آشنایی با روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

بدون دیدگاه

یکی از درس‌های شیرین کنکور سراسری برای داوطلبان گروه تجربی و ریاضی درس شیمی است. درس شیمی در مقایسه با سایر درس‌های تخصصی آسان‌تر است و داوطلبان به راحتی می‌توانند به سوالات این درس پاسخ دهند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که این درس دشواری‌های خاص خود را دارد و باید به درستی مطالعه شود. بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند که شیمی کنکور را چگونه برای کنکور مطالعه کنند. آن‌ها ده‌ها منبع برای مطالعه درس شیمی انتخاب می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود که آن‌ها نتوانند عملکرد خوبی در کنکور داشته باشند. ما در این مطلب به سراغ روش مطالعه شیمی رتبه های برتر می‌رویم و روش‌های مطالعه این داوطلبان را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

سوالات شیمی در کنکور تجربی

داوطلبان در کنکور تجربی باید به 35 سوال درس شیمی در دفترچه تخصصی پاسخ دهند. این سوالات از شماره 236 الی 270 در دفترچه تخصصی قرار دارند. مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور سراسری 35 دقیقه است. این بدین معنی است که هر داوطلب تنها 60 ثانیه زمان دارد تا به سوالات شیمی در کنکور سراسری پاسخ دهد. به این نکته توجه داشته باشید که سوالات شیمی کنکور تجربی از شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌شوند.

سوالات شیمی در کنکور ریاضی

داوطلبان گروه ریاضی نیز مانند داوطلبان گروه تجربی باید به 35 سوال درس شیمی در کنکور سراسری پاسخ دهند. سوالات شیمی در دفترچه تخصصی از سوال 201 الی 235 قرار دارد. مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور سراسری 35 دقیقه است. هر داوطلب در کنکور سراسری فرصت دارد تا در مدت زمان 60 ثانیه به هر سوال شیمی پاسخ دهد. منابع شیمی برای مطالعه در کنکور ریاضی شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند.

ضریب درس شیمی در کنکور سراسری

داوطلبان باید با توجه به ضریب درس شیمی در زیرگروه‌های مختلف به این درس در کنکور سراسری پاسخ دهند. ضریب درس شیمی در کنکور ریاضی برای سه زیر گروه به صورت زیر است:

  • زیرگروه یک: ضریب 2
  • زیرگروه دو: ضریب 3
  • زیرگروه سه: ضریب 3

ضریب درس شیمی برای داوطلبان کنکور تجربی و زیرگروه‌های مختلف به صورت زیر است:

  • زیرگروه یک: ضریب 3
  • زیرگروه دو: ضریب 4
  • زیرگروه سه: ضریب 2
  • زیرگروه چهار: ضریب 2
  • زیرگروه پنج: ضریب 2

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

بررسی وضعیت پاسخگویی داوطلبان به سوالات درس شیمی در کنکور تجربی 1400

قبل از اینکه به بررسی روش مطالعه شیمی رتبه های برتر برویم بهتر است با وضعیت پاسخگویی داوطلبان به درس شیمی در کنکور تجربی آشنا شویم. در کنکور سراسری 1400 تنها سه داوطلب توانستند برای درس شیمی یک نمره 100 درصدی کسب کند. این آمار بسیار پایین است و نشان می‌دهد که داوطلبان توجه زیادی به این درس نداشتند. 74 داوطلب در کنکور سراسری برای درس شیمی یک نمره 90 الی 100 درصدی کسب کردند. زمانی‌که سایر آمار را بررسی می‌کنیم با این نکته مواجه می‌شویم که درصد داوطلبان برای این درس بسیار پایین است و داوطلبان می‌توانستند درصدهای بالایی برای این درس کسب کنند. آمار داوطلبان برای درس شیمی به صورت زیر است:

نمرات تعداد داوطلبان
0 الی 10 درصد 275097
10 الی 20 درصد 59653
20 الی 30 درصد 35140
30 الی 40 درصد 19897
40 الی 50 درصد 13391
50 الی 60 درصد 6690
60 الی 70 درصد 3426
70 الی 80 درصد 1180
80 الی 90 درصد 413
90 الی 100 درصد 74
100 درصد 3

بررسی وضعیت پاسخگویی داوطلبان به سوالات درس شیمی در کنکور ریاضی 1400

هیچ داوطلبی در کنکور سراسری 1400 نتوانسته است یک نمره 100 درصدی برای درس شیمی کسب کند. این آمار هم می‌تواند به سخت بودن سوالات شیمی اشاره داشته باشد و از طرفی دیگر هم می‌تواند به توجه نکردن داوطلبان به این درس اشاره کند. زمانی که به سراغ سایر آمارها می‌رویم با ارقام جالبی روبه‌رو نمی‌شویم. تنها 14 داوطلب در کنکور سراسری توانستند یک نمره 90 الی 100 درصدی کسب کنند که این آمار به هیچ عنوان قابل قبول نیست. سایر نمرات داوطلبان برای درس شیمی عبارتند از:

نمرات تعداد داوطلبان
0 الی 10 درصد 79120
10 الی 20 درصد 23093
20 الی 30 درصد 11089
30 الی 40 درصد 4731
40 الی 50 درصد 2571
50 الی 60 درصد 1203
60 الی 70 درصد 671
70 الی 80 درصد 244
80 الی 90 درصد 119
90 الی 100 درصد 14
100 درصد 0

بودجه بندی شیمی کنکور تجربی

  • آرایش الکترونی و جدول دوره‌ای: 5 سوال
  • ساختار لوویس: 1 سوال
  • استوکیومتری: 4 سوال
  • شیمی آلی: 5 سوال
  • ترموشیمی: 4 سوال
  • اسید و باز: 4 سوال
  • سینتیک: 3 سوال
  • تعادل: 3 سوال
  • الکتروشیمی: 3 سوال
  • جامدهای بلوری: 2 سوال
  • محلول‌ها: 2 سوال

بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی

  • کیهان زادگاه الفبای هستی: 3 سوال
  • ردپای گازها در زندگی: 3 سوال
  • آب، آهنگ زندگی: 2 سوال
  • قدر هدایای زمینی را بدانیم: 4 سوال
  • در پی غذای سالم: 4 سوال
  • پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: 6 سوال
  • مولکول‌ها در خدمت تندرستی: 3 سوال
  • آسایش و رفاه در سایه شیمی: 4 سوال
  • شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: 4 سوال
  • شیمی، راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر: 2 سوال

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

معرفی انواع روش های مطالعه شیمی رتبه های برتر

1) ماهیت درس شیمی را به خوبی بشناسید

اولین روش مطالعه شیمی رتبه های برتر آشنایی با ماهیت درس شیمی است. شیمی یک درس مفهومی، حفظی و محاسباتی محسوب می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان باید برخی از مفاهیم را حفظ کنند، برخی از مفاهیم را به صورت مفهومی مطالعه کنند و سایر موارد را به صورت محاسباتی حل کنند. بنابراین این درس از 3 قسمت تشکیل شده است و داوطلبان باید برای هر بخش از روش‌های خاصی برای مطالعه استفاده کنند.

2) سوالات مفهومی را از روی متن کتاب درسی مطالعه کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که داوطلبان باید در آن مهارت داشته باشند تجزیه و تحلیل سوالات مفهومی شیمی است. اگر داوطلبان نتوانند برخی از مفاهیم را به صورت مفهومی یاد بگیرند امکان پاسخگویی به سوالات شیمی برای آن‌ها سخت می‌شود. برای اینکه داوطلبان بتوانند به صورت مفهومی مفاهیم را یاد بگیرند باید به متن کتاب درسی، شکل‌ها و زیرنویس‌ها دقت داشته باشند. مباحثی مانند واکنش‌های تجزیه، ترکیب، سوختن و … جزو مفاهیم مفهومی شیمی هستند و داوطلبان باید این مطالب را به صورت مفهومی مطالعه کنند.

3) مسائل حفظی را با دقت زیادی مطالعه کنید

یک روش مطالعه شیمی رتبه های برتر مطالعه کتاب درسی و متن کتاب درسی به صورت دقیق است. برخی از قسمت‌های درس شیمی ماهیت حفظی دارند. داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات این بخش باید مفاهیم را به صورت دقیق حفظ کنند. مباحثی مانند نظریه‌ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و … جنبه حفظی دارند. برای اینکه بتوانید مانند رتبه های برتر مسائل حفظی را یاد بگیرید باید به صورت روزانه و مداوم این مباحث را تکرار کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که به داوطلبان کمک می‌کند تا مسائل حفظی شیمی را بهتر یاد بگیرند حل تست‌های تالیفی و تست‌های کنکور است. حل تست به داوطلبان کمک می‌کند تا مسائل حفظی را بهتر یاد بگیرند.

4) برای بخش محاسباتی تمرین زیاد را در برنامه قرار دهید

بخش محاسباتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیمی در کنکور است. توجه به این بخش و پاسخگویی به سوالات این بخش می‌تواند درصد شیمی داوطلبان را افزایش دهد. اگر می‌خواهید تسلط کافی بر روی سوالات بخش محاسباتی داشته باشید باید تست‌های زیادی را حل کنید. حل تست‌های تالیفی و تست‌های کنکور به داوطلبان کمک می‌کنند تا به سوالات این بخش به راحتی پاسخ دهند.

5) فرمول‌های محاسباتی را یادداشت کنید

یادداشت کردن فرمول‌های محاسباتی یک روش مطالعه شیمی رتبه های برتر است. داوطلبان باید تمامی فرمول‌های محاسباتی را یادداشت کنند. به صورت فصل به فصل فرمول‌ها را یاد بگیرید و آن‌ها را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. اگر می‌خواهید عملکرد خوبی در حل مسائل محاسباتی داشته باشید برای هر فرمول یک مساله را به صورت جداگانه حل کنید.

6) شیمی را به صورت فصل به فصل مطالعه کنید

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم سوالات شیمی به سه صورت مفهومی، محاسباتی و حفظی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید مطالعه درس شیمی به صورت بخش به بخش است. این موضوع به داوطلبان امکان می‌دهد تا تمامی مفاهیم را به صورت بخش به بخش مطالعه کنند. مطالعه بخش به بخش باید همراه با خلاصه‌نویسی و نت‌برداری باشد.

7) عناصر جدول تناوبی را با دقت مطالعه کنید

یک روش مطالعه شیمی رتبه های برتر مطالعه عناصر جدول تناوبی است. عناصر جدول تناوبی در درس شیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. داوطلبان باید عناصر جدول تناوبی را به خوبی بلد باشند زیرا بسیاری از مسائل شیمی در کنکور از مفاهیم جدول تناوبی مطرح می‌شود.

8) تست‌های کنکور را در اولویت اول خود قرار دهید

داوطلبان رتبه برتر تست‌های کنکور را در اولویت اول خود قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید درصد بالایی در درس شیمی کسب کنید باید تست‌های کنکور را حل کنید. اما این روش چگونه است؟ ابتدا بخش مورد نظر را مطالعه کنید سپس به سراغ تست‌های کنکور آن بخش بروید. تست‌ها را حل کنید و از نکته‌های مهم تست، نکته‌برداری انجام دهید. این روش به داوطلبان کمک می‌کند که مفاهیم هر بخش را به صورت دقیق یاد بگیرند.

9) تست‌های تالیفی را در برنامه خود قرار دهید

داوطلبان باید دو نوع تست را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند. برنامه اول مربوط به حل تست‌های کنکور می‌شود و برنامه دوم حل تست‌های تالیفی است. داوطلبان می‌توانند با حل این تست‌ها تسلط بیشتری بر سوالات کنکور داشته باشند. تست‌ها را حل کنید و نکات مهم هر تست را خلاصه‌نویسی و نت‌برداری کنید.

10) به بودجه بندی درس شیمی توجه کنید

یک روش مطالعه شیمی رتبه های برتر به بررسی بودجه بندی درس شیمی مربوط می‌شود. داوطلبان باید با تعداد سوالات و بودجه بندی درس شیمی به خوبی آشنا باشند. این موضوع موجب می‌شود که داوطلبان بدانند کدام قسمت‌ها مباحث تست خیز و کدام بخش‌ها مباحث آسان شیمی در کنکور هستند.

11) خلاصه نویسی را در برنامه اصلی خود قرار دهید

اگر می‌‌خواهید مانند رتبه های برتر درس شیمی را مطالعه کنید باید خلاصه‌نویسی را در برنامه اصلی خود قرار دهید. خلاصه‌نویسی و نت‌برداری باید به صورت منظم انجام شود. داوطلبان باید خلاصه‌نویسی‌های خود را به صورت روزانه مطالعه کنند تا مطالب در حافظه بلندمدت آن‌ها ثبت شود. برای انجام خلاصه‌نویسی می‌توانید یک دفتر جداگانه تهیه کنید یا در کتاب درسی خود حاشیه‌نویسی کنید.

12) یک منبع مناسب انتخاب کنید

بسیاری از داوطلبان ده‌ها منبع مختلف را برای مطالعه درس شیمی انتخاب می‌کنند. این کار بسیار اشتباه است و داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند. مهم‌ترین منبع داوطلبان برای مطالعه درس شیمی، کتاب درسی است. داوطلبان باید کتاب درسی را به عنوان اولین و مهم‌ترین منبع خود برای مطالعه قرار دهند. در کنار کتاب داوطلبان می‌توانند تنها از یک منبع یا دو منبع مناسب دیگر نیز برای تسلط بر مفاهیم استفاده کنند.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر
روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

13) پایه ریاضیات قوی داشته باشید

درس شیمی در کنار مسائل مفهومی و حفظی که دارد از مباحث محاسباتی نیز برخوردار است. بنابراین داوطلبان باید برای حل مسائل پایه ریاضی قوی داشته باشند. اگر می‌خواهید در درس شیمی درصد بالایی کسب کنید ریاضی خود را تقویت کنید.

14) ساعات مطالعه زیادی داشته باشید

رتبه های برتر برای اینکه بتوانند درصد بالایی برای درس شیمی کسب کنند باید ساعات مطالعه درس شیمی خود را افزایش دهند. افزایش ساعات مطالعه به صورت روزانه به داوطلبان کمک می‌کند تا تسلط بیشتری بر مفاهیم داشته باشند.

15) تمرین و تکرار را فراموش نکنید

تمرین و تکرار یکی از مهم‌ترین روش‌های مطالعه درس شیمی است. اگر داوطلبان می‌خواهند درصد بالایی برای درس شیمی کسب کنند باید تمرین و تکرار درس شیمی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. این کار موجب می‌شود که داوطلبان مطالب را برای مدت طولانی در حافظه خود ثبت کنند و تسلط بیشتری بر مفاهیم داشته باشند.

 

منبع: حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.