معرفی بهترین روش‌های جمع بندی کنکور برای همه رشته‌ها

بدون دیدگاه

دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور در یک مدت زمان مشخص خود را برای آزمون سراسری آماده می‌کنند. آن‌ها با یک برنامه‌ریزی دقیق تمامی درس‌ها را مطالعه می‌کنند و به دنبال راه‌هایی برای بالا بردن تسلط خود هستند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور باید به آن توجه کنند، جمع بندی کنکور است. بسیاری از داوطلبان بسیاری از درس‌ها را بلدند و تسلط کافی بر روی درس دارند. اما در روز کنکور نتیجه خوبی نمی‌گیرند. دلیل آن نیز جمع بندی نکردن مناسب است.

جمع بندی کنکور یک مرحله حیاتی قبل از آزمون سراسری است. داوطلبان باید در یک زمان مشخص قبل از کنکور تمامی درس‌ها را جمع‌بندی کنند. این جمع بندی به آن‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسند. شما می‌توانید از این روش‌های جمع بندی که در این مطلب معرفی می‌کنیم در کنکور 1400 نیز استفاده کنید. ما در این مطلب بهترین روش‌های جمع بندی کنکور و بهترین زمان برای آن را برای شما مشخص می‌کنیم.

جمع بندی کنکور چیست؟

جمع بندی کنکور چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟ دانش‌آموزان زمان زیادی را صرف مطالعه دروس می‌کنند. اما این کافی نیست. مرحله آخر، جمع بندی تک تک دروس کنکور بر اساس شرایط خاص است. این بدین معنی است که دانش‌آموزان باید درس‌های کنکوری خود را در یک زمان مشخص جمع بندی کنند. جمع بندی یعنی نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و در زمان مشخص تا کنکور آن‌ها را تقویت کنید. این نکته را فراموش نکنید که جمع بندی آخرین مرحله برای قبولی در کنکور است.

مدت زمان لازم برای جمع بندی کنکور

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که دانش‌آموزان با آن مواجه می‌شوند، زمان جمع‌بندی است. معمولا بهترین زمان جمع‌بندی یک ماه به کنکور مانده است. این زمان می‌تواند برای بسیاری از داوطلبان مابین 1 الی 3 ماه باشد. اما ایده‌آل‌ترین زمان 1 ماهی است که دانش‌آموزان تا زمان کنکور فاصله دارند. اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را در کنکور داشته باشید باید در این 1 ماه تمامی درس‌ها را مرور و جمع بندی کنید. این یک امتیاز مثبت برای شما محسوب می‌شود.

جمع بندی کنکور تجربی و ریاضی

همان طور که می‌دانید گروه‌های تجربی، ریاضی، انسانی و … درس‌های مختلفی برای مطالعه دارند. هر کدام از این درس‌ها، ماهیت متنوعی دارند و دانش‌آموزان با توجه به ماهیت این درس‌ها باید آن‌ها را برای کنکور جمع بندی کنند. ما در این قسمت، مهم‌ترین جمع بندی‌های هر درس را به شما معرفی می‌کنیم تا از طریق آن بتوانید بهترین عملکرد را در کنکور داشته باشید.

1) دروس عمومی

درس‌های ادبیات فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی از درس‌های عمومی در کنکور محسوب می‌شوند. ماهیت تمامی این درس‌ها به صورت حفظی و یاد گرفتنی است. این بدین معنی است که دانش‌آموزان باید برای جمع بندی این دروس ماهیت درس‌های عمومی را در نظر بگیرند. نکاتی که در این قسمت ذکر می‌شود برای تمامی این دروس عمومی قابل اجرا است. شما می‌توانید 1 ماه مانده به کنکور، درس‌های عمومی را به صورت زیر جمع بندی کنید:

  • خلاصه‌نویسی‌های مربوط به تمامی دروس عمومی را مطالعه کنید.
  • این دروس حفظی هستند اما بهتر است آن‌ها را یاد بگیرید تا عملکرد مناسبی داشته باشید.
  • تست‌های کنکور مربوط به سال‌های اخیر را حل کنید.
  • پاسخ تست‌ها را به 3 دسته تقسیم کنید.
  • تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ صحیح داده‌اید، نقاط قوت شما محسوب می‌شوند. آن‌ها را یادداشت کنید و دوباره مرور کنید.
  • تست‌هایی که به آن‌ها پاسخ منفی داده‌اید، نقاط ضعفی هستند که در کنکور برای شما دردسر ساز می‌شوند. شما باید دوباره به سراغ مبحث‌های این تست‌ها بروید و دوباره روی آن‎ها کار کنید.
  • زمانی که شما تست‌های کنکور را بی پاسخ می‌گذارید یعنی تسلط کافی بر آن مبحث ندارید. شما باید دوباره به سراغ آن مباحث بروید و به صورت عمیق‌تر آن‌ها را مطالعه کنید.
  • درس‌های عمومی چون ماهیت حفظی دارند، معمولا از یاد می‌روند. این موضوع نباید شما را بترساند. جمع بندی و مرور دروس می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند تا تسلط بیشتری بر موضوع داشته باشد.
  • اگر 1 ماه مانده به کنکور، جمع بندی را شروع کنید نه تنها تمامی نکات دوباره در ذهن شما فعال می‌شوند بلکه با آمادگی بیشتر و بهتری به سراغ آزمون کنکور می‌روید.

2) دروس تخصصی

دروس تخصصی بدون شک از سخت‌ترین دروس گروه ریاضی و تجربی هستند. دانش‌آموزان و داوطلبان در جمع بندی این دروس باید دقت بیشتری داشته باشند. این دروس را به هیچ عنوان حفظ نکنید. حفظ کردن فرمول‌های دروس تخصصی برای کوتاه مدت جواب می‌دهد ولی در بلند مدت در ذهن باقی نمی‌ماند. دانش‌آموزان و داوطلبان می‌توانند جمع بندی کنکور را برای دروس تخصصی گروه تجربی و ریاضی با روش‌های زیر انجام دهند:

  • شما حتما باید فرمول‌ها و الگوهای درس‌ها را خلاصه‌نویسی کنید.
  • 1 ماه قبل از کنکور این خلاصه‌نویسی‌ها را مرور کنید.
  • پس از مرور خلاصه‌نویسی به سراغ تست‌های کنکور در سال‌های اخیر بروید.
  • حل تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی می‌تواند نقش مهمی در تراز نهایی دانش‌آموزان داشته باشد.
  • فرمول‌های هر درس و الگوهای درس‌هایی مانند زیست را به صورت جداگانه یادداشت کنید.
  • همانند پاسخ به تست‌های درس‌های عمومی، پاسخ خود را به سه دسته تقسیم کنید.
  • دسته اول سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید.
  • شما باید به سراغ جمع بندی کنکور و خلاصه‌نویسی‌های خود بروید.
  • سوالاتی که نمی‌دانید بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما در کنکور هستند و برای شما دردسر درست می‌کنند.
  • دسته دوم سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را می‌دانید و به آن‌ها پاسخ درستی داده‌اید. این بدین معنی است که شما تسلط کافی بر روی این سوال‌ها دارید. نکات مربوط به این سوالات را دوباره یادداشت کنید تا در فرصتی مناسب آن‌ها را مرور کنید.
  • دسته سوم سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را غلط جواب داده‌اید. این بدین معنی است که شما در فهم مفاهیم و مباحث دچار اشتباهاتی شده‌اید. شما باید دوباره به سراغ مفاهیم و فرمول‌ها بروید و آن‌ها را مرور کنید.
  • فرمول‌ها را حفظ نکنید. شما باید از الگوهایی استفاده کنید که در حل سوالات به شما کمک کنند.

بهترین روش مطالعه برای کنکور 1400

بهترین روش‌های جمع بندی کنکور

روش‌های مختلفی برای جمع‌بندی کنکور در یک ماه مانده به کنکور وجود دارد. دانش‌آموزان و داوطلبان با استفاده از این روش‌ها می‌توانند به بهترین شکل در کنکور شرکت کنند و تراز بالایی در هر درسی کسب کنند. اما جمع بندی کنکور، روش‌ها و متدهای خاص خود را دارد. ما در این قسمت، مهم‌ترین ترفندهای جمع‌بندی کنکور را معرفی می‌کنیم:

1) خلاصه‌نویسی

اولین و مهم‌ترین فاکتور در جمع بندی کنکور، خلاصه‌نویسی است. خلاصه‌نویسی نقش مهمی در جمع بندی و کنکور دارد. لطفا برای تمامی دروس عمومی و تخصصی خلاصه‌نویسی آماده کنید. این موضوع بسیار مهم است و نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب دارد. هر درس باید خلاصه‌نویسی‌های مخصوص به خود را داشته باشد تا در یک ماه تا کنکور بررسی شود.

2) عدم یادگیری نکات و مطالب جدید

جمع بندی کنکور مراحلی دارد که باید با دقت زیادی انجام شود. مرحله اول مربوط به خلاصه‌نویسی است و اهمیت زیادی دارد. مرحله دوم یاد نگرفتن مطالب جدید است. بله درست است. شما نباید در 1 ماه مانده به کنکور شروع به یادگیری مطالب جدید کنید. این موضوع موجب می‌شود که شما نه تنها مطلب را یاد نگیرید بلکه مطالب قبلی را نیز فراموش کنید. در یک ماه مانده به کنکور فقط مطالب قبلی را بررسی و جمع بندی کنید.

3) آزمون‌های شبیه ساز کنکور

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در جمع بندی کنکور به آن توجه کنید، شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور است. این آزمون‌ها نقش تعیین کننده‌ای در تراز نهایی داوطلبان دارد. داوطلبان می‌توانند با شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور برای این آزمون بهتر آماده شوند. آزمون‌های شبیه ساز کنکور بهترین روش برای جمع بندی و مرور درس‌های عمومی و تخصصی در کنکور است. شما می‌توانید از آزمون‌های شبیه سازی استفاده کنید که سوالات و زمان کنکور را دقیقا شبیه سازی می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود که شما در حال و هوای آزمون کنکور قرار بگیرید و استرس کمتری نیز در زمان کنکور واقعی داشته باشید.

چرا باید از آزمون شبیه ساز کنکور استفاده کرد؟

آزمون های شبیه‌ساز کنکور، داوطلبان و دانش‌آموزان را به بهترین شکل برای آزمون سراسری آماده می‌کنند. این آزمون‌ها موجب می‌شوند دانش‌آموزان استرس کمتری در زمان کنکور داشته باشند زیرا قبلا با نوع سوالات آشنا هستند …

4) تحلیل آزمون

شما باید برای اینکه جمع بندی کنکور بهتری داشته باشید بعد از هر آزمون به سراغ تحلیل آزمون بروید. این موضوع نقش بسیار مهمی در موفقیت داوطلبان دارد. سوال‌هایی که به آن‌ها پاسخ داده‌اید را دسته‌بندی کنید. سوالات را به سه دسته تقسیم کنید. دسته اول سوالاتی هستند که آن‌ها را بلدید و پاسخ درستی دادید. دسته دوم سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را اشتباه حل کرده‌اید و دسته سوم مربوط به سوالاتی می‌شود که جواب آن‌ها را نمی‌دانید. پس از دسته‌بندی این سوالات وارد مرحله بعدی جمع بندی کنکور می‌شویم.

5) از بین بردن نقاط ضعف

جمع بندی کنکور با توجه به روش‌ها و ترفندهای اصولی بسیار آسان است. شما فقط باید با توجه به ترفندهای این مطلب عمل کنید و  اصولی مباحث را جمع بندی کنید. شما بعد از دسته بندی سوالات باید به سراغ سوالاتی بروید که پاسخ آن‌ها را اشتباه زده‌اید. این سوالات نقاط ضعف شما هستند و موجب می‌شوند شما تراز پایینی کسب کنید. بنابراین در مدت زمان باقی مانده باید این نقاط ضعف را بهبود دهید. هر سوالی را که پاسخ آن را اشتباه زده‌اید را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. به سراغ مفاهیم این سوال‌ها بروید و آن‌ها را دوباره مرور کنید. مرور و مطالعه را تا جایی ادامه دهید که متوجه پاسخ اشتباه خود شوید و آن را به درستی حل کنید.

6) تسلط بر نقاط مثبت

سوالاتی را که در آزمون‌های شبیه ساز کنکور به درستی پاسخ می‌دهید یا سوالات تست‌های کنکور که جواب آن‌ها را می‌دانید، نقاط قوت شما محسوب می‌شوند. این بدین معنی است که شما تسلط کافی بر این موضوع دارید و تمامی سوالات مربوط به آن را می‌توانید به درستی پاسخ دهید. شما تنها باید پس از حل کردن سوال دوباره مفاهیم آن را مرور کنید و نکات مهم را یادداشت کنید.

7) درصد گیری

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که باید در جمع‌بندی کنکور بعد از آزمون شبیه ساز انجام دهید، درصد گیری است. درصد گیری نقش بسیار مهمی در شناخت شما دارد. شما می‌توانید با درصد گیری و محاسبه تراز هر درس به راحتی خود آزمایی کنید. این موضوع موجب می‌شود که شما عملکرد خود را در هر درس بسنجید و متوجه شوید در کدام درس‌ها مشکل دارید. درصد گیری یا محاسبه تراز به داوطلبان کمک می‌کند تا در زمان 30 روز مانده به کنکور عملکرد بهتری نسبت به درس‌های ضعیف داشته باشند.

8) بررسی تست‌های بدون پاسخ

اگر خاطرتان باشد ما سوالات آزمون‌های شبیه ساز را به سه دسته تقسیم کردیم. یکی از این دسته‌ها نیز سوالاتی هستند که شما جواب آن‌ها را نمی‌دانید. این سوالات به توجه و بررسی بیشتری نیاز دارند زیرا شما نتوانسته‌اید به آن‌ها پاسخ دهید. داوطلبان باید این سوالات را با دقت بسیار زیادی تجزیه و تحلیل کنند. شما باید دوباره به سراغ مفاهیم اولیه این سوالات بروید. آن‌ها را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید یعنی در درک این سوالات با مشکلی مواجه هستید. آن‌ها را با دقت بخوانید و تمرکز بیشتری برای یاد گرفتن آن‌ها داشته باشید.

از بین بردن نقاط ضعف

تسلط بر نقاط مثبت

تست‌های بدون پاسخ

9) بررسی سوالات مهم در جمع بندی کنکور

سوالاتی در کنکور هستند که همیشه از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این سوالات هر سال در کنکور مطرح می‌شوند و با کمی تحلیل می‌توان تشخیص داد که این سوالات به صورت‌های گوناگون تکرار می‌شوند. یکی دیگر از مراحل جمع بندی کنکور، بررسی سوالات مهم است. دانش‌آموزان باید این سوالات را تجزیه و تحلیل کنند و آن‌ها را شناسایی کنند. بررسی سوالات مهم و شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند که یک قدم جلوتر از سایر دانش‌آموزان باشید.

10) مرور و بررسی خلاصه‌نویسی

آخرین مرحله جمع بندی کنکور، مرور و بررسی خلاصه‌نویسی‌های این 9 مرحله است. دانش‌آموزان باید در مرحله آخر به سراغ مرور خلاصه نویسی پس از آزمون شبیه ساز و تست‌های کنکور بروند. این بررسی باید چند روز مانده به کنکور انجام شود تا داوطلب تسلط بیشتری در روز آزمون داشته باشد. شما اصلا نباید نگران باشید، تمامی مطالب را مطالعه کرده‌اید و در آزمون‌های شبیه ساز حضور داشته‌اید. تمامی این موارد به تمامی داوطلبان کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در کنکور داشته باشند. شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد جحع‌بندی کنکور به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید.

 

جمع بندی دروس اختصاصی گروه آزمایشی تجربی و ریاضی

 جمع‌ بندی دروس اختصاصی 

  • روش اول مربوط به دروس یاد گرفتنی مانند ریاضی و فیزیک است. (مشترک بین گروه ریاضی و تجربی)
  • روش دوم مربوط به دروس حفظی و یادگرفتنی مانند شیمی است. (مشترک بین گروه ریاضی و تجربی)
  • روش سوم مربوط به دروس حفظی مفهومی مانند زیست است. ( مختص گروه تجربی )

 

روش اول: جمع‌بندی دروس اختصاصی مانند ریاضی و فیزیک

  • جهت مرور و جمع بندی دروس اختصاصی یاد گرفتنی باید خلاصه نکات و یاداشت برداری‌ها را مطالعه کنید.
  • در مرحله دوم شما باید سراغ تست‌های استاندارد بروید و شروع به تست زدن کنید.
  • این دو کار را برای هر فصل انجام دهید سپس به سراغ فصل بعد بروید.
  • به عبارتی دیگر تا زمانی که هر فصل را بطور کامل جمع بندی و مرور نکردید سراغ فصل بعد نروید.

روش دوم: جمع بندی دروس اختصاصی حفظی مانند شیمی

  • نکات قسمت بالا را در این روش به یاد داشته باشید و آن را انجام دهید.
  • شاید مهم‌ترین نکته برای مرور و جمع بندی درس اختصاصی شیمی در مفاهیم حفظی مرور با دقت باشد.

روش سوم: جمع بندی دروس اختصاصی مفهومی مانند زیست

  • جمع بندی دروس اختصاصی زیست با جمع بندی دروس اختصاصی نظیر ریاضی و فیزیک و شیمی کاملا متفاوت است.
  • بهترین روش برای جمع بندی زیست شناسی استفاده از روش ورق زدن سریع صفحات کتاب بصورت فصل به فصل است.
  • فصل به فصل یعنی هر فصل بطور کامل جمع بندی شود سپس سراغ فصل دیگر بروید.
  • هر جا تسلط دارید وقت کمتر بگذارید و سریعتر به جلو ورق بزنید.
  • هر جا هم که کمتر تسلط دارید وقت بیشتری بذارید به همین سادگی.
  • با تست‌های استاندارد جمع بندی را کامل کنید.

نکته مهم : تست زدن در دوره جمع بندی کنکور باید تحلیلی باشد

سوالات متداول در مورد جمع بندی کنکور

1) دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور در چه زمانی باید جمع بندی را آغاز کنند؟

بهترین زمان برای شروع جمع بندی کنکور، یک ماه تا زمان کنکور است.

2) جمع بندی کنکور تا چه میزانی بر رتبه نهایی داوطلبان تاثیر دارد؟

جمع‌بندی در روزهای مانده تا کنکور می‌تواند نتیجه مثبتی بر روی رتبه نهایی دانش‌آموزان داشته باشد.

3) جمع بندی کنکور برای کدام درس‌ها مناسب است؟

شما باید تمامی درس‌های عمومی و تخصصی را برای کنکور باید جمع بندی کنید.

بهترین منابع برای کنکور 1400, جمع بندی, کنکور 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.