روش مطالعه زیست رتبه های برتر چگونه است؟

بدون دیدگاه

روش مطالعه زیست رتبه های برتر: یکی از مهم‌ترین دروس تخصصی برای داوطلبان گروه تجربی، درس زیست شناسی است. این درس برای داوطلبان گروه تجربی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا درس زیست شناسی رتبه نهایی و رشته داوطلبان را مشخص می‌کند. از آنجایی که درس زیست شناسی دشوار است بسیاری از داوطلبان در خواندن و مرور این درس مشکل دارند. اما هر مشکلی یک راه‌حل نیز دارد.

روش مطالعه زیست کنکور برای هر داوطلبی می‌تواند متفاوت باشد. اما همه داوطلبان باید از یک اصول خاص پیروی کنند. به نظر شما روش مطالعه زیست رتبه های برتر چگونه است؟ رتبه های برتر چگونه برای این درس یک درصد بالا کسب می‌کنند؟ تیم محتوای حرف آخر در این مطلب به سراغ بررسی روش‌های مطالعه زیست رتبه های برتر می‌رود و مهم‌ترین نکات را در مورد مطالعه زیست کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

 

سوالات زمین شناسی در کنکور سراسری

درس زیست شناسی در کنکور سراسری از 50 سوال تشکیل شده است. این سوالات از شماره 156 الی 205 در دفترچه تخصصی قرار دارند. مدت زمان پاسخگویی به سوالات زیست شناسی در کنکور 36 دقیقه است. این بدین معنی است که هر سوال در کنکور سراسری برای پاسخگویی تنها 42 ثانیه زمان دارد. داوطلبان باید برای پاسخگویی به سوالات، زیست شناسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را مطالعه کنند.

ضریب درس زیست شناسی در کنکور

همان طور که می‌دانید ضریب درس زیست شناسی برای رشته‌های پرطرفدار گروه تجربی بسیار بالاست. داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد گروه تجربی هستند باید به ضریب این درس اهمیت زیادی بدهند. ضریب درس زیست شناسی برای زیرگروه‌های مختلف گروه تجربی به صورت زیر است:

زیرگروه یک دو سه چهار پنج
ضریب 4 4 2 2 2

بررسی وضعیت پاسخگویی داوطلبان به سوالات زیست شناسی در کنکور 1400

قبل از اینکه به سراغ روش مطالعه زیست رتبه های برتر برویم و روش خواندن زیست را بررسی کنیم بهتر است به سراغ کنکور 1400 برویم. زمانی که آمار مربوط به کنکور 1400 و درس زیست شناسی را بررسی می‌کنیم با نتایج جالبی روبه‌رو می‌شویم. در کنکور سراسری 1400 تنها 1 داوطلب توانسته است یک نمره 100 درصدی برای درس زیست شناسی کسب کند. با توجه به دشوار بودن این درس این آمار می‌تواند تا حدی قابل قبول باشد.

زمانی که به سراغ سایر آمارها می‌رویم با اعداد و ارقام خوبی روبه‌رو می‌شویم. 41 داوطلب در کنکور سراسری 1400 دارای یک نمره بین 90 الی 100 درصدی هستند. 651 داوطلب توانستند در کنکور 1400 یک نمره مابین 80 الی 90 برای درس زیست شناسی کسب کنند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که داوطلبان از اهمیت درس زیست شناسی آگاه هستند و به سوالات با دقت زیادی پاسخ دادند. شما می‌توانید در قسمت زیر آمار مربوط به کنکور 1400 را به صورت دقیق بررسی کنید:

نمرات تعداد داوطلب
0 الی 10 درصد 232812
10 الی 20 درصد 60617
20 الی 30 درصد 31306
30 الی 40 درصد 20772
40 الی 50 درصد 14442
50 الی 60 درصد 10419
60 الی 70 درصد 6189
70 الی 80 درصد 2688
80 الی 90 درصد 651
90 الی 100 درصد 41
100 درصد 1

بودجه بندی زیست شناسی کنکور 1401

  • گوارش و جذب مواد: 2 سوال … 4 درصد
  • گردش مواد در بدن: 4 سوال … 8 درصد
  • تنظیم اسمزی: 1 سوال … 2 درصد
  • تنظیم عصبی: 1 سوال … 2 درصد
  • حواس: 1 سوال … 2 درصد
  • دستگاه حرکتی: 2 سوال … 4 درصد
  • تنظیم شیمیایی: 1 سوال … 2 درصد
  • ایمنی: 1 سوال … 2 درصد
  • مولکول‌های اطلاعاتی: 2 سوال … 4 درصد
  • تولید مثل: 3 سوال … 6 درصد
  • جریان اطلاعات در یاخته‌ها: 3 سوال … 6 درصد
  • انتقال اطلاعات در نسل‌ها: 5 سوال… 10 درصد
  • تغییر در اطلاعات وراثتی: 2 سوال … 4 درصد
  • از ماده به انرژی: 2 سوال … 4 درصد
  • از انرژی به ماده: 3 سوال … 6 درصد
  • فناوری‌های نوین زیستی: 1 سوال … 2 درصد
  • رفتارهای جانوران: 1 سوال… 2 درصد
  • گیاهی دهم: 2 سوال … 4 درصد
  • گیاهی یازدهم: 4 سوال … 8 درصد
  • گیاهی جامع: 2 سوال … 4 درصد
  • جانوری: 7 سوال … 14 درصد

11 روش کلیدی مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور

چگونه زیست را 100 بزنیم؟ روش خواندن زیست چگونه است؟ روش مطالعه زیست رتبه های برتر چگونه است؟ این موارد سوالاتی هستند که بسیاری از داوطلبان با آن‌ها روبه‌رو هستند. ما در این مطلب بر اساس نظر رتبه های برتر، روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها درصد زیست را در کنکور بالا بزنید.

1) با ماهیت درس زیست شناسی آشنا باشید: مفهومی یا حفظی؟

اولین موردی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند، ماهیت درس زیست شناسی است. ماهیت درس زیست شناسی مفهومی است. این بدین معنی است که داوطلبان نباید این درس را حفظ کنند. درس زیست شناسی باید به صورت مفهومی خوانده شود و داوطلبان باید به صورت عمیق مفاهیم را یاد بگیرند. حالا که با ماهیت درس زیست شناسی آشنا شدید به هیچ عنوان مفاهیم و مطالب زیست شناسی را حفظ نکنید. بنابراین اولین قدم در روش مطالعه زیست رتبه های برتر مطالعه درس زیست به صورت مفهومی است.

2) کتاب درسی را به صورت بخش به بخش روخوانی کنید

دومین قدم در روش مطالعه زیست رتبه های برتر کنکور، مطالعه زیست شناسی به صورت روخوانی و بخش به بخش است. شما قرار نیست از همان ابتدا مفاهیم را به صورت عمیق بخوانید. یک درس را انتخاب کرده و آن را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید. هر بخش را به صورت دقیق روخوانی کنید. در این مرحله شما باید تنها با روخوانی و مطالعه، مفاهیم را متوجه شوید. درس زیست شناسی مانند سایر درس‌های تخصصی نیست و به توجه زیادی نیاز دارد. بنابراین هنگام روخوانی با دقت زیادی مطالب را بخوانید.

3) مطالب کتاب درسی را عمیقا بخوانید

داوطلبان باید پس از روخوانی هر بخش، مفاهیم هر بخش را به صورت عمیق مطالعه کنند. این بدین معنی است که هر کلمه و هر واژه بخش باید با دقت زیادی مطالعه شود. داوطلبان در این روش باید هر مفهومی را مطالعه می‌کنند به خودشان توضیح دهند. این کار موجب می‌شود که داوطلبان تسلط بیشتری بر مفاهیم پیدا کنند. بنابراین ابتدا مطالب را باید به صورت بخش به بخش روخوانی کنید و در مرحله بعد به سراغ مفهومی خواندن مطالب بروید.

4) هنگام مطالعه عمیق، حاشیه نویسی نیز انجام دهید

یکی دیگر از روش‌هایی که در مطالعه زیست شناسی کنکور باید به آن توجه داشته باشید، حاشیه نویسی است. شما باید در کنار هر بخش و پاراگراف، نکات مهمی را که متوجه شدید را حاشیه نویسی کنید. این کار موجب می‌شود بارها و بارها مطلب را بخوانید و نکات مهم آن را یادداشت و حاشیه نویسی کنید. اگر به دنبال یک درصد بالا برای درس زیست شناسی هستید نکات مهم را حتما حاشیه نویسی کنید.

5) تست‌های تالیفی حل کنید

اگر به دنبال روش مطالعه زیست رتبه های برتر هستید باید تمامی این مراحل را با دقت انجام دهید. شما باید پس از حاشیه نویسی به سراغ حل تست‌های تالیفی و سوالات مهم بروید. این موضوع موجب می‌شود که شما با نوع سوالات و مفهوم آن‌ها بیشتر آشنا شوید. تسلط بر سوالات و تست‌های تالیفی نشان می‌دهد که داوطلبان به چه میزانی مفاهیم درسی را یاد گرفتند. داوطلبان باید پس از حل تست‌های تالیفی نکات مهم را یادداشت کنند و از هر سوال یک نکته مهم به یاد داشته باشند.

6) به سراغ تست‌های کنکور بروید

حل تست‌های کنکور یکی دیگر از روش‌هایی است که رتبه های برتر از آن استفاده می‌کنند. داوطلبان باید پس از مطالعه هر بخش به سراغ حل تست‌های کنکور بروند، نکات مهم و کلیدی سوالات را یادداشت کنند و به صورت روزانه آن نکات را بررسی نمایند. بهترین روش برای حل تست‌های کنکور تقسیم آن‌ها بر سه بخش است. سوالات را به سه دسته آسان، متوسط و دشوار تقسیم کنید. این کار موجب می‌شود داوطلبان با برنامه‌ریزی خاصی به سوالات پاسخ دهند.

سوالات دشوار و متوسط را که نمی‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید را نگه دارید. به سراغ بخش مربوطه بروید و دوباره نکات مهم را مطالعه کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که به سوال مربوط تسلط پیدا کنید. این نکته را فراموش نکنید که بیشتر سوالات زیست شناسی به صورت ترکیبی مطرح می‌شوند. بنابراین باید مفاهیم را به صورت دقیق مطالعه کنید.

روش مطالعه زیست رتبه های برتر

7) مهم‌ترین روش در مطالعه زیست، تمرین و تکرار است

درس زیست شناسی یک درس کاملا مفهومی است و داوطلبان باید مطالب آن را به صورت عمیق مطالعه کنند. سوالات این درس معمولا به صورت ترکیبی مطرح می‌شود و به همین دلیل هر بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم‌ترین روش مطالعه زیست رتبه های برتر، تمرین و تکرار است. تمرین و تکرار به داوطلبان کمک می‌کند تا یک درصد بالا برای درس زیست کسب کنند. بنابراین اگر به دنبال یک درصد بالا برای درس زیست شناسی هستید باید تمرین و تکرار روزانه را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

8) خلاصه نویسی را فراموش نکنید

روش‌های متنوعی را برای مطالعه زیست کنکور می‌توان معرفی کرد. ما در این قسمت تنها روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که رتبه های برتر بر اساس آن‌ها زیست کنکور را مطالعه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که داوطلبان برای مطالعه زیست کنکور باید انجام دهند، انجام خلاصه نویسی است. خلاصه نویسی باید برای هر بخش به صورت دقیق انجام شود. این کار به داوطلبان کمک می‌کند تا مفاهیم هر بخش را به صورت روزانه مطالعه کنند. داوطلبان باید هر روز خلاصه‌نویسی‌های خود را مطالعه کنند و نکات جدید را به خلاصه‌‌نویسی‌های خود اضافه کنند.

9) کتاب درسی را منبع اصلی خود قرار دهید

بسیاری از داوطلبان ده‌ها کتاب آموزشی را برای درس زیست شناسی مطالعه می‌کنند. این موضوع به هیچ عنوان مناسب نیست و داوطلبان نباید منابع زیادی را برای کتاب زیست مطالعه کنند. به هیچ عنوان این موضوع را فراموش نکنید که کتاب درسی زیست مهم‌ترین منبع برای مطالعه کنکور است. داوطلبان باید کتاب درسی را با دقت بسیار زیادی مطالعه کنند زیرا مهمترین منبع برای یادگیری درس زیست شناسی کتاب درسی داوطلبان است. داوطلبان باید تمامی مفاهیم کتاب درسی را به صورت عمیق مطالعه کنند و مطالب را به صورت ترکیبی یاد بگیرند.

10) به صورت روزانه زیست کنکور را مطالعه کنید

تمرین و تکرار روزانه مهم‌ترین قدم در مطالعه زیست شناسی کنکور است. اگر می‌خواهید یک درصد بالا در درس زیست شناسی کسب کنید باید به صورت روزانه این درس را مطالعه کنید. به صورت روزانه حاشیه نویسی کتاب و خلاصه‌نویسی‌های خود را مطالعه کنید. این کار موجب می‌شود که مطالب به صورت بلندمدت در حافظه داوطلبان ثبت شود و آن‌ها برای طولانی مدت مطالب را در ذهن خود نگه دارند.

11) برای خودتان از کتاب درسی سوال طرح کنید

آخرین روش مطالعه زیست رتبه های برتر طراحی سوال است. بله داوطلبان باید از کتاب درسی برای خودشان سوال طرح کنند. این بدین معنی است که داوطلبان هر مطلبی را که می‌خوانند برای آن یک سوال نیز طرح کنند. این کار موجب می‌شود که داوطلب خود را جای طراح سوال بگذارد و به سوال با جنبه‌های مختلف نگاه کند. انجام این 11 روش به داوطلبان کمک می‌کند تا یک درصد بالا برای درس زیست شناسی کسب کنند و رتبه نهایی مناسبی داشته باشند.

سوالات متداول در مورد زیست کنکور

1) داوطلبان در کنکور سراسری به چند سوال زیست شناسی پاسخ می‌دهند؟

داوطلبان باید در کنکور سراسری به 50 سوال زیست شناسی در مدت زمان 36 دقیقه پاسخ دهند.

2) آیا می‌توان زیست را در کنکور 100 زد؟

همان طور که در این مطلب نیز بررسی کردیم امکان 100 زدن زیست در کنکور وجود دارد.

3) داوطلبان نظام قدیم چگونه به سوالات زیست پاسخ می‌دهند؟

داوطلبان نظام قدیم نیز مانند داوطلبان نظام جدید به دفترچه سوالات نظام جدید پاسخ می‌دهند.

منبع: حرف آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.