درس زمین شناسی در کنکور سراسری یکی از دروس تخصصی برای داوطلبان گروه تجربی است. این درس معمولا در کنکور مورد توجه داوطلبان گروه تجربی قرار نمی‌گیرد و اکثر داوطلبان تست‌های این درس را در کنکور سراسری نادیده می‌گیرند. داوطلبان ترجیح می‌دهند از 20 دقیقه‌ای که برای زمین شناسی در نظر گرفته شده است صرف نظر کنند و تست‌های سایر درس‌ها را حل کنند. زمین شناسی برای رشته‌های زیرگروه 3 یعنی اقیانوس شناسی و زمین شناسی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا ضریب این درس برای زیرگروه 3 عدد 4 است. بسیاری از داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته داروسازی هستند به سراغ یک تراز 100 درصدی برای درس زمین شناسی می‌روند. این داوطلبان معمولا با سوال چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم مواجه هستند!

داوطلبانی که در کنکور سراسری برای درس زمین شناسی تراز بسیار بالایی دارند رتبه کل کشوری آن‌ها در مقایسه با داوطلبانی که تراز کمی برای درس زمین شناسی دارند بهتر است. بنابراین داوطلبان تمامی گروه‌ها به خصوص داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته داروسازی هستند باید به تراز این درس بسیار توجه کنند. حرف آخر در این مطلب به بررسی سوال چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم می‌پردازد و راه‌های مفیدی را به داوطلبان برای 100 زدن درست زمین شناسی معرفی می‌کند.

چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم

ضریب زمین شناسی در کنکور تجربی

درس زمین شناسی در کنکور تجربی برای زیرگروه‌های مختلف ضرایب متفاوتی دارد. زیرگروه 3 با ضریب 4 مهم‌ترین زیرگروه برای درس زیست شناسی است. ضریب زمین شناسی در کنکور تجربی برای زیرگروه‌های مختلف به صورت زیر است:

زیرگروه 1 زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4 زیرگروه 5
0 1 4 1 1

سوالات زمین شناسی در کنکور

داوطلبان در کنکور سراسری باید به درس زمین شناسی به عنوان اولین درس دفترچه تخصصی پاسخ دهند. این درس از 25 سوال تشکیل شده است و داوطلبان در مدت زمان 20 دقیقه باید به سوالات زمین شناسی پاسخ دهند. مدت زمان پاسخگویی به هر سوال درس زمین شناسی 48 ثانیه است. سوالات زمین شناسی از سوال 101 الی سوال 125 است و سوالات آن از زمین شناسی پایه یازدهم طراحی می‌شود. این موضوع را فراموش نکنید که داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته داروسازی هستند باید به این درس اهمیت زیادی بدهند.

قبولی در رشته داروسازی: چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم

قبل از اینکه با راه‌های 100 زدن درس زمین شناسی آشنا شوید باید نکاتی را در مورد درس زمین شناسی در کنکور بدانید. ضریب درس زمین شناسی در کنکور تجربی برای رشته داروسازی در دفترچه 1 نوشته شده است. اما در بخش دیگری از دفترچه به این موضوع اشاره شده است که دروس اختصاصی سه برابر دروس تخصصی در رتبه نهایی داوطلبان تاثیر دارند. بنابراین ضریب درس زمین شناسی برای رشته داروسازی عدد 3 در نظر گرفته می‌شود. این بدین معنی است که ضریب درس دین و زندگی و زمین شناسی یکسان است.

البته به این نکته توجه داشته باشید که ضریب درس زمین شناسی برای سایر رشته‌های محبوب مانند پزشکی، دندانپزشکی و … صفر است. این بدین معنی است که داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته‌ها هستند نیازی به مطالعه این درس در کنکور سراسری ندارند. در واقع می‌توان گفت درس زمین شناسی برای داوطلبانی که به دنبال تراز بهتر در رشته‌های خود هستند بسیار اهمیت دارد. این بدین معنی است که داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های زیرگروه 2 هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که ضریب درس زمین شناسی برای آن‌ها عددی برابر با 3 است.

وضعیت تراز داوطلبان در زمین شناسی کنکور

قبل از اینکه به سوال چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم بپردازیم بهتر است اول به سراغ تراز داوطلبان برای درس زمین شناسی در کنکور برویم. زمانی‌که تراز درس زمین شناسی را در کنکور 99 بررسی می‌کنیم آمار و ارقام قابل توجهی برای این درس نمی‌بینیم. این بدین معنی است که این درس اصلا مورد توجه داوطلبان قرار نگرفته است.

از آنجایی که این درس برای رشته‌های زیر گروه 3 و رشته‌های زیرگروه دو بسیار اهمیت دارد، داوطلبان اصلا تراز مناسبی برای این درس کسب نکردند. در کنکور 99 هیچ داوطلبی برای درس زمین شناسی تراز بالای 90 درصد کسب نکرده است. تنها 5 داوطلب توانستند ترازی مابین 80 الی 89/9 کسب کنند که این آمار مناسبی نیست. وضعیت تراز داوطلبان در زمین شناسی کنکور به صورت زیر است:

تراز صفر 245453 داوطلب
تراز 1 الی 9/9 105249 داوطلب
تراز 10 الی 19/9 49480 داوطلب
تراز 20 الی 29/9 23913 داوطلب
تراز 30 الی 39/9 9054 داوطلب
تراز 40 الی 49/9 4665 داوطلب
تراز 50 الی 59/9 1582 داوطلب
تراز 60 الی 69/9 488 داوطلب
تراز 70 الی 79/9 69 داوطلب
تراز 80 الی 89/9 5 داوطلب

همان طور که مشاهده می‌کنید تنها 5 داوطلب توانسته‌اند ترازی مابین 80 الی 89/9 کسب کنند که این آمار بسیار پایین است. هیچ داوطلبی در کنکور 99 ترازی بالای 90 درصد برای این درس کسب نکرده است.

بررسی تراز زمین شناسی در کنکور برای رتبه کشوری کمتر از 1000

در ادامه بررسی ترازهای درس زمین شناسی به سراغ رتبه‌های زیر 1000 می‌رویم و بررسی می‌کنیم که درس زمین شناسی برای داوطلبان با رتبه زیر 1000 چگونه بوده است:

تراز صفر 551 داوطلب
تراز 1 الی 9/9 79 داوطلب
تراز 10 الی 19/9 68 داوطلب
تراز 20 الی 29/9 79 داوطلب
تراز 30 الی 39/9 54 داوطلب
تراز 40 الی 49/9 45 داوطلب
تراز 50 الی 59/9 61 داوطلب
تراز 60 الی 69/9 37 داوطلب
تراز 70 الی 79/9 12 داوطلب
تراز 80 الی 89/9 1 داوطلب

چگونه درس زمین شناسی را در کنکور 100 بزنیم؟

اگر می‌خواهید تراز بالایی برای درس زمین شناسی کسب کنید باید با بودجه بندی درس زمین شناسی آشنا باشید. سوالات درس زمین شناسی از زمین شناسی پایه یازدهم بر اساس فصل‌های زیر طراحی می‌شود:

  • فصل اول: آفرینش کیهان و تکوین: 5 سوال
  • فصل دوم: منابع معدنی، زیر بنای تمدن و توسعه صنعتی: 3 سوال
  • فصل سوم: منابع آب و خاک: 4 سوال
  • فصل چهارم: سازه‌های مهندسی: 3 سوال
  • فصل پنجم: سلامت: 4 سوال
  • فصل ششم: پویایی زمین: 3 سوال
  • فصل هفتم: زمین شناسی ایران: 3 سوال

همان طور که مشاهده می‌کنید سه فصل اول، سوم و پنجم از اهمیت بسیار زیادی در زمین شناسی برخوردار هستند. اگر می‌خواهید تراز بالایی برای درس زمین شناسی کسب کنید باید مطالعه این 3 فصل را در اولویت اول خود قرار دهید. اما چگونه می‌توان برای این درس یک تراز بالا کسب کرد؟ یا به عبارت دیگر چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم؟

1) مطالعه بودجه بندی زمین شناسی کنکور

همان طور که در قسمت بالا مطالعه کردید 3 فصل زمین شناسی از اهمیت بسیار زیادی در کنکور سراسری برخوردار است و سوالات زیادی از این 3 فصل مطرح می‌شود. اگر می‌خواهید تراز بالایی داشته باشید این سه درس را در اولویت اول قرار دهید و این سه درس را بیشتر مطالعه کنید. داوطلبانی که این 3 فصل را با دقت زیادی مطالعه می‌کنند یک تراز 52 درصدی در کنکور سراسری برای درس زمین شناسی کسب می‌کنند. این بدین معنی این که شما با مطالعه سه فصل یک تراز 50 درصدی برای زمین شناسی خواهید داشت. اگر می‌خواهید این تراز 50 درصدی را افزایش دهید به راحتی می‌توانید به سراغ فصل‌های دیگر که اهمیت بیشتری دارند بروید و مفاهیم را مطالعه کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که داوطلبان در مدت زمان 1 الی 3 ماهه می‌توانند به بهترین شکل درس زمین شناسی را برای کنکور مطالعه کنند.

2) کتاب درسی را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید

چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است و چند مرحله را شامل می‌شود. مرحله اول بررسی و مطالعه بودجه بندی زمین شناسی کنکور است. مرحله دوم مطالعه کتاب درسی به صورت روزنامه‌وار است. یک فصل را انتخاب کنید و آن را با دقت بسیار زیاد روخوانی کنید. در مرحله بعدی پس از روخوانی به سراغ مطالعه هر پاراگراف بروید.

هنگام مطالعه هر پاراگراف زیر مفاهیم و مباحث مهم خط بکشید. در مرحله بعدی مفاهیمی را که زیر آن‌ها خط کشیدید را به صورت مفهومی مطالعه کنید. پس از انجام این کارها از قسمت‌های مهم که زیر آن‌ها خط کشیدید نکته‌برداری کنید.

چگونه زمین شناسی را 100 بزنیم

3) تصاویر و نقشه‌های کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید

اگر می‌خواهید یک تراز بالا برای درس زمین شناسی در کنکور تجربی داشته باشید باید تصاویر و نقشه‌های کتاب درسی را با دقت بسیار زیادی مطالعه کنید. یکی از نکاتی که موجب می‌شود داوطلبان یک تراز بالا برای درس زمین شناسی داشته باشند بررسی و یادگیری شکل‌های کتاب درسی است. زمانی که به سراغ شکل کتاب درسی می‌روید با دقت بسیار زیاد آن را تجزیه و تحلیل کنید. نکات مهمی که از شکل‌ها و نقشه‌ها نکته‌برداری کردید را در پایان روز مطالعه و دوباره بررسی کنید.

4) خلاصه نویسی را در برنامه اصلی خود قرار دهید

خلاصه نویسی برای تمامی درس‌های عمومی و تخصصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اما خلاصه نویسی برای درس زمین شناسی یکی از دلایلی است که داوطلبان می‌توانند یک تراز بالا کسب کنند. اکثر داوطلبان برای درس زمین شناسی وقت کمی می‌گذارند، بنابراین نوشتن خلاصه نویسی و مطالعه آن از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید پس از مطالعه هر فصل نکات مهم آن را در یک دفتر به صورت منظم یادداشت کنید. در پایان هر روز می‌توانید تنها با یک مرور چند دقیقه‌ای مطالب را بهتر یاد بگیرید.

5) تست‌های هر فصل را حل کنید

داوطلبان برای اینکه بتوانند یک تراز بالا برای درس زمین شناسی داشته باشند باید بعد از مطالعه هر فصل، تست‌های تالیفی و سوال‌های فصل را با دقت زیادی مطالعه کنند. بررسی سوال‌ها و تست‌های هر فصل به داوطلبان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و نقاط قوت خود را بهتر بشناسند و بیشتر بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنند. بنابراین بعد از مطالعه هر فصل به سراغ حل تست‌های تالیفی بروید و از نکات مهم آن یادداشت برداری کنید.

6) تست‌های کنکور را در برنامه خود قرار دهید

چگونه زمن شناسی را 100 بزنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. به سراغ حل تست‌های کنکور در سال‌های اخیر بروید. این موضوع به شما کمک می‌کند نه تنها با سوالات زمین شناسی در کنکور بیشتر آشنا شوید بلکه نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کنید. بررسی تست‌های کنکور دید بهتری به داوطلبان می‌دهد تا با نوع سوالات زمین شناسی بیشتر آشنا شوند. سوالات و تست‌های کنکور در سال‌های اخیر را حل کنید و نکات مهم آن‌ را یادداشت برداری کنید.

مباحث تست خیز زمین شناسی

  • آفرینش کیهان و تکوین
  • منابع آب و خاک
  • سلامت

مباحث آسان زمین شناسی کنکور

  • منابع معدنی، زیربنای تمدن و توسعه
  • سازه‌های مهندسی
  • پویایی زمین
  • زمین شناسی ایران

سوالات متداول در مورد زمین شناسی کنکور تجربی

1) درس زمین شناسی برای کدام زیرگروه‌ها در کنکور سراسری اهمیت بیشتری دارد؟

درس زمین شناسی برای داوطلبانی که به دنبال قبولی در رشته‌های زیر گروه 3 هستند بسیار اهمیت دارد. داوطلبانی که می‌خواهند در رشته داروسازی نیز قبول شوند به راحتی با یک تراز بالای زمین شناسی می‌توانند در این رشته تحصیل کنند.

2) درس زمین شناسی در کنکور سراسری دارای چند سوال است؟

داوطلبان باید به 25 سوال این درس در مدت زمان 20 دقیقه پاسخ دهند.

3) سوالات درس زمین شناسی کنکور بر اساس کدام منابع طراحی می‌شود؟

سوالات درس زمین شناسی بر اساس سوالات زمین شناسی پایه یازدهم طراحی می‌شود.

شما می‌توانید برای داشتن هر گونه اطلاعات بیشتر با مشاوران حرف آخر تماس بگیرید یا به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کرده و از آخرین اخبار کنکور مطلع شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.