شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی چگونه است؟

بدون دیدگاه

داوطلبان و دانش‌آموزان از هر شرایطی برای قبولی در کنکور سراسری و ادامه تحصیل استفاده می‌کنند. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و … متفاوت است. هر دانشگاهی شرایط خاص خود را برای ثبت‌نام و پذیرش دارد و داوطلبان با توجه به این شرایط باید برای دانشگاه مورد نظر خود ثبت‌نام کنند. یکی از جدیدترین شرایطی که داوطلبان برای ادامه تحصیل خود به سراغ آن می‌روند، دانشگاه مجازی است. بسیاری از داوطلبان بنا به دلایل مختلف امکان ادامه تحصیل به صورت حضوری را ندارند. این داوطلبان به دنبال یک آموزش مجازی یا رشته مجازی برای ادامه تحصیل هستند. شاید برای داوطلبان این سوال پیش آید که تحصیل در دانشگاه مجازی امکان‌پذیر است؟ بله داوطلبان می‌توانند با توجه به شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی به سراغ رشته‌های مجازی بروند و ادامه تحصیل دهند. شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی چیست؟ کدام رشته‌ها به صورت مجازی ارائه می‌شوند؟

دانشگاه مجازی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها بدون محدودیت زمانی و مکانی در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. کلاس‌های دانشگاه مجازی بدون حضور فیزیکی استاد و دانشجو به صورت اینترنتی و از راه دور برگزار می‌شوند. به عبارت دیگر می‌توان گفت دانشگاه مجازی بدون میز و صندلی و دیگر امکانات یک کلاس درسی برگزار می‌شود. داوطلبان در دانشگاه مجازی با استفاده از لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و اینترنت در کلاس‌های درسی شرکت می‌کنند. شبکه اینترنت و فناوری‌های مرتبط با وب مانند یک پل، ارتباط بین داوطلبان و اساتید را برقرار می‌کنند. دانشگاه مجازی شرایط خاص خود را برای تحصیل و ثبت‌نام دارد. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی می‌رود و رشته‌های دانشگاه مجازی را به داوطلبان معرفی می‌کند.

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی

دانشگاه مجازی چیست؟

دانشگاه مجازی چیست؟ تحصیل در این دانشگاه به چه صورتی امکان‌پذیر است؟ شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی چگونه است؟ بدون شک داوطلبان سوالات زیادی در مورد تحصیل در این دانشگاه دارند. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به مهم‌‌ترین سوالات داوطلبان در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی پاسخ می‌دهد. دانشگاه مجازی به صورت آموزش از راه دور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. این نوع دانشگاه و آموزش از راه دور به طور کامل مفهوم کلاس‌های سنتی را از بین برده است. داوطلبان با استفاده از لپ‌تاپ و کامپیوتر و با کمک اینترنت می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند و دروس مربوط به رشته خود را مطالعه نمایند. معمولا دانشگاه‌های مجازی برای برقراری ارتباط دانشجویان با اساتید از نرم‌افزارهای خاصی استفاده می‌کنند. بنابراین دانشگاه مجازی نوعی دانشگاه است که با استفاده از نرم‌افزارهای خاص در بستر اینترنت امکان برقراری ارتباط مابین دانشجویان و اساتید را فراهم می‌کند.

برخی از داوطلبان و دانشجویان شرایطی برای حضور در کلاس‌های درسی در دانشگاه را ندارند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما مهم‌ترین دلیل آن حضور در فضای کاری است. برخی از داوطلبان نمی‌توانند به صورت همزمان کار کنند و در کلاس درسی نیز شرکت داشته باشند. این داوطلبان به سراغ تحصیل در دانشگاه مجازی و یک رشته مجازی می‌روند. تحصیل در دانشگاه مجازی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا داوطلبان بدون محدودیت زمانی به کلاس درس و تدریس استاد دسترسی داشته باشند. داوطلبان در دانشگاه مجازی در کلاس‌های درسی خود به صورت آنلاین شرکت می‌کنند و مفاهیم درسی را توسط استاد مربوطه یاد می‌گیرند. بنابراین داوطلبان در دانشگاه مجازی تمامی دروس را مانند سایر داوطلبان در دانشگاه‌های دولتی و آزاد مطالعه می‌کنند. اما یک فرق در این میان وجود دارد و آن هم آموزش از راه دور در دانشگاه مجازی است.

تحصیل در دانشگاه مجازی چه مزیت‌هایی دارد؟

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که تحصیل در دانشگاه مجازی چه مزیت‌هایی دارد؟ بدون شک بسیاری از داوطلبان با توجه به شرایط خود به دنبال تحصیل در دانشگاه مجازی هستند. این داوطلبان نمی‌توانند زمان خود را صرف حضور در کلاس درسی کنند، بنابراین تحصیل در دانشگاه مجازی را انتخاب می‌کنند. تحصیل در دانشگاه مجازی مزیت‌های خاص خود را برای داوطلبان دارد. داوطلبان با این روش به صورت همزمان می‌توانند رشته تحصیلی مورد علاقه خود را مطالعه کنند و در کنار آن کار کرده و در بازار کار باقی بمانند. مهم‌ترین مزیت تحصیل در دانشگاه مجازی انعطاف‌پذیری کلاس‌های درسی است. این بدین معنی است که داوطلبان در هر مکانی باشند به راحتی با لپ‌تاپ خود می‌توانند در کلاس درسی حضور داشته باشند. بدون شک این ویژگی مهم‌ترین مزیت تحصیل در دانشگاه مجازی است.

یکی دیگر از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه مجازی صرفه‌جویی در زمان است. دانشجویان نیازی ندارند تا ساعت‌ها در حال رفت و آمد باشند و ساعات خود را صرف این موضوع کنند. داوطلبان می‌توانند در محیط خانه یا در محیط کار یا در هر مکان دیگری حضور داشته باشند و بدون هیچ رفت و آمدی در کلاس درس شرکت کنند. بدون شک تحصیل در دانشگاه مجازی در کنار مزیت‌های خود معایبی نیز دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که مزیت‌های این دانشگاه به قدری زیاد است که معایب آن به چشم نمی‌آید. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در دانشگاه مجازی آشنا شوید:

  • نیازی به حضور در کلاس درس به صورت فیزیکی وجود ندارد.
  • هزینه‌های رفت و آمد کاهش پیدا می‌کند.
  • حضور در دانشگاه مجازی انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • داوطلبان در هر زمان و مکانی به کلاس‌های درس دسترسی دارند.
  • و …

دانشگاه مجازی از چه واحدهایی تشکیل شده است؟

تحصیل در دانشگاه مجازی نیز مانند تحصیل در دانشگاه‌های معمولی شرایط خاص خود را دارد. یک دانشگاه مجازی نیز مانند یک دانشگاه معمولی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. داوطلبان به صورت مجازی و اینترنتی می‌توانند به بخش‌های مربوطه مراجعه کرده و تمامی مشکلات خود را حل کنند. شاید برخی از داوطلبان بر این باور باشند که دانشگاه‌ها و رشته‌های مجازی بخش‌های آموزشی ندارند. اما این طرز فکر کاملا اشتباه و نادرست است. دانشگاه مجازی نیز مانند دانشگاه‌های دیگر بخش‌های آموزشی و اطلاعاتی دارد. شما می‌توانید در قسمت زیر با بخش‌های مختلف یک دانشگاه مجازی بیشتر آشنا شوید:

1) واحد تدریس

یکی از واحدهایی که در دانشگاه مجازی فعالیت می‌کند، واحد تدریس است. این بخش اطلاعاتی در مورد واحدهای درسی، سمینارها، آزمایشگاه‌ها، پایان‌نامه‌ها و برنامه‌های امتحانی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

2) اتاق اطلاعات

بخش دیگری که در دانشگاه مجازی فعالیت می‌کند، اتاق اطلاعات است. این واحد اطلاعاتی در مورد خدمات دانشگاه، سرفصل‌های دروس و امکانات تحصیلی دانشگاه را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

3) اداره دانشجویان

هر دانشگاه دولتی و مجازی یک واحد با نام اداره دانشجویان دارد. اداره دانشجویان مسئول خدمات اجرایی و ادرای مانند ثبت‌نام دروس، سمینارها، امتحانات و کارگاه‌های آموزشی است.

4) کتابخانه دیجیتال و مجازی

بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر دانشگاهی کتابخانه آن دانشگاه است. دانشگاه‌های مجازی نیز دارای کتابخانه دیجیتال هستند. داوطلبان در این کتابخانه می‌توانند به فهرست‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌ای دسترسی داشته باشند.

5) مرکز جستجو

مرکز جستجو به دانشجویان درباره فعالیت‌های تحقیقاتی و انتشارات اطلاع دقیقی می‌دهد و امکان ارتباط بین دانشجویان و محققان را امکان‌پذیر می‌کند.

6) تخته سیاه

دانشجویان در این واحد می‌توانند اخبار و اطلاعات جدید را مشاهده کنند.

7) فروشگاه

دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی برای خرید کتاب و جزوه‌های آموزشی به فروشگاه‌ به صورت حضوری مراجعه می‌کنند. دانشجویان دانشگاه مجازی نیز برای تهیه کتاب‌های خود به یک فروشگاه مجازی مراجعه می‌کنند و کتاب‌های خود را از فروشگاه خریداری می‌کنند.

8) دفتر ثبت نمرات

یکی دیگر از بخش‌های دانشگاه مجازی بخش دفتر ثبت نمرات است. دفتر ثبت نمرات یک پایگاه داده است که ریز نمرات دانشجوها در آن ثبت می‌شود.

9) کلاس مجازی

همان طور که در قسمت بالا نیز توضیح دادیم در دانشگاه مجازی دیگر مفهومی به نام حضور در کلاس به صورت فیزیکی وجود ندارد. تحصیل در دانشگاه مجازی به صورت کامل مفهوم آموزش‌های سنتی را تغییر داده است. دانشجویان در کلاس مجازی شرکت می‌کنند و همانند کلاس‌های حضوری در بحث‌های کلاس فعالیت کرده و نظرات خود را اعلام می‌کنند.

انواع کلاس‌های درس در دانشگاه مجازی

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی در مقایسه با کلاس‌های درس در دانشگاه به صورت حضوری بسیار متفاوت است. کلاس‌های درس در دانشگاه مجازی متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. برخی از کلاس‌ها برای راحتی داوطلبان طراحی شده‌اند و کار آن‌ها را هنگام یادگیری راحت‌تر می‌کنند. شما می‌توانید در قسمت زیر با انواع کلاس‌های درس در دانشگاه مجازی بیشتر آشنا شوید:

1) کنفرانس ویدیویی دو طرفه

محبوب‌ترین و متداول‌ترین نوع کلاس در دانشگاه مجازی، برگزاری کلاس با استفاده از کنفرانس ویدیویی دو طرفه است. در روش کنفرانس ویدیویی دو طرفه استاد و دانشجو همدیگر را به صورت مجازی مشاهده کرده و به راحتی با یکدیگر صحبت می‌کنند. شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی با استفاده از کنفرانس ویدیویی دو طرفه بسیار آسان است. کنفرانس ویدیویی دو طرفه به پهنای باند زیادی برای انتقال صوت و تصویر نیاز دارد.

2) کنفرانس صوتی دو طرفه

یکی دیگر از راه‌های تحصیل در دانشگاه مجازی برگزاری کلاس با استفاده از کنفرانس صوتی دو طرفه است. این روش نیز یک روش محبوب مابین داوطلبان محسوب می‌شود، زیرا در این روش دانشجویان تنها به صحبت‌های استاد توجه می‌کنند. صدا و تصویر دانشجویان با اجازه استاد در این روش پخش می‌شوند.

3) روش دیداری و شنیداری

استفاده از روش دیداری و شنیداری یکی دیگر از روش‌های تدریس درس در دانشگاه مجازی است. در این روش از ترکیب دو روش کنفرانس صوتی دو طرفه و کنفرانس ویدیویی دو طرفه استفاده می‌شود. اگر استاد برای آموزش مفاهیم اسلاید نداشته باشد، تصویر استاد نمایش داده می‌شود و هر وقت مطلبی با اسلاید بیان می‌شود تنها اسلاید و صدای استاد شنیده می‌شود. صدا و تصویر دانشجویان نیز تنها با نظر استاد نمایش داده می‌شود.

4) سیستم‌های آموزشی ناهمزمان

دانشجویان در این روش از محتوای آموزشی از قبل تهیه و ذخیره شده استفاده می‌کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی 1402

شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی ایرانی چیست؟ شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی دولتی چگونه است؟ شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی در سال 1402 چگونه است؟ داوطلبان سوالات زیادی در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی دارند. تیم محتوای حرف آخر در قسمت زیر به مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد این موضوع پاسخ می‌دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که دانشگاه مجازی یکی از روش‌های ادامه تحصیل از راه دور است و داوطلبان با حضور در کلاس‌های این دانشگاه می‌توانند مدرک تحصیلی خود را کسب کنند. شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی به صورت زیر است:

  • داوطلبان باید با اینترنت و استفاده از کامپیوتر برای تحصیل در دانشگاه مجازی آشنا باشند.
  • امتحانات کلاسی و میان ترم دانشگاه مجازی آنلاین به صورت آنلاین برگزار می‌شود، اما امتحانات پایان ترم به صورت کتبی و حضوری است.
  • تعداد جلسات دروس در دانشگاه مجازی هر ترم بین 12 تا 16 جلسه است.
  • تحصیل در دانشگاه مجازی به صورت غیر حضوری است، اما دانشجویان باید در کلاس به صورت آنلاین حضور فعال داشته باشند و غیبت بیش از حد موجب حذف دانشجو از کلاس می‌شود.
  • دانشجویان دانشگاه مجازی امکان تغییر رشته و انتقالی ندارند.
  • در مقطع دکتری تخصصی شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی وجود ندارد و فقط در مقاطع کاردانی به کارشناسی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های مجازی برای دانشجویان ارائه می‌شوند.
  • پذیرش دانشجو در دانشگاه مجازی معمولا به صورت بدون کنکور است، اما برخی از رشته‌های مجازی نیز با کنکور برگزار می‌شوند.
  • تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاه مجازی امکان‌پذیر نیست.
  • تحصیل همزمان یک رشته در دانشگاه مجازی و یک رشته در سایر دانشگاه‌های حضوری امکان‌پذیر نیست.
  • دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه مجازی نیز باید شهریه پرداخت کنند.

لیست رشته‌های کارشناسی در دانشگاه مجازی

همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم پذیرش در دانشگاه مجازی به صورت بدون کنکور و با کنکور انجام می‌شود. داوطلبان زیادی به دنبال قبولی در رشته‌های کارشناسی هستند و این داوطلبان نیز می‌توانند در دانشگاه مجازی ثبت‌نام کنند. لیست رشته‌های کارشناسی در دانشگاه مجازی به صورت زیر هستند:

بخش اول

  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی مواد و متالورژی
  • مهندسی کامپیوتر
  • حسابداری
  • حقوق
  • روانشناسی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت کسب و کارهای کوچک
  • مدیریت مالی
  • اقتصاد
  • مددکاری اجتماعی
  • مدیریت امور بانکی
  • مدیریت صنعتی
  • آموزش زبان انگلیسی
  • مترجمی زبان انگلیسی
  • مدیریت مالی
  • مهندسی برق
  • معارف اسلامی
  • معارف اسلامی و اخلاق
  • معارف اسلامی و ادیان
  • معارف اسلامی و تاریخ
  • معارف اسلامی و علوم تربیتی
  • معارف اسلامی و علوم قرآنی
  • معارف اسلامی و کلام
  • فقه و حقوق اسلامی
  • شیعه شناسی
  • زبان و ادبیات فارسی
  • زبان و ادبیات عربی
  • زبان و زبان شناسی

بخش دوم

  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • زبان و ادبیات فرانسه
  • مترجمی زبان آلمانی
  • زبان و ادبیات آلمانی
  • زبان و ادبیات ارمنی
  • فلسفه و حکمت اسلامی
  • علوم قرآن و حدیث
  • ادیان و عرفان
  • فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • تاریخ و تمدن ملل اسلامی
  • جامعه شناسی
  • مردم شناسی
  • علوم ارتباطات اجتماعی
  • روزنامه نگاری
  • روابط عمومی
  • برنامه‌ریزی اجتماعی و تعاون
  • علوم تربیتی
  • مطالعات خانواده
  • علوم سیاسی
  • علوم قضایی
  • بانکداری اسلامی
  • تاریخ
  • مدیریت بیمه
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت امور بانکی
  • مدیریت امور گمرکی

بخش سوم

  • مدیریت فرهنگی هنری
  • علوم ورزشی
  • جغرافیا
  • مشاوره
  • علم اطلاعات و دانش شناسی
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضیات و کاربردها
  • فیزیک
  • فیزیک مهندسی
  • شیمی کاربردی
  • شیمی محض
  • زمین شناسی
  • میکروبیولوژی
  • زیست شناسی دریا
  • زیست فناوری
  • زیست شناسی سلولی و مولکولی
  • زیست شناسی گیاهی
  • زیست شناسی جانوری
  • آمار
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی برق
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی پلیمر
  • مهندسی نفت
  • مهندسی صنایع
  • ایمنی صنعتی
  • مهندسی نقشه برداری
  • مهندسی عمران
  • مهندسی ورزش
  • مهندسی معدن
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی مواد و متالورژی
  • مهندسی ساخت و تولید
  • مهندسی نساجی

بخش چهارم

  • مهندسی هوا فضا
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی اپتیک و لیزر
  • علوم و مهندسی آب
  • علوم و مهندسی صنایع غذایی
  • علوم و مهندسی محیط زیست
  • طراحی صنعتی
  • نقاشی
  • ارتباط تصویری
  • مرمت بناهای تاریخی
  • طراحی پارچه
  • نوازندگی موسیقی ایرانی
  • بازیگری
  • طراحی صحنه
  • مهندسی معماری
  • مهندسی شهرسازی
  • معماری داخلی
  • عکاسی
  • ادبیات نمایشی
  • نمایش عروسکی
  • کارگردانی
  • فناوری صدا

لیست رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه مجازی

بخش اول

  • زبان و ادبیات فارسی
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات کودک و نوجوان
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات پایداری
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات تطبیقی
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات عامه
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش آموزش زبان فارسی
  • زبان و ادبیات فارسی گرایش ویرایش و نگارش
  • آب و هواشناسی گرایش تغییر اقلیم
  • آب و هواشناسی گرایش آب و هواشناسی محیطی
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گرایش آمایش شهری
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گرایش محیط زیست شهری
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گرایش برنامه‌ریزی مسکن و باز آفرینی شهری
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی گرایش توسعه اقتصاد روستایی
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی گرایش مدیریت توسعه پایدار روستایی
  • مخاطرات طبیعی
  • ادبیات عربی
  • علوم اقتصادی گرایش برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی
  • علوم اقتصادی گرایش بانکداری اسلامی
  • علوم اقتصادی گرایش اقتصاد و تجارت الکترونیک

بخش دوم

  • علوم اقتصادی گرایش اقتصاد انرژی
  • رفتار حرکتی گرایش یادگیری و کنترل حرکت
  • فیزیولوژی ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی و تندرستی
  • فیزیولوژی ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی کاربردی
  • آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی گرایش تمرینات اصلاحی
  • آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی گرایش آسیب‌شناسی ورزشی
  • مدیریت ورزشی گرایش مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی
  • مدیریت ورزشی گرایش مدیریت رویدادها و گردشگری ورزشی
  • روانشناسی ورزشی
  • تاریخ گرایش تاریخ ایران اسلامی
  • تاریخ تشیع
  • تاریخ گرایش تاریخ اسلام
  • مطالعات فرهنگی
  • زبانشناسی
  • آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
  • علوم قرآنی گرایش اعجاز
  • علوم و معارف قرآن گرایش تفسیر اجتماعی
  • علوم حدیث گرایش تفسیر اثری
  • علوم حدیث گرایش نهج ‌البلاغه
  • علوم حدیث گرایش کلام و عقاید
  • نهج البلاغه گرایش اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی
  • فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • مذاهب فقهی
  • فلسفه و کلام اسلامی
  • مذاهب اسلامی
  • دین شناسی

بخش سوم

  • شیعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی
  • فرق تشیع
  • کلام شیعه
  • تصوف و عرفان اسلامی
  • اخلاق گرایش فلسفه اخلاق
  • فلسفه دین
  • برنامه‌ریزی درسی
  • تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
  • مدیریت آموزشی
  • آموزش و بهسازی منابع انسانی
  • تحقیقات آموزشی
  • ارزشیابی آموزشی
  • تکنولوژی آموزشی
  • یادگیری الکترونیکی
  • علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مدیریت اطلاعات
  • مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی
  • مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال
  • آموزش زبان انگلیسی
  • آموزش زبان روسی
  • مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی جهانگردی
  • حقوق خصوصی
  • حقوق ثبت اسناد و املاک
  • فقه و حقوق اقتصادی
  • حقوق مالی
  • حقوق بینالملل
  • حقوق جزا و جرم‌شناسی
  • حقوق عمومی
  • حقوق تجارت بین‌الملل
  • حقوق نفت و گاز
  • زبان و ادبیات اردو
  • علوم سیاسی
  • روابط بین‌الملل
  • اندیشه سیاسی در اسلام
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت گرا
  • روانشناسی بالینی
  • سنجش و اندازه‌گیری (روانسنجی)
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  • روانشناسی تربیتی

بخش چهارم

  • حسابداری
  • مطالعات زنان گرایش زن و خانواده
  • مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام
  • ارتباطات گرایش حج و زیارت
  • مدیریت رسانه
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌المللی
  • مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری عمومی
  • مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی
  • مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب کار الکترونیک
  • سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت دانش
  • مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت منابع الکترونیکی
  • مدیریت تکنولوژی گرایش نوآوری تکنولوژی
  • مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی
  • مالی گرایش مهندسی مالی و مدیریت ریسک
  • مالی گرایش بانکداری
  • مالی گرایش بیمه
  • کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
  • کارآفرینی گرایش گردشگری
  • کارآفرینی گرایش فناوری

بخش پنجم

  • کارآفرینی گرایش سازمانی
  • کارآفرینی گرایش توسعه
  • دریانوردی گرایش حمل و نقل دریایی
  • محیط زیست گرایش آموزش محیط زیست
  • مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی
  • مدیریت کسب و کار گرایش بازاریابی
  • مدیریت کسب و کار گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • مدیریت کسب و کار گرایش سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • مدیریت کسب و کار گرایش عملیات و زنجیره تامین
  • آموزش شیمی (ویژه فرهنگیان)
  • نانو شیمی
  • ژنتیک
  • آمار ریاضی
  • علم داده‌ها
  • آمار ریاضی
  • ریاضیات و کاربردها گرایش آنالیز
  • ریاضیات و کاربردها گرایش هندسه
  • ریاضیات و کاربردها گرایش جبر
  • ریاضی کاربردی گرایش بهینه‌سازی
  • ریاضی کاربردی گرایش علوم داده
  • ریاضی کاربردی گرایش ریاضیات زیستی
  • آموزش ریاضی
  • علوم کامپیوتر گرایش الگوریتم و نظریه محاسبه

بخش ششم

  • علوم کامپیوتر گرایش داده کاوی
  • علوم کامپیوتر گرایش علوم تصمیم و دانش
  • زیست شناسی جانوری گرایش فیزیولوژی جانوری
  • مهندسی برق گرایش مدارهای مجتمع الکترونیک
  • مهندسی برق گرایش سیستم‌های قدرت
  • مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش انرژی و محیط زیست
  • مهندسی برق گرایش مخابرات سیستم
  • مهندسی برق گرایش کنترل
  • مهندسی پزشکی گرایش رایانش تصاویر پزشکی
  • مهندسی شیمی گرایش ترموسینتیک و کاتالیست
  • مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند
  • مهندسی صنایع گرایش بهینه‌سازی سیستم‌ها
  • مهندسی صنایع گرایش سیستم‌های کلان
  • مهندسی صنایع گرایش مهندسی مالی
  • مهندسی صنایع گرایش مدیریت پروژه
  • مهندسی صنایع گرایش مدیریت مهندسی
  • مهندسی در سوانح طبیعی
  • مهندسی عمران گرایش سازه
  • مهندسی عمران گرایش زلزله
  • مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت
  • مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
  • مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
  • مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

بخش هفتم

  • مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
  • مهندسی خودرو گرایش قوای محرکه خودرو
  • مهندسی فناوری اطلاعات گرایش معماری سازمانی
  • مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری
  • مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیک
  • مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار
  • یادگیری الکترونیکی
  • مهندسی هوا فضا گرایش جلو برندگی
  • مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون صنایع نفت
  • مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست
  • برنامه‌ریزی شهری
  • طراحی شهری
  • پژوهش هنر
  • حکمت هنر اسلامی
  • مدیریت پروژه و ساخت

لیست دانشگاه‌های مجازی

شما می‌توانید در قسمت زیر با دانشگاه‌هایی که تحصیل مجازی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند بیشتر آشنا شوید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های پیام نور و آزاد نیز رشته‌های مجازی را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند.

  • دانشگاه مجازی المصطفی (ص)
  • موسسه غیرانتفاعی آموزش عالی رایانه ای تهران
  • مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه امیرکبیر
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران
  • دانشگاه مجازی امام خمینی (ره)
  • موسسه غیرانتفاعی مجازی نور طوبی
  • مرکز آموزش‌های دانشگاه سهند
  • دانشکده آموزش‌های الکترونیکی
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه الکترونیکی فاران
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی
  • دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
  • دانشکده مجازی علوم حدیث
  • موسسه غیرانتفاعی مجازی فاران مهر دانش
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران
  • واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه قم
  • مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه اصفهان
  • مرکز آموزش‌های مجازی
  • دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
  • دانشگاه مهر البرز
  • آموزش مجازی دانشگاه سیستان و بلوچستان
  • موسسه آموزش عالی فارابی

اعتبار مدرک دانشگاه مجازی

یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی، معتبر بودن مدرک این دانشگاه است. آیا مدرک دانشگاه مجازی اعتبار دارد؟ بدون اینکه مطلب را طولانی کنیم به این سوال یک پاسخ ساده و سریع می‌دهیم. بله مدرک دانشگاه مجازی مورد تایید وزارت علوم است و در سطح بین‌المللی نیز قابل قبول است. بنابراین داوطلبان با خیال راحت می‌توانند در رشته‌های دانشگاه مجازی ثبت‌نام کنند و به ادامه تحصیل بپردازند.

شهریه تحصیل در دانشگاه مجازی

دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای برای داوطلبان دارد. تمامی داوطلبانی که در دوره مجازی مقطع کارشناسی از طریق کنکور یا بدون کنکور برای تحصیل در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند باید شهریه ثابت و شهریه متغیر پرداخت کنند. محدوده شهریه کارشناسی دانشگاه‌های مجازی در سال 1401 – 1402 به صورت زیر است:

شهریه ثابت شهریه متغیر شهریه عملی
حداقل 3،803،000 5،511،000 1،452،000
حداکثر 22،425،000 9،867،000 4،784،000

مدارک لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه مجازی

ثبت‌نام برای تحصیل در دانشگاه مجازی به صورت اینترنتی است و داوطلبان باید مدارک زیر را داشته باشند:

  • یک قطعه عکس 4*3
  • خرید کارت اعتباری برای ثبت نام
  • دریافت کد رهگیری 13 رقمی برای اتباع غیر ایرانی
  • دریافت کد 12 رقمی برای رزمندگان و ایثارگران
  • آخرین معدل مدرک تحصیلی

سوالات متداول در مورد تحصیل در دانشگاه مجازی

1) امتحانات پایان ترم دانشگاه مجازی به چه صورتی برگزار می‌شوند؟

امتحانات پایان ترم در دانشگاه‌های مجازی به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

2) داوطلبان در کدام مقاطع تحصیلی می‌توانند رشته‌های مجازی را انتخاب کنند؟

داوطلبان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند یکی از رشته‌های دانشگاه مجازی را انتخاب کنند.

3) شرایط ثبت‌نام در دانشگاه مجازی چگونه است؟

پذیرش در دانشگاه مجازی به صورت بدون کنکور و با کنکور است.

4) شرایط تحصیل در دانشگاه مجازی چگونه است؟

داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه مجازی باید در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و آن‌ها نیازی به حضور در کلاس به صورت فیزیکی ندارند.

5) آیا مدارک دانشگاه‌های مجازی مورد تایید وزارت علوم هستند؟

بله تمامی مدارک دانشگاه‌های مجازی و رشته‌های مجازی مورد تایید وزارت علوم هستند.

شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد کنکور ۱۴۰۲ به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و همزمان از تخفیف‌های دوره‌های آموزشی جدید حرف آخر نیز مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.