یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری با آن آشنا شوند، روش مدیریت زمان در کنکور است. اکثر داوطلبان در کنکور سراسری با مشکل تقسیم زمان در کنکور مواجه هستند. این بدین معنی است که آن‌ها جواب سوال را می‌دانند و بر مفاهیم تسلط کافی دارند، اما به دلیل کمبود زمان در کنکور نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهند. داوطلبان باید قبل از کنکور سراسری با روش‌های مدیریت زمان آشنایی کامل داشته باشند تا در کنکور دچار مشکل نشوند.

اگر با داوطلبان کنکور صحبتی داشته باشید اکثر آن‌ها جملاتی مانند “زمان کمی در کنکور داشتم”، “وقت کافی برای پاسخگویی به سوالات نداشتم” و … مواجه می‌شوید. اگر شما می‌خواهید مانند این داوطلبان نباشید و وقت کافی برای پاسخ به سوالات داشته باشید باید برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در کنکور را به خوبی انجام دهید. تیم محتوای حرف آخر در این مطلب، تکنیک های مدیریت زمان در کنکور را به داوطلبان آموزش می‌دهد تا آن‌ها مشکل زمان در کنکور سراسری نداشته باشند.

مدیریت زمان در کنکور

مدیریت زمان در کنکور چیست؟

قبل از اینکه با روش مدیریت زمان در کنکور آشنا شوید باید مفهوم مدیریت زمان را بدانید. داوطلبان تمامی گروه‌های آزمایشی باید به دو دفترچه عمومی و تخصصی در مدت زمان مشخصی پاسخ دهند. این بدین معنی است که هر درس مدت زمان مشخصی دارد و داوطلبان باید به هر سوال در یک مدت زمان خاص پاسخ دهند. مدیریت زمان در کنکور چیست؟ مدیریت زمان یعنی داوطلبان برای هر سوال یک مدت زمان خاص در نظر داشته باشند و با توجه به آن مدت زمان به سوالات پاسخ دهند.

به عنوان مثال درس ادبیات فارسی در کنکور سراسری دارای 25 سوال است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات درس ادبیات فارسی 18 دقیقه است. داوطلبان باید با روش مدیریت زمان در کنکور به هر سوال در مدت زمان 42 ثانیه پاسخ دهند. اگر برای هر سوال در مدت زمان مشخص پاسخگویی انجام بشود، داوطلبان برای پاسخگویی به همه سوالات زمان خواهند داشت.

چگونگی مدیریت زمان در کنکور (قبل از کنکور)        

قبل از اینکه روش مدیریت زمان در کنکور را بدانید باید در محیط خانه و قبل از کنکور، مدیریت زمان را تمرین کنید. اگر به دنبال یادگیری چگونگی مدیریت زمان در کنکور هستید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1) تست‌های کنکور را حل کنید

برای مدیریت بهتر زمان کنکور باید در محیط خانه، تست‌های کنکور در سال‌های اخیر را حل کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید بر اساس مدت زمان خاص به سوالات پاسخ دهید. به عنوان مثال اگر در کنکور ریاضی شرکت می‌کنید باید در مدت زمان 75 دقیقه به دفترچه عمومی و در مدت زمان 175 دقیقه به دفترچه تخصصی پاسخ دهید. بنابراین مهم‌ترین قدم در چگونگی مدیریت زمان در کنکور، حل تست‌های کنکور سراسری است. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری به دست آورید برای هر درس نیز با توجه به مدت زمان مشخص خود سوالات را پاسخ دهید.

2) در آزمون‌های شبیه ساز کنکور شرکت کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به مدیریت زمان در کنکور کمک کند، شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور است. داوطلبان می‌توانند با استفاده از آزمون‌های شبیه ساز در شرایط کنکور قرار بگیرند و با توجه به مدت زمان مشخص به سوالات پاسخ دهند. تمرین و تکرار در آزمون‌های شبیه ساز کمک می‌کند که داوطلبان به راحتی با مدیریت زمان در کنکور آشنا شوند.

آزمون شبیه ساز کنکور

روش های مدیریت زمان در کنکور   

مدیریت زمان در کنکور تجربی، مدیریت زمان در کنکور انسانی و …. یکسان است. این بدین معنی است که داوطلبان در تمامی گروه‌های آزمایشی باید نحوه صحیح مدیریت زمان را بدانند. ما در قسمت زیر مهم‌ترین روش های مدیریت زمان در کنکور را به شما معرفی می‌کنیم:

1) سوالات را اولویت‌بندی کنید

اولین و مهم‌ترین قدمی که در کنکور سراسری باید آن را انجام دهید، اولویت بندی سوالات است. داوطلبان باید در کنکور سراسری ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهند. پاسخگویی به سوالات آسان نه تنها موجب صرفه‌جویی زمان می‌شود بلکه روحیه داوطلبان را برای ادامه پاسخگویی به سوالات تقویت می‌کند. اگر نمی‌توانید به سوالی پاسخ دهید یا برای پاسخگویی به سوالات شک دارید اصلا نگران نباشید و آن سوال را جواب ندهید. این موضوع موجب می‌شود که داوطلب به راحتی و با اعتماد‌به‌نفس بالا به سوالات پاسخ دهد.

2) از تکنیک و روش ضربدر منها (منفی) استفاده کنید

تکنیک ضربدر منها یکی از مهم‌ترین روش های مدیریت زمان در کنکور است و بدون شک تمامی داوطلبان بارها نام این تکنیک را شنیدند. برای اینکه بتوانید از این روش برای مدیریت زمان استفاده کنید باید سوالات را به سه دسته تقسیم کنید:

  • سوالاتی که جواب آن‌ها را می‌دانید و در زمان مشخص می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.
  • سوالاتی که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید اما پاسخگویی به این سوالات بسیار وقت گیر هستند.
  • سوالاتی که جواب آن‌ها را نمی‌دانید.

خب همانطور که مطالعه می‌کنید برای مدیریت زمان باید سوالات هر درس را به 3 دسته تقسیم کنید. سوالات دسته اول را همان لحظه‌ای که سوالات را مطالعه می‌کنید پاسخ دهید. شما جواب این سوالات را می‌دانید بنابراین نیاز به کار خاصی ندارید. هنگام پاسخگویی به سوالات به زمان پاسخگویی نیز توجه داشته باشید. سوالات دسته دوم سوالاتی هستند که شما می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید ولی سوالات به زمان زیادی برای پاسخ نیاز دارند. شما نباید این سوالات را همان لحظه حل کنید، کنار این سوالات علامت ضربدر بگذارید و به سراغ سوال بعدی بروید.

تکنیک و روش ضربدر منها (منفی)

دسته سوم نیز سوالاتی هستند که جواب آن‌ها را نمی‌دانید. شما باید کنار این سوالات یک علامت منفی بگذارید. این بدین معنی است که شما جواب این سوالات را بلد نیستید و آن‌ها را بدون پاسخ در کنکور رها می‌کنید. پس از این که سوالات را به 3 دسته تقسیم کردید، زمان‌های لازم برای سوالات ضربدر و منفی را برای خود ذخیره‌ کرده‌اید. شما باید در حالت کلی دسته سوم سوالات را پاسخ ندهید و به سراغ سوالاتی بروید که علامت ضربدر گذاشته‌اید. سوالات ضربدر نیازمند زمان بیشتری برای پاسخگویی هستند و شما به راحتی می‌توانید با توجه به زمانی که دارید به این سوالات پاسخ دهید. نکات زیر را در این تکنیک مدیریت زمان به یاد داشته باشید:

  • به عنوان مثال شما در حال پاسخگویی به سوالات شیمی هستید.
  • درس شیمی 35 سوال دارد.
  • از سوال 1 روی سوال را بخوانید و با توجه به دسته‌بندی یا به سوال پاسخ دهید یا بلافاصله از ضربدر یا منفی استفاده کنید.
  • به سراغ سوال بعدی بروید، روی سوال را بخوانید و تا سوال آخر این کار را ادامه دهید.
  • با استفاده از این روش، شما فقط به سوالات آسان جواب دادید و زمان سوالات ضربدر و منفی را نگه داشتید.
  • حال دوباره به سراغ سوالات ضربدر بروید و با توجه به زمانی که دارید آن‌ها را حل کنید.

مدیریت زمان در کنکور

3) هنگام مواجهه با سوالات دشوار روحیه خود را از دست ندهید

اگر می‌خواهید به بهترین شکل به سوالات کنکور پاسخ دهید نباید روحیه خود را در کنکور از دست دهید. بسیاری از داوطلبان زمانی‌که نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهند روحیه خود را از دست می‌دهند و به سوالات آسان نیز نمی‌توانند پاسخ دهند. این موضوع را فراموش نکنید که تمامی سوالات از یک نمره برخوردار هستند، اگر نتوانید به یک سوال سخت پاسخ دهید به هیچ عنوان نگران نباشید، شما با یک سوال دیگر می‌توانید پاسخ ندادن به سوال قبلی را جبران کنید.

4) از روش تخمین زمان در کنکور استفاده کنید

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت زمان در کنکور، روش زمان‌های نقصانی است. داوطلبان با توجه به این تکنیک برای هر درس زمان کمتری اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه عمومی 75 دقیقه است. شما باید برای هر درس عمومی 15 دقیقه برای پاسخگویی در نظر داشته باشید. اگر داوطلبان بتوانند برای هر درس عمومی 15 دقیقه زمان اختصاص دهند، 15 دقیقه زمان اضافی برای دفترچه عمومی خواهند داشت. این بدین معنی است که داوطلبان 15 دقیقه زمان دارند تا سوالات را مرور کرده و بررسی کنند.

داوطلبان برای دروس تخصصی نیز می‌توانند از روش زمان‌های نقصانی استفاده کنند. به عنوان مثال داوطلبان در کنکور تجربی برای پاسخگویی به سوالات درس‌های زیست، ریاضی، زمین شناسی، فیزیک و شیمی در دفترچه تخصصی 175 دقیقه زمان دارند. با توجه به این روش داوطلبان باید برای هر درس 30 دقیقه زمان داشته باشند تا به سوالات پاسخ دهند. با استفاده از این روش داوطلبان پس از پاسخگویی به سوالات به اندازه کافی زمان اضافی دارند تا سوالات را مرور کنند.

5) تکنیک استراتژی بازگشت را به کار ببرید

داوطلبان از هر روش مدیریت زمان در کنکور استفاده کنند در آخر زمان پاسخگویی به سوالات یک زمان مجدد برای پاسخگویی دارند. در این شرایط داوطلبان از تکنیک استراتژی بازگشت استفاده می‌کنند. داوطلبان باید با توجه به اولویت‌های خود از زمان اضافی خود استفاده کنند. این بدین معنی است که اگر به دنبال قبولی در رشته‌های شیمی هستند باید زمان خود را بر روی درس شیمی سپری کنند.

اگر به درس زیست شناسی اهمیت بیشتری می‌دهند از زمان بازگشت برای حل سوالات زیست استفاده کنند. بنابراین در این روش نمی‌توان یک قاعده کلی معرفی کرد، زیرا هر داوطلبی با توجه به شرایطی که دارد به سوالات پاسخ می‌دهد. همان طور که مطالعه می‌کنید تمامی تکنیک‌ های مدیریت زمان در کنکور به هم وابسته هستند و هر داوطلبی شرایط خاص خود را دارد.

مدیریت زمان در کنکور

6) روی سوالات را در مرحله اول بخوانید

داوطلبان باید این نکته را به خوبی به یاد داشته باشند که مرور سوالات و روخوانی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. لطفا به هیچ عنوان در اولین روخوانی خود به سوالاتی که نمی‌دانید پاسخ ندهید. اگر به سوالاتی که نمی‌دانید از همان ابتدا پاسخ دهید نه تنها زمان شما گرفته می‌شود بلکه روحیه خود را نیز برای پاسخگویی به سوالات از دست می‌دهید. بنابراین تمامی سوالات را بار اول بخوانید به سوالات آسان پاسخ دهید و از روش ضربدر منها استفاده کنید.

7) مدت زمان هر درس را در خانه تخمین بزنید

داوطلبان باید در محیط خانه، بارها خود را در شرایط کنکور قرار دهند. زمان لازم برای پاسخگویی به هر درس را در محیط خانه تخمین بزنید. به عنوان مثال شاید داوطلبی برای پاسخگویی به سوالات ادبیات 20 دقیقه زمان نیاز داشته باشد. اما پاسخگویی به سوالات ادبیات، 18 دقیقه است. داوطلب باید در سه درس عمومی دیگر زمان را به نحوی تنظیم کند که دو دقیقه زمان اضافی برای پاسخگویی به سوالات ادبیات داشته باشد. بنابراین قبل از کنکور برای مدیریت زمان، زمان پاسخگویی به هر درس را تخمین بزنید.

سوالات متداول در مورد  مدیریت زمان در کنکور سراسری  

1) برای مدیریت زمان در کنکور چه روش‌هایی وجود دارد؟

روش‌های زیادی برای مدیریت زمان وجود دارند که ما در این مطلب مهم‌ترین روش‌ها را معرفی کردیم. اما در حالت کلی سه روش ضربدر منها، استراتژی بازگشت و تخمین زمان به داوطلبان برای مدیریت بهتر توصیه می‌شود.

2) آیا استفاده از مدیریت زمان برای همه داوطلبان ضروری است؟

بله تمامی داوطلبان در 5 گروه آزمایشی باید از مدیریت زمان استفاده کنند تا به سوالات در مدت زمان مشخصی پاسخ دهند.

3) آیا باید از همه تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کرد؟

نه خیر – داوطلبان می‌توانند با توجه به علاقه خود یکی از روش‌های مدیریت زمان را انتخاب کنند.

 

برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.