 1 سوال: 4 درصد سوالات

6 روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور سراسری (معرفی بهترین روش‌ها)

1) بخش تاریخ ادبیات

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور 1401 برای بخش تاریخ ادبیات فارسی چگونه است؟ اولین نکته‌ای که باید آن را در نظر داشته باشید تعداد سوالات این بخش در کنکور است. بخش تاریخ ادبیات فارسی در کنکور سراسری تنها 1 سوال دارد و این سوال معادل یک نمره 4 درصدی است.

بخش تاریخ ادبیات یک بخش کاملا حفظی است و ماهیت حفظ کردنی دارد. بنابراین داوطلبان باید با استفاده از روش‌های خاص مانند رمزگردانی این بخش را مطالعه کنند. اگر می‌خواهید به این مبحث تسلط کافی داشته باشید بخش اعلام ادبیات فارسی و تاریخ ادبیات ابتدای هر درس را با دقت زیادی مطالعه کنید. روش مطالعه ادبیات فارسی برای این بخش به صورت زیر است:

  • تمرین و تکرار حرف اول و آخر را در بخش تاریخ ادبیات می‌زند. بنابراین اگر به دنبال یک نمره بالا برای این قسمت هستید تمرین و تکرار را در برنامه خود قرار دهید.
  • حل تست‌های کنکور برای تاریخ ادبیات نقش مهمی در تسلط داوطلبان دارد. بنابراین دومین راه، حل تست‌های کنکور در سال‌های اخیر و حل تست‌های تالیفی است.
  • یک دفتر برای بخش تاریخ ادبیات انتخاب کنید.
  • برای هر کدام از شعرا و نویسنده‌ها یک صفحه در نظر بگیرید.
  • اطلاعاتی مانند اثر، ویژگی، موضوع، قرن و نام پدید آورنده را برای هر کدام از شعرا و نویسنده‌ها یادداشت کنید.
  • شما می‌توانید با استفاده از این روش به راحتی یک دفتر داشته باشید که تمامی سوالات تاریخ ادبیات را شامل می‌شود.
  • تمرین و تکرار را برای این بخش از یاد نبرید 😊

روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور

برای بخش تاریخ ادبیات کدام قسمت‌های درس را مطالعه کنیم؟

اگر می‌خواهید عملکرد خوبی در این قسمت داشته باشید قسمت‌های زیر را حتما مطالعه کنید:

  • خودآزمایی‌
  • بیاموزیم
  • درآمدها
  • بخش توضیحات هر درس

2) روش مطالعه ادبیات فارسی: بخش قرابت معنایی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادبیات فارسی، بخش قرابت معنایی است. این بخش در کنکور سراسری دارای 9 سوال است. داوطلبانی که به این 9 سوال پاسخ می‌دهند یک نمره 36 درصدی برای این بخش کسب می‌کنند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید مطالعه صحیح صورت سوال و گزینه‌ها در حل تست‌های قرابت معنایی است. ماهیت بخش قرابت معنایی حفظی نیست، این بخش بیشتر به درک مفاهیم نیاز دارد. بنابراین می‌توان گفت ماهیت این بخش یاد گرفتنی است.

برای اینکه تسلط بالایی در بخش قرابت معنایی داشته باشید باید شعرهای ادبیات فارسی را با دقت بخوانید. این بدین معنی است که شما باید تسلط کافی بر هر بیت داشته باشید. قرابت معنایی چه معنایی دارد؟ قرابت معنایی یعنی دو یا چند بیت و عبارت چقدر به یکدیگر نزدیک هستند. معمولا روی سوال قرابت معنایی از کتاب درسی مطرح می‌شود. بنابراین داوطلبان باید تسلط کافی بر شعرها و بیت‌های کتاب درسی داشته باشند.

گزینه‌هایی که در جواب مطرح می‌شوند معمولا خارج از کتاب درسی هستند. اما اگر داوطلبان مفهوم بیت کتاب درسی را بدانند به راحتی پاسخ صحیح را انتخاب می‌کنند. بنابراین برای تسلط به بخش قرابت معنایی به معنی بیت‌ها توجهی نداشته باشید و تنها به فکر پیدا کردن مفهوم آن‌ها باشید. روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور و بخش قرابت معنایی به صورت زیر است:

  • حل تست مهم‌ترین راه برای یادگیری بخش قرابت معنایی است.
  • هنگامی که بیت‌ها را در کتاب درسی مطالعه می‌کنید، مفهوم هر بیت را یادداشت کنید.
  • این بخش را به صورت مفهومی مطالعه کنید و مفهوم هر بیت را در روی سوال بنویسید.
  • به صورت درس به درس این بخش را مطالعه کنید.
  • تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی می‌توانند کمک زیادی به درک قرابت معنایی کنند.

3) روش مطالعه ادبیات فارسی: بخش زبان فارسی

بخش زبان فارسی یکی دیگر از بخش‌های ادبیات فارسی است که باید با دقت زیادی مطالعه شود. این بخش در کنکور سراسری 5 سوال دارد و داوطلبانی که به این سوالات پاسخ دهند یک نمره 20 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند. بخش زبان فارسی یک بخش کاملا تفهیمی است. این بدین معنی است که برای مطالعه این بخش باید مفاهیم را به خوبی یاد بگیرید.

اگر می‌خواهید به سوالات بخش زبان فارسی به درستی پاسخ دهید باید واحدهای زبان، اجزای جمله، گروه‌های اسمی، ویژگی‌های فعل، ساختمان واژه و ویرایش را به خوبی مطالعه کنید. یادگیری بخش‌هایی مانند واج، تکواژه، واژه، گروه اسمی، گروه فعلی، مشتق و مرکب به داوطلبان کمک می‌کند که نمره بالایی برای این بخش کسب کنند. نکات زیر را هنگام خواندن بخش زبان فارسی به یاد داشته باشید:

  • هر بخش را به صورت مجزا مطالعه کنید و تست‌های کنکوری مربوط به آن را حل کنید.
  • این بخش حفظی نیست و بیشتر جنبه مهارتی دارد. بنابراین تلاش کنید تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی حل کنید و تسلط کافی بر مفاهیم داشته باشید.

4) بخش آرایه‌های ادبی

در ادامه مطلب روش مطالعه ادبیات فارسی به سراغ بخش آرایه‌های ادبی می‌رویم. بخش آرایه‌های ادبی در کنکور سراسری دارای 4 سوال است و داوطلبانی که به سوالات این بخش پاسخ می‌دهند یک نمره 16 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند. این بخش بیشتر حالت فنی دارد، بنابراین به هیچ عنوان این بخش را حفظ نکنید. شما باید این بخش را به صورت مفهومی مطالعه کنید.

روش مطالعه ادبیات فارسی برای این بخش بسیار ساده است. ابتدا آرایه مورد نظر را با دقت بخوانید. قاعده و اصول آرایه را به خوبی متوجه شوید و برای آن یک مثال یاد بگیرید. سپس به سراغ تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی بروید. معمولا دانش‌آموزان و داوطلبان در تست‌های تالیفی این بخش مشکل دارند. اما اگر با توجه به روش بالا هر آرایه ادبی را آموزش ببینید به راحتی می‌توانید به تست‌های ترکیبی پاسخ دهید. نکات زیر را هنگام مطالعه بخش آرایه‌های ادبی در ذهن خود نگه دارید:

  • آرایه‌های کتاب درسی به صورت محدود هستند و برای داوطلبان گروه تجربی و ریاضی در حدود 20 آرایه است.
  • هر آرایه را با مفهوم و مثال آن در یک دفتر یادداشت کنید.
  • برای اینکه بتوانید پاسخگویی مناسبی داشته باشید باید هر مثال را به خوبی برای هر آرایه بدانید.
  • حل تست‌های کنکور و تست‌های ترکیبی را پس از یادگیری شروع کنید.

5) بخش لغات

بخش لغات در بودجه بندی کنکور سراسری دارای 3 سوال است. این بدین معنی است که داوطلبان با پاسخگویی به سوالات این بخش یک نمره 12 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند. بخش لغات باید با یک برنامه‌ریزی دقیق مطالعه شود. داوطلبان باید این بخش را به صورت کامل حفظ کنند. بنابراین این درس ماهیت کاملا حفظی دارد. تمامی لغاتی که در کتاب درسی وجود دارند را همراه با تمامی معانی آن‌ها حفظ کنید. برای اینکه این بخش را به خوبی مطالعه کنید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • لغاتی که در انتهای کتاب هستند را مطالعه کنید.
  • لغاتی که در داخل متن کتاب هستند را نیز با دقت زیادی مطالعه کنید.
  • هر لغت ممکن است به تعداد زیادی معنی داشته باشد شما باید تمامی معانی آن لغت را مطالعه کنید.

6) روش مطالعه ادبیات فارسی برای کنکور: بخش املا

بخش املا دارای 3 سوال در آخرین بودجه بندی ادبیات فارسی در کنکور است. داوطلبانی که به این 3 سوال پاسخ می‌دهند یک نمره 12 درصدی به جمع نمرات خود اضافه می‌کنند. برای بخش املا واژه‌های هم آوا بسیار مهم و ضروری هستند. اگر می‌خواهید در بخش املا نمره قابل قبولی داشته باشید باید املای لغات کتاب درسی را به خوبی بلد باشید.

  • زمانی که لغات را حفظ می‌کنید به املای آن‌ها نیز توجه داشته باشید.
  • برخی از لغات از نظر املایی با یکدیگر شباهت دارند به این لغات توجه داشته باشید.
  • لغات انتهای کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید.

سوالات متداول

1) روش مطالعه ادبیات فارسی به صورت درس به درس است؟

همان طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم برخی از بخش‌ها نیاز به مطالعه درس به درس دارند و برخی از بخش‌ها باید به صورت کلی مطالعه شوند.

2) سوالات ادبیات فارسی را باید بر اساس کدام منابع مطالعه کرد؟

سوالات ادبیات فارسی از ادبیات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌شوند.

3) آسان‌ترین بخش ادبیات فارسی در کنکور سراسری کدام بخش است؟

بخش تاریخ ادبیات آسان‌ترین بخش در بودجه بندی کنکور سراسری است.

4) ادبیات فارسی در کنکور سراسری دارای چند سوال است؟

این درس در کنکور سراسری دارای 25 سوال است و با ضریب 4 یکی از مهم‌ترین درس‌های عمومی محسوب می‌شود.

 

منبع: حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.