جمع بندی دروس عمومی و تخصصی به روش رتبه‌های برتر کنکور

بدون دیدگاه

شرایطی را در نظر بگیرید که زمان کمی تا کنکور مانده است. دانش‌آموزان و داوطلبان باید در این زمان کم چه کارهایی انجام دهند؟ بدون شک یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در این زمان کوتاه انجام دهید، جمع بندی دروس کنکور است. آخرین مرحله برای کسب یک رتبه مناسب، جمع بندی تمامی دروس کنکور است. روش جمع بندی دروس با توجه به اینکه درس عمومی یا تخصصی باشد بسیار متفاوت است. داوطلبان باید از همان روزهای اول مطالعه، برنامه خاصی برای جمع بندی داشته باشند. بنابراین برای تمامی دروس از همان ابتدا باید خلاصه نویسی و جمع بندی انجام شود. ما در این مطلب نحوه و روش جمع بندی دروس کنکور را بر اساس روش جمع بندی رتبه‌های برتر کنکور سراسری به شما توضیح می‌دهیم.

جمع بندی دروس

جمع بندی دروس عمومی

داوطلبان و دانش‌آموزان تمامی گروه‌های تجربی، ریاضی، انسانی و … درس‌های عمومی یکسانی دارند. همان طور که می‌دانید ماهیت تمامی درس‌های عمومی یادگیری و حفظ کردنی است. اما جمع بندی دروس عمومی به چه صورتی انجام می‌شود؟ یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن دقت کنید، حجم زیاد کتاب‌های درسی است. به طور مثال درس‌های عمومی هر کدام از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تشکیل شده‌اند. این بدین معنی است که حجم زیادی برای دروس عمومی وجود دارد. بنابراین باید از همان ابتدای کار به فکر روش جمع بندی دروس کنکور باشید.

دانش‌‌آموزان و داوطلبان باید از همان ابتدای مطالعه دروس عمومی به فکر خلاصه نویسی باشند تا در روزهای آخر به راحتی خلاصه‌نویسی و جمع بندی را مطالعه کنند. بنابراین تمامی درس‌ها را به صورت درس به درس در یک دفتر جداگانه جمع بندی کنید. به طور مثال یک دفتر مخصوص برای درس دین و زندگی داشته باشید. تمامی نکات مهم را به صورت درس به درس در آن یادداشت کنید. روش جمع بندی دروس عمومی کنکور به صورت زیر است:

جمع بندی دروس عمومی: عربی

  1. به عنوان مثال درس عربی را در نظر بگیرید.
  2. یک درس را انتخاب کنید و آن را با دقت مطالعه کنید.
  3. مواردی که به نظر شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را خلاصه‌نویسی کنید.
  4. لغات و قواعد مهم درس را همراه با یک مثال در دفتر یادداشت کنید.
  5. این موضوع را به یاد داشته باشید که شما برای مطالعه درس عربی دیگر به سراغ کتاب نخواهید رفت. بنابراین خلاصه‌ها را با دقت و به صورت خلاصه وار یادداشت کنید.
  6. زمانی که تست‌های کنکور مربوط به درس عربی و همان بخش را حل می‌کنید نکات مربوط به آن تست را نیز در دفتر خلاصه نویسی یادداشت کنید.
  7. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن دقت کنید حل تست‌های کنکور برای جمع بندی بهتر مطالب است.
  8. اگر می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید جمع بندی و مطالعه خلاصه‌نویسی‌ها را در مدت زمان یک ماه مانده به کنکور آغاز کنید.
  9. بهتر است هنگام شب 30 دقیقه قبل از خواب یکی از دروس را انتخاب کنید و خلاصه نویسی آن را برای جمع بندی مطالعه کنید.

روش جمع بندی دروس عمومی کنکور

  • مطالعه خلاصه نویسی و نت برداری
  • حل تست‌های کنکور در سال‌های اخیر
  • تجزیه و تحلیل پاسخ تست‌های کنکور
  • بررسی نقاط ضعف و مطالعه مفاهیم آن بخش
  • شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور
  • مطالعه بودجه بندی مهم هر درس عمومی

معرفی بهترین روش‌های جمع بندی کنکور برای همه رشته‌ها

جمع بندی دروس چگونه است؟

روش جمع بندی دروس برای هر درسی متفاوت است. داوطلبان باید با توجه به درسی که جمع بندی می‌کنند از روش‌های مختلفی استفاده کنند. ممکن است شما در درسی بسیار قوی باشید و فقط نیاز داشته باشید در روز آن را 30 دقیقه مرور کنید. از طرفی دیگر در یک درس تخصصی نقاط ضعف دارید. بنابراین مجبور هستید وقت بیشتری برای جمع بندی و مطالعه آن درس اختصاص دهید. روش جمع بندی دروس کاملا به تسلط شما و درسی که آن را جمع بندی می‌کنید بستگی دارد.

روش جمع بندی دروس

راه‌های مختلفی را برای روش جمع بندی دروس می‌توان معرفی کرد. اما روش جمع بندی دروس کاملا به درس و نحوه عملکرد داوطلبان و دانش‌آموزان نیز بستگی دارد. نحوه جمع بندی دروس می‌تواند با نحوه مطالعه دانش‌آموزان یکسان باشد. اما چگونه؟ داوطلبانی که تا زمان کنکور 1 ماه یا 2 ماه زمان دارند و تمامی درس‌های عمومی و تخصصی را یک بار مطالعه کرده‌اند بهتر از نحوه جمع بندی دروس به صورت زیر استفاده کنند:

1) خود آزمایی یا شرکت در آزمون‌های شبیه ساز کنکور

یکی از مهم‌ترین روش‌های جمع بندی دروس کنکور، خود آزمایی داوطلب یا استفاده از آزمون‌های شبیه ساز کنکور است. داوطلبان می‌توانند یک روز در هفته را انتخاب کنند و برای خود آزمایی بهتر از آزمون شبیه ساز کنکور استفاده نمایند. آن‌ها باید از آزمون‌هایی برای جمع بندی دروس استفاده کنند که سوالات استاندارد با سوالات کنکور دارند.

2) تحلیل آزمون شبیه ساز کنکور

داوطلبان برای اینکه تسلط بیشتری بر مطالب داشته باشند باید نتایج آزمون را تجزیه و تحلیل کنند. تجزیه و تحلیل آزمون در زمان جمع بندی دروس به داوطلبان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند. داوطلبان به سوالاتی که پاسخ غلط داده‌اند باید به عنوان نقطه ضعف نگاه کنند. این جمع‌بندی به آن‌ها نشان می‌دهد که عملکرد مناسبی در این بخش نداشته‌اند. داوطلبان باید دوباره به سراغ جمع بندی آن بخش بروند و دوباره آن قسمت را مرور کنند.

داوطلبان ممکن است به سوالاتی پاسخ ندهند یا از جواب آن‌ها مطمئن نباشند. داوطلبان باید دوباره به سراغ خلاصه نویسی ها بروند و اشتباه کار خود را مطالعه کنند. سوالاتی که به آن‌ها پاسخ صحیح داده‌اید برای شما یک نقطه مثبت هستند. شما کافیست مطالب آن بخش را یک بار مرور کنید تا مفاهیم یادآوری شود.

3) حل تست‌های کنکور

جمع بندی دروس کنکور باید زمانی انجام شود که داوطلبان تمامی درس‌ها را یک بار تمام کرده‌اند. این بدین معنی است که شما باید تمامی درس‌ها را یک بار بخوانید و خلاصه نویسی آن را انجام دهید تا نتیجه مناسبی در جمع بندی کسب کنید. یکی از کارهایی که در نحوه جمع بندی دروس باید به آن دقت کنید، حل تست‌های کنکور است. تست‌های کنکور 10 سال اخیر را جمع‌آوری کنید. سه روز یکبار تست‌ها را حل کنید و همانند آزمون‌های شبیه ساز کنکور آن‌ها را تجزیه تحلیل کنید. بدون شک این روش به داوطلبان کمک می‌کند تا با قدرت بیشتری برای کنکور آماده شوند.

چرا باید از آزمون شبیه ساز کنکور استفاده کرد؟

جمع بندی دروس اختصاصی تجربی

روش جمع بندی دروس تخصصی با دروس عمومی تفاوت دارد. داوطلبان برای جمع بندی دروس تخصصی باید آن‌ها را با سه دسته تقسیم کنند:

  1. جمع بندی دروس کنکور که کاملا یاد گرفتنی هستند.
  2. جمع بندی دروس کنکور که نه تنها یاد گرفتنی هستند بلکه باید آن‌ها را حفظ کرد.
  3. جمع بندی دروسی که کاملا مفهومی هستند.

1) جمع بندی دروس با ماهیت یاد گرفتنی

برخی از درس‌های گروه تجربی و ریاضی ماهیت یاد گرفتنی دارند. این بدین معنی است که این درس‌ها را باید کاملا متوجه شوید و یاد بگیرید. به عنوان مثال، درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک کاملا حالت یاد گرفتنی دارند. خب داوطلبان برای جمع بندی دروسی که ماهیت یاد گرفتنی دارند باید چه کارهایی انجام دهند. شما می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • درس‌هایی مانند فیزیک و ریاضی که معمولا از فرمول‌های زیادی برخوردار هستند نیاز به دقت بیشتری دارند.
  • فرمول‌ها را برای مطالعه در جمع بندی باید به مرور زمان خلاصه نویسی کنید.
  • هر فرمول را با دقت و همراه با یک مثال یادداشت کنید.
  • برای جمع بندی تمامی خلاصه‌نویسی‌ها را مطالعه کنید.
  • تست‌های کنکور مربوط به این درس‌ها را حل کنید.
  • بهتر است برای این درس‌ها، تست‌ها را به صورت فصل به فصل حل کنید.
  • اگر در حل هر تستی مشکل دارید دوباره به سراغ مطالعه خلاصه نویسی بروید.

2) جمع بندی دروس با ماهیت یاد گرفتنی و حفظی

هر درسی جمع بندی خاص خود را دارد اما تمامی درس‎ها یک اصل یکسان دارند. شما باید برای جمع‌بندی تمامی دروس از حل تست استفاده کنید. حل تست‌های کنکور در سال‌های اخیر بهترین روش برای جمع بندی کنکور است. یکی دیگر از درس‌های تخصصی که به جمع بندی آن باید توجه کنید، دروس حفظی و یاد گرفتنی مانند شیمی است. شما می‌توانید برای جمع بندی این نوع درس از نکات زیر استفاده کنید:

  • درس‌هایی که ماهیت حفظی و یاد گرفتنی دارند مانند درس شیمی نیاز به مرور دو مرحله‌ای دارند.
  • مانند دروس یاد گرفتنی باید برای درس شیمی نیز خلاصه نویسی و جمع بندی انجام دهید.
  • این بدین معنی است که این درس‌ها نیز مانند درس ریاضی یا فیزیک جمع بندی می‌شوند.
  • درس‌هایی مانند درس شیمی را باید قسمت‌های حفظی آن را با دقت زیادی مطالعه کنید.
  • خلاصه نویسی برای این درس‌ها بسیار مهم است.
  • بنابراین مانند درس‌های یاد گرفتنی این درس را جمع بندی کنید.
  • تست‌های کنکور را حل کنید و قسمت‌های حفظی را از خلاصه‌نویسی‌های خود مرور کنید.

3) جمع بندی دروس مفهومی

برخی از درس‌ها ماهیت مفهومی دارند. این بدین معنی است که این درس‎ها را کاملا باید یاد گرفت. به عنوان مثال درست زیست کاملا ماهیت مفهومی دارد و باید با دقت چند برابر خوانده شود. داوطلبان و دانش‌آموزان گروه تجربی برای جمع بندی زیست می‌توانند نکات زیر ا رعایت کنند:

  • اگر می‌خواهید درس زیست شناسی را جمع بندی کنید باید صفحه به صفحه کتاب را دقیق مطالعه کنید.
  • بعد از مطالعه هر صفحه آن را با دقت زیادی خلاصه نویسی کنید.
  • در زمان جمع بندی خلاصه های خود را با دقت مطالعه نمایید.
  • اگر در یک بخش مشکل دارید یا به یاد نمی‌آورید دوباره به سراغ کتاب بروید.
  • تست‌های کنکور را برای جمع بندی درس زیست فراموش نکنید.
  • مانند روش‌های قبلی بعد از حل تست، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید.

چگونه رتبه برتر کنکور شویم؟ (معرفی بهترین روش‌ها)

داوطلبان و دانش‌آموزان برای کنکور سراسری یک هدف بسیار مهم دارند! قبولی در کنکور و کسب یک رتبه مناسب یکی از آرزوهای مهم داوطلبان است. معمولا مابین رتبه‌های برتر در کنکور و سایر داوطلبان تفاوت زیادی وجود ندارد. این بدین معنی است که داوطلبی ممکن است فقط با چند تست، رتبه برتر کنکور را از دست بدهد. یکی از سوال‌هایی که هر داوطلبی با آن مواجه می‌شود ” چگونه رتبه برتر کنکور شویم” است. خب به نظر شما چگونه می‌توان به یکی از رتبه‌های برتر در کنکور تبدیل شد؟ چگونه رتبه برتر شویم؟ چگونه رتبه زیر صد شویم؟ چگونه رتبه زیر ۱۰۰۰ بیاوریم؟

جمع بندی کنکور در روزهای زوج و فرد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در جمع بندی دروس کنکور باید به آن دقت کنید، روزهای مطالعه و جمع‌بندی است. شما می‌توانید روزهای فرد را به جمع بندی و تست زنی درس‌های عمومی اختصاص دهید و در روزهای زوج به سراغ درس‌های تخصصی بروید. این روش به شما کمک می‌کند که از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید و آن را مدیریت کنید. البته روش‌های متنوعی برای جمع بندی تمامی دروس کنکور وجود دارد و شما باید با توجه به علاقه و زمان خود آن‌ها را انتخاب کنید. شما می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های جمع‌بندی به کانال تلگرام حرف آخر مراجعه کنید.

جمع‌بندی دروس اختصاصی با تکنیک‌های فوق العاده

جمع‌بندی دروس اختصاصی با جمع‌بندی دروس عمومی فرق دارد. همانگونه که دروس عمومی از دروس اختصاصی متفاوت هستند و همانطور که روش مطالعه دروس اختصاصی با روش مطالعه دروس عمومی تفاوت دارد. بنابراین مرور و جمع‌بندی دروس اختصاصی با یک روش متفاوت‌تری به نسبت مرور و جمع‌بندی دروس عمومی انجام می‌شود.

جمع بندی دروس

 

دوره مرور و جمع‌بندی کنکور و امتحان و هر آزمونی از مهم‌ترین دوره‌های مطالعه و آمادگی برای آزمون و امتحان مورد نظر است. در دوره جمع‌بندی کنکور سراسری باید همه مطالبی را که تا حالا از سال اول دبیرستان مطالعه کردید و یا همه مطالبی را که در طول دوره مثلا 6 ماهه برای آمادگی کنکور سراسری مطالعه نمودید را باید به اصطلاح ریکاوری نمایید و مرور کنید و پرونده را برای آن ازمون به اتمام برسانید. این نکته را باید بدانید که در دوران جمع‌بندی مطالعه نکات جدید همانطور که ما همواره گفته‌ایم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بلکه باید تمام تلاش خود را کنید تا بتوانید همه مطالبی که قبلا یاد گرفتید را مرور و بازیابی نمایید و سطح علمی و درسی خودتان را در آن درس مجدد بدست آورید.

جمع‌بندی دروس اختصاصی تکنیک 3 مرحله‌ای 

  • جمع‌بندی دروس اختصاصی یادگرفتنی (ریاضی و فیزیک)
  • مرور و جمع‌بندی دروس اختصاصی حفظی و یادگرفتنی (شیمی)
  • جمع‌بندی دروس اختصاصی حفظی مفهومی (زیست)

 

جمع بندی دروس

1- جمع‌بندی دروس اختصاصی یادگرفتنی – ریاضی و فیزیک

  • ابتدا خلاصه‌نویسی‌ها و حاشیه‌نویسی‌های کتاب درسی ریاضی مورد نظر را که نوشته‌اید را نگاه کنید.
  • بعد از خواندن خلاصه‌نویسی‌ها از جمله درسنامه‌ها و نکات جزوات به سراغ تست بروید.
  • یادتان باشد که در دروس ریاضی و فیزیک 80% جمع‌بندی به حل تست بر می‌گردد با حل تست همه مفاهیم را یادآوری کنید.
  • شما باید سعی کنید از تست‌های مخصوص جمع‌بندی دروس اختصاصی مورد نظر استفاده کنید. به عنوان مثال تست‌های آخر فصل کتب کمک درسی برای این کار خوب است.
  • شما در ضمن می‌توانید از پکیج‌های جمع‌بندی موسسه حرف آخر استفاده کنید.
  • فصل به فصل جمع‌بندی کنید یعنی کلیه مراحل جمع‌بندی را برای یک فصل انجام دهید سپس سراغ فصل بعد بروید.

2- جمع‌بندی دروس اختصاصی، حفظی، یادگرفتنی یا مفهومی

جمع‌بندی دروس اختصاصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی تا حد زیادی مشابه هم هستند. بنابراین جمع‌بندی درس شیمی نیز به کمک روش جمع‌بندی این دروس نیز امکانپذیر است. اما چون درس شیمی جنبه حفظی بسیار بیشتری از ریاضی و فیزیک دارد نکات تکمیلی در خصوص جمع‌بندی درس شیمی را مد نظر داشته باشید:

  • باید متن کتاب و خلاصه‌نویسی‌ها و حاشیه نویسی و یادداشت برداری‌های کتاب را خیلی با دقت مطالعه و بخوانید و مرور کنید.
  • مساله‌ها را با زدن تست‌های جمع‌بندی هر فصل به روش‌های فوق جمع‌بندی کنید.

3- جمع‌بندی دروس اختصاصی یادگرفتنی یا مفهومی – زیست به جز مسائل ژنتیک

  • اما درس زیست شناسی بطور کلی با دروس ریاضی و فیزیک و شیمی متفاوت است.
  • در درس زیست شناسی متن کتاب درسی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.
  • فقط با حل تست‌های جمع‌بندی در درس زیست شناسی نمی‌توانید به تسلط برسید.

جمع بندی دروس

روش پیشنهادی برای جمع‌بندی درس اختصاصی زیست شناسی تجربی چیست؟

همان روشی که قبلا بارها و بارها گفته‌ایم:

  1. روش تورق سریع بهترین روش مطالعه و جمع‌بندی زیست شناسی تجربی است.
  2. این روش را قبلا توضیح داده‌ایم اما یک نکته هم این است که به زمان و وقت شما بستگی دارد.
  3. کتاب درس زیست شناسی را جلوی خود بگذارید ( متفاوت از جمع‌بندی دروس اختصاصی دیگر).
  4. ورق ورق بزنید و هر مبحثی را که می‌دانید تسلط کامل دارید به سرعت عبور کنید.
  5. اگر مباحثی هستند که تا حدی فراموش کرده‌اید اندکی بیشتر وقت بگذارید.
  6. سرعت مرور و جمع‌بندی در این روش بستگی به وقت شما دارد شاید وقت زیادی داشته باشید و بتوانید یک دور کامل بخوانید.
  7. در نهایت بعد از اتکام تورق هر فصل سراغ حل تست‌های آن فصل بروید.
  8. بعد از حل تست‌های جمع‌بندی هر فصل سراغ فصل بعد بروید.

سوالات متداول در مورد جمع بندی دروس

1) جمع بندی دروس باید از چه زمانی آغاز شود؟

پاسخ این موضوع کاملا بستگی به عملکرد داوطلبان دارد اما بهترین زمان برای شروع جمع بندی مدت زمان یک ماه تا کنکور است.

2) روش جمع بندی دروس چه مزایایی دارد؟

داوطلبان با استفاده از جمع‌بندی می‌توانند نه تنها برای آزمون سراسری آماده شوند بلکه در خانه نیز خود آزمایی انجام می‌دهند تا تسلط بیشتری بر مفاهیم داشته باشند.

3) چگونه می‌توان جمع‌بندی درستی برای تمامی درس‌ها انجام داد؟

داوطلبان باید ماهیت هر درس را بدانند و با توجه به ماهیت آن درس، جمع بندی صحیحی داشته باشند.

بهترین منابع برای کنکور 1400, جمع بندی, جمع بندی کنکور ۹۹, خلاصه نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دانلود برنامه موفقیت ۵۰ روزه در کنکور و امتحان نهایی

این قسمت برای اهداف اعتبارسنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند.