معرفی رشته مامایی همراه با درصد و تراز لازم برای قبولی در رشته

بدون دیدگاه

هدف تمامی دانش‌آموزان و داوطلبان در کنکور سراسری قبولی در یک رشته مناسب است. اکثر داوطلبان به دنبال رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد گروه‌های تحصیلی خود هستند و به همین دلیل مطالعه بسیار زیادی را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین گروه‌های تجربی در کنکور سراسری که داوطلبان زیادی سالانه در کنکور آن شرکت می‌کنند، گروه تجربی است. بدون شک گروه تجربی رشته‌های بسیار زیادی دارد و هر کدام از رشته‌ها دشواری‌های خاص خود را دارند. همان طور که می‌دانید رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی جزو محبوب‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در گروه تجربی هستند. اما یک رشته تحصیلی نیز در میان رشته‌های گروه تجربی قرار دارد که از محبوبیت و درآمد بالایی برخوردار است. این رشته تحصیلی که بیشتر مورد توجه داوطلبان خانم قرار می‌گیرد، رشته مامایی است. رشته مامایی یکی از رشته‌های محبوب مابین داوطلبان خانم گروه تجربی است که جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود.

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم رشته مامایی جزو رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود. داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با یکدیگر متفاوت هستند. دانشجویان فارغ‌التحصیل از رشته پزشکی، پزشک نامیده می‌شوند. اما به دانشجویان فارغ‌التحصیل از رشته‌های پیراپزشکی، پیراپزشک گفته می‌شود. بنابراین داوطلبان باید تفاوت این دو رشته را به خوبی بدانند و با توجه به این تفاوت‌ها به سراغ تحصیل در رشته‌های گروه تجربی بروند. پیراپزشکان تمامی فعالیت‌ها و کارهای خود را زیر نظر پزشکان انجام می‌دهند و همراه با پزشکان به درمان بیماران کمک می‌کنند. با توجه به تمامی این شرایط رشته مامایی یک رشته پیراپزشکی است و از محبوب‌ترین این رشته‌ها محسوب می‌شود. حرف آخر در این مطلب به طور جامع و کامل تمامی اطلاعات رشته مامایی را در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌دهد تا داوطلبان با اطلاعات کامل این رشته را انتخاب کنند.

 

رشته مامایی

 

ضرایب دروس تخصصی گروه تجربی در کنکور

قبل از اینکه به سراغ معرفی کامل رشته مامایی برویم باید اطلاعات کاملی در مورد شرایط کنکور 1402 و کنکور سال‌های آینده داشته باشیم. همان طور که می‌دانید شرایط کنکور 1402 در مقایسه با کنکور سال‌های اخیر با تفاوت‌های زیادی روبه‌رو شده است. بنابراین داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته مامایی هستند باید توجه زیادی به تغییرات کنکور سراسری داشته باشند. اولین و مهم‌ترین تغییر کنکور، حذف دروس عمومی از کنکور سراسری است. این بدین معنی است که داوطلبان دیگر به سوالات دروس عمومی در دفترچه شماره یک پاسخ نمی‌دهند. بنابراین داوطلبان با توجه به این شرایط باید به سوالات دروس تخصصی در کنکور سراسری پاسخ دهند. دروس تخصصی کنکور تجربی شامل دروس زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. هر کدام از این دروس تخصصی نقش بسیار مهمی در رتبه نهایی داوطلبان دارند و داوطلبان را یک قدم به رشته مامایی و سایر رشته‌ها نزدیک‌تر می‌کنند.

حذف دروس عمومی از کنکور سراسری تنها تغییر مهم کنکور نیست. یکی دیگر از تغییرات مهم کنکور سراسری، حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری است. حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری تاثیر بسیار مهمی در نتیجه کنکور سراسری دارد. به نظر شما چرا حذف زیرگروه‌ها تا این میزان اهمیت زیادی دارد؟ به عنوان مثال داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته مامایی بودند باید با توجه به زیرگروه رشته مامایی دروس تخصصی را برای کنکور سراسری مطالعه می‌کردند. اما این شرایط در حال حاضر متفاوت است. هر درس تخصصی یک ضریب مشخص دارد و برای تمامی رشته‌های گروه تجربی یکسان است. این بدین معنی است که ضریب درس فیزیک برای تمامی رشته‌های گروه تجربی 7 است و با توجه به رشته مورد نظر تغییر نمی‌کند. ضرایب جدید دروس تخصصی کنکور تجربی به صورت زیر است:

نام درس ضریب
زمین شناسی 1
ریاضی 7
زیست شناسی 12
فیزیک 7
شیمی 9

منابع کنکور تجربی برای قبولی در رشته مامایی

داوطلبان گروه تجربی باید با توجه به آخرین تغییرات کنکور به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند. بنابراین داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات دروس تخصصی تنها باید کتاب‌های تخصصی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنند. اما داوطلبان با یک تغییر دیگر نیز روبه‌رو هستند و باید با توجه به این تغییرات منابع درسی را مطالعه کنند. همان طور که در قسمت بالا نیز مطالعه کردید کنکور با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. یکی دیگر از تغییرات کنکور برگزاری این آزمون در دو نوبت مختلف است. این بدین معنی است که داوطلبان از سال 1402 برای کنکور سراسری در دو نوبت مختلف شرکت می‌کنند. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف موجب می‌شود که داوطلبان استرس کمتری در کنکور داشته باشند. با توجه به این شرایط یک سوال اساسی برای داوطلبان ایجاد می‌شود، آیا منابع کنکور تجربی برای رشته مامایی در نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند؟

داوطلبان سوالات زیادی در مورد منابع کنکور دارند و مهم‌ترین سوال داوطلبان در مورد منابع کنکور در نوبت اول و نوبت دوم کنکور سراسری است. آیا منابع کنکور تجربی در نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند؟ بدون اینکه مطلب را طولانی کنیم به این سوال یک پاسخ ساده می‌دهیم. بله منابع کنکور تجربی در نوبت اول و نوبت دوم یکسان هستند. برخی از داوطلبان به اشتباه تصور می‌کنند که برای نوبت اول کنکور تنها باید نصف مفاهیم کتاب درسی را مطالعه کنند. این موضوع بسیار اشتباه است. داوطلبان در نوبت دی ماه و نوبت تیر ماه باید تمامی مفاهیم کتاب درسی را مطالعه کنند. داوطلبان برای پاسخگویی به سوالات کنکور تجربی باید به سراغ کتاب زمین شناسی در پایه یازدهم، ریاضی دهم، ریاضی یازدهم، ریاضی دوازدهم، زیست شناسی دهم، زیست شناسی یازدهم، زیست شناسی دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم بروند.

منابع کنکور تجربی 1402

زمین شناسی

نام کتاب سال چاپ
زمین شناسی پایه یازدهم 1400

ریاضیات

نام کتاب سال چاپ
ریاضی 1: پایه دهم 1399
ریاضی 2: پایه یازدهم 1400
ریاضی 3: پایه دوازدهم 1401

زیست شناسی

نام کتاب سال چاپ
زیست شناسی 1: پایه دهم 1399
زیست شناسی 2: پایه یازدهم 1400
زیست شناسی 3: پایه دوازدهم 1401

فیزیک

نام کتاب سال چاپ
فیزیک 1: پایه دهم 1399
فیزیک 2: پایه یازدهم 1400
فیزیک 3: پایه دوازدهم 1401

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی 1: پایه دهم 1399
شیمی 2: پایه یازدهم 1400
شیمی 3: پایه دوازدهم 1401

معرفی رشته مامایی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی و پیراپزشکی، رشته مامایی است. اما رشته مامایی چیست و چه خدماتی به افراد جامعه ارائه می‌دهد؟ اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که داوطلبان گروه تجربی باید در مورد رشته مامایی بدانند در مورد گرایش تحصیلی این رشته است. رشته مامایی در مقطع کاردانی و کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. این بدین معنی است که داوطلبان گروه تجربی در مقطع کارشناسی برای رشته مامایی هیچ گرایشی ندارند و تمامی داوطلبان باید دروس مشترکی را مطالعه کنند. رشته مامایی رشته بسیار پرطرفداری مابین داوطلبان خانم است و از رشته‌های مقدس و محبوبی مابین داوطلبان محسوب می‌شود. داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته محبوب هستند باید با وظایف این رشته به خوبی آشنا شوند. رشته مامایی در حالت کلی به حفظ و مراقبت از سلامت کودک و مادر مربوط می‌شود. بنابراین رشته مامایی به تولد نوزاد و مراقبت‌های قبل و بعد از آن اشاره می‌کند.

داوطلبانی که از رشته مامایی فارغ‌التحصیل می‌شوند به عنوان ماما در محیط‌های پزشکی شناخته می‌شوند. مهم‌ترین فعالیت ماما به نگهداری و مراقبت از مادر و فرزند مربوط می‌شود. اما ماما تنها این وظایف را ندارد و کارهایی دیگری نیز انجام می‌دهد. ماما علاوه بر مراقبت از کودک و مادر وظایفی دیگری مانند آموزش نحوه تنظیم خانواده، مراقبت از کودک در دوران بارداری و بعد از بارداری، زایمان طبیعی، سزارین و … دارد. دانشجویانی که رشته مامایی را مطالعه می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی تمامی شرایط مربوط به بارداری را بررسی می‌کنند. بنابراین این دانشجویان در طول دوران تحصیل خود و فارغ‌التحصیلی تنها با کودکان و مادران در ارتباط هستند. رشته مامایی از جمله شغل‌های قدیمی و سنتی در ایران و جهان است که از گذشته‌های بسیار دور در جامعه وجود دارد. دانشجویانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند درک عمیق‌تری در مورد این رشته و شرایط آن به دست می‌آورند.

رشته مامایی

رشته مامایی به انگلیسی

بسیاری از داوطلبان قبل از انتخاب رشته مامایی به نکات دیگری نیز دقت می‌کنند. یکی از مواردی که داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال آن هستند، مهاجرت پس از فارغ‌التحصیلی است. ما در قسمت زیر به شرایط مهاجرت و تحصیل خارج از کشور این رشته می‌پردازیم، اما در حال حاضر به یکی از متداول‌ترین سوالات داوطلبان در مورد رشته مامایی می‌پردازیم. رشته مامایی به انگلیسی چیست؟ این سوال یکی از متداول‌ترین سوالات داوطلبان در مورد این رشته است. رشته مامایی به انگلیسی Midwifery است و به فرد ماما Midwife گفته می‌شود. ماما به فردی گفته می‌شود که تحصیلات مامایی را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سپری کرده است و به صورت رسمی پروانه مامایی دارد. وظیفه ماما قبل از تولد یک نوزاد شروع می‌شود و تا 6 سالگی کودک ادامه خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که وظیفه اصلی ماما مراقبت از بهداشت مادر و کودک است.

رشته مامایی چند سال است؟

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم رشته مامایی در مقطع کاردانی و کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. تمامی داوطلبان در مقطع کاردانی و کارشناسی باید دروس مشترکی را مطالعه کنند. رشته مامایی در مقطع کاردانی 2 سال است و داوطلبان باید در این مدت زمان دروس کاردانی را مطالعه کنند. اما شرایط این رشته در مقطع کارشناسی متفاوت است. داوطلبان برای گذراندن این رشته باید یک مدت زمان 4 ساله را به مطالعه دروس تخصصی بپردازند. مدت زمان مقطع کارشناسی 4 سال است و داوطلبان در این مدت زمان باید 8 ترم تحصیلی را سپری کنند. داوطلبان در مقطع کارشناسی مامایی باید 135 واحد نظری و عملی را بگذرانند. رشته مامایی تنها از میان داوطلبان خانم دانشجو قبول می‌کند. داوطلبانی که به دنبال کسب یک مدرک بالا در مقطع کارشناسی ارشد هستند باید یک مدت زمان 2 ساله را برای مطالعه دروس سپری کنند.

بسیاری از افراد در مورد گرایش‌های ارشد و دکتری این رشته سوالاتی دارند. آیا رشته مامایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش‌هایی دارد؟ اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم در مورد گرایش این رشته در مقطع کارشناسی ارشد است. بله این رشته در مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های مختلفی دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته مامایی پس از گذراندن دوران تحصیلی خود به فکر کسب مدرک تخصص زنان و زایمان هستند. اما این شرایط برای داوطلبان امکان‌پذیر است؟ نه خیر فارغ‌التحصیلان رشته مامایی امکان تحصیل در تخصص زنان و زایمان را ندارند. این فارغ‌التحصیلان می‌توانند تنها در گرایش‌های ارشد مامایی و دکتری شرکت کنند. رشته متخصص زنان و زایمان تنها برای دانشجویانی است که موفق به گذراندن 8 سال تحصیلی در رشته پزشکی هستند. به عبارت دیگر تنها دانشجویان رشته پزشکی می‌توانند در آزمون تخصص رشته زنان و زایمان شرکت کنند.

معرفی دروس رشته مامایی

دانشجویان در مقطع کارشناسی باید 137 واحد درسی را برای کسب مدرک کارشناسی سپری کنند. این واحد می‌تواند در دانشگاه‌های مختلف عددی متفاوت داشته باشد اما در حالت کلی داوطلبان در مقطع کارشناسی رشته مامایی باید 137 واحد درسی را با توجه به شرایط زیر سپری کنند:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: 20 واحد
  • دروس اصلی: 17 واحد
  • دروس تخصصی: 62 واحد
  • کارآموزی در عرصه: 16 واحد

معرفی رشته مامایی

 

دروس رشته مامایی

دانشجویان باید در مقطع کارشناسی دروس زیر را مطالعه کنند:

دروس عمومی

دروس مبانی نظری اسلام ادبیات فارسی اخلاق اسلامی انقلاب اسلامی
زبان عمومی تربیت بدنی 1 تربیت بدنی 2 تاریخ و تمدن اسلامی
منابع اسلامی

دروس پایه

سلول شناسی و بافت شناسی میکروب شناسی نظری انگل شناسی و قارچ شناسی میکروب شناسی عملی
ایمنی شناسی بیوشیمی تشریح 1 و 2 فیزیولوژی 1 و 2

دروس تخصصی الزامی

آسیب شناسی عمومی و اختصاصی اصول خدمات بهداشت جامعه کارآموزی نوزادان داروشناسی عمومی 1
نوزادان آمار حیاتی داروشناسی 2 روان شناسی عمومی
بیماری‌های کودکان کارآموزی بیماری‌های کودکان اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان نشانه شناسی و معاینات فیزیکی
کارآموزی اصول و فنون پرستاری و مامایی و روش کار در اتاق عمل و زایمان کارآموزی نشانه شناسی و معاینات فیزیکی فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های داخلی (1) فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های داخلی (2)
اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری‌ها (بهداشت 2) فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های داخلی (3) زبان انگلیسی تخصصی فیزیوپاتولوژی و بیماری‌های جراحی
اصول تغذیه مادر و کودک کارآموزی بیماری‌های داخلی و جراحی تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی حقوق و پزشکی قانونی در مامایی
ارتباطات، آموزش، بهداشت و مشاوره در بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 3) بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 4) کارآموزی و پزشکی قانونی در مامایی مدیریت و ارتقاء کیفیت در بهداشت مادر و کودک و باروری (بهداشت 5)
جنین شناسی ژنتیک اصول روانپزشکی در مامایی بارداری و زایمان 1
کارآموزی بهداشت باروری، مادر و کودک و تنظیم خانواده بارداری طبیعی اختلالات عملکرد جنسی کارآموزی بارداری طبیعی
رادیولوژی، سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان بارداری و زایمان 2 زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک و روش‌های کاهش درد زایمان اصول مدیریت و کاربرد آن در مامایی
کارآموزی زایمان طبیعی بیماری‌های زنان و ناباروری بارداری و زایمان 3 بارداری و زایمان غیر طبیعی
کارآموزی بیماری‌های زنان کارآموزی زایمان طبیعی و غیر طبیعی بارداری و زایمان 4 بیماری‌های داخلی و جراحی در بارداری و زایمان

دروس تخصصی اختیاری

تغذیه در بیماری‌های مادر و کودک درمان‌های تکمیلی و جایگزینی در مامایی بی حسی و بیهوشی و احیاء در مامایی طب سنتی و گیاه درمانی در مامایی
روش تحقیق و طراحی طرح تحقیق بیولوژی تولید مثل سیستم‌های اطلاع‌رسانی پزشکی(فن آوری اطلاعات در مامایی) مدیریت اقتصاد بهداشت
رشد و تکامل ترویج تغذیه با شیر مادر تئوری‌ها و مدل‌های مامایی و بهداشتی مامایی و بهداشت باروری در بحران‌ها و بلایا
اجرای طرح حل مشکل حرفه‌ای یا مقاله تحقیقی در مامایی جامعه شناسی و آسیب شناسی اجتماعی زنان مامایی و بهداشت باروری در سلامت شهری مامایی مبتنی بر شواهد

دروس کارآموزی در عرصه

کارآموزی در عرصه بارداری طبیعی و غیر طبیعی کارآموزی در عرصه نوزادان نیازمند مراقبت‌های ویژه کارآموزی در عرصه زایمان طبیعی و غیر طبیعی 1 کارآموزی در عرصه بیماری‌های داخلی و جراحی در بارداری
کارآموزی در عرصه زایمان طبیعی و غیر طبیعی 2 کارآموزی در عرصه مدیریت و کاربرد آن در مامایی کارآموزی در عرصه بیماری‌های زنان و ناباروری کارآموزی در عرصه رادیولوژی و سونولوژی و الکترولوژی در مامایی و زنان
کارآموزی در عرصه بهداشت باروری، مادر و کودک و تنظیم خانواده

گرایش‌های ارشد رشته مامایی

دانشجویانی که از کارشناسی رشته مامایی فارغ‌التحصیل می‌شوند به راحتی می‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز تحصیل کنند. معمولا گرایش‌های ارشد رشته مامایی شامل 32 واحد درسی هستند. دانشجویان باید 16 واحد دروس اختصاصی اجباری، 10 واحد دروس اختصاصی اختیاری و 6 واحد پایان نامه را در این مقطع سپری کنند. البته این تعداد واحدها به گرایش ارشد نیز بستگی دارد. برخی از رشته‌ها ممکن است تعداد واحدهای بیشتری داشته باشند. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی در مقطع کارشناسی می‌توانند علاوه بر گرایش ارشد مامایی و مشاوره در مامایی در گرایش‌های دیگری نیز ثبت‌نام کنند. گرایش‌های ارشد رشته مامایی برای فارغ‌التحصیلان رشته مامایی به صورت زیر هستند:

  • مامایی
  • مشاوره در مامایی
  • تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
  • ژورنالیسم پزشکی
  • برنامه‌ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
  • تاریخ علوم پزشکی
  • اکولوژی انسانی
  • آموزش بهداشت
  • آموزش پزشکی
  • رشته رفاه اجتماعی
  • رشته ژنتیک انسانی
  • رشته زیست فناوری پزشکی
  • رشته نانوتکنولوژی پزشکی
  • مدیریت خدمات بهداشت درمانی
  • رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
  • رشته فیزیولوژی
  • رشته فناوری اطلاعات سلامت
  • رشته علوم تغذیه
  • رشته علوم تشریحی
  • رشته علوم بهداشتی در تغذیه
  • رشته سلامت سالمندی
  • رشته آمار زیستی
  • رشته انفورماتیک پزشکی
  • رشته اقتصاد بهداشت
  • رشته ارزیابی فناوری سلامت
  • رشته اپیدمیولوژی
  • رشته مهندسی پزشکی
  • مهندسی بهداشت محیط

 

دکتری مامایی

بسیاری از داوطلبان گروه تجربی قبل از انتخاب این رشته به سراغ بررسی گرایش‌های ارشد و دکتری رشته مامایی می‌روند. آیا رشته مامایی در مقطع دکتری گرایش‌هایی دارد؟ بله رشته مامایی در مقطع دکتری نیز دارای گرایش‌های مختلفی است. این بدین معنی است که داوطلبان از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری می‌توانند در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. البته در قسمت بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم که رشته مامایی در مقطع کاردانی و کارشناسی گرایشی ندارد. داوطلبان تنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند گرایش‌های مختلف را انتخاب کنند. گرایش‌های دکتری رشته مامایی به صورت زیر هستند:

  • بیولوژی تولید مثل
  • بهداشت باروری
  • سالمند شناسی
  • فیزیولوژی
  • انفورماتیک پزشکی
  • سلامت در بلایا و فوریت‌ها
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • اپیدمیولوژی
  • مددکاری اجتماعی
  • گفتار درمانی

طرح دو ساله رشته مامایی: آیا این طرح اجباری است؟

برخی از رشته‌های علوم پزشکی دارای طرح اجباری هستند. این بدین معنی است که فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن دوران تحصیلی خود باید به یکی از مناطق محروم اعزام شوند و در آنجا به افراد خدمات ارائه دهند. اما رشته مامایی بر خلاف سایر رشته‌های گروه تجربی دارای طرح اجباری نیست. طرح دو ساله رشته مامایی به صورت اختیاری در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی که این طرح را انتخاب می‌کنند به صورت ماهانه یک مبلغ نیز به عنوان حقوق دریافت می‌کنند.

وظایف ماما

مهم‌ترین سوالی که داوطلبان در مورد رشته مامایی دارند در مورد وظایف ماما است. یک ماما چه وظایفی دارد؟ ماما در حالت کلی وظیفه مراقبت و نگهداری از مادر و فرزند را به عهده دارد. اما تمامی وظایف یک ماما به این موارد محدود نمی‌شود! دوران زایمان برای برخی از افراد آسان و برای برخی دشوار است. یک ماما در این شرایط وظیفه دارد تا به مادر کمک کند تا مادر این شرایط را با کمترین نگرانی طی کند. یکی از مهم‌ترین وظایف یک ماما ارائه مشاوره‌های تخصصی در حیطه سلامت باروری زنان و دختران است. این بدین معنی است که ماما باید تحت هر شرایطی مشاوره‌های تخصصی خود را در اختیار زنان و دختران قرار دهد. یک ماما وظیفه دارد زنان باردار را معاینه کند و در طول دوران بارداری نظارت کاملی بر مادر داشته باشد. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین وظایف یک ماما بیشتر آشنا شوید:

  • معاینه و نظارت بر زنان باردار
  • گرفتن شرح حال کامل مادر و انجام معاینات فیزیکی کامل
  • مشاوره در مورد مشکلات و بیماری‌های دوران بارداری
  • انجام تست‌های غربالگری
  • تجویز داروهای مجاز در طول دوران بارداری
  • فعالیت به عنوان دستیار پزشک
  • فعالیت به عنوان دستیار بیهوشی
  • فعالیت به عنوان پزشک پرستار
  • بررسی شرایط جسمی و روانی مادر قبل و بعد از تولد نوزاد
  • تنظیم برنامه تولد
  • کنترل علائم حیاتی مادر
  • درخواست آزمایشات مورد نیاز برای نوزادان متولد شده
  • اجازه ترخیص در مورد مادران با زایمان طبیعی بعد از انجام معاینات لازم
  • گرفتن نمونه‌های بیمار، پالس، دما و فشار خون
  • شناسایی حاملگی‌های پرخطر
  • درمان عفونت‌ها
  • ارجاع بیمار به پزشک متخصص زنان در صورت لزوم
  • کنترل صدای قلب جنین و ثبت آن
  • پذیرش زائو در اتاق درد و زایمان توسط مامای کشیک

کدام دانشگاه‌ها در ایران برای رشته مامایی دانشجو می‌پذیرند؟

بر اساس آخرین اعلام سازمان سنجش، دانشگاه‌های زیر برای این رشته دانشجو قبول می‌کنند:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی بم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد دانشگاه علوم پزشکی بابل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشکده علوم پزشکی شوشتر دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دانشگاه علوم پزشکی زنجان دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشگاه علوم پزشکی قم
دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر دانشکده علوم پزشکی کردستان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشگاه علوم پزشکی قزوین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه دانشگاه علوم پزشکی کاشان دانشگاه علوم پزشکی گلستان
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
دانشکده علوم پزشکی گناباد دانشگاه علوم پزشکی یزد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

دانشگاه‌های رشته مامایی در ایران: کارشناسی ارشد و دکتری

برخی از فارغ‌التحصلان رشته مامایی پس از گذراندن دوران کارشناسی خود به سراغ رشته ارشد و دکتری این رشته می‌روند. دانشگاه‌های زیر در مقطع ارشد و دکتری رشته مامایی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند:

  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان

لیست دانشگاه های آزاد دارای رشته مامایی

رشته مامایی یک رشته محبوب و پرطرفدار مابین داوطلبان گروه تجربی است. این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. رشته مامایی در دانشگاه‌های سراسری روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. اکثر داوطلبان به دنبال اسامی دانشگاه‌های آزاد هستند که این رشته را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. شما می‌توانید در قسمت زیر با اسامی دانشگاه آزاد که رشته مامایی را تدریس می‌کنند بیشتر آشنا شوید:

بخش اول

  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بناب
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تبریز
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد مراغه
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد مرند
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد ارومیه
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد مهاباد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد اردبیل
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد خلخان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد خوراسگان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد فلاورجان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد نجف آباد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد البرز
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تهران
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد ورامین
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد شهرکرد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بیرجند
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد مشهد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد قوچان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد گناباد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد نیشابور
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بجنورد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد آبادان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد اهواز
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بهبهان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد دزفول
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد سمنان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد زنجان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد مسجد سلیمان

بخش دوم

  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد زاهدان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد ارسنجان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد جهرم
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد فیروزاباد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد کازرون
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد لارستان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد قم
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد کردستان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد کرمان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد گچساران
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد گرگان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد آستارا
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد رشت
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بروجرد
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد بابل
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تنکابن
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد چالوس
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد ساری
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد اراک
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تویسرکان
  • دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد میبد

رشته مامایی

درامد رشته مامایی، آینده‌ شغلی و حقوق مامایی

تیم محتوای حرف آخر در ادامه معرفی رشته مامایی به بررسی آینده شغلی، درآمد و حقوق ای رشته می‌پردازد. دانشجویانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند در مراکزی مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و … به عنوان مربی خدمات بهداشتی فعالیت می‌کنند. به عبارتی دیگر به راحتی می‌توان گفت اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته آینده شغلی مناسبی دارند و به راحتی کار می‌کنند. درآمد این رشته نیز با توجه به شرایط مختلف می‌تواند متغیر باشد. اما در حالت کلی این رشته درآمد خوبی دارد. دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مراکز زیر فعالیت کنند:

  • فعالیت در مراکز بهداشتی
  • فعالیت در بیمارستان
  • فعالیت در طرح‌هایی مانند پزشک خانواده
  • فعالیت در زایشگاه‌ها
  • فعالیت در درمانگاه‌ها
  • فعالیت به عنوان مربی خدمات بهداشتی
  • فعالیت به عنوان کارشناس بهداشت
  • فعالیت به عنوان سرپرست بخش‌های درمانی
  • و …

مهاجرت برای رشته مامایی

یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد رشته مامایی، امکان مهاجرت برای تحصیل در این رشته است. آیا رشته مامایی امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد؟ در جواب این سوال به راحتی می‌توان گفت که رشته مامایی یکی از بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل و کار در خارج از کشور است. افرادی که به دنبال مهاجرت برای مامایی هستند باید به نکات زیادی توجه کنند. ما در این قسمت مهم‌ترین نکات را به ماماها معرفی می‌کنیم تا آن‌ها با اطلاعات بیشتری به سراغ برنامه مهاجرت بروند. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی که به دنبال مهاجرت هستند باید قبل از هر کاری مدارک خود را معادل‌سازی کنند. بنابراین فارغ‌التحصیلان این رشته قبل از هر کاری باید مدارک خود را با توجه به شرایط کشور مقصد معادل‌سازی کنند. افرادی که به دنبال مهاجرت هستند باید زبان بسیاری قوی داشته باشند، زیرا افراد ماما به صورت مستقیم با افراد در ارتباط هستند.

کشورهای زیادی را برای مهاجرت ماماها می‌توان معرفی کرد که هر کدام از این کشورها امکانات زیادی را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهند. کانادا، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، انگلستان، آلمان، دانمارک و … از بهترین کشورهایی هستند که ماماها برای مهاجرت می‌توانند اقدام کنند. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی برای داشتن اطلاعات بیشتر باید به سایت‌های خاص این کشورها مراجعه کنند تا در مورد شرایط مهاجرت اطلاعات بیشتری داشته باشند. این شغل از جمله مشاغل مورد نیاز در اکثر کشورهاست و همین موضوع موجب می‌شود که ماماها به راحتی یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند. البته همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم داشتن یک پایه زبان قوی مهم‌ترین معیار برای مهاجرت و شروع به فعالیت است. دانشجویان قبل از هر کاری باید مدارک خود را معادل‌سازی کنند و مدارک تحصیلی پیشین خود را ترجمه نمایند.

رشته مامایی

مزایای رشته مامایی

بدون شک داوطلبان قبل از انتخاب هر رشته تحصیلی باید به سراغ بررسی مزایا و معایب رشته مورد نظر خود بروند. این کار بسیار طبیعی و درست است. داوطلبان باید با تمامی جوانب رشته تحصیلی خود آشنا شوند و با اطلاعات بیشتری رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. رشته مامایی نیز مانند سایر رشته‌های گروه تجربی مزایایی برای داوطلبان دارد. اولین مزیت مهم این رشته تحصیلی، بازار کار این رشته است. رشته مامایی از بازار کار بسیار مناسبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند یک شغل مناسب برای خود انتخاب کنند. امکان ادامه تحصیل در این رشته یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در این رشته است. این بدین معنی است که داوطلبان به راحتی می‌توانند از مقطع کاردانی تا دکتری در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. البته به این نکته توجه کنید که این رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی هیچ گرایشی ندارند.

همان طور که می‌دانید داوطلبان رشته پزشکی باید تا کسب مدرک اولیه خود 8 سال دروس مختلف را مطالعه کنند. اما داوطلبان رشته مامایی با این مشکل روبه‌رو نیستند. مدت زمان تحصیل دوره مامایی کوتاه است و داوطلبان پس از کسب مدرک لیسانس خود نیز به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند و یک شغل مناسب داشته باشند. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی باید با یک مزیت دیگر این رشته نیز آشنا باشند. این رشته از حقوق بسیار مناسبی برخوردار است. به عبارت دیگر درآمد این رشته تحصیلی بسیار مناسب است و فارغ‌التحصیلان این رشته به هیچ عنوان نباید نگران درآمد این رشته باشند. ماماها در اجتماع از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و معمولا همراه با پزشکان به افراد کمک می‌کنند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته مامایی مزایای مناسبی دارد و داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید این مزایا را در نظر داشته باشند.

معایب رشته مامایی

گروه تجربی رشته‌های مختلفی دارد و هر داوطلبی با توجه به علاقه خود یکی از رشته‌ها را انتخاب می‌کند. اما داوطلبان باید یک نکته را در نظر داشته باشند. هر رشته تحصیلی مزایا و معایب خود را دارد. رشته مامایی نیز همان طور که مزایای زیادی دارد دردسرهایی برای داوطلبان ایجاد می‌کند و معایبی دارد. داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته با این معایب آشنا باشند و با توجه به این معایب رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند. اولین دردسر و چالش رشته مامایی، استرس زیاد این رشته تحصیلی است. داوطلبانی که به سراغ انتخاب این رشته تحصیلی می‌روند باید توانایی کنترل شرایط پر استرس را داشته باشند، زیرا این رشته یک رشته تحصیلی استرس زا است. این رشته تحصیلی به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد و داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید صبور باشند.

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که ماماها با آن مواجه هستند، تصمیم‌گیری سریع و درست در شرایط بحرانی است. این موضوع بسیار اهمیت دارد و افراد را با چالش‌های مهمی روبه‌رو می‌کند. ماماها باید بتوانند در شرایط مهم و دشوار تصمیم‌های سریع بگیرند و این تصمیم‌ها روی سلامت بیمار تاثیر مثبت داشته باشد. بنابراین به این موضوع می‌توان اشاره کرد که آرامش و امنیت روانی در رشته مامایی پایین است و ماماها معمولا با دردسرهای زیادی مواجه هستند. افرادی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند باید مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری بالایی داشته باشند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته مامایی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. اما این شرایط موجب نمی‌شود که داوطلبان از انتخاب این رشته پردرآمد صرف نظر کنند. داوطلبان تنها باید به این نکته توجه داشته باشند که هر رشته تحصیلی در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد.

رشته مامایی بدون کنکور

رشته مامایی جزو یکی از محبوب‌ترین رشته‌های پیراپزشکی در کشور است که سالانه تعداد زیادی از داوطلبان برای این رشته ثبت‌نام می‌کنند. داوطلبان گروه تجربی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند با سوالات زیادی مواجه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد این رشته در مورد ثبت‌نام در مامایی بدون کنکور است. آیا ثبت‌نام در رشته مامایی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟ نه خیر داوطلبان گروه تجربی بدون حضور در کنکور سراسری و قبولی در آزمون کنکور نمی‌توانند برای رشته مامایی ثبت‌نام کنند. بنابراین رشته مامایی بدون کنکور امکان‌پذیر نیست و ثبت‌نام برای این رشته انجام نمی‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر ثبت‌نام بدون کنکور برای این رشته در یک بازه زمانی وجود داشت و این موضوع تنها به دلیل کمبود نیروی کار در این رشته بود. اما در حال حاضر این شرایط برای داوطلبان گروه تجربی امکان‌پذیر نیست.

آخرین رتبه لازم برای قبولی در رشته مامایی

اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان می‌خواهند از این موضوع مطلع شوند که آخرین رتبه لازم برای قبولی در این رشته چیست! شما می‌توانید در قسمت زیر آخرین رتبه لازم برای قبولی در این رشته را مشاهده کنید:

رتبه در سهمیه سهمیه قبولی جنسیت دانشگاه دوره
11154 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) زن دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه
4120 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی تهران روزانه
5011 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی مشهد روزانه
6075 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی تبریز روزانه
6722 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه
7956 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه
8218 منطقه 1 زن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پردیس خودگردان
8411 منطقه 2 زن دانشگاه علوم پزشکی تهران روزانه
10990 منطقه 2 زن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روزانه
13622 منطقه 2 زن دانشگاه علوم پزشکی همدان روزانه
12159 منطقه 3 زن دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه

رتبه و درصد لازم برای قبولی

اکثر داوطلبان و دانش‌آموزان گروه تجربی با این سوال مواجه هستند که برای قبولی در این رشته چه ترازهایی باید کسب کرد؟ دروس عمومی و دروس تخصصی هر کدام نقش بسیار مهمی در رتبه نهایی داوطلبان دارد. اگر شما هم جزو داوطلبانی هستید که می‌خواهید در این رشته تحصیل کنند باید برخی از دروس تخصصی را با دقت بسیار زیادی مطالعه کنید. شما می‌توانید در قسمت زیر رتبه و درصد لازم برای قبولی در این رشته را مشاهده کنید:

کارنامه قبولی در منطقه 1:

دانشگاه محل قبولی دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی -بجنورد دانشگاه علوم پزشکی بيرجند دانشگاه علوم پزشکی تربت حيدريه
شهر سکونت شيراز مشهد مشهد اصفهان مشهد
رتبه کشوری 41514 40255 37848 36540 35992
رتبه در منطقه 1 11340 11016 10403 10084 9936
ادبیات فارسی 40 درصد 50 درصد 50 درصد 50 درصد 60 درصد
عربی 70 درصد 50 درصد 70 درصد 50 درصد 30 درصد
دین و زندگی 40 درصد 30 درصد 60 درصد 60 درصد 70 درصد
زبان انگلیسی 30 درصد 30 درصد 20 درصد 60 درصد 40 درصد
زمین شناسی 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد
ریاضی 10 درصد 20 درصد 30 درصد 20 درصد 40 درصد
زیست شناسی 50 درصد 50 درصد 40 درصد 50 درصد 40 درصد
فیزیک 20 درصد 30 درصد 10 درصد 20 درصد 20 درصد
شیمی 40 درصد 40 درصد 40 درصد 30 درصد 20 درصد

کارنامه قبولی در منطقه 2:

دانشگاه محل قبولی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی بم دانشگاه علوم پزشکی شاهرود دانشگاه علوم پزشکی جيرفت
شهر سکونت شاهرود گرمسار سيرجان شاهرود كرمان
رتبه کشوری 51141 49770 47184 46749 46656
رتبه در منطقه 2 23224 22621 21504 21303 21258
ادبیات فارسی 20 درصد 40 درصد 50 درصد 60 درصد 60 درصد
عربی 40 درصد 50 درصد 50 درصد 90 درصد 50 درصد
دین و زندگی 50 درصد 30 درصد 50 درصد 40 درصد 60 درصد
زبان انگلیسی 40 درصد 30 درصد 20 درصد 40 درصد 40 درصد
زمین شناسی 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد
ریاضی 40 درصد 40 درصد 30 درصد 50 درصد 40 درصد
زیست شناسی 20 درصد 30 درصد 40 درصد 10 درصد 30 درصد
فیزیک 30 درصد 30 درصد 10 درصد 20 درصد 20 درصد
شیمی 20 درصد 20 درصد 30 درصد 40 درصد 30 درصد

 کارنامه قبولی در منطقه 3:

دانشگاه محل قبولی دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشگاه علوم پزشکی بم دانشگاه علوم پزشکی بم
شهر سکونت زابل برازجان رزن جيرفت بردسير
رتبه کشوری 50948 48584 47467 47380 47222
رتبه در منطقه 3 14205 13450 13099 13069 13018
ادبیات فارسی 40 درصد 30 درصد 50 درصد 40 درصد 50 درصد
عربی 90 درصد 80 درصد 40 درصد 50 درصد 70 درصد
دین و زندگی 50 درصد 50 درصد 60 درصد 50 درصد 20 درصد
زبان انگلیسی 20 درصد 30 درصد 10 درصد 10 درصد 60 درصد
زمین شناسی 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد 10 درصد
ریاضی 30 درصد 40 درصد 20 درصد 20 درصد 20 درصد
زیست شناسی 20 درصد 50 درصد 40 درصد 40 درصد 40 درصد
فیزیک 10 درصد 10 درصد 30 درصد 20 درصد 20 درصد
شیمی 20 درصد 30 درصد 40 درصد 20 درصد 30 درصد

دوره‌های آموزشی موسسه حرف آخر برای رشته مامایی

کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های تحصیلی در طول دوران تحصیلی داوطلبان است. بنابراین داوطلبان باید با دقت زیادی تمامی دروس تخصصی را برای کنکور سراسری مطالعه کنند. موسسه حرف آخر برای اینکه داوطلبان بتوانند بهترین عملکرد را در کنکور سراسری داشته باشند دوره‌های آموزشی جدیدی را در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌دهد. تمامی دروس تخصصی گروه تجربی در موسسه حرف آخر با استفاده از جدیدترین دوره‌های آموزشی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. موسسه حرف آخر برای تدریس هر درس تخصصی با یک استاد برتر کشور همکاری می‌کند. این بدین معنی است که تمامی دروس تخصصی توسط بهترین اساتید کشور در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌گیرند. اساتید دوره‌های تجربی موسسه حرف آخر استاد پیمان کامیار، استاد علی سلوکی، استاد محمد همدانی، استاد منتظری و استاد مهران قاسمی هستند.

موسسه حرف آخر از سال 1390 همراه دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است و با روش‌های مختلف آموزشی به داوطلبان در این مسیر دشوار کمک می‌کند. این موسسه از سال 1401 نحوه ارائه دوره‌های آموزشی خود را تغییر داده است و با امکانات جدیدی به سراغ داوطلبان می‌آید. حرف آخر دوره‌های آموزشی خود را در بستر vod حرف آخر در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. این بدین معنی است که داوطلبان به راحتی می‌توانند دوره‌های آموزشی حرف آخر را به صورت آنلاین و آفلاین مشاهده کنند. موسسه حرف آخر در کنار این دوره‌های آموزشی جدید از مشاوره هوشمند نیز برای برنامه‌ریزی و مشاوره استفاده می‌کند. این موسسه برای گروه تجربی و قبولی در رشته مامایی نیز دوره‌های آموزشی منحصربه‌فردی دارد. داوطلبان می‌توانند با انتخاب دوره‌های گروه تجربی و مشاهده این دوره‌ها بهترین درصدها را در کنکور سراسری به دست آورند.

سوالات متداول در مورد معرفی رشته مامایی

1) آیا رشته مامایی دکترا دارد؟

فارغ‌التحصیل می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در کارشناسی ارشد رشته مامایی در مقطع دکتری رشته‌هایی مانند بیولوژی تولید مثل، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی و … ادامه تحصیل دهند.

2) تحصیل در رشته مامایی بدون کنکور امکان‌پذیر است؟

نه خیر تحصیل در رشته مامایی بدون برگزاری کنکور سراسری و قبولی در آن امکان‌پذیر نیست.

3) رشته مامایی بهتره یا پرستاری؟

این سوال کاملا بستگی به شرایط تحصیلی و علاقه داوطلبان دارد. هر دو رشته نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز از حقوق و درآمد مناسبی برخوردار هستند. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود یکی از این دو رشته را انتخاب کنید.

4) مدت زمان طرح در این رشته چند سال است؟

اگر طرح در مرکز استان باشد، مدت زمان طرح برای رشته مامایی 2 سال است. اگر در روستا یا مناطق محروم باشد مدت زمان آن 1 سال است.

5) آیا رشته مامایی در مقطع کاردانی و کارشناسی گرایشی دارد؟

نه خیر رشته مامایی در مقطع کاردانی و کارشناسی هیچ گرایشی ندارد.

6) آیا طرح دو ساله مامایی یک طرح اجباری است؟

این طرح اجباری نیست و به صورت اختیاری در اختیار داوطلبان رشته مامایی قرار می‌گیرد. فارغ‌التحصیلان که این طرح را به صورت اختیاری انتخاب می‌کنند یک حقوق اندک نیز دریافت می‌کنند.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد این رشته با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید یا به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.