به نظر شما انتخاب رشته مناسب چه تاثیری در آینده کاری داوطلبان دارد؟ آیا رشته‌های دانشگاهی می‌توانند آینده کاری داوطلبان را تحت تاثیر قرار دهند؟ جواب این دو سوال بسیار واضح و روشن است. انتخاب یک رشته مناسب در دانشگاه به طور مستقیم در آینده کاری داوطلبان تاثیرگذار است. به عبارت دیگر داوطلبانی که رشته دانشگاهی مناسبی را برای خود انتخاب می‌کنند در آینده با توجه به شغل مورد نظر خود درآمد بالایی خواهند داشت. داوطلبان گروه ریاضی با یک سوال مهم مواجه هستند. کدام رشته دانشگاه بهترین رشته گروه ریاضی برای داوطلبان است؟ آیا رشته مهندسی عمران یا رشته مهندسی معماری پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در کشور هستند؟ رشته‌های گروه ریاضی در کنکور سراسری بسیار زیاد هستند و داوطلبان با دست باز می‌توانند یک رشته دانشگاهی را انتخاب کنند. یکی از رشته‌های گروه ریاضی که به خوبی صاحب یک بازار کار مناسب شده، رشته مهندسی صنایع است.

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که با اثربخشی، کارایی، کیفیت و بهبود کالاها، خدمات و فرآیندها ارتباط مستقیمی دارد. شاید بسیاری از داوطلبان با نام مهندسی صنایع آشنا نباشند و اطلاعاتی در مورد مفاهیم و مباحث این رشته به گوش آن‌ها نخورده باشد. متاسفانه گاهی اوقات داوطلبان بدون شناخت کافی به سراغ یک رشته دانشگاهی می‌روند و آینده تحصیلی خود را خراب می‌کنند. رشته مهندسی صنایع یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در کشور محسوب می‌شود که در چند سال اخیر بازار کار مناسبی نیز پیدا کرده است. این رشته در اولین سال‌های تاسیس خود به عنوان شاخه‌ای از مهندسی مکانیک در نظر گرفته می‌شد. اما این شرایط در حال حاضر متفاوت است. داوطلبان این رشته را به صورت یک رشته مستقل در دانشگاه‌های کشور مطالعه می‌کنند. موسسه حرف آخر در این مطلب تمامی اطلاعات مهم در مورد این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

 

معرفی رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟

متاسفانه اکثر داوطلبان به صورت صفر تا صد اطلاعات کاملی در مورد رشته‌های دانشگاهی ندارند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که داوطلبان انتخاب صحیحی در کنکور سراسری نداشته باشند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم اطلاعات کاملی را در مورد رشته مهندسی صنایع در اختیار داوطلبان قرار دهیم تا آن‌ها بهترین انتخاب را در کنکور سراسری داشته باشند. البته داوطلبان قبل از کسب اطلاعات لازم در مورد رشته مهندسی صنایع باید با تغییرات کنکور سراسری بیشتر آشنا شوند. همان طور که اکثر داوطلبان از این موضوع مطلع هستند کنکور سراسری با تغییرات بسیار زیادی در سال 1402 روبه‌رو شده است. ما در این بخش برخی از مهم‌ترین تغییرات کنکور را به داوطلبان معرفی می‌کنیم.

اولین و مهم‌ترین تغییر کنکور سراسری در سال 1402 حذف دروس عمومی از کنکور است. این بدین معنی است که داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، دین و زندگی و عربی پاسخ نمی‌دهند. البته دروس عمومی به طور کلی از برنامه درسی داوطلبان حذف نمی‌شوند. داوطلبان باید دروس عمومی را برای بهبود سوابق تحصیلی خود به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند. با توجه به تمامی این موارد داوطلبان باید در کنکور سراسری به سوالات دروس تخصصی برای قبولی در کنکور پاسخ دهند.

یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری حذف زیرگروه‌ها از کنکور است. این بدین معنی است که دیگر هیچ زیرگروهی در کنکور سراسری وجود ندارد. با توجه به این شرایط رشته مهندسی صنایع در کدام زیرگروه ریاضی قرار دارد؟ رشته مهندسی صنایع در هیچ زیرگروهی قرار ندارد. تمامی رشته‌های گروه ریاضی در یک گروه قرار دارند. ضرایب دروس تخصصی برای تمامی رشته‌های گروه ریاضی یکسان هستند و ضرایب با توجه به رشته‌ها تغییر نمی‌کنند. شما می‌توانید در قسمت زیر با جدیدترین ضرایب دروس تخصصی شیمی، فیزیک و ریاضی در کنکور بیشتر آشنا شوید.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور سراسری

نام درس ضریب
ریاضی 12
فیزیک 9
شیمی 7

منابع جدید کنکور ریاضی برای مهندسی صنایع

درس ریاضی مهم‌ترین درس کنکور ریاضی برای تمامی رشته‌هاست. این بدین معنی است که داوطلبان گروه ریاضی برای قبولی در هر رشته‌ای باید درس ریاضی را به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند. داوطلبان در حال حاضر با دو تغییر مهم کنکور سراسری آشنا شدند که هر دو تغییر تاثیر بسیار زیادی در نحوه مطالعه داوطلبان دارد. اما تغییرات دیگری نیز وجود دارند که در کنکور سراسری و رتبه نهایی داوطلبان تاثیرگذار هستند. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری، تغییر زمان برگزاری کنکور است. کنکور سراسری قبل از سال 1402 به صورت سالانه برگزار می‌شد. اما این شرایط در حال حاضر پابرجا نیست. کنکور سراسری با توجه به آخرین تغییرات به صورت سالی دو بار برگزار می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان دو بار در یک سال شانس قبولی در کنکور سراسری را دارند. اما آیا تغییر زمان برگزاری کنکور تاثیری در منابع کنکور ریاضی دارد؟

آیا منابع کنکور ریاضی برای نوبت اول و دوم یکسان هستند؟ آیا داوطلبان باید برای نوبت اول نصف کتاب‌های درسی را مطالعه کنند؟ داوطلبان سوالات زیادی در مورد منابع کنکور دارند که ما در این بخش به این سوالات پاسخ می‌دهیم. منابع کنکور ریاضی برای هر دو نوبت اول و دوم یکسان هستند. این بدین معنی است که داوطلبان باید برای هر دو نوبت کنکور کل کتاب‌های درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنند. منابع کنکور 1402 برای کنکور ریاضی کتاب‌های ریاضی پایه دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، آمار و احتمال پایه یازدهم، حسابان پایه یازدهم، حسابان پایه دوازدهم، هندسه پایه دوازدهم، ریاضی گسسته پایه دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم هستند. بنابراین داوطلبان باید تمامی این منابع را از سطر اول تا سطر آخر برای هر دو نوبت کنکور مطالعه کنند.

منابع کنکور ریاضی

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی 1: پایه دهم 1399
هندسه 1: پایه دهم 1399
هندسه 2: پایه یازدهم 1400
آمار و احتمال: پایه یازدهم 1400
حسابان 1: پایه یازدهم 1400
حسابان 2: پایه دوازدهم 1401
هندسه 3: پایه دوازدهم 1401
ریاضیات گسسته: پایه دوازدهم 1401

فیزیک

نام کتاب سال چاپ
فیزیک 1: پایه دهم 1399
فیزیک 2: پایه یازدهم 1400
فیزیک 3: پایه دوازدهم 1401

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی 1: پایه دهم 1399
شیمی 2: پایه یازدهم 1400
شیمی 3: پایه دوازدهم 1401

معرفی رشته مهندسی صنایع

داوطلبان تا حد زیادی با تغییرات کنکور سراسری در سال 1402 آشنا شدند. حالا نوبت این است که داوطلبان رشته مهندسی صنایع را بشناسند و با شناخت کافی به سراغ این رشته بروند. رشته مهندسی صنایع چیست؟ رشته مهندسی صنایع چه اطلاعاتی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ رشته مهندسی صنایع با ترکیب مهندسی، ریاضیات، مدیریت و اقتصاد تلاش می‌کند که کارایی سیستم‌های تولیدی را بهبود دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که رشته مهندسی صنایع بین تمامی رشته‌های مهندسی یک ارتباط قوی ایجاد می‌کند. این رشته با استفاده از افراد، اطلاعات، سامانه‌ها، تجهیزات و … فرآیندها را بهینه‌سازی می‌کند. بنابراین این رشته کارایی یک سیستم را با استفاده از روش‌های مختلف بررسی و ارزیابی می‌کند. رشته مهندسی صنایع تمامی رشته‌ها را به هم مرتبط می‌کند تا یک سیستم با کارایی بالا تولید کند.

داوطلبانی که در این رشته به ادامه تحصیل می‌پردازند باید به مباحث مختلفی مانند ریاضی، اقتصاد، مدیریت مالی و کنترل پروژه علاقه داشته باشند. مهندسی صنایع در ابتدا به عنوان یک شاخه از مهندسی مکانیک در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت. اما در حال حاضر این رشته یک رشته مستقل دانشگاهی است که داوطلبان زیادی را به خود جذب می‌کند. رشته مهندسی صنایع داوطلبان را به نحوی آموزش می‌دهد تا آن‌ها امور برنامه‌ریزی و کنترل و بهبود فعالیت‌های مختلف بین رشته‌ها را به خوبی انجام دهند. مهندسان صنایع به دنبال یافتن بهترین راه و روش برای تولید یک محصول بهینه با کارایی بالا هستند. با توجه به تمامی این تعاریف می‌توان متوجه شد که رشته مهندسی صنایع یکی از مهم‌ترین رشته‌های گروه ریاضی است. مهندسان صنایع در هر صنعتی به دنبال بهترین روش هستند و آن روش را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند.

 

 

مهندسی صنایع به انگلیسی

رشته مهندسی یکی از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه است که داوطلبان زیادی را به صورت سالانه جذب می‌کند. داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته تحصیلی توجه زیادی به نکات مثبت و منفی این رشته داشته باشند. برخی از داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری هستند. بنابراین داوطلبان باید با کلمات انگلیسی این رشته نیز آشنا باشند. یکی از سوالات داوطلبان در مورد رشته مهندسی صنایع به کلمات انگلیسی این رشته مربوط می‌شود. مهندسی صنایع به انگلیسی چیست؟ اصطلاحات انگلیسی این رشته چیست؟ آیا داوطلبان باید کلمات انگلیسی این رشته را بدانند؟ بله تمامی داوطلبان باید با اصطلاحات انگلیسی این رشته آشنا باشند تا آن‌ها بتوانند بهترین نتیجه را در زمان تحصیل و هنگام کار به دست آورند. رشته مهندسی صنایع به انگلیسی industrial engineering است. این رشته اصطلاحات زیادی به انگلیسی دارد که ما در قسمت زیر برخی از این اصطلاحات را معرفی می‌کنیم:

شاخص قیمت مصرف کننده Consumer Price Index تابع مصرف consumption function
پایداری مداوم constant flexibility نمودار احتمال وقوع contingency diagram
ذخیره احتمالی contingency reserve (cr) زمان کار مستمر continuous working time
دانش قرارداد Contract knowledge هزینه هدف قرارداد contract target cost (ctc)
مدیر مرکز کنترل control account manager (cam) متغیرهای کنترل control variables
نرخ همگرایی Convergence rate تبلیغات مشارکتی Cooperative Advertising
محصولات فرآوری شده Processed Products مدل تولید-موجودی production-inventory model
سطح کارایی performance مدیریت یکپارچه سازی پروژه project integrated management

رشته مهندسی صنایع برای کدام داوطلبان مناسب است؟

داوطلبان سوالات زیادی در مورد رشته مهندسی صنایع دارند. رشته مهندسی صنایع برای کدام داوطلبان مناسب است؟ کدام داوطلبان می‌توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند؟ داوطلبان گروه ریاضی می‌توانند به راحتی این رشته دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. داوطلبانی که به درس ریاضی علاقه دارند باید به سراغ انتخاب این رشته تحصیلی بروند. البته این بدین معنی نیست که داوطلبان تنها باید به این درس علاقه داشته باشند. همان طور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم این رشته یک رشته ترکیبی است. بنابراین داوطلبان باید مهارت‌های دیگری نیز داشته باشند. داوطلبانی که به مباحث مدیریت، اقتصاد و کنترل پروژه علاقه دارند بهتر است این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی

داوطلبان با مفاهیم ساده رشته مهندسی صنایع آشنا شدند. ما در ادامه معرفی رشته مهندسی صنایع به سراغ مقاطع تحصیلی این رشته می‌رویم. رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی چند سال است؟ داوطلبان باید چند واحد درسی را در این مقطع مطالعه کنند؟ رشته مهندسی صنایع مانند سایر رشته‌های مهندسی گروه ریاضی در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که حداقل مدت زمان مطالعه این رشته 4 سال است. داوطلبان می‌توانند در حداکثر زمان 6 ساله دروس رشته مهندسی صنایع را سپری کنند. تعداد واحدهای درسی این رشته 140 واحد است. داوطلبان باید این تعداد واحد درسی این رشته را در 8 ترم تحصیلی مطالعه کنند. گاهی اوقات تعداد ترم‌های تحصیلی نیز با توجه به شرایط داوطلبان تغییر می‌کند.

داوطلبان در رشته مهندسی صنایع باید دروس مختلفی را مطالعه کنند. این دروس شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس اختیاری و کارگاه‌ها هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که دروس اصلی و تخصصی این رشته با توجه به گرایش‌های مختلف متفاوت است. این بدین معنی است که داوطلبان با توجه به گرایش تحصیلی خود دروس تخصصی مختلفی را مطالعه می‌کنند. داوطلبان در مقطع کارشناسی باید یک واحد نیز به عنوان کارآموزی سپری کنند تا موفق به کسب مدرک کارشناسی از این رشته شوند. دروس رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 22 واحد
  • دروس اصلی: 66 واحد
  • دروس اختیاری: 28 واحد
  • کارگاه‌ها: 3 واحد
  • کارآموزی: 1 واحد

 

معرفی رشته مهندسی صنایع

دروس مهندسی صنایع

دروس عمومی: 20 واحد

معارف اسلامی 1 معارف اسلامی 2 ادبیات فارسی
اخلاق اسلامی انقلاب اسلامی زبان عمومی
تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2 تاریخ اسلام
متون اسلامی جمعیت و تنظیم خانواده روانشناسی
جامعه شناسی فلسفه علم نجوم

دروس پایه: 22 واحد

ریاضی 1 ریاضی 2 معادلات دیفرانسیل
فیزیک 1 فیزیک 2 برنامه‌نویسی کامپیوتر
آزمایشگاه فیزیک 1 آزمایشگاه فیزیک 2 محاسبات عددی

دروس اصلی و تخصصی: 66 واحد

دروس اصلی

ریاضیات معادلات دیفرانسیل محاسبات عددی
برنامه‌نویسی کامپیوتر فیزیک شیمی عمومی با آزمایشگاه
مهندسی برق با آزمایشگاه نقشه کشی صنعتی اقتصاد عمومی
علم مواد مقاومت مصالح استاتیک
ارزیابی کار و زمان اقتصاد مهندسی ارزیابی کار و زمان
اصول حسابداری و هزینه‌یابی برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی کنترل پروژه
طرح‌ریزی واحدهای صنعتی روش‌های تولید کنترل کیفیت آماری
تحقیق در عملیات تئوری احتمالات و کاربردهای آن آمار مهندسی
آزمایشگاه اندازه‎گیری دقیق کارگاه ماشین ابزار (ماشین افزار) کارگاه عمومی جوش
کارگاه ریخته گری

دروس تخصصی گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها

زبان تخصصی اصول شبیه‌سازی کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع
تحلیل سیستم‌ها برنامه‌ریزی حمل و نقل پروژه پایانی اصول مدیریت و تئوری سازمان
سیستم‌های اطلاعاتی کنترل مدیریت و کارآموزی

دروس تخصصی گرایش تولید صنعتی

زبان تخصصی پروژه طراحی ایجاد صنایع مهندسی فاکتورهای انسانی
برنامه ریزی تولید برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی کاربرد کامپیوتر در مهندسی صنایع
برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات پروژه اصول مدیریت و تئوری سازمان
کارآموزی

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی صنعتی

ماشین‌های افزار قید و بندها طراحی قالب
مونتاژ مکانیکی کنترل عددی عملیات حرارتی
زبان تخصصی پروژه کارآموزی

دروس تخصصی گرایش ایمنی صنعتی

عوامل شیمیایی محیط کار ایمنی در برق حفاظت صنعتی
اعلام و اطفاء حریق، دیگ‌ها و ظروف تحت فشار مهندسی احتراق گاز رسانی
کارآموزی

دروس اختیاری: 28 واحد

طراحی ایجاد صنایع مدیریت کیفیت و بهره‌وری برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی‌های 2
برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات مهندسی فاکتورهای انسانی برنامه‌ریزی حمل و نقل
تحلیل سیستم‌ها مدل‌های احتمالی و تئوری صف تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری
سیستم‌های اطلاعات مدیریت آزمایشگاه اندازه‌گیری دقیق و کنترل کیفیت اتوماسیون صنعتی
ایمنی و بهداشت صنعتی مونتاژ مکانیکی کنترل عددی
کارگاه ماشین افزار 2 کارگاه اتومکانیک اصول بازاریابی
شیمی عمومی سیستم‌های پرداخت حقوق و دستمزد مدیریت مالی

گرایش های رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی

داوطلبان گروه ریاضی که به دنبال قبولی در رشته مهندسی صنایع هستند باید اطلاعات کافی در مورد گرایش‌های این رشته داشته باشند. آیا رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش مختلف است. داوطلبان در هر یک از این گرایش‌ها باید دروس تخصصی متفاوتی را مطالعه کنند. گرایش‌های کارشناسی ارشد این رشته به صورت زیر هستند:

  • مهندسی صنایع با گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها
  • مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی
  • مهندسی صنایع با گرایش تکنولوژی صنعتی
  • مهندسی صنایع با گرایش ایمنی صنعتی

گرایش های رشته مهندسی صنایع در مقطع ارشد

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که در مقطع کارشناسی ارشد نیز امکان تحصیل دارد. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند وارد بازار کار شوند یا به دنبال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشند. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع با گرایش‌های مختلفی روبه‌رو هستند. آن‌ها می‌توانند با توجه به علایق خود یکی از گرایش‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع در یک مدت زمان 2 یا 3 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان باید در این دوره 32 واحد درسی را مطالعه کنند. دروس این مقطع تحصیلی دروس تخصصی الزامی، دروس تخصصی انتخاب، پروژه و تحقیق هستند. دروس تخصصی الزامی 9 الی 12 واحد، دروس تخصصی انتخابی 12 الی 15 واحد، پروژه و تحقیق نیز 8 واحد دروس را تشکیل می‌دهند. گرایش‌های رشته مهندسی صنایع در مقطع ارشد به صورت زیر هستند:

  • مهندسی صنایع بهینه سازی سیستم ها
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های سلامت
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت نوآوری و فناوری
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های مالی
  • مهندسی صنایع با گرایش لجستیک و زنجیره تامین
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت پروژه
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های کلان
  • مهندسی صنایع با گرایش آینده پژوهی
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت مهندسی

 

 

دروس ارشد مهندسی صنایع

دروس اصلی

  • روش‌های آماری
  • اقتصاد مهندسی پیشرفته
  • طراحی سیستم‌های صنعتی
  • سیستم‌های صف

دروس تخصصی

  • شبیه‌سازی کامپیوتری
  • تئوری توالی عملیات
  • تئوری و کاربرد پایایی
  • مهندسی فاکتورهای انسانی پیشرفته
  • ماشین‌های کنترل عددی
  • طراحی سیستم‌های تولیدی اتوماتیک
  • طراحی و تولید توسط کامپیوتر
  • پیش‌بینی و آنالیز سری‌های زمانی
  • سیستم‌های زمان سنجی
  • برنامه‌ریزی خطی پیشرفته
  • برنامه‌ریزی پویا
  • برنامه‌ریزی متغیرهای صحیح
  • برنامه‌ریزی تولید پیشرفته
  • مدل‌سازی شبکه‌ها
  • برنامه‌ریزی حمل و نقل
  • کاربرد مجموعه‌های فازی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی
  • تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه
  • تحلیل شبکه‌ها
  • بهینه‌سازی مدل‌های غیرخطی
  • قابلیت اطمینانی
  • دروس تخصصی و اصلی سایر شاخه‌های کارشناسی ارشد مهندسی صنایع
  • مسائل منتخب در مهندسی صنایع

گرایش های دکتری مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های محبوب گروه ریاضی است که در مقطع دکتری نیز در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. طول دوره دکتری رشته مهندسی صنایع حداقل 3 سال و حداکثر 4 سال است. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی از رشته ارشد می‌توانند به سراغ مطالعه این مقطع تحصیلی بروند. تعداد کل واحدهای درسی در مقطع دکتری این رشته 36 واحد درسی است. متقاضیان می‌توانند برای ادامه تحصیل یکی از گرایش‌های زیر را انتخاب کنند.

  • مهندسی صنایع با گرایش کیفیت و بهره‌وری
  • مهندسی صنایع با گرایش آینده پژوهی
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های کلان
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت مهندسی
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت پروژه
  • مهندسی صنایع با گرایش لجستیک و زنجیره تأمین
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های مالی
  • مهندسی صنایع با گرایش مدیریت نوآوری و فناوری
  • مهندسی صنایع با گرایش سیستم‌های سلامت
  • مهندسی صنایع با گرایش بهینه سازی سلامت

بهترین گرایش های مهندسی صنایع

برخی از داوطلبان تا مقطع دکتری به فکر ادامه تحصیل هستند و برخی از آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند. داوطلبانی که به دنبال ادامه تحصیل هستند با یک سوال مواجه روبه‌رو می‌شوند. کدام گرایش مهندسی صنایع بهتر است؟ کدام گرایش رشته مهندسی صنایع درآمد مناسبی دارد؟ داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که در تمامی گرایش‌های رشته مهندسی صنایع فرصت شغلی به یک اندازه نیست. گاهی اوقات برخی از گرایش‌ها بازار کار و درآمد بسیار بالایی دارند. بنابراین اگر به دنبال بهترین گرایش رشته مهندسی صنایع هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که بهترین گرایش از نظر داوطلبان گرایشی است که بازار کار مناسبی دارد. بهترین گرایش های مهندسی صنایع با توجه به بازار کار و درآمد گرایش‌های زیر هستند:

  • گرایش مدیریت مهندسی
  • گرایش مدیریت پروژه
  • گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها
  • گرایش سیستم‌های مالی

 

ایا رشته مهندسی صنایع سخت است؟

آیا رشته مهندسی صنایع سخت است؟ آیا این رشته ارزش مطالعه دارد؟ داوطلبان سوالات زیادی از این قبیل دارند و با توجه به پاسخ این سوالات به سراغ مطالعه رشته مهندسی صنایع می‌روند. آیا شما می‌توانید یک رشته دانشگاهی را نام ببرید که آسان باشد؟ آیا به نظر شما رشته ساده‌ و آسانی در گروه ریاضی وجود دارد؟ داوطلبان به هیچ عنوان نمی‌توانند یک رشته را دشوار و سخت بنامند. تمامی رشته‌های تحصیلی دارای دشواری‌ها و چالش‌هایی هستند. رشته مهندسی صنایع نیز مانند سایر رشته‌های گروه ریاضی سختی‌ها و دشواری‌هایی دارد. اما این نکته را در نظر بگیرید که این رشته ارزش خواندن و مطالعه دارد و داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی وارد بازار کار می‌شوند.

معرفی کامل رشته های پیراپزشکی در ایران

بازار کار رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌های پردرآمد گروه ریاضی محسوب می‌شود. این رشته از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های مختلف می‌توانند مشغول به کار شوند. شاید رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌هایی باشد که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در هر حوزه و صنعتی فعالیت کنند. درآمد این رشته بسیار مناسب است و بازار کار مهندسی صنایع نیز بسیار قابل قبول است. دانشجویان می‌توانند در یکی از مشاغل زیر مشغول به کار شوند.

  • مهندسی سیستم‌های بهره‌وری
  • مدیریت و کنترل پروژه
  • صنعت لجستیک و زنجیره تامین
  • سیستم‌های تولیدی
  • مهندسی مالی
  • مهندسی ارزش
  • مهندسی سیستم‌های کیفیت
  • مدیریت تولید
  • مهندسی فاکتورهای انسانی و HSE
  • آینده پژوهی
  • مهندسی فاکتورهای انسانی
  • طراحی فرآیندها و ساختارهای سازمانی

معرفی رشته مهندسی صنایع

نرم‌افزارهای مخصوص این رشته

  • نرم‌افزار Microsoft Visio
  • نرم‌افزار مدیریت پروژه MSP
  • نرم‌افزار نرم افزار Harvard Project Manage: HPM
  • نرم‌افزار Statistica
  • نرم‌افزار Factory Flow
  • نرم‌افزار SPSS
  • نرم‌افزار QSB

موقعیت های شغلی رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع بازار کار مناسبی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند. بنابراین داوطلبان نباید به هیچ عنوان نگران آینده کاری خود در این رشته باشند. به نظر شما مهندسان صنایع در چه موقعیت‌های شغلی می‌توانند فعالیت کنند. ما در قسمت زیر مهم‌ترین موقعیت های شغلی رشته مهندسی صنایع را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهیم:

  • مدیریت و کنترل کیفیت
  • مدیریت و کنترل پروژه
  • تحلیلگر اقتصاد خرد و کلان
  • مدیریت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی
  • مدیریت و برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌ها
  • تکنسین ساخت
  • بازرس تضمین کیفیت
  • مکانیک صنعتی
  • طراح صنعتی
  • ناظر تولید
  • مدیریت منابع انسانی و مالی
  • مهندسی بهره‌وری انرژی
  • مدیر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • مهندسی لجستیک
  • مهندسی سیستم‌های کیفیت
  • طراحی فرآیندها و ساختارهای سازمانی

مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز مهندس صنایع

داوطلبانی که از رشته مهندسی صنایع فارغ‌التحصیل می‌شوند باید مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی داشته باشند. داشتن مهارت‌ها و توانایی‌های خاص موجب می‌شود که داوطلبان به راحتی یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند. البته این رشته به مهارت‌های خاصی نیاز ندارد. داوطلبان باید توانایی کار تیمی داشته باشند و در هر شرایطی زمان خود را مدیریت کنند. مهم‌ترین مهارت‌های این رشته تحصیلی به صورت زیر هستند:

  • تسلط به زبان انگلیسی
  • توان حل مساله
  • توان مدیریت زمان
  • توانایی تحمل فشار کاری زیاد
  • خلاقیت و نوآوری
  • مهارت‌های ارتباطی خوب
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • توانایی کار تیمی
  • دقت و توجه به جزئیات
  • تسلط به نرم‌افزارهای مهندسی صنایع
  • توان علمی خوب در ریاضی، آمار و فیزیک
  • توانایی مدیریت تیم
  • توانایی مدیریت پروژه
  • دارای ذهن خلاق و پویا
  • و …

وظایف مهندس صنایع

داوطلبانی که به عنوان مهندسی صنایع فارغ‌التحصیل می‌شوند باید با وظایف خود در صنایع مختلف آشنا باشند. مهندسان صنایع معمولا توانایی انجام هر کاری را در صنایع مختلف دارند. به همین دلیل رشته مهندسی صنایع یک پل ارتباطی مابین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شود. وظایف مهندسان صنایع با توجه به موقعیت شغلی آن‌ها بسیار متفاوت است. اما در حالت کلی تمامی مهندسان صنایع یک وظیفه مهم و حیاتی دارد و آن نیز یافتن عیوب و رفع آن‌هاست. این بدین معنی است که مهم‌ترین وظیفه یک مهندس صنایع پیدا کردن چالش‌ها و عیوب مختلف و حل آن‌هاست. اما یافتن عیوب تنها وظیفه مهندس صنایع نیست. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین وظایف مهندسان صنایع در موقعیت‌های شغلی مختلف آشنا شوید:

  • رعایت کلیه اصول ایمنی در کار
  • اطلاع از تمام فرآیندهای درون سازمان و کسب و کار
  • ایجاد سیستم کنترل برای اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای کیفیت‌ سنجی
  • همکاری با مشتریان و مدیریت برای توسعه استانداردهای طراحی و تولید
  • آموزش مدیران، سرپرستان و کارگران بخش‌های مختلف
  • طراحی سیستم‌های کنترلی برای هماهنگی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی تولید برای اطمینان از کیفیت مناسب محصولات
  • ایجاد حداکثر بازدهی در تولید و فرآیندهای جاری در مجموعه
  • پیاده‌سازی روش‌های کنترل کیفیت برای حل مشکلات تولید و کاهش هزینه‌ها
  • خودکار سازی و اتوماسیون فرآیندهای ساخت و تولید
  • تدوین و طراحی استانداردها برای فرآیندها و محصولات تولیدی
  • سنجش چگونگی تولید محصولات یا ارائه خدمات با حداکثر کارآیی
  • کاهش اتلاف انرژی، زمان و هزینه در سازمان‌ها و کسب و کارها
  • یافتن عیوب و رفع آن‌ها
  • صحبت با اکثر مشتریان و برنامه‌ریزی برای حل دغدغه‌ها، نارضایتی‌ها و دشواری‌های آن‌ها
  • تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و صورت‌های مالی با روش‌های کنترل کیفیت و بهبود آن‌ها
  • نظارت بر مراحل مختلف تولید
  • و …

 

 

درامد مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع بازار کار مناسبی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. موقعیت‌های شغلی رشته مهندسی صنایع بسیار زیاد است و فارغ‌التحصیلان به هیچ عنوان برای کسب یک موقعیت شغلی دچار مشکل نمی‌شوند. با توجه به تمامی این شرایط داوطلبان یک سوال مهم در مورد رشته مهندسی صنایع دارند. آیا درآمد رشته مهندسی صنایع مانند بازار کار این رشته مناسب است؟ آیا مهندسان صنایع بدون نگرانی در این رشته می‌توانند حقوق بالایی داشته باشند؟ همان طور که در بخش ابتدایی متن نیز به آن اشاره کردیم بازار کار رشته مهندسی صنایع بسیار مناسب است و این رشته موقعیت‌های شغلی متفاوتی دارد. هر کدام از این موقعیت‌های شغلی درآمدهای مختلفی دارند. مهندسان صنایع که در بخش‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند با توجه به قوانین مشخصی حقوق می‌گیرند. اما این شرایط برای کارکنان بخش خصوصی صدق نمی‌کند.

مهندسان صنایع با توجه به شرایط مختلف در صنایع خصوصی حقوق دریافت می‌کنند. این مهندسان با توجه به میزان تحصیلات، دانش، مهارت و تجربه کاری درآمدهای مختلفی دارند. مهندسان در سال‌های اولیه کار ممکن است حقوق پایینی دریافت کنند، اما این شرایط همیشگی نیست. تجربه کاری و مهارت مهندسان مهم‌ترین فاکتور برای درآمد و حقوق آن‌هاست. با توجه به تمامی این شرایط به راحتی می‌توان گفت که رشته مهندسی صنایع مانند بازار کار مناسب از درآمد بالایی نیز برخوردار است. همین دلیل نیز موجب می‌شود که داوطلبان با خیال راحت این رشته را برای آینده کاری خود انتخاب کنند. این رشته در کنار بازار کار مناسب درآمد و حقوق مناسبی را نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

مهندسی صنایع بدون کنکور

ما در این مطلب تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اطلاعات کاملی را در مورد رشته مهندسی صنایع در اختیار داوطلبان قرار دهیم. کسب اطلاعات کافی در مورد رشته مهندسی صنایع به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها با شناخت کافی به سراغ این رشته بروند. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته هستند با دو روش مختلف روبه‌رو می‌شوند. روش اول قبولی در کنکور سراسری، کسب یک رتبه مناسب در کنکور سراسری است. این بدین معنی است که داوطلبان گروه ریاضی باید دروس ریاضی، فیزیک و شیمی را به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند تا درصدهای مناسبی به دست آورند. بنابراین اولین روش قبولی در رشته مهندسی صنایع کسب یک رتبه مناسب در کنکور سراسری است. متاسفانه برخی از داوطلبان رتبه‌ پایینی در کنکور سراسری به دست می‌آورند و امکان قبولی در کنکور را ندارند. آیا این داوطلبان باید از رشته مهندسی صنایع صرف نظر کنند؟

داوطلبانی که در کنکور سراسری و در رشته مهندسی صنایع قبول نمی‌شوند یک شانس دیگر برای قبولی دارند. رشته مهندسی صنایع بدون کنکور نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. اما قبولی بدون کنکور نیز شرایط خاص خود را دارد. داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته مهندسی صنایع بدون کنکور هستند باید سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشند. سوابق تحصیلی درخشان به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها بدون کنکور در دانشگاه قبول شوند. آیا تمامی دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع بدون کنکور هستند؟ نه خیر دانشگاه‌های دولتی در دوره روزانه و نوبت دوم رشته مهندسی صنایع را بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار نمی‌دهند. داوطلبان برای قبولی در دانشگاه‌های دولتی باید در کنکور قبول شوند. اما دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد این رشته را بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند.

معایب رشته تحصیلی مهندسی صنایع

چرا داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته اطلاعات کافی در مورد شرایط رشته تحصیلی داشته باشند؟ پاسخ این سوال بسیار ساده و واضح است. داوطلبان با کسب اطلاعات کافی در مورد رشته تحصیلی با تمامی ابعاد رشته آشنا می‌شوند. آشنایی با جوانب مثبت و منفی یک رشته تحصیلی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند. رشته مهندسی صنایع نیز مانند سایر رشته‌های گروه مهندسی دارای مزایا و معایبی است. این بدین معنی است که تمامی رشته‌های تحصیلی مزایا و معایبی دارند. رشته مهندسی صنایع در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی معایب کمتری دارد. داوطلبان باید با این معایب آشنا باشند و با توجه به معایب این رشته را انتخاب کنند. رشته مهندسی صنایع چه معایبی دارد؟ این رشته چه دشواری‌هایی برای داوطلبان ایجاد می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین معایب رشته مهندسی صنایع بی‌حوصلگی و خستگی کار مهندسان صنایع است. مهندسان صنایع وظایف زیادی در صنایع مختلف دارند. گاهی اوقات به دلیل افزایش ساعات کاری این افراد نمی‌توانند ارتباط خوبی مابین کار و زندگی خود برقرار کنند. مهندسان صنایع ساعات زیادی را مشغول کار با اعداد و ارقام هستند. همین موضوع نیز موجب خستگی بیش از حد این افراد می‌شود. متاسفانه مهندسان صنایع با یک مشکل نسبتا بزرگ در بازار کار مواجه هستند. برخی از صاحبان کسب و کارها مهندسان صنایع را به عنوان رقیب خود تصور می‌کنند. همین موضوع نیز موجب می‌شود که مدیران حمایت کافی از مهندسان صنایع نداشته باشند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته مهندسی صنایع معایب و دشواری‌های کمی در مقایسه با سایر رشته‌های تحصیلی دارد.

مزایای رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع در کنار معایب خود مزایای زیادی دارد. داوطلبان زمانی که معایب و مزایای این رشته تحصیلی را سبک و سنگین می‌کنند متوجه مزایای زیاد این رشته تحصیلی می‌شوند. اولین مزیت مهم رشته مهندسی صنایع بازار کار این رشته است. رشته مهندسی صنایع بازار کار بسیار مناسبی دارد. این بدین معنی است که داوطلبان در موقعیت‌های شغلی مختلفی امکان فعالیت دارند. بنابراین فارغ‌التحصیلان به هیچ عنوان در این رشته نباید نگران آینده کاری خود باشند. رشته مهندسی صنایع در کنار بازار کار مناسب از درآمد بالایی نیز برخوردار است. این بدین معنی است که این رشته دو فاکتور مهم بازار کار و درآمد مناسب را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. حقوق این رشته مناسب است و با توجه به سابقه کاری می‌تواند افزایش پیدا کند. مهندسان صنایع با توجه به وضعیت خود می‌توانند در این رشته به صورت پاره وقت فعالیت کنند.

مزایای رشته مهندسی صنایع به قدری زیاد هستند که شاید نتوان در این بخش تمامی مزایا را نام برد. یکی دیگر از مزایای رشته مهندسی صنایع امکان ارتقا شغلی است. اکثر مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها دارای مدرک صنایع هستند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که مهندسان صنایع امکان ارتقا شغلی راحتی را دارند. البته به این موضوع توجه داشته باشید که ارتقا شغلی به صورت روزانه میسر نمی‌شود. مهندسان باید مدت زمان معقولی را کار کنند و تجربه‌ها و مهارت‌های زیادی به دست آورند. رشته مهندسی صنایع از مقطع کارشناسی تا دکتری در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان به راحتی می‌توانند در گرایش‌های مختلف به ادامه تحصیل بپردازند. این رشته در دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی بدون کنکور نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. همان طور که مطالعه می‌کنید این رشته مزایای زیادی دارد و صد در صد ارزش خواندن و ادامه تحصیل را دارد.

 

 

مهاجرت برای رشته مهندسی صنایع

آیا رشته مهندسی صنایع تنها در کشور ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است؟ آیا داوطلبان امکان ادامه تحصیل و کار را برای این رشته در سایر کشورهای جهان دارند؟ اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که رشته مهندسی صنایع نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای کشور جهان یک رشته محبوب و پردرآمد محسوب می‌شود. برخی از داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به دنبال بورسیه تحصیلی برای این رشته باشند. البته این رشته علاوه بر بورسیه تحصیلی امکان مهاجرت کاری را نیز در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. کشورهایی مانند سوئیس، آمریکا، دانمارک، انگلستان، سوئد، استرالیا، آلمان، نروژ و قطر بهترین کشورها برای مهاجرت رشته مهندسی صنایع هستند. افرادی که به دنبال بورسیه تحصیلی برای این رشته هستند باید نمرات بالایی در کنار تسلط به زبان انگلیسی داشته باشند.

 

 

دوره های آموزشی موسسه حرف آخر

داوطلبان در این مطلب با تمامی اطلاعات رشته مهندسی صنایع آشنا شدند. این رشته در هیچ زیرگروهی قرار ندارد و داوطلبان برای قبولی در این رشته باید دروس تخصصی را به بهترین شکل ممکن مطالعه کنند. دروس تخصصی کنکور ریاضی دروس ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان گروه ریاضی بهترین درصدها و رتبه‌ها را در کنکور سراسری به دست آورند، دوره‌های آموزشی خاصی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر توسط بهترین اساتید ایران در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند. این بدین معنی است که داوطلبان در این دوره مفاهیم و مباحث دشوار را با آموزش بهترین اساتید ایران آموزش می‌بینند. اساتیدی مانند مهران قاسمی، عبدالرضا منتظری، علی سلوکی، پیمان کامیار و … از بهترین اساتید موسسه حرف آخر هستند که دروس تخصصی را آموزش می‌دهند.

اساتید موسسه حرف آخر برای آموزش مفاهیم از روش‌های خاص و الگوهای ابتکاری استفاده می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود که داوطلبان مفاهیم دشوار را به سادگی یاد بگیرند. دروس ریاضی، فیزیک و شیمی دیگر در کنکور سراسری دشوار نیستند. داوطلبان به راحتی می‌توانند مفاهیم دروس دشوار را با تدریس‌های اساتید موسسه حرف آخر به راحتی یاد بگیرند. تمامی ویدیوهای دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر در بستر vod حرف آخر ارائه می‌شود. داوطلبان به راحتی می‌توانند ویدیوهای آموزشی را به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند. موسسه حرف آخر در این دوره‌ها از برنامه‌ریزی و مشاوره هوشمند نیز برای راهنمایی بهتر داوطلبان استفاده می‌کند.

دوره‌های گروه ریاضی موسسه حرف آخر

ترازهای لازم برای قبولی در رشته مهندسی صنایع

یکی از سوالاتی که اکثر داوطلبان کنکور با آن مواجه هستند، ترازهای لازم برای قبولی در رشته مهندسی صنایع است. در ادامه معرفی رشته مهندسی صنایع به سراغ معرفی ترازهای لازم برای این رشته می‌رویم. داوطلبان می‌توانند با مطالعه این موارد دید بهتری نسبت به ترازهای این رشته داشته باشند.

سهمیه منطقه 1

مثال 1

داوطلبی که ساکن شهر تهران است توانسته در دانشگاه تهران و در رشته مهندسی صنایع قبول شود. این داوطلب دارای رتبه کشوری 1023 و رتبه در سهمیه  629 است. ترازهای این داوطلب برای درس‌های عمومی و تخصصی به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 40 درصد
عربی 71 درصد
دین و زندگی 81 درصد
زبان انگلیسی 63 درصد
ریاضی 52 درصد
فیزیک 73 درصد
شیمی 35 درصد

مثال 2

داوطلبی با رتبه کشوری 2378 و رتبه در سهمیه 1460 توانسته در دانشگاه فردوسی مشهد و در دوره روزانه قبول شود. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 51 درصد
عربی 54 درصد
دین و زندگی 73 درصد
زبان انگلیسی 70 درصد
ریاضی 49 درصد
فیزیک 40 درصد
شیمی 22 درصد

سهمیه منطقه 2

مثال 1

داوطلبی که در شهر قم ساکن است توانسته در دانشگاه شهید بهشتی برای رشته مهندسی صنایع قبول شود. این داوطلب دارای رتبه کشوری 5111 و رتبه در سهمیه 1550 است. ترازهای این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 16 درصد
عربی 65 درصد
دین و زندگی 57 درصد
زبان انگلیسی 25 درصد
ریاضی 40 درصد
فیزیک 50 درصد
شیمی 15 درصد

مثال 2

در ادامه معرفی رشته مهندسی صنایع به سراغ دانشگاه اردکان می‌رویم. داوطلبی که در شهر رودسر ساکن است توانسته در نوبت دوم و با رتبه کشور 20035 و تراز 6972 در دانشگاه قبول شود. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 11 درصد
عربی 47 درصد
دین و زندگی 27 درصد
زبان انگلیسی 2 درصد
ریاضی 8 درصد
فیزیک 10 درصد
شیمی 19 درصد

سهمیه منطقه 3

مثال 1

داوطلبی که ساکن خوزستان است توانسته در دانشگاه امیرکبیر تهران برای رشته مهندسی صنایع قبول شود. رتبه کشوری این داوطلب 32150 و رتبه در سهمیه این داوطلب 3705 است. ترازهای درس‌های عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 31 درصد
عربی 30 درصد
دین و زندگی 48 درصد
زبان انگلیسی 71 درصد
ریاضی 7 درصد
فیزیک 26 درصد
شیمی 0 درصد

مثال 2

در آخرین مثال به سراغ دانشگاه بوعلی سینا – همدان می‌رویم. داوطلبی با رتبه کشوری 20713 و رتبه در سهمیه 2735 توانسته در رشته مهندسی صنایع قبول شود. ترازهای دروس عمومی و تخصصی این داوطلب به صورت زیر است:

درس تراز
ادبیات فارسی 7 درصد
عربی 0 درصد
دین و زندگی 25 درصد
زبان انگلیسی 45 درصد
ریاضی 23 درصد
فیزیک 12 درصد
شیمی 8 درصد

آخرین رتبه قبولی برای رشته مهندسی صنایع

رتبه سهمیه جنسبیت دانشگاه نوع دوره
1906 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) زن دانشگاه الزهرا(س) روزانه
2465 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) زن دانشگاه تبریز روزانه
2745 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) مرد دانشگاه شهید باهنر – کرمان روزانه
629 منطقه 1 مرد دانشگاه تهران روزانه
629 منطقه 1 مرد دانشگاه تهران روزانه
1460 منطقه 1 زن دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه
2245 منطقه 1 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر پردیس خودگردان
7028 منطقه 1 زن دانشگاه هرمزگان – بندرعباس نوبت دوم
1550 منطقه 2 زن دانشگاه شهید بهشتی روزانه
2333 منطقه 2 زن دانشگاه فردوسی – مشهد روزانه
2350 منطقه 2 زن دانشگاه صنعتی امیرکبیر پردیس خودگردان
7849 منطقه 2 مرد دانشگاه اردکان نوبت دوم
986 منطقه 3 مرد دانشگاه تهران روزانه
2735 منطقه 3 مرد دانشگاه بوعلی سینا – همدان روزانه
3705 منطقه 3 مرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر روزانه
8094 منطقه 3 زن مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا نوبت دوم

بهترین دانشگاه‌های جهان برای رشته مهندسی صنایع

  • مؤسسه فناوری جورجیا
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه کالیفرنیا
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کرنل
  • مؤسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه ویسکانسین-مدیسن

لیست دانشگاه های آزاد برای رشته مهندسی صنایع

شما می‌توانید در قسمت زیر با برخی از دانشگاه‌های آزاد که این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند آشنا شوید:

  • دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
  • دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
  • دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
  • دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
  • دانشگاه آزاد واحد کرمان
  • دانشگاه آزاد واحد کرج
  • دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
  • دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی آزاد تهران
  • دانشگاه آزاد واحد اصفهان – خوراسگان
  • دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر
  • دانشگاه آزاد واحد مشهد
  • دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
  • دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه
  • دانشگاه آزاد واحد تبریز
  • دانشگاه آزاد واحد شیراز
  • دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر
  • دانشگاه آزاد واحد اهواز
  • دانشگاه آزاد واحد پردیس

لیست دانشگاه‌ های دولتی برای رشته مهندسی صنایع

بخش اول

  • دانشگاه ارومیه
  • مرکز آموزش عالی فیروز آباد
  • دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین – قوچان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل دانشکده فنی فومن واقع در شهرستان فومن استان گیلان)
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه دامغان
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان
  • دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین – قوچان
  • مرکز آموزش عالی لار

بخش دوم

  • دانشگاه اردکان
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی جم)
  • دانشگاه تفرش
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
  • دانشگاه گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان (رودسر))
  • مرکز آموزش عالی محلات (ویژه برادران)
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه ولایت – ایرانشهر
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • دانشگاه صنعتی قم

بخش سوم

  • دانشگاه اراک
  • مجتمع آموزش عالی گناباد
  • دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل آموزشکده فنی تویسرکان)
  • دانشگاه صنعتی شیراز
  • دانشگاه هرمزگان – بندرعباس

بخش چهارم

  • دانشگاه آیت اله حایری – میبد
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه علم و فناوری مازندران – بهشهر
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی جم)
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه (محل تحصیل دانشکده فنی مهندسی اسلام آباد غرب)
  • دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)
  • دانشگاه تربت حیدریه
  • دانشگاه هرمزگان – بندر عباس (محل تحصیل مجتمع آموزش عالی میناب)
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه سمنان
  • مجتمع آموزش عالی بم

بخش پنجم

  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان (محل تحصیل دانشکده صنعت و معدن خاش)
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه قم
  • مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند (ویژه خواهران)

بخش ششم

  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه صنعتی بابل
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشکده فنی و مهندسی گرمسار
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار- حضرت زینب (س) (ویژه خواهران)
  • دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان

لیست دانشگاه‌ های غیرانتفاعی برای رشته مهندسی صنایع

بخش اول

  • دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی سراج – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی تمیشان – بهشهر
  • دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی مقدس اردبیلی – اردبیل
  • موسسه غیرانتفاعی آپادانا – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی اسرار – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی سفیر دانش – ایلام
  • موسسه غیرانتفاعی مهر آستان – آستانه اشرفیه
  • موسسه غیرانتفاعی نقش جهان – اصفهان

بخش دوم

  • موسسه غیرانتفاعی البرز – قزوین
  • دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی آبا – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی سلمان – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی تجن – قائمشهر
  • موسسه غیرانتفاعی هدف – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی سارویه – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی اشراق – بجنورد
  • موسسه غیرانتفاعی سمنگان – آمل
  • موسسه غیرانتفاعی توس – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی ارشاد – دماوند (محل تحصیل واحد دماوند)
  • موسسه غیرانتفاعی هرمزان – بیرجند
  • موسسه غیرانتفاعی سیمای دانش – کوچصفهان رشت

بخش سوم

  • موسسه غیرانتفاعی ایوانکی
  • موسسه غیرانتفاعی زند دانش گستر – شیراز
  • موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی سینا – کاشان
  • دانشگاه غیرانتفاعی صنعتی سجاد – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی تابناک – لامرد
  • موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – کرمانشاه
  • دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فنون مازندران – بابل
  • موسسه غیرانتفاعی شهاب دانش – قم
  • موسسه غیرانتفاعی ارشاد – دماوند (محل تحصیل واحد تهران)
  • موسسه غیرانتفاعی زرندیه – زرندیه
  • موسسه غیرانتفاعی صائب – ابهر

بخش چهارم

  • دانشگاه غیرانتفاعی خیام – مشهد
  • موسسه غیرانتفاعی صدرالمتالهین – تهران (ویژه برادران)
  • دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری – نور
  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد)
  • موسسه غیرانتفاعی احرار- رشت
  • موسسه غیرانتفاعی پویندگان دانش – چالوس
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی فولاد – فولادشهر اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی امام جواد(ع) – یزد
  • موسسه غیرانتفاعی خزر – محمود آباد
  • موسسه غیرانتفاعی رهنما – اهواز

بخش پنجم

  • دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران
  • موسسه غیرانتفاعی صنعتی مازندران – بابل
  • موسسه غیرانتفاعی پویش – قم
  • موسسه غیرانتفاعی آذر آبادگان – ارومیه
  • موسسه غیرانتفاعی اثیرالدین ابهری – ابهر
  • موسسه غیرانتفاعی طلوع مهر – قم
  • موسسه غیرانتفاعی دارالفنون – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی اندیشمند – لاهیجان
  • موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری
  • موسسه غیرانتفاعی طلوع مهر – قم

بخش ششم

  • موسسه غیرانتفاعی آیندگان – تنکابن
  • موسسه غیرانتفاعی پردیسان – فریدون کنار
  • موسسه غیرانتفاعی ابرار – تهران (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی اندیشه – جهرم
  • موسسه غیرانتفاعی فناوری آبیدر – سنندج
  • موسسه غیرانتفاعی عقیق – شاهین شهر اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی دانش پژوهان پیشرو – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی رشدیه – تبریز
  • موسسه غیرانتفاعی بیهق ـ سبزوار
  • موسسه غیرانتفاعی پارسیان – بیدستان قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی علاالدوله سمنانی – گرمسار

بخش هفتم

  • موسسه غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران)
  • موسسه غیرانتفاعی فن و دانش – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی آمل
  • موسسه غیرانتفاعی رجا – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی علامه جعفری – رفسنجان
  • موسسه غیرانتفاعی دیلمان – لاهیجان
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد قزوین)
  • موسسه غیرانتفاعی اوج – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی انرژی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی راهبرد شمال – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی علامه حلی – چالوس
  • موسسه غیرانتفاعی علوم و فنون خوارزمی قشم
  • موسسه غیرانتفاعی کوثر – قزوین

بخش هشتم

  • موسسه غیرانتفاعی علامه فیض کاشانی – کاشان
  • موسسه غیرانتفاعی مازیار – رویان نور
  • موسسه غیرانتفاعی فرزانگان – اصفهان
  • موسسه غیرانتفاعی غیاث الدین جمشید کاشانی – آبیک
  • موسسه غیرانتفاعی لقمان حکیم – آق قلا گلستان
  • موسسه غیرانتفاعی کارون – اهواز

بخش نهم

  • موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی – قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی فخر رازی – ساوه
  • موسسه غیرانتفاعی کوشیار – رشت
  • موسسه غیرانتفاعی مارلیک – نوشهر
  • موسسه غیرانتفاعی کاسپین – البرز قزوین
  • موسسه غیرانتفاعی کار (محل تحصیل واحد خرمدره)
  • موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگانی – گرگان
  • موسسه غیرانتفاعی معماری و هنر پارس – تهران

لیست دانشگاه‌ های پیام نور برای رشته مهندسی صنایع

بخش اول

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مرند
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز نطنز
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ملکان
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد اشتهارد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – واحد خوسف
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد اردل
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز بروجن
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد ایلخچی
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد بوئین و میاندشت
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد ماهدشت
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز قوچان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز سبزوار
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز فریمان

بخش دوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز مراغه
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز قائن
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز ارومیه
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد مبارکه
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد سامان
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد لواسانات
  • دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد هشتگرد
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد اسکو
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – واحد شلمزار
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز بناب مرند
  • دانشگاه پیام نور استان چهار محال و بختیاری – مرکز شهرکرد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز طبس
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز کاشمر

بخش سوم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز تبریز
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز نایین
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز نیشابور
  • دانشگاه پیام نور استان ایلام – مرکز ایلام
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز بیرجند
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد آذرشهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – واحد خوراسگان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد جلفا
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز بوکان
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد شهریار
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز گناباد
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز برازجان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی – مرکز فردوس
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد

بخش چهارم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز بناب
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – مرکز میانه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز خوی
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد بجستان
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی – واحد عجب شیر
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد ری
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز دولت آباد
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بوشهر
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز گلپایگان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد جوین نقاب

بخش پنجم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز نقده
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز ورامین
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – واحد کنگاور
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد زرند
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز خلخال
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز دوگنبدان
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – مرکز بین‌المللی عسلویه
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – واحد چناران
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد شهر بابک
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز خوانسار
  • دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز کرمانشاه
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – مرکز یاسوج

بخش ششم

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز میاندواب
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز تیران
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز خرمشهر
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – مرکز بجنورد
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – واحد سلماس
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز دزفول
  • دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویر احمد – واحد دهدشت
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر دیر
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز دماوند
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اردستان
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز زرین شهر
  • دانشگاه پیام نور استان بوشهر – واحد بندر کنگان
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – واحد شیروان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز شادگان
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز بندر امام خمینی(ره)
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد آغاجاری
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – مرکز گرگان

بخش هفتم                         

  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی-مرکز مهاباد(محل تحصیل گوک تپه)
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد بردسیر
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز اوز
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد شوشتر
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز اهواز
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد علی آباد کتول
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز اصفهان
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شمال
  • دانشگاه پیام نور استان اردبیل – مرکز اردبیل
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد گتوند
  • دانشگاه پیام نور استان گلستان – واحد کردکوی
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – واحد فاروج
  • دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز شاهین شهر
  • دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز پرند
  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – مرکز آبادان (محل تحصیل منطقه آزاد اروند)
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز جهرم

بخش هشتم

  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد ماهشهر
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز چابهار
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز تاکستان
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد لار
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز سیرجان
  • دانشگاه پیام نور استان کردستان – مرکز سنندج
  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – واحد ایجرود
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز تالش
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز خرامه
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز بویین زهرا
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رشت

بخش نهم

  • دانشگاه پیام نور استان خوزستان – واحد هفتگل
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز اردکان (محل تحصیل عقدا)
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز جیرفت
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز گرمسار
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز
  • دانشگاه پیام نور استان گیلان – واحد لنگرود
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد اقلید
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد انار
  • دانشگاه پیام نور استان سیستان و بلوچستان – مرکز زاهدان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز دامغان
  • دانشگاه پیام نور استان قم – واحد سلفچگان
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان (محل تحصیل سرخه)
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز لامرد
  • دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز قزوین
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز الیگودرز
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز الشتر

بخش دهم

  • دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز زنجان
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد جویبار
  • دانشگاه پیام نور استان قم – واحد دستجرد خلجستان
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز دلیجان
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز رضوانشهر صدوق
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – واحد اشکنان
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد رینه
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز شاهرود
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان
  • دانشگاه پیام نور استان کرمان – واحد باغین
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز تفت
  • دانشگاه پیام نور استان قم – مرکز قم
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز آباده
  • دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز نور آباد ممسنی
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – واحد دورود
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز ساوه
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز اردکان
  • دانشگاه پیام نور استان قم – واحد جعفریه
  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز بروجرد

بخش یازدهم

  • دانشگاه پیام نور استان لرستان – مرکز خرم آباد
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد فرمهین
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز میبد
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز همدان
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز ساری
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – واحد تفرش
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد نوشهر
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بندر عباس
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز مهریز
  • دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز بهار
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز یزد
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز محلات
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – واحد ابرکوه
  • دانشگاه پیام نور استان مرکزی – مرکز اراک
  • دانشگاه پیام نور استان هرمزگان – مرکز بین‌المللی کیش
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – واحد زارچ

سوالات متداول در مورد معرفی رشته مهندسی صنایع

1) ایا رشته مهندسی صنایع سخت است؟

جواب این سوال بستگی به علاقه داوطلبان دارد. اما در حالت کلی می‌توان گفت که این رشته دشوارهای‌های زیادی برای داوطلبان ندارد.

2) رشته مهندسی صنایع در کدام زیرگروه قرار دارد؟

با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری، زیرگروه‌ها از کنکور حذف شده‌اند و رشته‌های گروه ریاضی در یک گروه قرار دارند.

3) آیا امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته وجود دارد؟

بله داوطلبان می‌توانند در گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد و دکتری به ادامه تحصیل بپردازند.

4) آیا تحصیل در مهندسی صنایع بدون کنکور امکان‌پذیر است؟

بله داوطلبان می‌توانند در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بدون کنکور برای این رشته پذیرش شوند.

5) مقطع کارشناسی مهندسی صنایع چند سال طول می‌کشد؟

این رشته در مقطع کارشناسی به مدت 4 سال و 8 ترم تحصیلی طول می‌کشد.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد رشته‌های دانشگاهی به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین اخبار کنکور به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.