با تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور آشنا شوید

بدون دیدگاه

پذیرش دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر تغییر کرده است و داوطلبان می‌توانند در رشته‌های با کنکور و بدون کنکور برای دانشگاه ثبت نام کنند. تنها راه ورود به دانشگاه، پذیرش در کنکور سراسری نیست و داوطلبان می‌توانند در رشته مورد علاقه بدون کنکور ثبت‌نام کنند. پذیرش در رشته‌ های بدون کنکور با توجه به سابقه تحصیلی داوطلبان انجام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با توجه به سابقه تحصیلی در دانشگاه قبول شوند. اما یک سوال اصلی در این میان وجود دارد، تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور چیست؟ چه تفاوت‌هایی بین مدرک این دو گزینه وجود دارد؟ تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور می‌رود و نکات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور

تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه سراسری

طبق اطلاعیه سازمان سنجش، پذیرش در 85 درصد از رشته‌های دانشگاهی بدون شرکت در کنکور سراسری امکان‌پذیر است. اکثر دانشگاه‌های کشور پذیرش به صورت بدون کنکور را در برنامه خود قرار داده‌اند و داوطلبان به راحتی می‌توانند در این دانشگاه‌ها با توجه به سوابق تحصیلی به ادامه تحصیل بپردازند. این روش به داوطلبانی که نتوانسته‌اند در دانشگاه قبول شوند کمک می‌کند تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند.

اما یک سوال همیشه برای داوطلبان در مورد این دو روش تحصیل وجود دارد. تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور چیست؟ اول به این سوال پاسخ دهیم و سپس به سراغ تفاوت رشته های با کنکور و بدون کنکور برویم. مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این بدین معنی است که عبارت بدون کنکور در مدرک داوطلبان به هیچ عنوان ثبت نخواهد شد.

رشته‌های با کنکور و بدون کنکور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم هیچ تفاوتی بین مدرک رشته‌های با کنکور و بدون کنکور در دانشگاه وجود ندارد و در مدرک داوطلبان عبارت بدون کنکور ثبت نخواهد شد. اما رشته‌ های با کنکور و بدون کنکور چند تفاوت با یکدیگر دارند که در این قسمت به آن اشاره می‌کنیم:

1) اضطراب و استرسی در رشته بدون کنکور در کار نیست

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین دو این رشته وجود دارد، حذف عاملی به نام استرس است. داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته های بدون کنکور هستند دیگر استرسی برای کنکور ندارند. این داوطلبان دیگر تجربه استرس و فشار روانی برای قبولی در کنکور را ندارند و با خیال راحت رشته مورد نظر خود را برای کنکور انتخاب می‌کنند. البته این داوطلبان باید دارای سوابق تحصیلی مناسب باشند تا بتوانند در این رشته‌ها قبول شوند.

اضطراب و استرسی در رشته بدون کنکور در کار نیست

2) تحصیل در رشته‌های پرطرفدار تنها با کنکور امکان‌پذیر است

درست است استرس و اضطرابی در رشته‌های بدون کنکور وجود ندارد، اما تمامی رشته‌های دانشگاهی نیز در رشته‌های بدون کنکور ارائه نمی‌شود. این بدین معنی است که رشته‌های پرطرفداری مانند پزشکی، داروسازی یا دندانپزشکی در رشته‌های بدون کنکور ارائه نمی‌شوند. داوطلبانی که می‌خواهند در این رشته‌ها قبول شوند باید در کنکور سراسری شرکت کنند و بهترین رتبه را کسب نمایند. بنابراین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های رشته‌های با کنکور و بدون کنکور در ارائه رشته‌های پرطرفدار است. این رشته‌ها به هیچ عنوان بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار نمی‌گیرند.

3) شهریه رشته‌های با کنکور و بدون کنکور متفاوت است

داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های بدون کنکور هستند باید به شهریه این رشته‌ها نیز توجه داشته باشند. رشته‌های بدون کنکور داری شهریه و هزینه هستند. این بدین معنی است که رشته‌های بدون کنکور با پرداخت هزینه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. شهریه‌ها و هزینه‌ها از طریق سایت رسمی دانشگاه‌ها در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبانی که بتوانند در کنکور سراسری و در نوبت روزانه در دانشگاه قبول شوند نیازی به پرداخت هزینه و شهریه ندارند.

شهریه رشته‌های با کنکور و بدون کنکور متفاوت است

4) رشته‌های بدون کنکور برای پزشکی و پیراپزشکی در دسترس نیستند

یکی دیگر از تفاوت‌های رشته‌های با کنکور و بدون کنکور مربوط به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی می‌شود. رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تنها با برگزاری آزمون، دانشجو قبول می‌کنند. بنابراین داوطلبان نمی‌توانند بدون کنکور در این رشته‌ها ثبت نام کنند. اگر به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستید باید به خوبی درس‌های عمومی و تخصصی را مطالعه کنید و تراز بالایی برای رشته‌های پرطرفدار به دست آورید.

5) دانشجویان در رشته‌های بدون کنکور نمی‌توانند انتقالی بگیرند

تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور را در قسمت بالا توضیح دادیم، این دو رشته در مدرک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما رشته های با کنکور و بدون کنکور چند تفاوت اصلی با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن‌ها در مورد انتقالی دانشجویان است. دانشجویانی که در رشته‌های بدون آزمون پذیرش می‌شوند به هیچ عنوان نمی‌توانند انتقالی بگیرند. داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته به این نکته توجه کنند و آن را در نظر داشته باشند. داوطلبانی که در رشته‌های با کنکور ثبت نام می‌کنند به راحتی می‌توانند انتقالی یا مهمان بگیرند و از این نظر هیچ مشکلی ندارند.

همان طور که مطالعه کردید تفاوت‌هایی مابین رشته‌های بدون کنکور و با کنکور در آزمون سراسری وجود دارد. اما این تفاوت‌ها موجب نمی‌شود که در مدرک داوطلبان عبارت بدون کنکور ثبت شود. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت یکی از رشته‌های بدون کنکور را انتخاب کنید و به ادامه تحصیل بپردازید. تنها به یک نکته توجه داشته باشید که رشته‌های پرطرفدار، رشته‌های پزشکی و رشته‌های پیراپزشکی بدون برگزاری کنکور پذیرش ندارند و شما نمی‌توانید در این رشته‌ها بدون کنکور ثبت نام کنید.

سوالات متداول در مورد تفاوت مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور

1) داوطلبان چگونه می‌توانند در رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه ثبت نام کنند؟

داوطلبان باید با توجه به سوابق تحصیلی و شرایط دانشگاه در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه ثبت نام کنند.

2) چه تفاوتی بین مدرک رشته های با کنکور و بدون کنکور وجود دارد؟

هیچ تفاوتی بین این دو مدرک وجود ندارد و در مدرک عبارت بدون کنکور درج نمی‌شود.

3) آیا شهریه رشته‌های بدون کنکور و با کنکور یکسان است؟

نه خیر داوطلبانی که بدون کنکور در رشته‌های دانشگاهی ثبت نام می‌کنند باید شهریه‌ای که دانشگاه معین کرده را بپردازند.

منبع: حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.