معرفی رشته مهندسی شیمی به صورت کامل و جامع

بدون دیدگاه

کنکور سراسری به یکی از مهم‌ترین چالش‌های داوطلبان در طول دوران تحصیل تبدیل شده است. اکثر داوطلبان به دنبال قبولی در کنکور سراسری هستند و برای قبولی در کنکور به صورت شبانه‌روزی دروس مختلف را مطالعه می‌کنند. اما داوطلبان پس از قبولی در کنکور سراسری با چالش‌های دیگری نیز روبه‌رو هستند. انتخاب رشته به یکی دیگر از چالش‌های داوطلبان بعد از قبولی از کنکور تبدیل شده است. کدام رشته درآمد بیشتری دارد؟ کدام رشته مدت زمان تحصیل کمتری دارد؟ آیا رشته مورد نظر داوطلبان بازار کار مناسبی پس از فارغ‌التحصیلی دارد؟ داوطلبان با سوالات زیادی در مورد انتخاب رشته تحصیلی مواجه هستند و همین موضوع نیز موجب سردرگمی داوطلبان هنگام انتخاب رشته تحصیلی می‌شود. اکثر داوطلبان گروه ریاضی به دنبال قبولی در رشته‌های محبوب و پردرآمد مهندسی هستند. یکی از مهم‌ترین رشته‌های مهندسی که سالانه داوطلبان زیادی را به خود جذب می‌کند، رشته مهندسی شیمی است.

رشته مهندسی شیمی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه ریاضی است که مابین داوطلبان خانم محبوبیت بیشتری دارد. رشته مهندسی شیمی با استفاده از علوم پایه، فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی را پیاده‌سازی می‌کند. داوطلبان گروه ریاضی در مهندسی شیمی یاد می‌گیرند که چگونه با روش‌های مختلف مواد را جدا کنند و با امکانات مختلف مهندسی واکنش را انجام دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که داوطلبان در رشته مهندسی شیمی با طراحی و ساخت فرآیندهای شیمیایی سروکار دارند. برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که از ترم اول تا ترم آخر مهندسی شیمی درس شیمی تدریس می‌شود. این طرز فکر بسیار اشتباه و گمراه کننده است. داوطلبان در رشته مهندسی شیمی بیشتر از درس شیمی با درس ریاضی سروکار دارند. داوطلبان در این مطلب می‌توانند به طور جامع و کامل با صفر تا صد رشته مهندسی شیمی آشنا شوند و اطلاعات بیشتری در مورد این رشته داشته باشند.

معرفی رشته مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی در کدام زیرگروه قرار دارد؟

داوطلبان گروه ریاضی در این مطلب می‌توانند به صورت کامل با رشته مهندسی شیمی آشنا شوند. اما داوطلبان قبل از آشنایی با رشته مهندسی شیمی باید به سراغ بررسی تغییرات کنکور بروند. بدون شک تمامی داوطلبان از این موضوع مطلع هستند که کنکور با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. تغییرات کنکور از سال 1402 اعمال می‌شود و داوطلبان در کنکور سال‌های آینده نیز با این تغییرات مهم روبه‌رو می‌شوند. اولین و مهم‌ترین تغییر کنکور که تاثیر بسیار مهمی بر نحوه مطالعه داوطلبان دارد، حذف دروس عمومی است. داوطلبان دیگر در کنکور به سوالات دروس عمومی زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، دین و زندگی و عربی پاسخ نمی‌دهند. دروس عمومی از دفترچه عمومی حذف می‌شوند، اما بر روی سوابق تحصیلی داوطلبان تاثیرگذار خواهند بود. با توجه به این شرایط داوطلبان گروه ریاضی برای قبولی در کنکور و رشته مهندسی شیمی باید تنها دروس تخصصی ریاضی، فیزیک و شیمی را مطالعه کنند.

یکی از سوالاتی که به ذهن داوطلبان در مورد رشته مهندسی شیمی می‌آید در مورد زیرگروه این رشته است. مهندسی شیمی در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟ مهندسی شیمی تا قبل از کنکور سراسری سال 1402 در زیرگروه 2 گروه ریاضی قرار داشت. اما این شرایط در حال حاضر برای رشته مهندسی شیمی صدق نمی‌کند. رشته مهندسی شیمی در هیچ زیرگروهی در کنکور سراسری قرار ندارند، زیرا با توجه به تغییرات کنکور سراسری زیرگروه‌ها از کنکور سراسری حذف شدند. این بدین معنی است که تمامی رشته‌های گروه ریاضی در یک گروه قرار دارند. کنکور سراسری دیگر با مفهومی به نام زیرگروه روبه‌رو نیست. با توجه به این شرایط ضرایب دروس تخصصی برای رشته‌های مختلف چگونه محاسبه می‌شود؟ تمامی رشته‌های گروه ریاضی دارای یک ضریب خاص هستند. این بدین معنی است که هر درس تخصصی برای تمامی رشته‌ها دارای یک ضریب خاص است و به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور سراسری

نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

منابع کنکور ریاضی برای مهندسی شیمی

همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید کنکور سراسری با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده است. دروس عمومی از کنکور سراسری حذف می‌شوند و رشته‌ها دیگر در هیچی زیرگروهی قرار نمی‌گیرند. تمامی این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا شرایط کنکور سراسری متفاوت‌تر از سال‌های اخیر شود. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری که تاثیر مثبتی بر روی عملکرد داوطلبان خواهد داشت، تغییر زمان برگزاری کنکور است. کنکور سراسری با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری به صورت دو بار در سال برگزار می‌شود. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف از جنبه‌های مختلفی برای داوطلبان مناسب است. داوطلبان با توجه به این شرایط در کنکور استرس کمتری خواهند داشت. اما برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف موجب ایجاد سوالاتی در ذهن داوطلبان می‌شود. منابع کنکور با توجه به شرایط جدید در کنکور چگونه خواهد بود؟ آیا منابع کنکور برای هر دو نوبت کنکور یکسان هستند؟

منابع کنکور نوبت اول و نوبت دوم ریاضی چگونه هستند؟ قبل از اینکه به سراغ پاسخ این سوال برویم بهتر است با منابع کنکور ریاضی آشنا شویم. داوطلبان در کنکور ریاضی باید به سراغ مطالعه کتاب‌های ریاضی پایه دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، آمار و احتمال پایه یازدهم، حسابان پایه یازدهم، حسابان پایه دوازدهم، هندسه پایه دوازدهم، ریاضی گسسته پایه دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم بروند. آیا منابع کنکور برای نوبت اول و دوم یکسان هستند؟ بله منابع کنکور برای نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند. داوطلبان باید در نوبت دی و نوبت تیر ماه تمامی مفاهیم کتاب درسی را از سطر اول تا سطر آخر مطالعه کنند. متاسفانه گاهی اوقات داوطلبان تصور می‌کنند که برای نوبت دی ماه باید نصف کتاب درسی را مطالعه کنند. این طرز فکر اشتباه است و داوطلبان را دچار سردرگمی می‌کند.

منابع کنکور ریاضی

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی 1: پایه دهم 1399
هندسه 1: پایه دهم 1399
هندسه 2: پایه یازدهم 1400
آمار و احتمال: پایه یازدهم 1400
حسابان 1: پایه یازدهم 1400
حسابان 2: پایه دوازدهم 1401
هندسه 3: پایه دوازدهم 1401
ریاضیات گسسته: پایه دوازدهم 1401

فیزیک

نام کتاب سال چاپ
فیزیک 1: پایه دهم 1399
فیزیک 2: پایه یازدهم 1400
فیزیک 3: پایه دوازدهم 1401

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی 1: پایه دهم 1399
شیمی 2: پایه یازدهم 1400
شیمی 3: پایه دوازدهم 1401

معرفی رشته مهندسی شیمی

داوطلبان به صورت کامل و جامع با تغییرات مهم کنکور سراسری آشنا شدند. حالا نوبت این است که به سراغ معرفی رشته مهندسی شیمی برویم. مهندسی شیمی چیست؟ داوطلبان در این رشته چه مفاهیمی را مطالعه می‌کنند؟ رشته مهندسی شیمی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی مابین داوطلبان گروه خانم است. البته این بدین معنی نیست که داوطلبان آقا به سراغ این رشته تحصیلی نمی‌روند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته هستند باید به درس ریاضی و ضریب آن توجه زیادی داشته باشند. متاسفانه داوطلبان اطلاعات کاملی در مورد این رشته ندارند. داوطلبان تصور می‌کنند که از ترم اول تا ترم آخر باید درس شیمی را مطالعه کنند. این طرز فکر اشتباه است. داوطلبان در این رشته بیشتر از درس شیمی، درس ریاضی را مطالعه می‌کنند. رشته مهندسی شیمی به انگلیسی چیست؟ رشته مهندسی شیمی به انگلیسی Chemical Engineer است و یک رشته محبوب در دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود.

داوطلبان در رشته مهندسی شیمی نحوه موازنه، جداسازی مواد، مهندسی واکنش و … را آموزش می‌بینند. مهندسی شیمی در حالت کلی به تبدیل مواد خام به محصولات مفید و مناسب مربوط می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته در آزمایشگاه‌ها محصولات مختلفی را طراحی می‌کنند. رشته مهندسی شیمی دانشجویانی را تربیت می‌کند که توانایی طراحی و ساخت وسایل مختلف را در صنایع شیمی دارند. داوطلبانی که به سراغ انتخاب رشته مهندسی شیمی می‌روند باید ذهنی خلاق داشته باشند تا آزمایش‌های پیچیده صنعتی را درک کنند و روش‌های جدید برای ساخت وسایل ابداع کنند. رشته مهندسی شیمی صنایع مختلفی را شامل می‌شود و فعالیت‌های آن بر حوزه‌های مختلفی تاثیر می‌گذارد. این رشته بر صنایعی مانند صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع پلیمر، پتروشیمی و پالایشگاه تاثیرگذار است. داوطلبانی که به درس شیمی علاقمند هستند و پایه ریاضیات آن‌ها بسیار قوی است به راحتی می‌توانند به سراغ این رشته بروند.

رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی

داوطلبان پس از قبولی در رشته مهندسی شیمی وارد مقطع کارشناسی می‌شوند. داوطلبان در مقطع کارشناسی با چند واحد درس روبه‌رو می‌شوند؟ مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی به صورت چند ساله در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد؟ رشته مهندسی شیمی نیز مانند سایر رشته‌های مهندسی دارای مدت زمان تحصیل بسیار مناسبی است. این رشته در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان گروه ریاضی قرار می‌گیرد. داوطلبان باید در این مدت زمان 8 ترم تحصیلی را در این رشته سپری کنند. رشته مهندسی شیمی از 142 واحد درسی تشکیل شده است که داوطلبان در مدت زمان 4 سال باید آن را مطالعه کنند. واحدهای درسی این رشته شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری هستند. هر کدام از این دروس دارای واحدهای مختلفی هستند و داوطلبان در مدت زمان تحصیل خود باید واحدها را مطالعه کنند.

داوطلبان گروه ریاضی در مدت زمان 4 سال باید 142 واحد درسی را در مهندسی شیمی سپری کنند. دروس عمومی شامل 22 واحد، دروس پایه شامل 44 واحد، دروس اصلی شامل 58 واحد، دروس تخصصی شامل 12 واحد و دروس اختیاری شامل 6 واحد هستند. داوطلبانی که با نمرات مناسب این دروس را سپری کنند پس از 4 سال امکان فارغ‌التحصیلی از این رشته را خواهند داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات داوطلبان در یک مدت زمان بیشتر از 4 سال موفق به فارغ‌التحصیلی از این رشته می‌شوند. هیچ الزامی وجود ندارد که داوطلبان در یک مدت زمان 4 ساله از این رشته تحصیلی فارغ‌التحصیل شوند. شما می‌توانید در قسمت زیر با واحدهای درسی این رشته بیشتر آشنا شوید:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: 44 واحد
  • دروس اصلی: 58 واحد
  • دروس تخصصی: 12 واحد
  • دروس اختیاری: 6 واحد

معرفی رشته مهندسی شیمی

دروس مهندسی شیمی

دانشجویانی که موفق به تحصیل در رشته مهندسی شیمی می‌شوند باید در 8 ترم تحصیلی و یک دوره 4 ساله به سراغ مطالعه رشته شیمی بروند. داوطلبان باید در مدت زمان 4 سال 142 واحد درسی را سپری کنند. این 142 واحد درسی شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری هستند. دروس مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

دروس عمومی: 22 واحد

مبانی نظری اسلام خلاق اسلامی انقلاب اسلامی
ادبیات فارسی آشنایی با منابع اسلامی زبان عمومی
تربیت بدنی ۱ تاریخ و تمدن اسلامی تربیت بدنی ۲

دروس پایه: 44 واحد

معادلات دیفرانسیل ریاضیات مهندسی   محاسبات عددی
فیزیک 1 ریاضی 1   ریاضی 2
آزمایشگاه فیزیک 1 آزمایشگاه فیزیک 2 فیزیک 2
شیمی عمومی آزمایشگاه شیمی عمومی شیمی آلی
آزمایشگاه شیمی آلی شیمی تجزیه آزمایشگاه شیمی تجزیه
کارگاه عمومی برنامه نویسی کامپیوتر استاتیک و مقاومت مصالح
کارگاه نرم افزار مهندسی نقشه کشی صنعتی

دروس اصلی: 58 واحد

آشنایی با مهندسی موازنه انرژی و مواد سیالات 1
مکانیک سیالات 2   ترمودینامیک مهندسی شیمی 1 شیمی فیزیک مهندسی شیمی
  آزمایشگاه مکانیک سیالات انتقال حرارت 1   ترمودینامیک مهندسی شیمی 2
انتقال حرارت 2 انتقال جرم عملیات واحد 1
  عملیات واحد 2 آزمایشگاه انتقال حرارت آزمایشگاه عملیات واحد
کنترل فرآیندهای 1 کنترل فرآیندهای 2 آزمایشگاه شیمی فیزیک
سینتیک و طرح راکتور آزمایشگاه کنترل فرآیندها کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی
کارگاه نرم افزار مهندسی شیمی پروژه طرح و اقتصاد کارخانه
کارآموزی

 دروس تخصصی: 12 واحد

فرآیندهای گاز فرآیندهای پالایش نفت فرآیندهای پتروشیمی
فرآیندهای مواد معدنی   زیست فناوری فرآیندهای پلیمری
فرآیندهای نو در مهندسی شیمی

دروس اختیاری: 6 واحد

خواص مواد و خوردگی روش‌های اندازه‌گیری کمیت‌های مهندسی ایمنی در صنایع شیمیایی
مدیریت صنعتی تعیین مشخصات و انتخاب دستگاه‌ها فناوری پودر
مهندسی محیط زیست مبانی کارآفرینی سیستم‌های انرژی

دروس تخصصی گرایش صنایع شیمیایی معدنی

  • مهندسی احتراق
  • صنایع شیمیایی معدنی
  • عملیات واحد صنعتی مکانیکی

دروس تخصصی گرایش صنایع پتروشیمی

  • فرآیندهای پتروشیمی
  • مقدمات و پالایش
  • مبانی و تکنولوژی پلیمر

دروس تخصصی گرایش صنایع گاز

  • انتقال و توزیع گاز
  • فرآیند گاز
  • مهندسی احتراق

دروس تخصصی گرایش صنایع غذایی

  • میکروبیولوژی عمومی
  • شیمی مواد غذایی
  • میکروبیولوژی مواد غذایی
  • صنایع غذایی
  • بیوشیمی مواد غذایی
  • تغذیه و بهداشت

دروس تخصصی گرایش پالایش

  • مهندسی احتراق
  • مهندسی پالایش
  • فرآیندهای پالایش

دروس تخصصی با گرایش طراحی فرآیندهای صنایع نفت

  • فرآیند های پالایش نفت و گاز
  • طراحی برج و مبدل
  • تعیین مشخصات دستگاه‌ها
  • سیستم‌های اندازه‌گیری

گرایش های رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی

بسیاری از داوطلبان به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا رشته مهندسی در مقطع کارشناسی گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های مختلفی است. داوطلبانی که در رشته مهندسی شیمی قبول می‌شوند در 2 سال اول تحصیل خود به هیچ عنوان امکان انتخاب گرایش تحصیلی ندارند. این بدین معنی که داوطلبان پس از 2 سال امکان انتخاب گرایش خاصی را دارند. البته برخی از دانشگاه‌ها از همان ترم اول امکان انتخاب گرایش را به داوطلبان می‌دهد، اما تعداد این دانشگاه‌ها بسیار اندک است. رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دارای 8 گرایش مختلف است. هر یک از این گرایش‌های دارای 12 الی 13 واحد دروس تخصصی هستند. شما می‌توانید در قسمت زیر با انواع گرایش‌های رشته مهندسی شیمی آشنا شوید:

  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع غذایی
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع شیمیایی معدنی
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع گاز
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع پتروشیمی
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع پلیمر
  • مهندسی شیمی با طراحی فرآیندهای صنایع نفت
  • مهندسی شیمی با صنایع پالایش
  • مهندسی شیمی با گرایش شیمیایی سلولزی

گرایش های رشته مهندسی شیمی در مقطع ارشد

داوطلبان رشته مهندسی شیمی پس از 4 سال از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند. برخی از داوطلبان ترجیح می‌دهند پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند و سایر داوطلبان به سراغ ادامه تحصیل می‌روند. رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد نیز دارای گرایش‌های مختلفی است و به داوطلبان امکان ادامه تحصیل می‌دهد. دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی شامل 32 واحد درسی است. مقطع کارشناسی ارشد این دوره در چهار نیمسال تحصیلی در اختیار داوطلبان گروه ریاضی قرار می‌گیرد. داوطلبان در این دوره باید 6 واحد پروژه کارشناسی ارشد را نیز سپری کنند. 3 ترم اول این دوره مفاهیم تئوری را به داوطلبان آموزش می‌دهد و بقیه ترم‌ها به فعالیت‌های پژوهشی مربوط می‌شود. 15 واحد دروس مقطع کارشناسی ارشد به دروس تخصصی مهندسی شیمی اختصاص داده می‌شود. مقطع کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دارای گرایش‌های مختلفی است. گرایش‌های این رشته به صورت زیر هستند:

  • مهندسی شیمی با گرایش ترموسینتیک و کاتالیست
  • مهندسی شیمی با گرایش فرآیندهای جداسازی
  • مهندسی شیمی با گرایش طراحی فرآیند
  • مهندسی شیمی با گرایش مدل‌سازی یا شبیه‌سازی و کنترل
  • مهندسی شیمی با گرایش محیط زیست
  • مهندسی شیمی با گرایش فرآوری و انتقال گاز
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع پتروشیمی
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع غذایی
  • مهندسی شیمی با گرایش صنایع شیمیایی معدنی
  • مهندسی شیمی با گرایش نانوفناوری
  • مهندسی شیمی با گرایش پلیمر
  • مهندسی شیمی با گرایش پدیده‌های انتقال
  • مهندسی شیمی با گرایش زیست پزشکی
  • مهندسی پزشکی با گرایش مهندسی انرژی

گرایش های رشته مهندسی شیمی در مقطع دکتری

آیا رشته مهندسی شیمی در مقطع دکتری نیز گرایش‌هایی در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ بله داوطلبان در مقطع دکتری نیز می‌توانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. رشته مهندسی شیمی در مقطع دکتری دارای گرایش‌های مختلفی است. دوره دکتری رشته مهندسی شیمی دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی است. داوطلبان در مرحله آموزشی باید 14 واحد درس از دروس دوره‌های تحصیلات تکمیلی را سپری کنند. در حالت کلی دانشجویان همراه با رساله خود در این دوره باید 36 واحد درس را سپری کنند. گرایش‌های دکتری رشته مهندسی پزشکی در دو مجموعه مهندسی نانوفناوری و مهندسی شیمی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند. گرایش‌های مقطع دکتری این رشته به صورت زیر هستند:

  • مهندسی شیمی با گرایش نانوفناوری
  • مهندسی شیمی با گرایش مهندسی بیوتکنولوژی
  • مهندسی شیمی با گرایش پیشرفته
  • مهندسی شیمی با گرایش فرآیندهای جداسازی
  • مهندسی شیمی با گرایش پدیده‌های انتقال

آیا رشته مهندسی شیمی خوب است

آیا مهندسی شیمی ارزش خواندن دارد؟ آیا رشته مهندسی شیمی خوب است؟ داوطلبان سوالات زیادی در مورد این رشته تحصیلی دارند. اولین نکته‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند، مهارت و علاقه هر فردی در انتخاب رشته است. این بدین معنی است که اولویت اول داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید علاقه باشد. داوطلبان باید به دنبال رشته‌ای بروند که دروس آن را به راحتی مطالعه کنند و گذر زمان را متوجه نشوند. با توجه به تمامی این موارد، داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته مهندسی شیمی شرایط این رشته را سبک و سنگین کنند. آیا رشته مهندسی شیمی ارزش خواندن دارد؟ اگر به سراغ بازار کار این رشته برویم و شرایط داوطلبان را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این رشته ارزش خواندن دارد. اما به هر حال این رشته دشواری‌ها و سختی‌های خود را دارد. مهندسی شیمی یک رشته خوب است و ارزش وقت گذاشتن و مطالعه را دارد.

مهندس شیمی چه کار می کند: وظایف مهندس شیمی

هر داوطلبی با توجه به شرایط خود می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شود یا به ادامه تحصیل بپردازد. این موضوع کاملا به شرایط داوطلبان و برنامه آن‌ها بستگی دارد. داوطلبانی که بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال کار هستند با توجه به مهارت خود می‌توانند وارد مشاغل مختلف شوند. شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که مهندس شیمی چه کار می‌کند؟ مهندسان شیمی چه وظایفی را در صنایع مختلف به عهده دارند؟ مهندسان شیمی با توجه به مهارت‌های خود وظایف مختلفی دارند. البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که مهندس شیمی با توجه به صنعتی که در آن مشغول به کار است وظایف زیادی دارد. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین وظایف مهندس شیمی بیشتر آشنا شوید: (این وظایف با توجه به صنایع مختلف می‌تواند متفاوت باشد)

  • طراحی سیستم‌های فرآیند تولید
  • ایجاد ابزارهای کنترل فرآیند
  • بهینه‌سازی فرآیند تولید از نظر کیفیت
  • آزمایش راه‌های توسعه محصولات در آزمایشگاه
  • انتقال نمونه‌های آزمایشگاهی به محیط کار
  • توسعه روش‌های ایمن و بدون ضرر
  • نظارت و بررسی فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی
  • طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز در فرآیند تولید
  • طراحی ابزار و فرآیندهای جدید
  • آزمایش و عیب‌یابی مدل‌های تولید
  • نظارت بر ساخت و ساز گیاهان جدید
  • نظارت بر عملیات کارخانه
  • برقراری ارتباط با مهندسان پروژه
  • خرید و نصب تجهیزات
  • و …

رشته مهندسی شیمی بدون کنکور

داوطلبان گروه ریاضی که به دنبال قبولی در رشته مهندسی شیمی هستند باید به ضرایب دروس تخصصی توجه زیادی داشته باشند. داوطلبی که درصد و رتبه بالایی در کنکور سراسری به دست می‌آورد‌ شانس بیشتری برای قبولی در این رشته دارد. گاهی اوقات داوطلبان بنابه دلایل مختلف درصدهای مناسبی برای این رشته به دست نمی‌آورند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان در این رشته قبول نشوند. اما آیا این آخرین شانس داوطلبان برای قبولی در کنکور است؟ داوطلبان با استفاده از دو روش می‌توانند برای یک رشته تحصیلی ثبت‌نام کنند. روش اول قبولی در کنکور سراسری و کسب شرایط لازم برای ثبت‌نام است. داوطلبان در این روش باید یک نمره مناسب به دست آورند و با رتبه نهایی خود در رشته مهندسی شیمی قبول شوند. برخی از داوطلبان رتبه مناسبی در کنکور به دست نمی‌آورند و به دنبال راه‌های جایگزین برای قبولی در کنکور هستند.

آیا داوطلبان بدون قبولی در کنکور سراسری امکان ثبت‌نام در رشته مهندسی شیمی را دارند؟ بله رشته مهندسی شیمی جزو رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود که بدون کنکور نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. رشته مهندسی شیمی بدون کنکور با توجه به تعداد بالای متقاضیان در دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد دانشجو قبول می‌کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان با نمرات و سوابق تحصیلی درخشان امکان ثبت‌نام بدون کنکور در این رشته را دارند. دانشگاه پیام نور تنها در مقطع کارشناسی پیوسته رشته مهندسی شیمی را بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و از شرایط ثبت‌نام بدون کنکور باخبر شوند. با توجه به این شرایط دانشگاه سراسری در نوبت روزانه و نوبت دوم برای این رشته دانشجو قبول نمی‌کند.

مهارت های مورد نیاز برای مهندس شیمی

کسب اطلاعات کافی در مورد رشته مهندسی شیمی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها با تمامی جوانب مثبت و منفی این رشته آشنا باشند. داوطلبانی که با صفر تا صد رشته مهندسی شیمی آشنا هستند شانس بیشتری برای موفقیت در این رشته تحصیلی دارند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند وارد بازار کار شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته باید مهارت‌ها و استعدادهای خاصی داشته باشند. مهارت‌های مورد نیاز برای یک مهندس شیمی چیست؟ شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های یک مهندس شیمی بیشتر آشنا شوید:

  • توانایی کار با تیم
  • مهارت‌های قوی برای ارتباط با اعضای تیم
  • توانایی مدیریت پروژه
  • توانایی تصمیم‌گیری
  • توانایی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری
  • مهارت تحلیل و حل مسائل
  • توانایی درک مفاهیم ریاضی، فیزیک و شیمی
  • توانایی بررسی فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی در فرآیند تولید
  • طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز
  • تسلط به نرم‌افزارهای مهم مهندسی شیمی
  • و …

مزایا و معایب رشته مهندسی شیمی

رشته شیمی یکی از رشته‌های دانشگاهی محبوب در دانشگاه محسوب می‌شود. داوطلبانی که به درس شیمی علاقه زیادی دارند این رشته را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می‌کنند. البته همان طور که در بخش‌های ابتدایی متن نیز به آن اشاره کردیم رشته مهندسی شیمی تنها 20 واحد دروس شیمی دارد و اکثر دروس این رشته به واحدهای دروس ریاضی مربوط می‌شوند. همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که داوطلبان بدون داشتن اطلاعات لازم به سراغ انتخاب رشته می‌روند. داوطلبان باید با تمامی جوانب مثبت و منفی یک رشته آشنا باشند و سپس به سراغ انتخاب رشته تحصیلی بروند. آیا رشته مهندسی شیمی یک رشته دانشگاهی دشوار است؟ آیا این رشته ارزش خواندن دارد؟ آیا رشته مهندسی شیمی مزایایی دارد؟ تمامی این سوالات برای داوطلبان اهمیت دارند و آن‌ها باید پاسخ این سوالات را بدانند. ما در قسمت زیر مهم‌ترین معایب این رشته تحصیلی را به داوطلبان معرفی می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین معایب این رشته تحصیلی به خطرات احتمالی مهندسی شیمی در آزمایشگاه مربوط می‌شود. مهندسی شیمی یک رشته پر خطر است، زیرا مهندسان شیمی در محیط‌های پر خطر فعالیت می‌کنند. آزمایشگاه‌ها دارای موادی هستند که احتمال آتش‌سوزی دارند. بنابراین این رشته یک رشته پرخطر مابین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی شیمی مانند سایر رشته‌های مهندسی به صورت مستقیم با مردم سروکار ندارند. مهندسان شیمی در صنایع مختلف کار می‌کنند و خدمات آن‌ها به طور گسترده در اختیار افراد قرار می‌گیرد. دروس مهندسی شیمی دروس آسانی نیستند. این بدین معنی است که داوطلبان در طول دوران تحصیل خود با دروس دشواری روبه‌رو می‌شوند. یکی دیگر از نکاتی که داوطلبان در مورد معایب این رشته باید در نظر داشته باشند در مورد جذاب نبودن محیط کار است. فارغ‌التحصیلان در صنایع مختلف کار می‌کنند و محیط‌های کاری آن‌ها جذاب نیست.

مزایای رشته مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی یک رشته دانشگاهی محبوب مابین داوطلبان خانم است. البته داوطلبان آقا نیز به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند و این رشته را برای آینده کاری خود انتخاب می‌کنند. رشته مهندسی شیمی در کنار معایب خود مزایای زیادی نیز دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای این رشته تحصیلی به بازار کار این رشته مربوط می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع مختلفی می‌توانند فعالیت کنند. این بدین معنی است که صنایع مختلفی به دنبال فارغ‌التحصیلان مهندسی شیمی هستند. بنابراین داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به هیچ عنوان نباید نگران آینده کاری خود باشند. آن‌ها تحت هر شرایطی بهترین کار را برای خود پیدا می‌کنند. داوطلبان می‌توانند از مقطع کارشناسی تا دکتری در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند و گرایش‌های مختلفی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. بنابراین داوطلبان در این رشته نگرانی در مورد ادامه تحصیل نیز ندارند.

یکی دیگر از مزایای مهم تحصیل در رشته مهندسی شیمی به امکان مهاجرت این رشته مربوط می‌شود. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند برای مهاجرت کاری یا ادامه تحصیل اقدام کنند. کشورهای اروپایی و کانادا بهترین کشورها برای مهاجرت این رشته تحصیلی هستند. داوطلبان باید مدرک زبان انگلیسی داشته باشند تا بتوانند برای مهاجرت این رشته اقدام کنند. رقابت برای پذیرش در رشته مهندسی شیمی بسیار پایین است. این بدین معنی است که داوطلبان به راحتی می‌توانند در این رشته قبول شوند و در دانشگاه ثبت‌نام کنند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته مهندسی شیمی در کنار معایب خود مزایایی نیز دارد و داوطلبان با توجه به این مزایا می‌توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

بازار کار رشته مهندسی شیمی

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان پس از گذراندن مقاطع کارشناسی و ارشد، پیدا کردن کار مناسب است. در ادامه معرفی رشته مهندسی شیمی به سراغ معرفی بازار کار این رشته می‌رویم. این رشته از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است. دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در بخش‌های دولتی و خصوصی به کار مشغول شوند. مهم‌ترین صنایعی که دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در آن مشغول به کار شوند، صنایع نفت و پتروشیمی است. دانشجویان می‌توانند در یکی از حوزه‌های زیر پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار شوند:

  • صنایع مربوط به داروسازی
  • صنایع دولتی و خصوصی نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنایع مواد غذایی
  • صنایع نساجی
  • پالایشگاه‌های نفت
  • صنایع تولید رنگ
  • صنایع بازیافت فلزات
  • کارشناس مواد خوراکی
  • کارشناس وسایل بهداشتی و آرایشی
  • مدیر کنترل پروژه
  • مراکز دانش‌بنیان
  • صنایع تصفیه آب
  • طراحی سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز
  • و …

نرم‌افزارهای مهندسی شیمی

داوطلبانی که در رشته مهندسی شیمی تحصیل می‌کنند باید با نرم‌افزارهای زیادی آشنا باشند. نرم‌افزارهای مهندسی شیمی فرآیندهای شیمیایی را شبیه‌سازی می‌کنند و داوطلبان با استفاده از این نرم‌افزارها برخی از آزمایش‌های خود را به راحتی انجام می‌دهند. مهم‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی شیمی که داوطلبان باید با آن‌ها کار کنند به صورت زیر هستند:

  • نرم‌افزار متلب (MATLAB)
  • نرم‌افزار فلوئنت (FLUENT)
  • نرم‌افزار هایسیس (hysys)
  • نرم‌افزار اسپن وان (ASPEN ONE)
  • نرم‌افزار pipesys
  • نرم‌افزار hysys dynamic
  • نرم‌افزار aspen icarus
  • نرم‌افزار aspen adsim

مهاجرت با مدرک رشته مهندسی شیمی

آیا رشته مهندسی شیمی امکان مهاجرت به داوطلبان می‌دهد؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی امکان دریافت بورسیه تحصیلی را دارند؟ اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که رشته مهندسی شیمی در اکثر کشورهای جهان یک رشته محبوب و شناخته شده محسوب می‌شود. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به شرایط خود می‌توانند برای ادامه تحصیل یا ویزای کاری اقدام کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که مهاجرت کاری یا ادامه تحصیل در خارج از کشور شرایط خاص خود را دارد. متقاضیان مهاجرت کاری یا ویزای تحصیلی باید به سایت دانشگاه‌ مورد نظر یا سایت مهاجرت کشور مقصد مراجعه کنند و اطلاعات کاملی در مورد شرایط مهاجرت داشته باشند. داوطلبان با توجه به سوابق تحصیلی خود می‌توانند بورسیه نیز برای ادامه تحصیل دریافت کنند.

معرفی رشته مهندسی شیمی و بازار کار

تراز لازم برای قبولی در رشته مهندسی شیمی

بسیاری از داوطلبان با این سوال مواجه هستند که برای قبولی در رشته مهندسی شیمی باید چه ترازهایی داشته باشیم. تیم محتوای حرف آخر در ادامه معرفی رشته مهندسی شیمی به سراغ بررسی ترازهای داوطلبان گروه ریاضی می‌رود. شما می‌توانید در قسمت زیر ترازهای داوطلبان را در سهمیه منطقه 1، 2 و 3 بررسی کنید.

سهمیه منطقه 1

مثال 1

ترازهایی که در این قسمت به شما توضیح می‌دهیم مربوط به کنکور سال 1399 است. داوطلب خانمی که ساکن شهر تهران است توانسته در دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل در رشته مهندسی شیمی قبول شود. سهمیه قبولی این داوطلب یک است و رتبه کشوری 3148 را دارد. تراز این داوطلب 9129 و رتبه در سهمیه او 1920 است. ترازهای این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 50 درصد
عربی 71 درصد
دین و زندگی 63 درصد
زبان انگلیسی 43 درصد
ریاضی 38 درصد
فیزیک 44 درصد
شیمی 23 درصد

مثال 2

در مثالی دیگر یک داوطلب آقا که ساکن مشهد است توانسته رتبه کشوری 3748 را کسب کند. رتبه در سهمیه این داوطلب 2346 و تراز او 8958 است. دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاهی است که این داوطلب در آن قبول شده است. این داوطلب توانسته ترازهای زیر را برای رشته مهندسی شیمی کسب کند:

درس تراز
ادبیات فارسی 28 درصد
عربی 72 درصد
دین و زندگی 64 درصد
زبان انگلیسی 50 درصد
ریاضی 37 درصد
فیزیک 44 درصد
شیمی 28 درصد

سهمیه منطقه 2

مثال 1

در ادامه معرفی رشته مهندسی شیمی به سراغ ترازهای سهمیه منطقه 2 می‌رویم. در مثالی دیگر یک داوطلب آقا توانسته در دانشگاه علم و صنعت تهران قبول شود و رتبه کشوری 6132 دارد. رتبه در سهمیه این داوطلب 2127 است و داوطلب ترازهای زیر را برای رشته مهندسی شیمی کسب کرده است:

درس تراز
ادبیات فارسی 27 درصد
عربی 74 درصد
دین و زندگی 52 درصد
زبان انگلیسی 73 درصد
ریاضی 18 درصد
فیزیک 30 درصد
شیمی 25 درصد

مثال 2

در ادامه معرفی ترازهای داوطلبان به سراغ دانشگاه امیرکبیر می‌رویم. داوطلبی که ساکن قزوین است توانسته با رتبه کشوری 7054 در دانشگاه امیر کبیر برای رشته شیمی قبول شود. رتبه در سهمیه این داوطلب 2205 و تراز این داوطلب 8305 است. ترازهای این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 43 درصد
عربی 30 درصد
دین و زندگی 45 درصد
زبان انگلیسی 25 درصد
ریاضی 31 درصد
فیزیک 28 درصد
شیمی 16 درصد

سهمیه منطقه 3

مثال 1

داوطلبی که ساکن اردبیل است توانسته در دانشگاه بناب قبول شود. این داوطلب دارای رتبه کشوری 26439، رتبه در سهمیه 3975 و تراز 6535 است. ترازهای این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 4 درصد
عربی 31 درصد
دین و زندگی 25 درصد
زبان انگلیسی 29 درصد
ریاضی 19 درصد
فیزیک 8 درصد
شیمی 5 درصد

همان طور که در قسمت بالا مطالعه می‌کنید هر دانشگاه و هر منطقه در کارنامه قبولی دارای ترازهای متفاوتی است. شما می‌توانید با بررسی ترازهای داوطلبان دید بهتری برای انتخاب رشته در مهندسی شیمی داشته باشید.

مثال 2

داوطلبی که توانسته در دانشگاه علم و صنعت تهران قبول شود دارای رتبه در سهمیه 2130 است. این داوطلب با تراز 7179 دارای ترازهای زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 7 درصد
عربی 47 درصد
دین و زندگی 57 درصد
زبان انگلیسی 0 درصد
ریاضی 13 درصد
فیزیک 13 درصد
شیمی 15 درصد

آخرین رتبه قبولی برای رشته مهندسی شیمی

رتبه در سهمیه سهمیه جنسیت دانشگاه نوع دوره
2142 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) مرد دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران روزانه
3052 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) زن دانشگاه هرمزگان – بندرعباس روزانه
4346 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) مرد دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان نوبت دوم
1920 منطقه 1 زن دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل روزانه
2346 منطقه 1 مرد دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه
5238 منطقه 1 زن دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل روزانه
5308 منطقه 1 زن دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل نوبت دوم
2127 منطقه 2 مرد دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران روزانه
2205 منطقه 2 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر روزانه
3197 منطقه 2 زن دانشگاه اصفهان روزانه
4152 منطقه 2 زن دانشگاه اصفهان نوبت دوم
2130 منطقه 3 زن دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران روزانه
3272 منطقه 3 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوبت دوم
3400 منطقه 3 مرد پردیس شهید چمران روزانه
3975 منطقه 3 مرد دانشگاه بناب روزانه

بهترین دانشگاه برای رشته مهندسی شیمی

دانشگاه علم و صنعت ایران دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه کردستان
دانشگاه صنعتی ارومیه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی بابل دانشگاه صنعتی جندی شاپور دانشگاه شهید مدنی
دانشگاه صنعت نفت دانشگاه گلستان دانشگاه کاشان
دانشگاه یاسوج دانشگاه اراک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه مازندران دانشگاه شهید باهنر دانشگاه اردکان
دانشگاه سمنان دانشگاه حکیم سبزواری دانشگاه زنجان
دانشگاه شیراز دانشگاه یزد دانشگاه اصفهان
دانشگاه ارومیه دانشگاه تفرش دانشگاه ایلام
دانشگاه خلیج فارس دانشگاه رازی دانشگاه بناب
دانشگاه بجنورد دانشگاه تبریز دانشگاه مراغه
دانشگاه صنعتی کرمانشاه دانشگاه صنعتی سیرجان دانشگاه صنعتی بیرجند
دانشگاه صنعتی همدان دانشگاه گیلان دانشگاه صنعتی سهند
دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه تهران دانشگاه قم
دانشگاه ولی عصر رفسنجان دانشگاه شاهرود دانشگاه علم و فناوری مازندران

بهترین دانشگاه‌ های جهان برای رشته مهندسی شیمی

بر اساس رتبه‌بندی QS که به آن رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی کیو اس نیز گفته می‌شود در سال 2021 بهترین دانشگاه‌های رشته مهندسی شیمی به صورت زیر هستند:

  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه صنعتی نانیانگ
  • مؤسسه فناوری فدرال زوریخ
  • دانشگاه آکسفورد
  • مؤسسه فناوری کالیفرنیا

رشته مهندسی شیمی دانشگاه آزاد

بخش اول

  • دانشگاه آزاد واحد تبریز
  • دانشگاه آزاد واحد اصفهان – خوراسگان
  • دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
  • دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
  • دانشگاه آزاد واحد کرج
  • دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی آزاد تهران
  • دانشگاه آزاد واحد صبا شهر
  • دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
  • دانشگاه آزاد واحد پردیس
  • دانشگاه آزاد واحد پرند
  • دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
  • دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
  • دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
  • دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
  • دانشگاه آزاد واحد رودهن
  • دانشگاه آزاد واحد شهر قدس

بخش دوم

  • دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
  • دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
  • دانشگاه آزاد واحد ملارد
  • دانشگاه آزاد واحد ورامین
  • دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری
  • دانشگاه آزاد واحد مشهد
  • دانشگاه آزاد واحد نیشابور
  • دانشگاه آزاد واحد اهواز
  • دانشگاه آزاد واحد ایرانشهر
  • دانشگاه آزاد واحد شیراز
  • دانشگاه آزاد واحد قزوین
  • دانشگاه آزاد واحد کرمان
  • دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه
  • دانشگاه آزاد واحد رشت
  • دانشگاه آزاد واحد تهران شرق

دانشگاه های غیر انتفاعی برای مهندسی شیمی

بخش اول

  • دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی انرژی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی پردیسان – فریدون کنار
  • موسسه غیرانتفاعی جامی – نجف آباد
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی زاگرس – کرمانشاه
  • موسسه غیرانتفاعی صبا – ارومیه
  • موسسه غیرانتفاعی علامه طبرسی – قائم شهر
  • موسسه غیرانتفاعی کاوش – محمودآباد

بخش دوم

  • موسسه غیرانتفاعی اندیشه سازان – نکا
  • موسسه غیرانتفاعی پارس – مهر فارس
  • موسسه غیرانتفاعی توسعه دانش – سنندج
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی دانا – یاسوج
  • موسسه غیرانتفاعی سینا – کاشان
  • موسسه غیرانتفاعی علامه دهخدا – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی فخر رازی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی قدر – کوچصفهان رشت
  • موسسه غیرانتفاعی نقش جهان – اصفهان

رشته مهندسی شیمی دانشگاه پیام نور

بخش اول

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز اردبیل
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز زنجان
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شمال
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بندر عباس
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – مرکز سنندج

بخش دوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ارومیه
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بوشهر
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز گرگان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان

بخش سوم

  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز زرین شهر
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز اراک
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – مرکز کرج
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز ساری
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – مرکز بجنورد
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز زاهدان

بخش چهارم

  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز کرمانشاه
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز یاسوج
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رشت

دانشگاه های دولتی برای مهندسی شیمی

بخش اول

  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه اردکان
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه بناب
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل
  • دانشگاه تفرش
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل دانشکده فنی کاسپین واقع در رضوان شهر استان گیلان)
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
  • دانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل آبادان)
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول
  • دانشگاه صنعتی شاهرود

بخش دوم

  • دانشگاه تهران (محل تحصیل دانشکده فنی فومن واقع در شهرستان فومن استان گیلان)
  • دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل اهواز)
  • دانشگاه گلستان – گرگان (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی علی آباد کتول)
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران (محل تحصیل پردیس بندر ماهشهر)
  • دانشگاه صنعتی بابل
  • دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
  • دانشگاه صنعتی سیرجان

بخش سوم

  • دانشگاه صنعتی همدان
  • دانشگاه قم
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
  • دانشگاه علم و فناوری مازندران – بهشهر
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه مازندران – بابلسر
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
  • دانشگاه مراغه
  • دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین – قوچان
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

بخش چهارم

  • دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان
  • مرکز آموزش عالی لامرد
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه یاسوج
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • مجتمع آموزش عالی گناباد
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • مرکز آموزش عالی لار

 دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر

رشته مهندسی شیمی ارزش خواندن دارد؟ آیا مهندسی شیمی یک رشته دانشگاهی مناسب است؟ داوطلبان قبل از انتخاب رشته با سوالات زیادی روبه‌رو می‌شوند. داشتن اطلاعات کافی در مورد رشته تحصیلی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها با دید بهتری به سراغ انتخاب رشته دانشگاهی بروند. شما در این مطلب به صورت جامع و کامل با صفر تا صد رشته مهندسی شیمی آشنا شدید. اما هنوز یک کار مهم باقی مانده است. داوطلبان باید خود را به بهترین شکل ممکن برای کنکور سراسری آماده کنند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان بهترین عملکرد را در کنکور سراسری داشته باشند بهترین دوره‌های آموزشی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. این موسسه برای گروه ریاضی دوره‌های آموزشی منحصربه‌فردی آماده کرده است. دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر توسط بهترین اساتید کشور در اختیار داوطلبان گروه ریاضی قرار می‌گیرند.

موسسه حرف آخر برای تدریس دروس گروه ریاضی با بهترین اساتید کشور همکاری می‌کند. اساتیدی مانند استاد عبدالرضا منتظری، استاد مهران قاسمی، استاد پیمان کامیار، استاد علی سلوکی و استاد محمد همدانی از اساتید دوره‌های آموزشی گروه ریاضی حرف آخر هستند. این اساتید برای تدریس تمامی مفاهیم روش‌های خاص و الگوهای کاربردی دارند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان مفاهیم را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرند. موسسه حرف آخر برای راحتی داوطلبان نحوه ارائه دوره‌های آموزشی خود را تغییر داده است. داوطلبان می‌توانند ویدیوهای آموزشی حرف آخر را در بستر vod حرف آخر مشاهده کنند. این بستر به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها به صورت آنلاین و آفلاین ویدیوهای آموزشی موسسه حرف آخر را مشاهده کنند.

سوالات متداول در مورد رشته مهندسی شیمی

1) آیا رشته مهندسی شیمی تنها مفاهیم درس شیمی را شامل می‌شود؟

نه خیر – رشته مهندسی شیمی تنها 20 واحد درس شیمی از میان 142 واحد درسی دارد.

2) آیا امکان ادامه تحصیل برای رشته مهندسی شیمی در مقطع ارشد وجود دارد؟

بله دانشجویان می‌توانند با توجه به علاقه خود در گرایش‌های مختلف مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

3) آیا رشته مهندسی شیمی ارزش خواندن دارد؟

این سوال کاملا به علاقه و مهارت شما بستگی دارد. اگر به درس شیمی علاقه زیادی دارید این رشته بهترین انتخاب برای تحصیل در دانشگاه برای شما محسوب می‌شود.

4) برای موفقیت در این رشته باید کدام درس‌ها را در دوره متوسطه دوم به خوبی مطالعه کرد؟

درس‌های شیمی و ریاضی مهم‌ترین درس‌ها برای موفقیت در قبولی این رشته هستند. داوطلبان باید به این دو درس اهمیت زیادی بدهند.

5) آیا مهندسی شیمی بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد؟

بله داوطلبان با توجه به سوابق تحصیلی خود می‌توانند بدون کنکور در این رشته و در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. اما دانشگاه‌های دولتی در دوره روزانه و نوبت دوم این رشته را بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار نمی‌دهد.

6) مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌هایی است؟

بله رشته مهندسی دارای 8 گرایش مختلف است و داوطلبان با توجه به علاقه خود می‌توانند یکی از گرایش‌ها را بعد از گذراندن دو سال از دوره تحصیلی خود انتخاب کنند.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های دانشگاهی به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین اخبار کنکور به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.