کنکور 1402 در مقایسه با کنکور سال‌های اخیر با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری در سال 1402 نحوه تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتیجه کنکور است. همان طور که می‌دانید سوابق تحصیلی و معدل داوطلبان تا قبل از کنکور سال 1402 به صورت تاثیر مثبت محاسبه می‌شد. اما این شرایط در کنکور 1402 متفاوت است. سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور 1402 به صورت تاثیر قطعی و 40 درصدی محاسبه می‌شود. این موضوع به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های داوطلبان در کنکور سراسری تبدیل شده است. بسیاری از داوطلبان سوالات زیادی در مورد شرایط ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ دارند و اطلاعات دقیقی در مورد این شرایط ندارند. متاسفانه بسیاری از داوطلبان معدل پایینی در امتحانات نهایی به دست می‌آورند. این داوطلبان با بررسی شرایط جدید کنکور 1402 تصور می‌کنند که شانس کمی برای قبولی در کنکور سراسری دارند، اما این طرز فکر بسیار اشتباه است!

داوطلبانی که بنا به دلایل مختلف نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده‌اند با توجه به قانون ترمیم معدل نمرات کم خود را جبران می‌کنند. بنابراین داوطلبان به هیچ عنوان نباید نگران معدل نهایی خود باشند. آن‌ها می‌توانند با توجه به قوانین مربوط به شرایط ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ معدل نهایی خود را ترمیم کنند. این یک فرصت استثنایی برای داوطلبان است تا آن‌ها نمرات خود را ترمیم کرده و از تاثیر قطعی 40 درصدی نمرات به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. به یک زبان ساده می‌توان گفت که ترمیم معدل یک شانس دوباره به داوطلبان می‌دهد تا آن‌ها نمرات مناسبی به دست آورند. این نکته را فراموش نکنید که تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت قطعی و با تاثیر 40 درصدی محاسبه می‌شود. بنابراین سوابق تحصیلی برای داوطلبان بسیار ارزشمند هستند. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی شرایط ترمیم معدل کنکور 1402 می‌رود.

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

تاثیر معدل در کنکور

کنکور 1402 با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو شده است و یکی از این تغییرات به تاثیر معدل در کنکور مربوط می‌شود. تاثیر معدل در کنکور سال‌های اخیر به صورت تاثیر مثبت محاسبه می‌شد. این بدین معنی است که اگر معدل داوطلبان تاثیر مثبتی بر روی رتبه کنکور آن‌ها داشت این نمره برای داوطلبان محاسبه می‌شد. اما اگر نمره داوطلبان مناسب نبود تنها نتیجه کنکور برای این داوطلبان در نظر گرفته می‌شد. این شرایط در کنکور 1402 و کنکور سال‌های بعد متفاوت خواهد بود. تاثیر معدل در کنکور 1402 به صورت تاثیر قطعی محاسبه می‌شود. این تاثیر قطعی به صورت 40 درصدی است و 40 درصد از نمره نهایی داوطلبان در کنکور سراسری را تشکیل می‌دهد. تاثیر معدل در کنکور 1402 و کنکور سال‌های بعد به صورت زیر خواهد بود:

  •  سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳: فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴: فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

شرایط ترمیم معدل در کنکور ۱۴۰۲

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که داوطلبان در مورد ترمیم معدل کنکور 1402 باید بدانند، زمان ترمیم معدل است. داوطلبانی که به دنبال ترمیم معدل هستند باید یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی به منطقه آموزشی فارغ‌التحصیلی خود مراجعه کنند و اقدامات لازم را برای ثبت‌نام ترمیم معدل انجام دهند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که شرایط ترمیم معدل تنها برای داوطلبان با نمرات پایین نیست. داوطلبانی که نمرات آن‌ها پایین‌تر از نمره 20 است به راحتی می‌توانند از این شرایط برای کسب یک نمره بالا استفاده کنند. اگر داوطلبی در ترمیم معدل کنکور 1402 نتواند نمره بالاتری نسبت به نمره قبلی کسب کند بالاترین نمره داوطلب به عنوان نمره نهایی ثبت می‌شود. داوطلبانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند حق شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور را دارند.

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که آن‌ها برای چند درس می‌توانند در ترمیم معدل کنکور شرکت کنند؟ داوطلبان در امتحانات ترمیم معدل کنکور 1402 می‌توانند برای تمامی دروس که نمره آن‌ها کمتر از 20 است شرکت کنند. تمامی سوالات این آزمون بر اساس دروس نظام جدید است. بنابراین تمامی داوطلبان می‌توانند با توجه به کتاب‌های درسی نظام جدید در این آزمون شرکت کنند. با توجه این شرایط داوطلبان به هیچ عنوان محدودیتی در انتخاب تعداد دروس امتحانی ندارند. اگر داوطلبان می‌خواهند در کنکور 1402 شرکت کنند باید شهریور 1401، دی 1401 یا خرداد 1402 برای ترمیم معدل در آزمون شرکت کنند. بنابراین داوطلبان به هیچ عنوان نمی‌توانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 در شهریور 1402 آزمون دهند.

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

هزینه ترمیم معدل کنکور

همان طور که مطالعه می‌کنید داوطلبان نیازی به ناامیدی و نگرانی در مورد معدل نهایی خود ندارند. متاسفانه بسیاری از داوطلبان در مورد شرایط ترمیم معدل کنکور 1402 اطلاعات زیادی ندارند و با تصور اینکه معدل آن‌ها پایین است دیگر برای کنکور سراسری آماده نمی‌شوند. این یک طرز فکر بسیار اشتباه است! داوطلبان می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند و نمرات خود را بهبود دهند. شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که هزینه ترمیم معدل کنکور 1402 چقدر است؟ این مبلغ زیاد نیست و تمامی داوطلبان با خیال راحت می‌توانند هزینه این آزمون را پرداخت کنند. داوطلبان بابت برگزاری آزمون مجدد برای هر درس مبلغی بابت چاپ و تصحیح اوراق پرداخت می‌کنند. تعیین میزان شهریه به عهده شورای آموزش و پرورش استان است.

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲ برای کدام داوطلبان است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که داوطلبان باید توجه زیادی به آن داشته باشند، تعداد انجام ترمیم معدل است. داوطلبان تنها یک بار می‌توانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 شرکت کنند. ممکن است این تعداد برای کنکور سال‌های بعدی متفاوت باشد، اما برای کنکور 1402 تنها یک بار امکان‌پذیر است. داوطلبان با شرایط زیر می‌توانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 اقدام کنند:

  • داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی پس از سال 1384 دریافت کرده‌اند.
  • فارغ‌التحصیلان مقطع پیش دانشگاهی که مدرک خود را پس از سال 1391 کسب کرده‌اند.
  • فارغ‌التحصیلان نظام جدید 6-3-3 که دیپلم خود را پس از سال 1398 کسب کرده‌اند.

ترمیم معدل کنکور 1402 نظام قدیم

شاید این سوال برای داوطلبان پیش آید که کدام داوطلبان شامل شرایط ترمیم معدل نمی‌شوند؟ شما می‌توانید در قسمت زیر با داوطلبان نظام قدیم که ترمیم معدل کنکور 1402 شامل آن‌ها نمی‌شود بیشتر آشنا شوید:

  • داوطلبانی که دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی قبل از سال 1384 کسب کرده‌اند.
  • داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند.
  • داوطلبانی که از دانشسراهای تربیت معلم مدارک غیر نظری خود را کسب کرده‌اند.
  • داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را در یکی از مدارس غیر انتفاعی در خارج از کشور کسب کرده‌اند.

ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۲ چه زمانی است؟

همان طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم ترمیم معدل کنکور 1402 برای داوطلبان در شهریور 1401، دی ماه 1401 و خرداد 1402 برگزار می‌شود. با توجه به این شرایط داوطلبان به هیچ عنوان نمی‌توانند در شهریور 1402 برای ترمیم معدل کنکور در آزمون شرکت کنند. داوطلبان باید یک ماه قبل از شروع امتحانات نهایی به منطقه آموزشی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند مراجعه کنند و زمان دقیق ثبت‌نام آزمون ترمیم معدل را از مدارس بزرگسالان سوال کنند.

مدارک مورد نیاز برای ترمیم معدل در کنکور 1402

همان طور که در قسمت بالا نیز توضیح دادیم تاثیر معدل بر روی نتیجه کنکور به صورت 40 درصد قطعی محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که داوطلبان باید توجه زیادی به نمرات امتحانات نهایی دوازدهم داشته باشند. البته داوطلبانی که نمرات مناسبی در امتحانات ندارند با خیال راحت می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند و نمرات خود را افزایش دهند. داوطلبان برای ترمیم معدل کنکور به مدارک زیر نیاز دارند:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • مدرک دیپلم
  • ریز نمرات دیپلم
  • قبض پرداخت هزینه ثبت‌نام
  • درخواست کتبی داوطلب

آخرین اخبار ترمیم معدل برای کنکور 1402

زارعی، رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق اعلام کرد:

تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل و داوطلبانی که از سال ۸۴ به بعد دیپلم خود را کسب کرده‌اند به راحتی می‌توانند درخواست ترمیم معدل دهند. به این صورت که نظام قدیمی‌ها نیاز به رای کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش دارند. اما دانش‌آموزان نظام آموزشی جدید (۶. ۳.۳) می‌توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان نسبت به درخواست ترمیم نمره از یک درس تا تمامی دروس در منطقه محل تحصیل خود یا به صورت مهمان در مناطق دیگر اقدام کنند. داوطلبان می‌توانند در نوبت‌های خرداد، شهریور و دی از یک درس تا تمام دروس را امتحان دهند.

داوطلبان تنها یک بار می‌توانند برای ترمیم معدل برای هر درس خود اقدام کنند. آن‌ها همچنین می توانند دو درس را در خرداد، سه درس در شهریور، و بقیه دروس را در دی ماه امتحان دهند یا اینکه در یک نوبت تمام دروس را امتحان دهد. نمرات در سوابق تحصیلی داوطلب اعمال شده و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شود.

ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲

نکات مهم و کلیدی در مورد ترمیم معدل کنکور 1402

  • زمان ترمیم معدل کنکور 1402 یک ماه قبل از امتحانات نهایی خرداد، شهریور و مهر است.
  • داوطلبانی که نمره آن‌ها پایین‌تر از 20 است به راحتی می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند.
  • اگر داوطلب در آزمون ترمیم معدل کنکور نمره کمتری در مقایسه با نمره اولیه خود کسب کند بهترین نمره به عنوان نمره نهایی محاسبه می‌شود.
  • داوطلبان فارغ‌التحصیل می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند.
  • داوطلبان برای شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور محدودیتی ندارند. به عبارت دیگر محدودیتی برای انتخاب دروس در ترمیم معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی وجود ندارد.
  • داوطلبان می‌توانند هر تعداد درس که می‌خواهند برای ترمیم معدل کنکور انتخاب کنند.
  • سوالات آزمون ترمیم معدل کنکور 1402 بر اساس دروس نظام جدید است.
  • داوطلبان تنها یک بار می‌توانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 اقدام کنند.
  • داوطلبانی که در کنکور 1402 شرکت می‌کنند باید برای ترمیم معدل در شهریور 1401، دی ماه 1401 و خرداد 1402 برای آزمون شرکت کنند.
  • داوطلبان بابت برگزاری آزمون مجدد برای هر درس مبلغی بابت چاپ و تصحیح اوراق پرداخت می‌کنند.

سوالات متداول در مورد شرایط ترمیم معدل کنکور 1402

1) داوطلبان برای کدام دروس می‌توانند در ترمیم معدل کنکور شرکت کنند؟

داوطلبان برای تمامی دروسی که نمره آن‌ها کمتر از 20 است به راحتی می‌توانند در ترمیم معدل کنکور 1402 شرکت کنند.

2) داوطلبان چه زمانی می‌توانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 ثبت‌نام کنند؟

داوطلبان می‌توانند یک ماه قبل از امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه برای ترمیم معدل کنکور ثبت‌نام کنند.

3) اگر داوطلبی در ترمیم معدل کنکور 1402 نمره کمتری در مقایسه با نمره قبلی خود کسب کند کدام نمره برای داوطلب محاسبه می‌شود؟

اگر داوطلب در آزمون ترمیم معدل کنکور نمره کمتری در مقایسه با نمره اولیه خود کسب کند بهترین نمره به عنوان نمره نهایی برای او محاسبه می‌شود.

4) داوطلبان چند بار می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند؟

داوطلبان برای کنکور 1402 تنها یک بار می‌توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند.

شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد ترمیم معدل کنکور 1402 به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید و همزمان از تخفیف‌های دوره‌های آموزشی حرف آخر نیز مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.