یکی از مهم‌ترین درس‌های تخصصی گروه تجربی و ریاضی، درس فیزیک است. استاد پیمان کامیار تمامی مباحث درس فیزیک را همراه با روش‌های ساده به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. یکی دیگر از مباحثی که استاد کامیار آن را به خوبی تدریس می‌کند، مبحث خطای اندازه گیری است. ویدیو آموزشی زیر که توسط استاد پیمان کامیار تدریس شده است این مبحث را به خوبی آموزش می‌دهد. داوطلبان و دانش‌آموزان گروه ریاضی باید به 45 سوال فیزیک در کنکور پاسخ دهند و داوطلبان گروه تجربی باید به 30 سوال پاسخگو باشند. بنابراین داوطلبان باید به دقت تمامی مسائل را آموزش ببینند و تسلط کافی بر روی مسائل و مفاهیم فیزیک داشته باشند.

خطای اندازه گیری

فیزیک پایه دهم: دقت و خطای اندازه گیری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فیزیک دهم، فیزیک و اندازه‌گیری است. همان طور که می‌دانید در اندازه‌گیری کمیت‌های فیزیکی، عدم قطعیت و خطا همیشه وجود دارد. ممکن است اندازه گیری بر روی هر متغیری همراه با خطا باشد و این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته برخی از عوامل بیشتر از سایر عوامل در این خطا دخالت دارند. سه عامل بسیار مهم زیر معمولا بیشترین تاثیر را در خطای اندازه‌گیری دارند. این عوامل عبارتند از:

  • خطای فردی
  • خطای سیستم
  • خطای تصادفی یا اتفاقی

آموزش خطای اندازه گیری فیزیک توسط پیمان کامیار

همان طور که می‌دانید خطای اندازه‌گیری و دقت اندازه‌گیری همیشه تابع دستگاه مربوطه است. این دستگاه مورد نظر نیز به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • دستگاه دیجیتال
  • دستگاه غیر دیجیتال

 

هر کدام از این دستگاه‌ها، روش‌های خاص خود را برای محاسبه خطای اندازه‌گیری دارند. استاد پیمان کامیار در ویدیو آموزشی به خوبی نحوه اندازه‌گیری خطا را توضیح می‌دهد. نکات زیر را همیشه هنگام حل تست به یاد داشته باشید:

  • دقت کمترین مقداری است که می‌توان بر روی یک دستگاه اندازه‌گیری نمود.
  • خطای اندازه‌گیری در دستگاه غیر دیجیتال برابر با مثبت منفی نصف دقت دستگاه است.
  • خطای اندازه‌گیری در دستگاه دیجیتال برابر با مثبت منفی دقت دستگاه است. (آخرین رقم: در ویدیو به صورت کامل آموزش داده شده است)
پیمان کامیار, فیزیک, فیزیک حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.