یکی از مهم‌ترین چالش‌های داوطلبان در طول دوران تحصیل، قبولی در کنکور است. داوطلبان باید اطلاعات زیادی در مورد کنکور و شرایط آن داشته باشند تا بهترین نتایج را در کنکور به دست آورند. یکی از محبوب‌ترین گروه‌های آموزشی در کنکور سراسری، گروه هنر است. تمامی رشته ‌های کنکور هنر به صورت شناور هستند. این بدین معنی است که سایر داوطلبان گروه‌های ریاضی، تجربی و انسانی امکان قبولی در رشته‌های هنر را دارند. لیست رشته های کنکور هنر در مقایسه با کنکور سال‌های اخیر با تفاوت‌های زیادی روبه‌رو شده است. لیست رشته های کنکور هنر در سال‌های اخیر به 5 دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شدند. اما شرایط در حال حاضر متفاوت است و رشته های کنکور هنر دیگر در پنج دسته تقسیم‌بندی نمی‌شوند.

ضرایب دروس در هر زیرگروه کنکور هنر تا قبل از سال 1402 متفاوت بود. اما در کنکور 1402 این شرایط برای تمامی داوطلبان متفاوت است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری تمامی زیرگروه‌ها از کنکور حذف شده‌اند. این بدین معنی است که داوطلبان در کنکور هنر با 5 زیرگروه و ضرایب مختلف روبه‌رو نیستند. رشته های کنکور هنر در سال 1402 با توجه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر در زیرگروه‌های مختلف قرار ندارند. با توجه به این شرایط تمامی رشته های کنکور هنر در یک گروه و با ضرایب خاصی قرار دارند.

تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ معرفی لیست رشته های کنکور هنر می‌رود و ضرایب جدید دروس تخصصی رشته هنر را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. داوطلبان قبل از هر کاری باید از این موضوع مطلع باشند که کنکور سراسری با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است و آن‌ها باید با توجه به این تغییرات خود را برای کنکور سراسری آماده کنند. آشنایی با تغییرات کنکور سراسری شانس داوطلبان را برای کسب یک رتبه عالی افزایش می‌دهد.

رشته های کنکور زبان

تغییرات کنکور سراسری در سال 1402

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم کنکور سراسری با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است کنکور سال 1402 و کنکور سال‌های آینده مانند کنکور سال‌های اخیر برگزار نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری حذف تمامی زیرگروه‌ها از کنکور سراسری است. این بدین معنی است که در کنکور ریاضی، تجربی و انسانی دیگر عنوانی با نام زیرگروه وجود ندارد. رشته های کنکور هنر و رشته های کنکور سایر گروه‌ها در زیرگروه‌های مختلف دسته‌بندی نمی‌شوند. حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری تاثیر بسیار مهمی در انتخاب رشته داوطلبان کنکور خواهد داشت. البته حذف زیرگروه‌ها از کنکور موجب تغییر ضرایب دروس نیز می‌شود. این بدین معنی است که ضرایب دروس کنکور هنر مانند سال‌های اخیر نخواهد بود.

تغییرات کنکور سراسری به حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری محدود نمی‌شود. همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم، ضرایب دروس کنکور هنر نیز تغییر می‌کند. یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری، حذف دروس عمومی از دفترچه شماره یک است. با توجه به این شرایط داوطلبان در کنکور سراسری به سوالات دروس عمومی پاسخ نمی‌دهند. بنابراین داوطلبان باید در کنکور سراسری تنها به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند. آشنایی با هر تغییر کنکور سراسری به داوطلبان کمک می‌کند تا آن‌ها با دید بهتری به سراغ انتخاب رشته دانشگاهی بروند.

لیست رشته های کنکور هنر در سال‌های گذشته در پنج دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شد که به هر یک از آن‌ها زیرگروه گفته می‌شد. هر زیرگروه در کنکور سراسری دارای ضرایب مختلف برای دروس تخصصی بود. اما این شرایط در حال حاضر متفاوت است. تمامی رشته ‌های کنکور هنر در کنکور سال 1402 و کنکور سال‌های آینده دارای ضرایب یکسانی هستند. این بدین معنی است که تمامی رشته‌ها ضرایب یکسانی برای دروس تخصصی دارند.

لیست رشته های کنکور هنر در سال 1402

رشته های کنکور هنر با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری در پنج گروه مختلف تقسیم‌بندی نمی‌شوند. تمامی رشته های کنکور هنر در یک گروه قرار دارند و داوطلبان باید با توجه به ضرایب دروس تخصصی به سوالات کنکور هنر پاسخ دهند. شما می‌توانید در بخش زیر با لیست رشته های کنکور هنر در سال 1402 بیشتر آشنا شوید:

(تمامی رشته‌ های کنکور هنر در یک گروه قرار دارند و ضرایب دروس برای تمامی رشته‌ها یکسان هستند)

آموزش ارتباط تصویری ارتباط تصویری چاپ
هنرهای تجسمی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی طراحی و ساخت طلا و جواهر
طراحی پارچه صنایع دستی طراحی لباس
عکاسی فرش کتابت و نگارگری
مجسمه سازی نقاشی نقاشی ايرانی
هنرهای صناعی کاردانی عکاسی خبری کاردانی فرش دستباف
کاردانی گرافیک کاردانی گرافیک رایانه کاردانی هنر سفالگری
کاردانی هنرهای تجسمی کاردانی هنرهای سنتی باستان شناسی
طراحی صنعتی مرمت بناهای تاریخی مرمت و احيای بناهای تاریخی
هنر اسلامی کاردانی باستان شناسی کاردانی طراحی صنعتی
مرمت آثار تاریخی موزه کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی
کاردانی موزه ادبيات نمایشی بازيگری
سینما کارگردانی تلویزیون نمايش عروسکی
کاردانی انيميشن کاردانی هنرهای نمایشی آهنگسازی
موسیقی نظامی نوازندگی موسیقی ايرانی نوازندگی موسیقی جهانی

ضرایب کنکور هنر

لیست رشته های کنکور هنر به قدری زیاد و متنوع هستند که سالانه داوطلبان زیادی در این کنکور شرکت می‌کنند. از طرفی دیگر علاوه بر داوطلبان گروه هنر سایر داوطلبان گروه‌های آموزشی نیز در کنکور هنر شرکت می‌کنند و همین موضوع موجب محبوبیت بیش از حد کنکور هنر می‌شود. حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری موجب ایجاد تغییرات کلی شده است. یکی از این تغییرات به ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر مربوط می‌شود. ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر تغییر کرده است و داوطلبان باید با توجه به این تغییرات برای کنکور آماده شوند. متاسفانه تغییر ضرایب کنکور موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی در ذهن داوطلبان می‌شود. ضرایب کنکور هنر شامل چه تغییراتی می‌شود؟

ضرایب کنکور هنر برای تمامی رشته‌های کنکور هنر به صورت ثابت ارائه می‌شود. این بدین معنی است که تمامی رشته‌ها دارای ضرایب دروس تخصصی یکسانی هستند و این ضرایب با توجه به رشته‌ها تغییر نمی‌کنند. داوطلبان پس از مشاهده ضرایب جدید متوجه اهمیت بالای درک عمومی هنر با ضریب 12 می‌شوند. شما می‌توانید در بخش زیر با ضرایب جدید کنکور هنر آشنا شوید:

نام درس ضریب
درک عمومی هنر 12
درک عمومی ریاضی و فیزیک 5
خلاقیت تصویری و تجسمی 3

تاثیر معدل در کنکور هنر

یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری به تاثیر معدل در کنکور مربوط می‌شود. تاثیر معدل تا قبل از کنکور 1402 به صورت مثبت برای داوطلبان در نظر گرفته می‌شد. اما تاثیر معدل در کنکور 1402 و کنکور سال‌های آینده با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. تاثیر معدل در کنکور هنر به صورت تاثیر قطعی محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که سوابق تحصیلی داوطلبان اگر نمرات مناسبی نباشد باز هم نتیجه آن در کنکور سراسری محاسبه می‌شود. بنابراین داوطلبان باید در کنار توجه به رتبه کنکور به سوابق تحصیلی خود نیز توجه زیادی داشته باشند. تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت 40 درصد قطعی محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که رتبه کنکور دارای یک تاثیر 60 درصدی در کنکور سراسری است. شما می‌توانید در قسمت زیر با سهم دروس عمومی و تخصصی در کنکور سال 1402 و سال‌های آینده بیشتر آشنا شوید:

سال دروس عمومی دروس تخصصی جمع
1402 26 14 40
1403 28 22 50
1404 و کنکور سال‌های آینده 30 30 60

لیست رشته های بدون کنکور هنر در مقطع کارشناسی

فرش باستان شناسی
هنر اسلامی نقاشی ایرانی
مرمت بناهای تاریخی مجسمه سازی
هنرهای صناعی صنایع دستی
مرمت اثار تاریخی نوازندگی موسیقی ایرانی

لیست رشته های بدون کنکور هنر در مقطع کاردانی

کاردانی گرافیک کاردانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی
کاردانی هنر سفالگری کاردانی باستان شناسی
کاردانی انیمیشن کاردانی طراحی پوشاک

لیست رشته های بدون کنکور هنر در دانشگاه پیام نور

ارتباط تصویری صنایع دستی عکاسی
فرش نقاشی مرمت بناهای تاریخی
هنر اسلامی هنر صناعی طراحی صنعتی
کتابت و نگارگری طراحی پارچه

لیست رشته های بدون کنکور هنر در دانشگاه غیرانتفاعی

مرمت آثار تاریخی ارتباط تصویری طراحی لباس
طراحی صنعتی طراحی و ساخت طلا و جواهر تلویزیون و هنرهای دیجیتال
سینما بازیگری نقاشی ایرانی
طراحی پارچه نوازندگی موسیقی ایرانی ادبیات نمایشی
کتابت و نگارگری طراحی صحنه نمایش عروسکی
صنایع دستی عکاسی آهنگسازی
کارگردانی تلویزیون فرش

لیست رشته های بدون کنکور هنر در دانشگاه آزاد

طراحی و تکنولوژی دوخت کارشناسی حرفه‌ای گرافیک – تصویرسازی کارشناسی حرفه‌ای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی
هنرهای تجسمی – نقاشی ارتباط تصویری طراحی صنعتی
مرمت بناهای تاریخی باستان شناسی طراحی پارچه
نقاشی فرش معماری داخلی
کارگردانی بازیگری کاردانی هنرهای تجسمی – گرافیک
کاردانی اقتصاد کار و بهره‌وری کاردانی حرفه‌ای صنایع دستی – فرش بافی کاردانی مردم شناسی
کاردانی موزه‌ها و بناهای تاریخی کاردانی هنرهای نمایشی

لیست رشته های کنکور هنر همراه با آزمون عملی

ارتباط تصویری عکاسی
طراحی صنعتی و ادبیات نمایشی نوازندگی موسیقی ایرانی
طراحی پارچه کاردانی هنرهای تجسمی
ادبیات نمایشی طراحی صحنه
کتابت و نگارگری بازیگری و نمایش عروسکی
نوازندگی موسیقی جهانی طراحی لباس
مجسمه سازی و نقاشی آهنگ سازی

تعداد سوالات کنکور هنر در سال 1402

همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید کنکور سراسری با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. یکی دیگر از تغییرات کنکور هنر به دفترچه سوالات مربوط می‌شود. کنکور هنر مانند سال‌های اخیر با دو دفترچه ارائه نمی‌شود. دفترچه عمومی از کنکور هنر حذف می‌شود و داوطلبان تنها به سوالات دفترچه تخصصی پاسخ می‌دهند. بنابراین کنکور هنر شامل یک دفترچه همراه با سه دسته سوال است. داوطلبان کنکور هنر باید به سوالات درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی پاسخ دهند. سوالات درک عمومی هنر بیشترین تعداد سوال را در کنکور سراسری دارند. داوطلبان گروه هنر باید در مدت زمان 115 دقیقه به 100 سوال هنر به خوبی پاسخ دهند تا یک رتبه مناسب در کنکور به دست آورند.

  • دارای یک دفترچه
  • سوالات درک عمومی هنر: ۵۰ سوال
  • سوالات درک عمومی ریاضی و فیزیک: ۳۰ سوال
  • سوالات خلاقیت تصویری و تجسمی: ۲۰ سوال
  • ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه

سوالات متداول در مورد لیست رشته های کنکور هنر

1) کنکور هنر شامل چند زیرگروه است؟

کنکور هنر تا قبل از سال 1402 شامل 5 زیرگروه‌ بود. اما در حال حاضر کنکور هنر شامل هیچ زیرگروهی نیست و تمامی رشته‌ها در یک گروه قرار دارند.

2) داوطلبان کنکور سراسری 1402 مجاز به انتخاب چند کد رشته امتحانی هستند؟

هر داوطلب در کنکور سراسری امکان انتخاب حداکثر 150 کد رشته را دارد.

3) ضرایب جدید کنکور هنر چگونه محاسبه می‌شوند؟

ضرایب کنکور هنر با توجه به ضرایب جدید و به صورت ضریب 12 برای درک عمومی هنر، ضریب 5 برای درک عمومی ریاضی و فیزیک و ضریب 3 برای خلاقیت و تصویر تجسمی محاسبه می‌شوند.

4) آیا تمامی رشته‌ های کنکور هنر دارای آزمون عملی هستند؟

بله اکثر رشته های کنکور هنر دارای آزمون عملی هستند.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد کنکور به وبلاگ موسسه حرف آخر مراجعه کنید و برای اطلاع از آخرین دوره‌های آموزشی حرف آخر به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور نیز مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.