دروس حفظی را چگونه برای کنکور بخوانیم؟

بدون دیدگاه

یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان و داوطلبان در تمامی دوره‌های تحصیلی و کنکور با آن روبه‌رو هستند، مطالعه دروس حفظی است. دروس حفظی را چگونه بخوانیم؟ بدون شک این سوال یکی از مهم‌ترین سوال‌های داوطلبان قبل از کنکور سراسری است. دفترچه عمومی دارای 4 درس عمومی است که هر 4 درس ماهیت حفظی دارند. داوطلبانی که به دنبال رتبه قابل قبولی در کنکور هستند باید به درس‌های عمومی و حفظی اهمیت زیادی بدهند. این درس‌ها به همان قدر که سخت و دشوار هستند به همان اندازه نیز آسان هستند. کافیست روش‌های حفظ دروس عمومی را بدانید. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی سوال دروس حفظی را چگونه بخوانیم می‌رود و پاسخ‌های قابل قبولی را برای این سوال داوطلبان مطرح می‌کند. دروس حفظی را چگونه برای کنکور بخوانیم؟ درس های حفظی را چگونه بخوانیم؟ برای پاسخ این سوال‌ها با ما تا آخر مطلب همراه باشید.

دروس حفظی را چگونه بخوانیم

روش خواندن دروس حفظی چگونه است؟

ماهیت دروس حفظی به گونه‌ای است که داوطلبان بعد از خواندن آن‌ها مطالب را بعد از چند روز فراموش می‌کنند. این مشکل زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که داوطلبان در جلسه کنکور، پاسخ سوالات را به یاد نمی‌آورند. هر مشکلی یک راه‌حل دارد، این مشکل نیز با استفاده از روش‌های صحیح مطالعه به راحتی قابل حل است. برخی از داوطلبان در خواندن دروس حفظی مهارت دارند و سایر داوطلبان به راحتی مسائل کنکور را حل می‌کنند. اما مهم‌ترین نکته در کنکور، پاسخگویی به همه سوالات و کسب یک تراز مناسب است.

بررسی تراز داوطلبان در دروس حفظی کنکور

قبل از اینکه با پاسخ سوال دروس حفظی را چگونه بخوانیم آشنا شوید، بهتر است تراز داوطلبان را برای درس‌های عمومی در کنکور بررسی کنیم تا متوجه شویم دروس حفظی چه آماری در کنکور سراسری دارند. دروس تخصصی نیز دارای قسمت‌های حفظی هستند. اما هدف ما بررسی درس‌های حفظی است که مسائل و محاسبات نداشته باشند.

1) ادبیات فارسی

اولین درس حفظی در دفترچه تخصصی درس ادبیات فارسی است. زمانی‌که ترازهای این درس را بررسی می‌کنیم متوجه آمارهای پایین تراز در این درس می‌شویم. تنها 3 داوطلب در کنکور سراسری 99 توانستند ترازی مابین 90 الی 99/9 کسب کنند. بدون شک این آمار بسیار پایین است و داوطلبان کمی برای این درس تراز بالایی دارند. همان طور که می‌دانید درس‌های عمومی گاهی اوقات مانند یک آسانسور عمل می‌کنند و رتبه نهایی داوطلبان را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهند. سایر داوطلبان در درس ادبیات و در کنکور سراسری عملکرد زیر را از خود نشان دادند:

  • 6972 داوطلب یک تراز مابین 50 الی 59/9 کسب کردند.
  • 2432 داوطلب یک تراز مابین 60 الی 69/9 کسب کردند.
  • 472 داوطلب یک تراز مابین 70 الی 79/9 کسب کردند.
  • 98 داوطلب یک تراز مابین 80 الی 89/9 کسب کردند.

2) عربی

عربی یکی دیگر از دروس حفظی است که داوطلبان علاقه زیادی به مطالعه آن ندارند. این درس بر خلاف درس ادبیات از آمار و تراز خوبی در کنکور سراسری برخوردار است. 174 داوطلب توانستند در کنکور سراسری برای درس عربی تراز 100 درصدی کسب کنند. این آمار بسیار قابل قبول است زیرا 4665 داوطلب نیز دارای یک تراز 80 الی 89/9 درصدی هستند. این درس حفظی دشوار وضع بسیار مناسبی برای داوطلبان دارد و داوطلبان زیادی تراز بالایی برای این درس کسب کردند.

  • 25034 داوطلب ترازی مابین 50 الی 59/9 دارند.
  • 17877 داوطلب ترازی مابین 60 الی 69/9 دارند.
  • 8810 داوطلب ترازی مابین 70 الی 79/9 دارند.
  • 4665 داوطلب ترازی مابین80 الی 89/9 دارند.
  • 1036 داوطلب ترازی مابین 90 الی 99/9 دارند.

3) دین و زندگی

یکی دیگر از درس‌های حفظی که ضریب بالایی در کنکور دارد، درس دین و زندگی است. این درس در مقایسه با درس ادبیات تراز بهتری دارد و داوطلبان در کنکور سراسری نتایج قابل قبولی برای این درس کسب کردند. دین و زندگی ضریب 3 دارد و می‌تواند نقش مهمی در رتبه نهایی داوطلب داشته باشد. تنها 7 داوطلب توانستند یک تراز 100 درصدی برای این درس کسب کنند. تراز داوطلبان برای این درس حفظی به صورت زیر است:

  • 33366 داوطلب ترازی مابین 50 الی 59/9 دارند.
  • 25542 داوطلب ترازی مابین 60 الی 69/9 دارند.
  • 12207 داوطلب ترازی مابین 70 الی 79/9 دارند.
  • 5305 داوطلب ترازی مابین 80 الی 89/9 دارند.
  • 594 داوطلب ترازی مابین 90 الی 99/9 دارند.

4) زبان انگلیسی

یکی دیگر از دروس حفظی، درس زبان انگلیسی است. این درس نسبت به سایر دروس حفظی وضعیت بهتری دارد. 279 داوطلب توانستند در کنکور سراسری 99 یک تراز 100 درصدی برای این درس کسب کنند. 1148 داوطلب توانستند یک تراز 90 الی 99/9 درصدی کسب کنند و این آمار برای درس زبان بسیار مناسب است. تراز داوطلبان برای این درس حفظی به صورت زیر است:

  • 13891 داوطلب ترازی مابین 50 الی 59/9 دارند.
  • 9660 داوطلب ترازی مابین 60 الی 69/9 دارند.
  • 5842 داوطلب ترازی مابین 70 الی 79/9 دارند.
  • 3853 داوطلب ترازی مابین 80 الی 89/9 دارند.

دروس حفظی را چگونه بخوانیم

دروس حفظی را برای کنکور چگونه بخوانیم؟

1) مطالب را به دقت روخوانی کنید

دروس حفظی را چگونه بخوانیم؟ اولین مرحله انتخاب یک فصل یا یک درس است. درس مورد نظر را با دقت بسیار زیادی روخوانی کنید. روخوانی باید به صورتی باشد که شما متوجه برخی مفاهیم و مطالب در همان روخوانی اول شوید. اگر می‌خواهید سرعت بیشتری در مطالعه و یادگیری داشته باشید قبل از خواندن عمیق مطالب، چندین بار درس را به صورت روزنامه‌وار روخوانی کنید. شما باید در این مرحله تیترها، شکل‌ها و … را نیز روخوانی کنید.

2) پاراگراف به پاراگراف مطالعه کنید

مرحله بعدی برای مطالعه دروس حفظی، مطالعه به صورت بخش‌های کوتاه است. این بدین معنی است که یک درس را به چند پاراگراف تقسیم کنید و پس از روخوانی، پاراگراف را با دقت زیادی مطالعه کنید. یک بخش را به طور تقریبی در یک مدت زمان 15 الی 20 دقیقه‌ای مطالعه کنید و به سراغ بخش بعدی بروید. سعی کنید پاراگراف مربوطه را متوجه شوید و منظور و هدف آن را درک کنید.

3) در کتاب درسی حاشیه نویسی کنید

بعد از اینکه مطالب را پاراگراف به پاراگراف مطالعه کردید به سراغ حاشیه نویسی کتاب درسی بروید. مطالبی که به نظر شما مهم هستند در کنار آن پاراگراف بنویسید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به مفهوم آن پاراگراف داشته باشید. به عنوان مثال شما یک فصل را به طور کامل در کنار هر پاراگراف و مفهوم آن را یادداشت می‌کنید. زمانی‌که دوباره به سراغ روخوانی می‌روید دید بهتری نسبت به هر پاراگراف و موضوع‌های آن دارید.

4) زیر نکات مهم خط بکشید

دروس حفظی را چگونه بخوانیم؟ زیر نکات مهم هر بخش و پاراگراف خط بکشید. شما در مرحله اول روخوانی کردید سپس هر بخش را دقیق‌تر خواندید و حاشیه نویسی کردید. حالا نوبت آن است که نکات مهم را پیدا کنید و زیر آن‌‌ها خط بکشید. چند مرحله ساده تا به همین جا به شما کمک می‌کند تا مطالب را یاد بگیرید و با مفاهیم آشنا شوید.

5) مطالب را برای خودتان توضیح دهید

در این مرحله باید شروع به حفظ کردن و مرور مطالب کنید. این بدین معنی است که یک پاراگراف را روخوانی کنید سپس آن را با صدای بلند به خود توضیح دهید. در واقع شما باید مانند یک معلم به خودتان درس مورد نظر را به صورت بخش بخش توضیح دهید. بعد از اینکه مطلب را برای خودتان توضیح دادید شروع به حفظ کردن مطلب بکنید.

6) مطالبی که یاد گرفتید را در کاغذ بنویسید

بعد از اینکه مطالب را حفظ کردید و به خودتان توضیح دادید باید به سراغ مرحله بعدی بروید. مطالبی را که به خودتان توضیح دادید را بر روی کاغذ بنویسید. این کار موجب می‌شود مطالب را بهتر یاد بگیرید و مطالب به صورت بلند مدت در ذهن شما ثبت شود. شما تا همین قسمت کار نیز مطالب را یاد گرفته‌اید ولی برای اینکه نتیجه بهتری در حفظ دروس عمومی داشته باشید باید آن‌ها را بر روی کاغذ بنویسید.

دروس حفظی را چگونه بخوانیم

7) خلاصه‌نویسی انجام دهید

مهم‌ترین قدم برای یادگیری دروس حفظی، خلاصه‌نویسی است. داوطلبان باید تمامی مراحل بالا را به ترتیب انجام دهند. مرحله هفتم نوشتن خلاصه‌نویسی به صورت دقیق و منظم است. تمامی نکاتی که حاشیه نویسی کردید و زیر آن خط کشیدید را در یک دفتر مشخص، خلاصه‌نویسی کنید. نوشتن خلاصه‌نویسی موجب می‌شود که یک ماه تا کنکور به راحتی از روی همین خلاصه‌نویسی‌ها مطالب را مرور کنید.

8) تمرین و تکرار انجام دهید

آخرین مرحله برای خواندن درس‌های حفظی، تمرین و تکرار است. داوطلبان باید در فواصل زمانی مشخص، خلاصه‌نویسی‌های خود را مرور کنند. اگر می‌خواهید عملکرد خوبی در درس‌های حفظی داشته باشید باید تمرین و تکرار را در برنامه خود قرار دهید. تمرین و تکرار مطالب موجب می‌شود مطالب به صورت بلند مدت در حافظه داوطلبان ثبت شود و آن‌ها عملکرد خوبی در کنکور سراسری نشان دهند.

سخن آخر

تمامی دروس عمومی و تخصصی نیاز به مطالعه زیادی در کنکور سراسری دارند. برخی از داوطلبان درس‌های حفظی را نادیده می‌گیرند و توجه کمی به این درس‌ها می‌کنند. همان طور که در قسمت بالا مطالعه کردید درس ادبیات فارسی که داری ضریب 4 در کنکور است مورد توجه داوطلبان قرار نگرفته است و ترازهای این درس پایین است. اگر می‌خواهید عملکرد خوبی در درس‌های حفظی داشته باشید با توجه به روش‌های بالا درس‌های حفظی را برای کنکور مطالعه کنید تا نتیجه خوبی در کنکور داشته باشید. شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر در مورد کنکور با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید یا به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.